Silly season 21-22

1697072747598

Kommentarer

• Har vi vidareförsäljningsklausul på Bojanic?

• Antagligen ett utvecklingsbidrag på några procent

• @Front sa:
    Antagligen ett utvecklingsbidrag på några procent

Rimligen 1,5% av totalsumman (dvs 30% av de 5% som går till solidaritetsersättning).

• @outdoor_miner sa:

@Front sa:
    Antagligen ett utvecklingsbidrag på några procent

Rimligen 1,5% av totalsumman (dvs 30% av de 5% som går till solidaritetsersättning).

Kan 10 millar för Bojanic vara rimligt? 150k i så fall. Jag är glad för alla pengar.

Gillad av:Slangen, ÖIF135 (2 totalt)
  • Tror vi på en ny striker eller gick krutet på ABW?

• @Sheriffen sa:
    Tror vi på en ny striker eller gick krutet på ABW?

Tror nog det kan bli en spelare i sommar. Men bara om Vito hittar precis det han vill ha. Det ska vara en spelare som håller för allsvenskan. Annars tror jag att truppen bedöms kunna vara med och tävla om topp tre hela vägen utan förstärkning.

Gillad av:Sheriffen (1 totalt)
  • Anfallare eller ytterback tror jag är prio, annars har vi redan ett slagkraftigt lag

• @ÖIF135 sa:
    Anfallare eller ytterback tror jag är prio, annars har vi redan ett slagkraftigt lag

Håller med om båda men även en egen stabil målvakt behövs.

Gillad av:olka6806, Platini, Slangen (3 totalt)
  • redigerade June 25

@ÖIF135 sa:
    Anfallare eller ytterback tror jag är prio, annars har vi redan ett slagkraftigt lag

Vi förlängde med Tatu så någon ytterback kommer inte dyka upp. Ska det komma in en anfallare måste de vara ren och skär klass då han måste ses som ett rimligt alternativ i AS annars väntar man till vintern med tanke på vilken serie vi spelar i. Det enda rimliga är om det är någon yngre men det blir isf någon från utlandet. Någon målvakt kommer inte heller dyka upp

• @Old Chap sa:

@ÖIF135 sa:

Håller med om båda men även en egen stabil målvakt behövs.

Dock inte förrän efter säsongen.

Gillad av:Villenyblom (1 totalt)
  • Jens tror på vissa förändringar men inga "större omkastningar" under sommarfönstret:
    https://ostersif.se/a/magnusson-dags-att-sparka-igang-hostsasongen

• Zahirovic drar till sig intresse från allsvenskan enligt Elgen och minboll.

• @CrobyJr sa:
    Zahirovic drar till sig intresse från allsvenskan enligt Elgen och minboll.

Varberg som är i farten igen?

• Känns som att det klickat rätt för Alen när han spelar åtta/tia

• redigerade June 27

@Manne sa:

@CrobyJr sa:

Värnamo gör väl allt för att ta något som potentiellt blir en succé i Öster för att få det att lyckas där så de kan komma och vara kaxiga mot storebror sedan.

De tar väl både Zahiren och Tempelriddaren på ett bräde rakt från Räppe.

Sedan ska man ju säga att Värnamo än så länge inte fått ut något av värvningar som Avdiu och Kalu och i Varberg har väl inte Madjed fått så mycket gjort. Men stor potential i alla dessa nämnda.

• redigerade June 27

@Hansen sa:

@Manne sa:

@CrobyJr sa:

Värnamo gör väl allt för att ta något som potentiellt blir en succé i Öster för att få det att lyckas där så de kan komma och vara kaxiga mot storebror sedan.

De tar väl både Zahiren och Tempelriddaren på ett bräde rakt från Räppe.

Sedan ska man ju säga att Värnamo än så länge inte fått ut något av värvningar som Avdiu och Kalu och i Varberg har väl inte Madjed fått så mycket gjort. Men stor potential i alla dessa nämnda.

Gällande Kalu blev vi ändå hånade av exempelvis C. Stridh som ofta har negativt att skriva om Öster

• redigerade June 27

Svår fråga med Zahiren. Uppenbart stor pontential och en spelare jag ogärna ser att vi släpper. Samtidigt kan allsvenska klubbar betala mer. Är det värt att försöka konkurrera med det? Tveksamt. Återigen känns det bra att vi numera har Vito bakom spakarna.

Sen ska man komma ihåg att det typ ligger i agentens arbetsbeskrivning att i det här läget ringa Elgen och ”läcka” att en icke namngiven klubb på högre nivå är intresserad. Oavsett hur konkret intresset faktiskt är.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • Gissningar: HIF, Värnamo, Varberg, Degen.

• Tråkigt men förståeligt om han inte vill förlänga sitt kontrakt. Svårt att slå sig in med nuvarande konkurrens på hans positioner.

• redigerade June 27

Ni kan ju gissa vem agenten är.

• @xonitex sa:
    Ni kan ju gissa vem agenten är.

Fullt rimligt om man heter Zahiro. Han är tredjealternativ på båda kanterna och ännu längre back centralt i banan. Han fyller 21 nästa år och måste börja spela regelbundet, det kommer dock inte hända i AS men de är klart att det lockar mer

• Kul för Alen om det blir av. Om det händer får vi diskutera om Alen Zahirovic departure är ett tecken om något är fel I Östers IF (i ämnet att inte släppa fram egna talanger). Tycker mig ha sett en del talang i Alen och tycker det är synd att han inte fått fler chanser.

• @Calle01 sa:
    Kul för Alen om det blir av. Om det händer får vi diskutera om Alen Zahirovic departure är ett tecken om något är fel I Östers IF (i ämnet att inte släppa fram egna talanger). Tycker mig ha sett en del talang i Alen och tycker det är synd att han inte fått fler chanser.

Grejen är ju att vi har extremt bra uppbackning på dem platserna han kan spela. Hade han vart ytterback eller mittback så hade han garanterat få minuter än så. Hade inte sagt nej att skeppa Rochester om det nu går för att ta in Zahiro som backup till Kozica och samtidigt va ett alternativ som ytter och innermitt

Gillad av:Slangen, ÖIF135, Drillo (3 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@Calle01 sa:
    Kul för Alen om det blir av. Om det händer får vi diskutera om Alen Zahirovic departure är ett tecken om något är fel I Östers IF (i ämnet att inte släppa fram egna talanger). Tycker mig ha sett en del talang i Alen och tycker det är synd att han inte fått fler chanser.

Grejen är ju att vi har extremt bra uppbackning på dem platserna han kan spela. Hade han vart ytterback eller mittback så hade han garanterat få minuter än så. Hade inte sagt nej att skeppa Rochester om det nu går för att ta in Zahiro som backup till Kozica och samtidigt va ett alternativ som ytter och innermitt

Så du menar att vi var tvungna att värva Bonnah och Rodic? Rodic är klass såklart men vi kan inte säga att Öster satsar på egna direkt. Ditt övriga förslag låter spännande.

Gillad av:penseln (1 totalt)
  • Alen håller ej än, fått sina chanser, men alldeles för valpig för toppfotboll. Bättre speltid i annan SE alt div1 klubb, time will tell....

• redigerade June 27

Jag säger inte att han ska ha speltid i Öster nu men det är synd att vi inte jobbar mer med att försöka behålla spelare och jobba med lämpliga utlåningar, det känns som det saknats en strategi för det här med att slussa fram egna, men det är bra att vi har ett samarbete med Räppe. Nu låter jag som en förälder till en son eller kompis till en spelare i akademin, det är inte så enkelt i verkligheten. Alen har också fått sina chanser och inte riktigt lyckats, än.

Kostar för mycket? Montader ville stanna i Öster som jag förstått det, men en peng i fickan, ordnad lägenhet mm så föll valet på Varberg.

Min tes är att fattigare klubbar kan jobba mer med talangutveckling för det finns sällan någon press utifrån. När en klubb har en viss plånbok och med press utifrån så blir den bekvämare och vågar inte chansa. Valet faller på det trygga och dyrare.Är det så konstigt? Nej inte så. Att finna en balansgång där där är otroligt viktigt.

• Tror fan inte att vi klarar detta utan en ny anfallare. Vi har bra på kanterna nu, ett bra mittfält öht men hur mycket jag än gillar JW så hade jag velat ha en bättre central anfallare.

Gillad av:jojolaget (1 totalt)
  • redigerade June 28

Talanger får inte chanser. Vi hör och läser det ofta. Många gånger med kritik mot den egna föreningen. Går vidare och utvecklas någon annanstans. Vad är fel i klubben, etc, etc, bla, bla.

Jag ser det så här:

Allt fler klubbar f n högre upp i näringskedjan utnyttjar sin omsättning och budget till att sajna och samla talanger till sig. Jämför gärna med framgångsrika personer inom ridsporten. De har långt fler hästar än de hinner rida med.

Föreningen låter dem gnugga och utvecklas i den egna verksamheten som man kan glorifieras utifrån sin allsvenska status och spelaren blir med ens en allsvensk talang . Några får speltid, någon lyckas etablera sig och det lånas också ut, förhandlas och säljs för att göra och hålla igång affärerna.

Det är i det ljuset jag ser och läser vad som nu ryktas kring Alen.

Märk väl att jag inget annat önskar än att Alen får och tar chansen att utvecklas och växa in i startelva hos oss, men det innebär inte ett misslyckande om han som spelare väljer en annan väg.

Med detta resonemang så lägger jag gärna till mitt orubbade förtroende för att våra föreningsbyråkrater, med Jens och Vito i spetsen, har full koll på vad som behövs och hur det ska göras.

Det är utifrån det förtroendet, kunnandet och verkstaden som Östers framtida framgång kommer att utvecklas. Kanske förr än vi anar är vi den förening som på tillväxt knyter allsvenska talanger till oss.

F O R Z A <3

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • Vad tror vi om Lucas Gomes, lite samba på visman till hösten? Verkar väldigt spännande

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2020/2/lucas-gomes-tillbaka-i-blagult/

• @Apotekaren sa:
    Vad tror vi om Lucas Gomes, lite samba på visman till hösten? Verkar väldigt spännande

https://www.svenskfotboll.se/nyheter/landslag/2020/2/lucas-gomes-tillbaka-i-blagult/

Otroligt att hunnit med så mycket i så ung ålder. Bara att ha spelat för två landslag.
    Det här är ju Lucas Lima upphöjt till 10.

Logga in eller registrera för att kommentera.