Info & kultur, Nyheter

Uttalande om säkerhetsarbetet vid matchen mot Utsikten

East Front march I centrala Växjö

Under matchen mot Utsikten så hade vi fler synliga väktare på plats mitt i klacken, detta resulterade bland annat i att de under pågående match sprang upp på läktaren för att de trodde det skulle brännas av pyroteknik. Vi förstår att säkerheten är det viktigaste på arenan, men agerandet av ordningsvakterna kunde resulterat i en mycket farlig situation speciellt om pyroteknik hade använts. Att därefter få förklarat i media att Öster hade ”punktmarkerat” vissa individer och att det finns ”riktiga East Frontare” känns beklämmande att höra.

Därför kallade East Fronts styrelse Östers IF till möte under måndag förmiddag för att få en förklaring hur Öster arbetar med säkerhetsfrågor på arenan. Vid mötet deltog, Jens Magnusson (klubbchef, Östers IF) Jonatan Larsson (eventansvarig, Östers IF), Razmus Nilsson (SLO, Östers IF), Carl Jaktlund (EF) och Andreas Johansson (EF).

Klubbchefen Jens Magnusson beklagade det som inträffat och förtydligade att det inte är såhär Öster ska arbeta med säkerhetsfrågor och skickade med följande hälsning:

”Vi har under säsongen så långt ökat vårt publiksnitt med närmare 50% vilket är helt fantastiskt. Vi har också kunnat se en stark tillströmning av både barnfamiljer och ungdomar på läktaren vilket har varit två viktiga målgrupper för oss. Våra medlemmar och supportrar kommer alltid att vara det viktigaste vi har. Det är ni som är föreningen och vi är oerhört tacksamma för ert stöd. I medgång som motgång. Med mer publik och en ökad användning av pyroteknik så blir kraven på oss som arrangör högre. Antalet ordningsvakter, publikvärdar mm villkoras i tillstånden från polismyndigheten och de har vi en skyldighet att uppfylla. Däremot skall vi inte ha någon punktbevakning av vare sig aktiva supportrar eller några andra på läktaren. Vi gör självklart ingen skillnad på våra supportar utan alla är lika viktiga för oss och alla en del av Österfamiljen. Vägen framåt är alltid kommunikation och Östers bästa i alla lägen. Tack för allt som ni gör för föreningen!”

East Front kommer att i dialog med Öster följa arbetet på läktaren framöver. Vi hoppas och tror att det kommer bli en bättre kommunikation, både internt inom Östers IF och utåt till oss supporters. Framåt mot Allsvenskan.

/EF-styrelse