Protokoll årsmöte 2005

Så har East Front haft sitt årsmöte 2005. Den stora grejen som hände var att medlemmarna valde en ny ordförande. Torbjörn Axelsson tackades av efter två år på posten. Till ny ledare för East Front valdes Magnus ”Skagge” Skagert. Nye ordföranden Skagge blir East Fronts femte i ordningen, efter Stefan Lindstig, Mattias Kurtz, Tobias Croby och Torbjörn Axelsson. Vi önskar honom lycka till, och tackar samtidigt avgående Tobbe Ax.

Till årsmötet kom också Östers klubbdirektör Ola Rydén och informerade om läget i föreningen, och dess framtidsplaner. Tobias ”Zingo” Croby berättade om nya versionen av hemsidan, och kassör Sven Åkerdal redogjorde för ekonomin. East Front gjorde en förlust på knappt 4000 kr, vilket gjorde att vi i kassan hade ca 2200 kr.

Här är hela protokollet i sin helhet (utan bilaga):

EAST FRONT ÅRSMÖTE 2005 2005-03-23

§ 1. Mötet öppnas av Torbjörn Axelsson som hälsar alla välkomna.

§ 2. Mötets behöriga utlysande.

§ 3. Dagordningen godkänns

§ 4. Ekonomisk redogörelse. Se bilaga

§ 5. Val av funktionärer till mötet
Torbjörn Axelsson väljs till mötesordförande, Johan Ekström väljs till mötessekreterare, Stefan Lindstig och Andreas Nilsson väljs till justeringsmän och rösträknare.

§ 6. Verksamhetsberättelse
East Front gjorde en insamling för att köpa in en over head-flagga som hyllning till Stig Svensson, som avled under året. Stig-flaggan, som den kom att kallas, blev mycket uppskattad och East Front har tackats av nära anhöriga till Stig, för denna fina gest.

Östers IF var aldrig riktigt med i toppstriden av Superettan och hamnade till slut på en femteplats i tabellen. Många hade nog hoppats på en bättre placering. Damlaget slutade på andra plats i division 1.

I Svenska Cupen gjorde Öster mycket bra ifrån sig och gick ända till seminfinal. Där spelade laget jämnt med Djurgården, men fick se sig besegrade och utslagna. På vägen till semifinal slog Öster på ett övertygande ut sätt ut bland annat Assyriska och allsvenska Örgryte.

Östers IF var tillbaka ute i Europa efter att ha knipit en plats i UEFA-cupens kvalspel, pga hög placering i Fair Play-ligan. East Front följde laget i Wales och Lettland, minnesvärda resor för dem som var där.

Under matcherna i Svenska cupen och UEFA-cupen höll East Front till på huvudläktaren, vilket var mycket lyckat då ljudvolymen blir bättre under tak, och vi får med oss övriga på huvudläktaren i ramsor och sånger. East Fronts visit på huvudläktaren och den stämning som skapades uppskattades av många.

East Front inledde ett samarbete med Sports, som blev vår nya supporterpub. Båda parter är mycket nöjda samarbetet som fortsätter även 2005.

East Front har som vanligt stöttat Öster på bortamatcherna. Extra hårt satsade vi på GAIS som blev en lyckad resa. Andra bortamatcher vi minns speciellt var Åtvidaberg och Frölunda. Matchen borta mot IFK Norrköping visade det sanna East Front som gjorde en otrolig insats på läktaren, trots ösregn, utvisning, skador och förlust med 3-0.

East Fronts samarbete med PR Active har resulterat i flera egna souvenirer som blivit populära, som munkjacka och en halsduk.

Staglabergsfesten hölls traditionsenligt på Östers födelsedag 20 april på Staglaberget. Festen som var den femte i ordningen sedan starten 2000 blev en trevlig tillställning.

I samband med bortamatchen i Västerås blev East Fronts minibuss vandaliserad av VSK-supportrar.

§ 7. Revisionsberättelse. Se bilaga.

§ 8. Styrelsen beviljas ansvarsfrihet.

§ 9.Val av styrelse 2005.

Ordförande: Magnus Skagert (nyval)
Kassör: Sven Åkerdal (omval)
Sekreterare: Johan Ekström (omval)
Revisorer: Torbjörn Axelsson och Håkan Nilsson

Ledamöter med ansvarsområde
Marknad: Patrik Rask (omval)
Ungdom: Emanuel Leander och Elias Bergman (nyval)
Resor: Henrik Söder (omval)
Medlemsansvarig: Tobias Levinsson

Valberedning: Mattias Kurtz, Stefan Lindstig och Peter Hansen

§ 10. Medlemsavgifter 2005

Bronsmedlemskap
Medlemstidning Öster News, rabatt på bortaresor, viss rabatt på souvenirer och årskort.
Tjejer (alla åldrar) samt killar födda 1988 eller yngre: 50 kr.
Killar födda 1987 eller äldre: 100 kr.

Silvermedlemskap
Utöver förmånerna för Brons specialerbjudanden på Östersouvenirer, East Frontsouvenirer och övriga erbjudanden från Östers samarbetspartners.
Samtliga: 200 kr.

Guldmedlemskap
Utöver förmånerna för Brons och Silver ett fullvärdigt medlemskap i Östers IF 2004.
Samtliga: 450 kr.

§ 11. Webbsidan
East Fronts webbsida har flyttats till webbhotellet Cliché, som sponsrar oss med avgifter i utbyte mot att de får en banner på sidan. Sidan får två adresser; eastfront.net och eastfront.se. För att avlasta webbmaster Tobias Croby kommer även Johan Ekström att hjälpa till med tekniska delar.

Medlemsregistret ska användas på webben, för att kopplas ihop med shopen, East Front Trophy och bortamatcher. Medlemmar ska också själva kunna uppdatera sina uppgifter, exempelvis när man flyttar. Det planeras för en blog, där man ska kunna prenumerera på nyheter.
Forumet utvecklas och får funktioner som avatarer och personliga meddelanden. Ett varningssystem införs för att komma till rätta med personer som inte sköter sig på forumet. Den som får sin tredje varning stängs av från forumet.

Planer finns på att lägga ut delar av Öster News på webbsidan. Detta kommer att diskuteras av den nya styrelsen. Webbsidan har ett galleri, till vilket supportrar uppmanas att bidra med sina bilder.

§ 12. Ola Rydén informerar
Östers IF klubbchef Ola Rydén berättar om situationen i klubben. Allt är frid och fröjd på träningslägret i Italien och skadeläget börjar ljusna.

Östers IF:s verksamhetsplan kommer att presenteras på föreningens årsmöte. Målet att klubben ska etablera sig i Allsvenskan. Årets superetta är en tuff serie där många lag har ambitioner att ta sig till Allsvenskan. Det budgeterade publiksnittet är satt till 3200 personer. För att uppnå detta bör Öster vara med i toppstriden och få hjälp av East Front att skapa stämning på matcherna.

Superettan kommer att sändas i TV, i SVT24 och den nya kanalen Sportexpressen. Ola berättade också om Öster Support AB, värvningar, om spelartruppen, kontrakt och ekonomi. Han svarade på frågor och berättade att turneringen i tipshallen är avsedd att bli årligen återkommande. Vidare berättade Ola om Vision Värendsvallen, att Öster är redo för egna initiativ om kommunen inte lyckas sälja ut området. East Front lovade att ställa upp och gräva upp löparbanorna om det skulle bli aktuellt.

§ 13. Övriga frågor

Reglerna för matchvärdar vid resa med minibuss ska bestämmas av den nya styrelsen.

Förslag kom på att höja åldern för ungdomskostnader till 18 år. Frågan ska behandlas av styrelsen.

Öster behöver hjälp med att ordna med reklamskyltarna på Värendsvallen i samband med damlandskampen. East Front lovar ställa upp med tio man, i utbyte kommer Öster ordna med gratis buss vid någon bortamatch under året.

Mattias Kurtz ska jobba för att få sponsorer till East Front. Kanske kan East Front få möjlighet att sälja tomma reklamplatser på Värendsvallen.

East Front vill ge information om nästa bortamatch, i anslutning till Östers matchannonser i Smålandsposten.

För att få mer uträttat, bör East Front kraftsamla på en uppgift i taget, istället för att arbeta med för många idéer på en gång.

East Front är på gång att ta fram en sångbok.

Vi ska arbeta för mindre gnäll på läktaren.

East Front ska anordna ett tabelltips.
§ 14. Avtackning av avgående styrelsemedlemmar

Avgående ordföranden Torbjörn Axelsson tackas av och passar på att tacka för sin tid som ordförande som han beskriver som rolig och givande. East Fronts medlemm
ar önskar Tobbe lycka till! Även avgående ledamoten Erik Gustavsson tackas av.

§ 15. Nye ordförande har ordet

Den nyvalda ordföranden Magnus Skagert berättar om projektet supporterspelaren, om årskort som finns till specialpris för East Fronts medlemmar. Han talar om att vi ska bli fler medlemmar och om den nya sektionen EF Banderoll.

§ 16. Mötet avslutas.

Sekreterare Johan Ekström