Silly season 21-22

1676870727398

Kommentarer

• @Christoffer sa:
    Kan Jack Lahne vara ett alternativ för Öster? Utgående kontrakt med Amiens i sommar. En nr 9 typ.

för högt rykte

• Nån med koll på Filip Bohman från Olympic? 12 mål på 12 matcher.

• @xonitex sa:
    Nån med koll på Filip Bohman från Olympic? 12 mål på 12 matcher.

Lite statistik åtminstone på vilken spelartyp det är

• @ÖIF135 sa:

@xonitex sa:

Båda han och Naeem har utgående och ingen av dem kommer stanna kvar efter säsongen. Mycket mer imponerande målfacit av Bohman då Sandviken är väldigt mycket mer offensivt balanserade och även att norra serien är mer ojämn än den södra. Skriker Varberg om den värvningen

• Jag som är okunnig...
    Ska man tolka den bilden som att han helt saknar förmåga att dribbla.
    Är dålig på att passa och försvara.
    Strax under snittet för div 1 på närkampsspel.
    Men vass på avslut och huvudspel?

• @Hasse-Hattrick sa:
    Jag som är okunnig...
    Ska man tolka den bilden som att han helt saknar förmåga att dribbla.
    Är dålig på att passa och försvara.
    Strax under snittet för div 1 på närkampsspel.
    Men vass på avslut och huvudspel?

Tillför inte så mycket i spelet men sätter i princip varenda chans

• @Villenyblom sa:

@ÖIF135 sa:

@xonitex sa:

Båda han och Naeem har utgående och ingen av dem kommer stanna kvar efter säsongen. Mycket mer imponerande målfacit av Bohman då Sandviken är väldigt mycket mer offensivt balanserade och även att norra serien är mer ojämn än den södra. Skriker Varberg om den värvningen

Bohman har 24 mål på 65 matcher 2020-2022 div 1

Naeem har 43 mål på 67 matcher 2020-2022 i div 1,

Jag hoppas på att Naeem kommer in i sommar och kan spelas in i laget för att göra succé nästa år

• Får vi in Naeem också efter Engqvist och Bonnah kommer Sandvikensupportrarna kalla oss ”Sandviken Södra”, bittra då de minns kvalet -67 där Öster på vägen till Bragematchen vann med 2-0 uppe i Sandviken (bägge målen av Harry Bild). Det var väl dit som East Fronts föregångare hade bokat ett helt tåg.

https://ostersif.se/a/90-ar-med-osters-if-kvalet-1967

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Tror dock inte att Vito blickar mot div 1 i sommarfönstret men har en långsiktig koll på nämnda spelare. Ska nån in i truppen ska den spelaren lyfta kvaliteten och med andra ord gå direkt in i startelvan.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • @jojolaget sa:
    Tror dock inte att Vito blickar mot div 1 i sommarfönstret men har en långsiktig koll på nämnda spelare. Ska nån in i truppen ska den spelaren lyfta kvaliteten och med andra ord gå direkt in i startelvan.

Fast om man väntar till efter säsongen ökar intressenterna för båda om kontrakten går ut? Då kanske båda går till varberg/värnamo

• redigerade June 15

@Villenyblom sa:

@ÖIF135 sa:

@Slangen sa:

@jores sa:
    Nästkommande vecka ska TFF testa två 19-åringar som beskrivs som "snabba, tekniska yttermittfältare som kan spela på bägge kanterna". Bägge spelade i div.1 förra säsongen. Tycker detta vore intressant för oss också, kanske inte just dessa två specifikt men bra ålder och en spelartyp vi behöver förstärka med i mitt tycke. Men vi får se vad Vito har för plan.

Vi vet vad Vito har för plan. Citerar Minboll tidigare i vinter:

–Jag letar efter spets. Vi har redan 1+16 spelare under kontrakt och tanken är att landa på 2+20 samt tre lärlingskontrakt, varav en målvakt. Just nu jobbar jag alltså inte med att bredda truppen utan jag söker efter spetskompetens, och då tar jobbet lite längre tid, säger Stavljanin.
    Han fortsätter:
    – Spets är i mina ögon spelare som håller allsvensk klass, eller snudd på allsvensk klass. Under försäsongen och vinterns matcher i svenska cupen brukar de allsvenska klubbarna ge alla sina spelare chansen för att sedan framåt slutet av februari och början av mars bestämma vilka spelare de kan tänka sig att låna ut, sälja eller släppa. Först då kan vi agera för att locka den typen av intressanta namn till oss.

Just dessa två också, Liam Olausson och Christian Aphrem passar inte in i den profilen. Olausson har väl dessutom provspelat med öster för något år sedan?

Olausson provspelade i november. Uba Charles Nwakoma är bättre än han och är samma ålder. Kontraktslös då linköping konkade

Tjena Salif :)

https://fotbolltransfers.com/nyheter/ifk-goteborg-bk-hacken-och-ifk-varnamo-jagar-uba-charles/154532

• redigerade June 16

Må hända att Jörgen inte trivts socialt i Växjö. Men varför? Förutom att det är ett stort steg att flytta hemifrån undrar jag hur väl han omhändertagits av såväl föreningen som lagkamraterna? Sett en hel del gnäll om att ”varför värvar vi spelare till u19 när vi har egna?” Sådant bullshit. Det finns ingen klubb på elitnivå som inte vill värva prospekt..Det är ju därför vi vill ha framgångar i akademin för att kunna locka hit talang. Det är något skumt eftersom man inte lånat ut honom.

• @xonitex sa:
    Må hända att Jörgen inte trivts socialt i Växjö. Men varför? Förutom att det är ett stort steg att flytta hemifrån undrar jag hur väl han omhändertagits av såväl föreningen som lagkamraterna? Sett en hel del gnäll om att ”varför värvar vi spelare till u19 när vi har egna?” Sådant bullshit. Det finns ingen klubb på elitnivå som inte vill värva prospekt..Det är ju därför vi vill ha framgångar i akademin för att kunna locka hit talang. Det är något skumt eftersom man inte lånat ut honom.

För att vara inom Skandinavien är det ändå ett rätt stort steg till Visman från sånt här:

• Bra förutsättningar för fint naturgräs. Inga limträbalkar eller någon ikon som skymmer. Dessutom naturellt bevattnad.

• @Sigge sa:
    Bra förutsättningar för fint naturgräs. Inga limträbalkar eller någon ikon som skymmer. Dessutom naturellt bevattnad.

Men visst är det väl så att Färöarna ännu saknar naturgräsplaner (vilket gjorde att den där segern i ett kval mot Österrike typ 1991 spelades på Landskrona IP för att de på den tiden fick spela hemmamatcher lokaliserade på annan ort)?

Sorry för offtopic men handlar ändå lite om att vårt nyförvärv brutit kontraktet.

• @xonitex sa:

Bra frågor, hur bra vi tar hand om nya i gruppen. Hoppas Jörgen orkar ta en vända hem och komma tillbaka. Lär väl i och för sig bli en annan klubb om inte öster följer upp och ligger på. Hoppas han trivs bättre på ön än han gjort i ett nytt land, stad och U21 matcher. Kan tänka mig att det kan vara tufft att ta sig in i det med flera som känt varandra länge.

• Lite skillnad o va 18 resp 22år avseende flytt, oavsett måste vi ta hand om såna yngre förmågor där skolgång en del av helheten. Sedan kan det ju i detta fall vart nåt annat som spökade som gjorde att han flyttade hem, nåt som inte Öster som förening ej kan lastas för, så tror vi skall vara försiktiga med skarpare kritik så länge vi ej fått reda på nåt mer konkret.

• redigerade June 17

Ja, alltså, det är människor. I detta fallet en ung människa.

Växjö är 135 gånger större än Runavik, storleksförhållandet är som det mellan Växjö och London, Jögge är en gymnasieungdom. Hade jag när jag var 18 år flyttat till London för att spela fotboll hade det definitivt slutat i bedrövelse, alldeles oavsett hur väl mottagande klubb behandlade mig.

Helt omöjligt att säga att Öster gjort något fel på det här underlaget. Eller för den delen att Jörgen har gjort något fel. Ibland funkar det bara inte fastän alla inblandade vill väl, allra helst när en av de inblandade är 18. Vito säger bra saker, både för Östers del men också om (och för) Jörgen. Tippar utifrån det att detta fall handlar om grov hemlängtan och svårigheter med att anpassa sig till ett liv som skiljer sig mycket från det man är van vid. Inget är konstigt med det.

Gillad av:lidot, Anders, Hansen, Drillo, olka6806 (5 totalt)
  • redigerade June 21

Vi har pratat mycket om Naeem Mohammed. Är det någon som sett något/har underliggande statistik på Sandvikens senaste anfallsess, hattrickskytten Abdihakim Ali? En rejäl Lukaku-pjäs som ser alldeles för bra ut för ettan (åtminstone på klippet nedan). https://www.expressen.se/tv/sport/fotboll/-ett-helt-otroligt-fotbollsmal-sandvikens-abdihakim-ali-gjorde-hattrick/

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • KAXKAX
    redigerade June 22

Kontraktsskrivning på G!!

• @KAX sa:
    Kontraktsskrivning på G!!

ABW?

• Gissar på ett kontrakt till Adam alternativt förlängning till ABW men signar de båda så är det ljuv musik i mina öron. Kan även vara att vår nye toppanfallare är på G men det kommer nog lite senare..

• @KAX sa:
    Gissar på ett kontrakt till Adam alternativt förlängning till ABW men signar de båda så är det ljuv musik i mina öron. Kan även vara att vår nye toppanfallare är på G men det kommer nog lite senare..

Adam och ABW är väl samma?
    Vilka är då ”båda”?

• @Hansen sa:

@KAX sa:
    Gissar på ett kontrakt till Adam alternativt förlängning till ABW men signar de båda så är det ljuv musik i mina öron. Kan även vara att vår nye toppanfallare är på G men det kommer nog lite senare..

Adam och ABW är väl samma?
    Vilka är då ”båda”?

Sorry, ABW och André ska det var! ;)

Gillad av:Hansen, Kalle Dahl (2 totalt)
  • @KAX sa:
    Gissar på ett kontrakt till Adam alternativt förlängning till ABW..

?

Nyförvärv blir inte spelklar förrän 15 juli så det bör handla om förlängning.

Gillad av:Manne (1 totalt)
  • @Kalle Dahl sa:

@KAX sa:

?

Det innebär ju inte att kontrakt kan skrivas på tidigare. Skulle kunna vara ett lån där ett kontrakt skrivs på för resten av säsongen tills man ser vilken serier vi tillhör.

• @KAX sa:

@Kalle Dahl sa:

@KAX sa:

?

Det innebär ju inte att kontrakt kan skrivas på tidigare. Skulle kunna vara ett lån där ett kontrakt skrivs på för resten av säsongen tills man ser vilken serier vi tillhör.

Andra delen av mitt inlägg var inte riktat till dig, det var mer en allmän spaning.

Nya lån kan inte heller komma in innan fönstret öppnar (så länge det inte finns samarbetsavtal), men ABWs lån kan ju förlängas säsongen ut för att vänta och se.

• redigerade June 22

Spelare som varit kontraktslösa sedan innan vinterfönstret stängde kan kontrakteras och bli spelklara redan innan sommarfönstret öppnar, men det känns som ett långskott.

Jag tror att det gäller ABW och att han presenteras som Östers spelare över... två och ett halvt år.

• Jag är inte särskilt beläst vad gäller reglerna för transfers men det värvas ju/lånas in i flera SE-klubbar redan. J Södra värvade en marockan (kontraktslösa går att värva och signa utanför fönstret?), Jönköping lånar från Helsingborg (finns samarbetsavtal där?), ÖSK värvar från Hammarby TFF (går det att värva från klubbar som ej räknas i eliten?). Får läsa på lite vad som gäller i transferdjungeln märker jag..

• @KAX sa:
    Jag är inte särskilt beläst vad gäller reglerna för transfers men det värvas ju/lånas in i flera SE-klubbar redan. J Södra värvade en marockan (kontraktslösa går att värva och signa utanför fönstret?), Jönköping lånar från Helsingborg (finns samarbetsavtal där?), ÖSK värvar från Hammarby TFF (går det att värva från klubbar som ej räknas i eliten?). Får läsa på lite vad som gäller i transferdjungeln märker jag..

Såväl kontraktera, som köpa och låna nya spelare går att göra när som helst, frågan är mer när det går att få en viss spelare registrerad och därmed spelklart för den köpande/lånande föreningen.

Vad gäller spelare som köps loss från pågående avtal går det inte att få dem registrerade innan transferfönstret öppnar.

Vad gäller lånade spelare går det som huvudregel inte att få dem registrerade innan transferfönstret öppnar. Undantaget är om det upprättas eller redan finns ett samarbetsavtal mellan de berörda föreningarna och spelaren inte är äldre än att denne fyller 23 under det pågående året.

Vad gäller kontraktslösa spelare går det som huvudregel inte att få dem registrerade innan transferfönstret öppnar. Undantaget är om spelaren i fråga varit kontraktslös sedan innan den föregående registreringsperioden (i detta fall vinterfönstret) stängde. I så fall krävs dispens, men det verkar numer mest vara fråga om ett anmälningsförfarande.

Gillad av:KAX, Villenyblom, Kalle Dahl, outdoor_miner, Platini (5 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.