Öster i media

19293959798100

Kommentarer

• JW: Eller är det vi som är så dumma som bara tjötar och han bara nickar med. Han sitter mellan mig och Marc i omklädningsrummet.

JS: Han får det bästa av två världar.

JW: En dansk och ett dumhuvud.

Gillad av:Hansen, Zingo, Suppe (3 totalt)
  • Kalmar twittrar! Ett otroligt bra ret riktat mot oss österanhängare.

• redigerade June 8

@Kullabella sa:

Kalmar twittrar! Ett otroligt bra ret riktat mot oss österanhängare.

De är ju lite tidlösa och så (Kalmar var ett skämt när jag som tonåring gick på allsvensk fotboll på Vallen år efter år utan ett Smålandsderby i sikte och jag är ändå inte asgammal nu) men ändå lite kul gjort ger jag dem. Om man nu tycker det är kul när någon inte riktigt kan släppa att de är lillebror i grunden och gillar att sparka neråt nu när de kan.

Vi exil-Östersupportrar känner oss på emellertid såväl kränkta som diskriminerade då skojarna hävdar att alla Östersupportrar ska bjudas in men att de då måste vara skrivna i Växjö. Bara för att Kalmars supportrar bor på ett ställe gör väl inte våra det.

Gillad av:Slangen, Zingo (2 totalt)
  • Hade ju i och för sig varit kul att dra dit med några bussar, sjunga ut dem och sen gå ner på stan och dricka öl i solskenet innan paus. Allt utan att spendera en enda spänn i deras kassa.

Gillad av:ÖIF135, Fidde P, öster i väster, olka6806, Pergitta (5 totalt)
  • @rapparee_1 sa:
    Hade ju i och för sig varit kul att dra dit med några bussar, sjunga ut dem och sen gå ner på stan och dricka öl i solskenet innan paus. Allt utan att spendera en enda spänn i deras kassa.

Tänkte de ens så långt att det skulle kunna driva runt tre supporterföljen på sta’n att hålla koll på för polisen? (Ja, Värnamo får säkerligen med sig en hel del folk i deras första allsvenska Smålandsderby.)

• Avsnitt 139 av When We Were Kings. Hoppas på Östers IF 1981 nu då…. får Irak 2007…

• Betalar hellre för att slippa se eländet…

• Jag lovar dyrt och heligt att om Öster någon gång i framtiden gör en liknande grej som Kalmar med Värnamomatchen kommer jag dels att skämmas ögonen ur mig, dels att påminna ansvariga om att ett starkt varumärke inte behöver några andra varumärken för att lyckas.

Gillad av:Hulthan, Calle01, Hansen, Ingemar (4 totalt)
  • @Zingo sa:
    Jag lovar dyrt och heligt att om Öster någon gång i framtiden gör en liknande grej som Kalmar med Värnamomatchen kommer jag dels att skämmas ögonen ur mig, dels att påminna ansvariga om att ett starkt varumärke inte behöver några andra varumärken för att lyckas.

Oaktat det totala ogillandet av Kalmar som förening så tycker jag ändå det var en ganska rolig kampanj för att på något sätt försöka hajpa upp en på förhand ganska ointressant match mot Värnamo. Och det visar än en gång att för både oss och Kalmar finns det bara ett enda riktigt smålandsderby och det kommer vi få skåda i allsvenskan nästa år!

Gillad av:Vikash, Slangen, Ozze, ÖIF135, Petter Bengtsson, NonPhixion, Hansen, Kullabella (8 totalt)
  • @Bissan sa:
    Oaktat det totala ogillandet av Kalmar som förening så tycker jag ändå det var en ganska rolig kampanj för att på något sätt försöka hajpa upp en på förhand ganska ointressant match mot Värnamo. Och det visar än en gång att för både oss och Kalmar finns det bara ett enda riktigt smålandsderby och det kommer vi få skåda i allsvenskan nästa år!

Det är ju det som är grundproblemet, att de känner att de behöver hajpa upp "en ointressant match mot Värnamo" med att blanda in ett tredje lag i bilden.

• redigerade June 9

@Zingo sa:

@Bissan sa:

Det är ju det som är grundproblemet, att de känner att de behöver hajpa upp "en ointressant match mot Värnamo" med att blanda in ett tredje lag i bilden.

Att de kommer tillbaka till att håna Öster är ett rätt tydligt tecken på elefanten i rummet för dem. De känner lite att de tagit en plats som egentligen är någon annans att plocka upp igen snart.

Finns otaliga exempel på när Kalmar visat upp sin sämsta sida. Först hade vi när supportrarna skanderade ”Hata Öster” borta mot Växjö Norra i division 2 på 90-talet. Mer än att fokusera på sitt eget. Nanne berättade hånfulla ”roliga historier” om Öster när han varit i Kalmar ett tag och de vann någon uppflyttning från division 1. Mer än att fokusera på sitt eget. Sedan kom det där med att ta patent på ”Smålands Stolthet” enbart för att retas med den småländska klubb som har fyra guld. Mer än att fokusera på sitt eget. Och så den här omfokuseringen inför det bonnigaste man kan ha när det kommer till småländskt derby. Mer än att fokusera på sitt eget.

Tids nog kanske de hittar något i sin egen historia eller klubbsjäl att lyfta. Deras guld börjar ju bli historia så det kan väl de lyfta även om de själva tycks påpeka att historia inte spelar någon roll för epitetet ”Smålands Stolthet”. Isåfall tycker jag de ska vara stolta över att ha överlevt i Allsvenskan så länge nu, rena Österklassen på det snart (tänker på att Öster var i Allsvenskan i 30 säsonger under åren 1968-1998 där det enda undantaget var 1989 i division 1 där man råkade göra den senaste invinciblesäsongen som ett svenskt elitlag lyckats med.)

• ...underbar sommarläsning o tur väl att vi tog 2st avslutande skalper så man kan skratta med JW/JS, mkt medstuds o positivism nu i ledigheten!

• Är det någon som sitter på en stor version av bilden av firandet efter 1-0-målet borta mot Café Opera 2002? Den bilden som väl fick något pris som typ ”årets idrottsbild”?

• redigerade June 11

Ett enkelt litet konto som är en som en present till 30-åringen EF. Skicka gärna in om ni har någon Österbild som sticker ut lite. :)

Gillad av:Lewinsky (1 totalt)
  • @Zingo sa:

@Bissan sa:

När de etiketterade en hemmamatch mot bajen (med Nanne som tränare och massa ex-kalmarspelare i laget) som Smålandsderby skrattade jag lite ska erkännas

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade June 10

I första delen av TV4:s ”VM -94 - en sportsaga” får man se rörligt på Öster två
    gånger redan i första avsnittet. Martin Dahlin gör sitt första allsvenska mål hemma mot Öster 1987 eller 1988. Och sedan sätter Dahlin en ful armbåge i huvudet på Jörgen Moberg 1991.

• För en här som är lite yngre, hur länge har Kalmar varit i Allsvenskan?

• @Knugen sa:
    För en här som är lite yngre, hur länge har Kalmar varit i Allsvenskan?

Senast de var i superettan var väl 2003 om jag inte minns alldeles galet. Så 2004-2022 har de varit i AS i ett svep. Dessförinnan var de uppe och vända 1999 och 2002 tror jag. Och innan 1999 var de väldigt länge och harvade i de lägre divisionerna…

• Tråkigt att de har fler allsvenska säsonger än oss numera och fler poäng.

• @Tompa sa:
    Tråkigt att de har fler allsvenska säsonger än oss numera och fler poäng.

Tur att titlar väger tyngre än någon maratontabell

Gillad av:Tompa, Lewinsky, Jockeluring, outdoor_miner, Hansen, Berra, öster i väster, Zingo (8 totalt)
  • redigerade June 11

@Villenyblom sa:

@Tompa sa:
    Tråkigt att de har fler allsvenska säsonger än oss numera och fler poäng.

Tur att titlar väger tyngre än någon maratontabell

I Superettan leder vi Maratontabellen OCH har två guld och ett silver.

• Larvigt att bortförklara deras framgångar med att vi har fyra guld.

Faktum är att de, oavsett hur äckliga de är, ligger i AS och vi aldrig lyckas. Något gör de uppenbart rätt och något gör vi uppenbart fel.

Gillad av:McA (1 totalt)
  • @El_barto sa:
    Larvigt att bortförklara deras framgångar med att vi har fyra guld.

Faktum är att de, oavsett hur äckliga de är, ligger i AS och vi aldrig lyckas. Något gör de uppenbart rätt och något gör vi uppenbart fel.

Det är väl två olika saker, tänker jag.

Påstår man att Kalmar har en större och mer framgångsrik historia än Öster baserat på att de har någon mer säsong och någon mer poäng sammanlagt i Allsvenskan (som dessutom utökats under Kalmars nuvarande sejour vilket ger fler poäng att spela om varje säsong och i någon mening gör det svårare att åka ur för redan etablerade lag) är man bara löjlig. Det är bara att konstatera fakta: ett guld för Kalmar mot fyra för Öster, Östers roll i utvecklingen av svensk fotboll genom systemstriden på 70- och 80-talet, Östers bidrag till svensk landslagsfotbolls klart största framgång i modern tid i form av Tommy Svensson, Ravelli, Björklund, och så vidare, och så vidare.

Däremot gör man sig precis lika löjlig om man på något sätt skulle försöka argumentera för att Kalmar inte har haft överlägsen framgång de senaste 20 åren i jämförelse med Öster. Även där talar ju all fakta sitt tydliga språk.

Gillad av:Zingo, El_barto (2 totalt)
  • @Vikash sa:

@El_barto sa:

Påstår man att Kalmar har en större och mer framgångsrik historia än Öster baserat på att de har någon mer säsong och någon mer poäng sammanlagt i Allsvenskan (som dessutom utökats under Kalmars nuvarande sejour vilket ger fler poäng att spela om varje säsong och i någon mening gör det svårare att åka ur för redan etablerade lag) är man bara löjlig. Det är bara att konstatera fakta: ett guld för Kalmar mot fyra för Öster, Östers roll i utvecklingen av svensk fotboll genom systemstriden på 70- och 80-talet, Östers bidrag till svensk landslagsfotbolls klart största framgång i modern tid i form av Tommy Svensson, Ravelli, Björklund, och så vidare, och så vidare.

Däremot gör man sig precis lika löjlig om man på något sätt skulle försöka argumentera för att Kalmar inte har haft överlägsen framgång de senaste 20 åren i jämförelse med Öster. Även där talar ju all fakta sitt tydliga språk.

Håller med. Samtidigt kan det kanske var lite aktuellt att fundera över hur lång hållbarheten är. Det är 41 år sedan vårt senaste guld.

Man kan inte leva på historia allena (även om det vore rätt gött).

Det vi, för länge sedan, borde funderat över är varför en förort till Öland med sämre förutsättningar på nästan alla punkter lyckas få upp ett skämmelag i landets högsta serie och inte vi.

Gillad av:Vikash (1 totalt)
  • @El_barto sa:

@Vikash sa:

@El_barto sa:

Det vi, för länge sedan, borde funderat över är varför en förort till Öland med sämre förutsättningar på nästan alla punkter lyckas få upp ett skämmelag i landets högsta serie och inte vi.

För att de har varit en relativt välskött förening i och vi har varit det motsatta. Men nu är vi på gång organisatoriskt och då kommer det sportsliga att lyckas också. Det är ingen naturlag som gör att vissa lyckas och andra inte.

Gillad av:El_barto (1 totalt)
  • @El_barto sa:

@Vikash sa:

@El_barto sa:

Håller med. Samtidigt kan det kanske var lite aktuellt att fundera över hur lång hållbarheten är. Det är 41 år sedan vårt senaste guld.

Man kan inte leva på historia allena (även om det vore rätt gött).

Det håller jag helt med om.

Dessutom är det olyckligt att denna svacka kommit just när den gjort. Det är naturligtvis aldrig av godo, men det finns ju grader i helvetet och faktum är att Östers åtminstone relativa kräftgång inträffat med sämsta möjliga tajming: i princip samtidigt som både ekonomisk och publikmässig tillväxt tagit fart i svensk fotboll generellt.

Hade den kommit tio år senare är min övertygelse att den inte hade behövt bli lika djup, allt annat lika. Tror skadan den inneburit för t ex Östers publiktillströmning är nästintill omöjlig att överskatta, med flera förlorade generationer och oundvikligen mindre plattform att bygga ifrån. Hade "raset" kommit 2008 i stället för 1998 är jag säker på att det sett väldigt annorlunda ut på planen såväl som läktaren i dag.

(OBS! Bara för att helt undvika missförstånd: ovan är inte menat mot någon som helst kritik mot dem/oss som faktiskt går på matcherna och/eller stöttar Öster på andra sätt.)

Gillad av:El_barto (1 totalt)
  • redigerade June 12

Intervju med en viss Östersupporter. Skamlig nog nämns varken Öster eller fotboll över huvud taget.

https://www.dn.se/kultur/jonas-jonasson-den-som-bara-sager-sanningen-ar-inte-vard-att-lyssna-till

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)
  • redigerade June 12

@Slangen sa:
    Intervju med en viss Östersupporter. Skamlig nog nämns varken Öster eller fotboll över huvud taget.

https://www.dn.se/kultur/jonas-jonasson-den-som-bara-sager-sanningen-ar-inte-vard-att-lyssna-till

Tyvärr låst artikel men skit samma då han misslyckas få in Öster i den. ;)

• @Slangen sa:

Det skamliga består i det fria ordet. Journalister får ju skriva vad de vill i det här jävla landet. Jag gjorde inte annat än pratade Öster, inför döva öron!

Gillad av:Hansen, Slangen, Calle01, NonPhixion, Manne, jon (6 totalt)
  • redigerade June 12

Det här är från Öster-AIK 1995 men vad innebörden med banderollen var hoppas jag någon här minns. (Gissar att det gjordes på alla arenor i den omgången eller så.)

Logga in eller registrera för att kommentera.