Östers IF vs Skövde AIK

12346

Kommentarer

• @Bonus sa:
    Jag vill vara återhållsam i min kritik men vad tusan är det för strategi Tuffa har idag??? Dessutom såg det ut som om Tuffa och Tobbe var i rejäl dispyt om när Drott skulle bytas in. Helt på Tobbes linje!

Tuffa hade en riktig dålig dag. Mittfältet och flera andra var ju sig inte lika. Då måste man byta!!! Tuffa, nu är du under hård press!

Vadå, han lyckades väl inte få med bytet och Tufa blir irriterad?

• "Oavsett hur duktiga alla av oss tycker att vi är på fotboll – och det säger jag inte att jag är – men om vi tycker att vi är det, att vi är så mycket bättre än andra lag och ändå torskar så här; då måste vi inse att problemet kanske ligger någon annanstans. Inte i hur duktiga vi är på att trixa med bollen.

Så var ligger felet?

(paus)

– Just nu känner jag att det är ganska mycket känslor så... jag tänker att jag inte säger något om det nu. Det får landa lite och så tar vi det i laget i morgon när vi har kollat på matchen."

Antar att han syftar på den mentala inställningen här.

• redigerade July 2

Är det Túfa du citerar?

Ska inte försöka skapa något antydande om dålig stämning för det är bara naturligt med irritation och frustration när man möter ett lag som håller på som Skövde (Kozica var också irriterad i halvtidsintervjun) men även på Westermark i intervjun efter matchen fanns en irritation där han dock bet sig i läppen till slut angående att han nog tyckte något om att han fått ta på sig målvaktströjan då han nog tyckte något han inte ville berätta mer om.

Nej usch, nu har vi haft Brage och Skövde hemma och får gå vidare mot förhoppningvis mindre frustrerande uppgifter.

• Ja visa har skrutit med östers lån, från DIF, tala om kvalitetsskillnader,

• Nu är det dags att släppa fram våra egna ungdomar.Detta var ju bedrövligt,att inte kunna slå ett riktigt pass och ta emot bollen måste man kunna begära när de har fotboll på heltid.Ta en sån som tatu och måns det är ju ren parodi att ha dem på plan.Sen hoppas jag Stulic står nästa match och gör det bra så kan vi skicka tillbaks Mattias som jag inte har något förtroende .

• @Plantagenparkeringen sa:
    "Oavsett hur duktiga alla av oss tycker att vi är på fotboll – och det säger jag inte att jag är – men om vi tycker att vi är det, att vi är så mycket bättre än andra lag och ändå torskar så här; då måste vi inse att problemet kanske ligger någon annanstans. Inte i hur duktiga vi är på att trixa med bollen.

Så var ligger felet?

(paus)

– Just nu känner jag att det är ganska mycket känslor så... jag tänker att jag inte säger något om det nu. Det får landa lite och så tar vi det i laget i morgon när vi har kollat på matchen."

Var ligger felet? Det är inte så svårt att se. Öster är bäst i serien att slösa bort större delen av matcherna på att trilla boll på de bakre 66 procenten av planen. Man skapar ju knappt några målchanser. Jag har givetvis inget statistik på det men Öster måste vara det laget i Superettan med mest antal bakåtpassningar och avbrutna anfallsförsök.

Man måste upp med bollen mycket snabbare och etablera ett passningspel högre upp i banan och när man väl bestämmer sig för att anfalla måste man löpa linan ut. Fullt ut. Det spelar ingen roll om det är Kozicka, Rochester eller vemsomhelst som spelar i en nummer 10-roll om man låter mittbackarna ha mest bolltid av alla.

Angående bytet eller obytet med Drott så uppfattade jag det som att det var Tobbe som tabbade sig. Drott var på väg in ihop med Isak och Kusu var redan utanför banan när Tobbe viftade in honom igen. Tufa fattade väl på en gång att de då bara hade ett byte kvar att göra och Drott fick gå och sätta sig igen.

• redigerade July 2

@Hansen sa:
    Är det Túfa du citerar?

Ska inte försöka skapa något antydande om dålig stämning för det är bara naturligt med irritation och frustration när man möter ett lag som håller på som Skövde (Kozica var också irriterad i halvtidsintervjun) men även på Westermark i intervjun efter matchen fanns en irritation där han dock bet sig i läppen till slut angående att han nog tyckte något om att han fått ta på sig målvaktströjan då han nog tyckte något han inte ville berätta mer om.

Nej usch, nu har vi haft Brage och Skövde hemma och får gå vidare mot förhoppningvis mindre frustrerande uppgifter.

https://www.minboll.se/sport/osters-forward-blev-malvakt-och-forbannad-valdigt-mycket-kanslor-just-nu/

Bra att skriva ut vem det var :) JW den här gången.

Vet inte om fler såg MRS livlösa ansiktsuttryck när Tufa körde en kort genomgång innan bytet. Eller hans minsspel när han sprang in på plan. Trodde vi skulle få se kamp iom det fokuset. Men det var nog bara Österslapphet.

Gillad av:Hansen (1 totalt)
  • @Greger sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    "Oavsett hur duktiga alla av oss tycker att vi är på fotboll – och det säger jag inte att jag är – men om vi tycker att vi är det, att vi är så mycket bättre än andra lag och ändå torskar så här; då måste vi inse att problemet kanske ligger någon annanstans. Inte i hur duktiga vi är på att trixa med bollen.

Så var ligger felet?

(paus)

Var ligger felet? Det är inte så svårt att se. Öster är bäst i serien att slösa bort större delen av matcherna på att trilla boll på de bakre 66 procenten av planen. Man skapar ju knappt några målchanser. Jag har givetvis inget statistik på det men Öster måste vara det laget i Superettan med mest antal bakåtpassningar och avbrutna anfallsförsök.

Man måste upp med bollen mycket snabbare och etablera ett passningspel högre upp i banan och när man väl bestämmer sig för att anfalla måste man löpa linan ut. Fullt ut. Det spelar ingen roll om det är Kozicka, Rochester eller vemsomhelst som spelar i en nummer 10-roll om man låter mittbackarna ha mest bolltid av alla.

Angående bytet eller obytet med Drott så uppfattade jag det som att det var Tobbe som tabbade sig. Drott var på väg in ihop med Isak och Kusu var redan utanför banan när Tobbe viftade in honom igen. Tufa fattade väl på en gång att de då bara hade ett byte kvar att göra och Drott fick gå och sätta sig igen.

Det är vi två om, att bollen måste snabbare upp. Passningarna som sattes på Rodic från mittback som försökte med instick första 15 min är ju precis så det behöver gå till. Noterbart att när våra 2 defensiva innermittfältare inte är med i speluppbygnaden går det som bäst.

Så tolkade jag bytet med.

• Varför tog det i så fall ytterligare någon eller några avblåsningar innan Drott byttes in? Tolkar det som att ledarna inte var överens, Vilken var Tuffas taktik idag? Om det fanns någon så funkade den inte. Då måste man agera!

Om Tuffa varit tillräckligt tuff hade han genomfört byten redan i paus. Dessutom förstår jag inte varför Varmanen ska spela till vänster. Lika tokigt som när Tuffa körde Rodic till vänster. Två tydliga spelare som ska spela till höger. Varmanen vänsterben är ju gjort av trä. Varför då spela till vänster?. Taskigt mot spelaren.

Nu är det dags att kritisera även Tuffa. Han har fått vara helig här. Slut med det!

Gillad av:penseln (1 totalt)
  • @Bonus sa:
    Varför tog det i så fall ytterligare någon eller några avblåsningar innan Drott byttes in? Tolkar det som att ledarna inte var överens, Vilken var Tuffas taktik idag? Om det fanns någon så funkade den inte. Då måste man agera!

Om Tuffa varit tillräckligt tuff hade han genomfört byten redan i paus. Dessutom förstår jag inte varför Varmanen ska spela till vänster. Lika tokigt som när Tuffa körde Rodic till vänster. Två tydliga spelare som ska spela till höger. Varmanen vänsterben är ju gjort av trä. Varför då spela till vänster?. Taskigt mot spelaren.

Nu är det dags att kritisera även Tuffa. Han har fått vara helig här. Slut med det!

Túfa.

• @Bonus sa:
    Varför tog det i så fall ytterligare någon eller några avblåsningar innan Drott byttes in? Tolkar det som att ledarna inte var överens, Vilken var Tuffas taktik idag? Om det fanns någon så funkade den inte. Då måste man agera!

För att spara på det sista bytet ifall något oförutsett skulle hända? Vilket det tyvärr gjorde ändå efter bytet.

• @Bonus sa:

”Helig”? Det har väl helt enkelt inte funnits så mycket att kritisera. Han har gjort det väldigt bra så här långt, bortsett möjligen för det märkliga att spela Rodic till vänster, som ju verkligen har kritiserats här.

Men idag var ingen bra dag för Tufa.

• Officiella hemsidan kallar JW Westerberg ett par gånger i vad som i övrigt är ett på tok för färgat referat för min smak.

• ”Österslapphet”. Nyordslistan 2022 för att beskriva lag med hög kvalitet, men som år efter år lyckas krångla till allt så pass mycket att förväntade resultat uteblir. Hade hellre sett ”Östermentalitet” eller ”Österlir” typ. Kanske kommer…..

• @Kalle Dahl sa:
    Officiella hemsidan kallar JW Westerberg ett par gånger i vad som i övrigt är ett på tok för färgat referat för min smak.

Varsågod att ta över, jag har bett om att bli av med det i fem år (efter över 500 referat blir man ite leds på det) men det finns inte många som är beredda att faktiskt göra jobb gratis.
    Gutt att veta ta det finns duktiga själar som ställer upp. Mailar du Jens eller ska jag göra det?

Gillad av:Hulthan, CrobyJr, Calle01, Ingemar, papy, Zingo (6 totalt)
  • Jag läste precis referatet och tycker att det speglar matchen på ett bra sätt. Tyvärr är vi alla besvikna efter förlusten som lika gärna kunde varit en vinst och då gnälls det både kors och tvärs och högt och brett. Så är det med det. Förhoppningsvis andra toner efter Utsikten.

• @Plantagenparkeringen sa:

@Hansen sa:
    Är det Túfa du citerar?

https://www.minboll.se/sport/osters-forward-blev-malvakt-och-forbannad-valdigt-mycket-kanslor-just-nu/

Bra att skriva ut vem det var :) JW den här gången.

Vet inte om fler såg MRS livlösa ansiktsuttryck när Tufa körde en kort genomgång innan bytet. Eller hans minsspel när han sprang in på plan. Trodde vi skulle få se kamp iom det fokuset. Men det var nog bara Österslapphet.

Som tränare bör man se detta och istället låta en mer inspirerad spelare ta platsen. MRS verkar inte vilja vara i Öster mer .

• @outdoor_miner sa:

@Kalle Dahl sa:
    Officiella hemsidan kallar JW Westerberg ett par gånger i vad som i övrigt är ett på tok för färgat referat för min smak.

Varsågod att ta över, jag har bett om att bli av med det i fem år (efter över 500 referat blir man ite leds på det) men det finns inte många som är beredda att faktiskt göra jobb gratis.
    Gutt att veta ta det finns duktiga själar som ställer upp. Mailar du Jens eller ska jag göra det?

Fortsätt du, jag tycker referaten är bra. Att dom speglar vårt lag är ju naturligt och något som kännetecknar referaten på övriga lags hemsidor också. Vill man ha mer opartisk läsning får man ju söka sig till Fotbollskanalen, Fotbolldirekt etc. Men du bör ha koll på vad våra spelare heter, Westerberg vill jag inte läsa fler gånger.

Denna match är helt åt h-vete. Vi ska inte spela i Allsvenskan 2023, det här laget skulle gå igenom serien med 0-0-30 så då kan vi lika gärna låta bli.

• redigerade July 3

@WittonAlbion sa:

@outdoor_miner sa:

@Kalle Dahl sa:

Fortsätt du, jag tycker referaten är bra. Att dom speglar vårt lag är ju naturligt och något som kännetecknar referaten på övriga lags hemsidor också. Vill man ha mer opartisk läsning får man ju söka sig till Fotbollskanalen, Fotbolldirekt etc. Men du bör ha koll på vad våra spelare heter, Westerberg vill jag inte läsa fler gånger.

Denna match är helt åt h-vete. Vi ska inte spela i Allsvenskan 2023, det här laget skulle gå igenom serien med 0-0-30 så då kan vi lika gärna låta bli.

Tar vi oss upp ska vi spela där. Vi ska göra allt för att ta oss dit. Finns det föreningar där som Varberg, Värnamo, Degerfors och Sundsvall där som gjort mycket bra men varav säkert flera i längden inte kommer klara sig bättre än Falkenberg gjorde så har vi alla chanser att rädda oss kvar och bygga från det. Vi har sett bakslag, svagt spel och annat skit emellanåt alla säsonger vi gått upp, inte minns 2002 men t o m 2012.

• @outdoor_miner sa:

@Kalle Dahl sa:

Jag tycker det blir helt fel att Öster i sina officiella kanaler gång på gång recenserar domaren i stil med ”obegripligt att inte assisternade vinkade av detta” och ”vi som satt i bra linje hade svårt att se att det var offside”.

Jag förbehåller mig rätten att uttrycka den åsikten utan att åta mig ideellt arbete.

Gillad av:Fille (1 totalt)
  • Månz satte en riktig stänkare upp i nättaket. Varför blev det avblåst där?

• Det är sådana här onödiga jävla förluster och poängtapp som återigen kommer att hindra att Öster spelar i Allsvenskan kommande säsong. Som vanligt med andra ord. Man kommer väl snubbla på mållinjen igen.

• redigerade July 3

@Old Chap sa:
    Månz satte en riktig stänkare upp i nättaket. Varför blev det avblåst där?

Jag tror att det är för att JW går in i kropp, utan att försöka nå bollen i nickduell, på den Skövdeback som försöker göra just det senare i situationen som precis föregår att Månz dunkar dit bollen. Kan upplevas som en lite billig frispark men är nog korrekt.

Edit: Sett att offside nämnts och det hade i så fall varit helt felaktigt. Men när jag nu kollar frisparken som följer signalerar inte domaren för att den är indirekt vilket han skulle ha gjort om det varit offside han blåst frispark för. Så det är hundra procent JW:s manöver gentemot Skövdebacken.

Gillad av:Old Chap, Drillo (2 totalt)
  • – Jag sa till grabbarna i paus att om vi släpper in ett mål till vinner vi inte matchen.
    (Túfa till MinBoll)

Riktigt så kan han väl inte ha menat? Så om Öster hade vänt till 3-2 och släppt in 3-3 så skulle det inte finnas någon en enda chans att göra 4-3?

• @Hansen sa:
    – Jag sa till grabbarna i paus att om vi släpper in ett mål till vinner vi inte matchen.
    (Túfa till MinBoll)

Riktigt så kan han väl inte ha menat? Så om Öster hade vänt till 3-2 och släppt in 3-3 så skulle det inte finnas någon en enda chans att göra 4-3?

Konstigt uttalande av Tufa. Alla fattar att det blir svårt att vinna om motståndaren gör ett tredje när ställningen är 1-2 i paus. Det behöver inte sägas. Sedan kan givetvis allt hända även om motståndaren gör det där tredje målet.

• 1 877 åskådare igår. Den siffran gör mig inte bara besviken utan även överraskad. Det såg mer välfyllt ut än så. Jag gissade på 2300-2500 innan publiksiffran offentliggjordes.

Gillad av:papy (1 totalt)
  • Det är ett problem, folk har inte hittat tillbaka efter pandemin. Det är å andra sidan likadant hos seriekonkurrenterna, det är en viss tröst :+1:

• @Calle01 sa:
    1 877 åskådare igår. Den siffran gör mig inte bara besviken utan även överraskad. Det såg mer välfyllt ut än så. Jag gissade på 2300-2500 innan publiksiffran offentliggjordes.

Jag håller med. Såg ut som relativt mycket folk. Hade man placerat fler på den sidan syns i sändning kanske?

• @Calle01 sa:
    1 877 åskådare igår. Den siffran gör mig inte bara besviken utan även överraskad. Det såg mer välfyllt ut än så. Jag gissade på 2300-2500 innan publiksiffran offentliggjordes.

Man undrar ju helt ärligt talat om ens publiksiffran ens kommer att gå upp om de går upp till Allsvenskan för publikintresset för fotboll i Växjö verkar ju vara nere på 0

• @Slangen sa:

@Calle01 sa:

Jag håller med. Såg ut som relativt mycket folk. Hade man placerat fler på den sidan syns i sändning kanske?

Det är det jag min bedömning på, att det var mer välfyllt på den sidan (som syns i tv). Speciellt de nedre sektionerna, tex J och M. På andra sidan och i klacken kändes det ungefär som vanligt.

Logga in eller registrera för att kommentera.