Få igång East Front och supporterkulturen igen

2

Kommentarer

• Är detta, att eventuellt flytta ner klacken ett steg, Östers initiativ?

• Öster har i princip under alla ledningar velat ha oss på nedre. Vi Fick på nåder testa på övre stå, om vi tog upp räckena själva, så jag, farsan och några till fick ägna en halvdag att skruva upp dem och sen dess har vi varit där. Så, ja, Öster vill ha oss på nedre och har alltid velat det. Tror det mest är en säkerhetsfråga. Även här inne verkar det vara delade åsikter om vart EF bör stå. Styrelsen får återkomma i saken när mötet har varit.

Gillad av:Calle01 (1 totalt)
  • @NonPhixion sa:
    Öster har i princip under alla ledningar velat ha oss på nedre. Vi Fick på nåder testa på övre stå, om vi tog upp räckena själva, så jag, farsan och några till fick ägna en halvdag att skruva upp dem och sen dess har vi varit där. Så, ja, Öster vill ha oss på nedre och har alltid velat det. Tror det mest är en säkerhetsfråga. Även här inne verkar det vara delade åsikter om vart EF bör stå. Styrelsen får återkomma i saken när mötet har varit.

Ok, detta var nyheter för mig. Säkerheten ska ju en arrangör inte tulla på, men frågan är hur osäkert det är på.övre? När det blir Allsvenskan lär övre stå vara ett minne blott. Då kommer sjungande sitt bli en realitet.

Jag och någon till på forumet har vurmat för att ha klacken på långsidan. Men om inte Öster är behjälplig med att sätta upp räcken så kan den diskusionen begravas.

• Behöver inte vara digitalt övre eller nedre etage. Behöver inte heller vara så att några ska flytta sig. Gör en storsatsning med marknadsföring på skolor, ungdomslagen och LNU - fixa plåtar för 50 spänn och fyll nedre etage. Skapa en ny ultrassektion! Själv vill jag med ålderns rätt stå högre upp, på övre eller på långsida. Old school East Front. Tänk när växelramsorna drar igång.Tänk när vi tillsammans fyller en hel kurva. Och tänk när vi firar allsvenska avancemanget med tifo på dubbla sektioner!

Gillad av:Hansen, Zingo (2 totalt)
  • Sedan kan man ju som åskådare köpa biljett till vilken stol som helst på arenan. Sittplatsklack på långsidan...

• Jobba för att undre läktaren blir en plats för de nya som stiger in?
    Finns alla förutsättningar i världen.

Jag återkommer till
    Min käpphäst - för att det skall finnas några tonåringar i klacken måste 6-7-åringarna (och inte bara i Växjö utan braås, lammhult osv) få träffa österspelare på skolgården och få biljetter och en lagbild etc. Långsiktigt javisst, men håller inte folk på Öster så är det inte mycket att jobba med sen..

• @Sääf Sr sa:
    Jobba för att undre läktaren blir en plats för de nya som stiger in?

Jag återkommer till
    Min käpphäst - för att det skall finnas några tonåringar i klacken måste 6-7-åringarna (och inte bara i Växjö utan braås, lammhult osv) få träffa österspelare på skolgården och få biljetter och en lagbild etc. Långsiktigt javisst, men håller inte folk på Öster så är det inte mycket att jobba med sen..

Österspelare har varit ute i skolorna och delat ut Skolkortet som ger kidsen gratis inträde på matcherna... så det görs en hel del bra där redan.

• redigerade June 8

@Hasse-Hattrick sa:

@Sääf Sr sa:
    Jobba för att undre läktaren blir en plats för de nya som stiger in?

Jag återkommer till

Österspelare har varit ute i skolorna och delat ut Skolkortet som ger kidsen gratis inträde på matcherna... så det görs en hel del bra där redan.

Jo, jag vet att det görs, men sist jag kollade var det i princip bara inne i Växjö (inkl sandsbro hovshaga osv). Titta i klacken - många av oss har gått i skola i lenhovda, Ingelstad, braås, lammhult osv osv.. där måste man också vara. Det är rent historiskt mer östersupportrar ifrån kringområden än inne i stan..

Gillad av:Zingo, Tompa, Hasse-Hattrick (3 totalt)
  • Jag bor fem mil utanför Växjö. Här i skogarna finns många östersupportrar sen lång tid. Tyvärr är min uppfattning att mina kollegor på jobbet i Växjö inte bryr sig nämnvärt om Öster. Då är de ändå fotbollsintresserade. Pratas mest om de stora ligorna. Jag tror likt Sääf att det är viktigt att rekrytera i obygderna. Vi är inte lika kräsna som staborna.

Gillad av:rapparee_1, Zingo, Petter Bengtsson (3 totalt)
  • Något som inte helt har med supporterkulturen att göra men åtminstone att locka fler anhängare/säsongskortsköpare. Införa att man måste sitta på angiven plats. Hela poängen med säsongskort försvinner när ens ”egen” plats inte ens är garanterad. Tror det hade lockat fler att köpa säsongskort.

• @ÖIF135 sa:
    Något som inte helt har med supporterkulturen att göra men åtminstone att locka fler anhängare/säsongskortsköpare. Införa att man måste sitta på angiven plats. Hela poängen med säsongskort försvinner när ens ”egen” plats inte ens är garanterad. Tror det hade lockat fler att köpa säsongskort.

Men om man står på sig så är väl ändå platsen garanterad? Om någon har satt sig på den platsen som du bokat upp för hela säsongen så FÅR du ju säga till eller be en matchvärd att göra det.

• @ÖIF135 sa:
    Något som inte helt har med supporterkulturen att göra men åtminstone att locka fler anhängare/säsongskortsköpare. Införa att man måste sitta på angiven plats. Hela poängen med säsongskort försvinner när ens ”egen” plats inte ens är garanterad. Tror det hade lockat fler att köpa säsongskort.

Är det inte lite tvärtom? Du kan sitta varsomhelst det är ledigt (och riskera att du blir ombedd att flytta på dig om innehavaren dyker upp) och begära att få sitta på din plats om den skulle vara upptagen. Bara fördelar m a o. Har svårt att se en form av tvång locka mer folk till Visma.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Tompa sa:
    Jag bor fem mil utanför Växjö. Här i skogarna finns många östersupportrar sen lång tid. Tyvärr är min uppfattning att mina kollegor på jobbet i Växjö inte bryr sig nämnvärt om Öster. Då är de ändå fotbollsintresserade. Pratas mest om de stora ligorna. Jag tror likt Sääf att det är viktigt att rekrytera i obygderna. Vi är inte lika kräsna som staborna.

Ett helhetsgrepp är nog det bästa. Gärna obygderna men växjöborna måste bearbetas också och vändas. Pinsamt även på min arbetsplats.

Gillad av:Tompa (1 totalt)
  • Sen funderar jag på hela evenemanget och de föreningar som finns på arenastaden. Ibland känns det som att man konkurrerar om samma idrottspublik, men kan man inte dra nytt av varandra istället? Det är trots allt många som går och gärna går på flera idrotter för att följa idrotten i Växjö. Ibland är man mer intresserad av någon förening och ibland finns ett likvärdigt intresse oavsett sport.

Går det att ha ett kombokort för säsong för både Öster, Lakers och Vipers?

Man kanske kan öppna en gemensam supportershop för arenastaden. Föreningarna får varsin sektion med produkter men tillsammans kan man dela på personalkostnader och hyra för lokal. Tänk en mer tillgänglig supportershop där man flaggar för hela arenastaden (Öster, Vipers, Lakers, IFK Växjö, DFF osv), tror det skulle skapa viss hype.

Planering av matchdagar. Vad är mest optimalt för att den sportintresserade ska gå på så många matcher som möjligt? Kanske inte går att påverka med tv-avtal osv men om det går borde man definitivt samplanera matcher och evenemang så att det gynnar alla som vill se mycket idrott.

Finns säkert många saker man kan göra för att samverka och dra så mycket folk som möjligt till live-idrott på arenastaden. VÄCKA VÄXJÖBORNA och få dem att förstå att idrott ska ses på plats.

Gillad av:öster i väster, rapparee_1, Zingo (3 totalt)
  • En riktigt stor gemensam supportershop hade varit nåt, ja. Också i lokalen - ett gemensamt museum över Idrottsstaden Växjö.

• Växjöbor är i regel tröga socitetsbor ej värda en sådan fin förening som Östersif är och har varit.De fattar ej den reklam Öster har givit staden under många år

• @rapparee_1 sa:
    En riktigt stor gemensam supportershop hade varit nåt, ja. Också i lokalen - ett gemensamt museum över Idrottsstaden Växjö.

… som föreslogs vid planeringen av arenan där biljettkiosken ligger idag. Du går in i Hasses museum och får minnen och kärlek, kommer ut i shopen och vidare till restaurangen.

Gillad av:rapparee_1 (1 totalt)
  • @Calle01 sa:

Jag och någon till på forumet har vurmat för att ha klacken på långsidan. Men om inte Öster är behjälplig med att sätta upp räcken så kan den diskusionen begravas.

Det handlar dessutom i det fallet inte om att vara behjälpliga utan om att det troligtvis inte är genomförbart. Att övre gick att modifiera är endast pga att den är byggd för det (gjutna fästen för rail seating (för trött att lista ut vad det heter på svenska) och troligtvis även dimensionen på gradängerna), att sätta upp räcken någon annanstans är inte genomförbart utan en rejäl ombyggnation, så även om viljan hade funnits vore det knappast realistiskt.

• @outdoor_miner sa:

@Calle01 sa:

Det handlar dessutom i det fallet inte om att vara behjälpliga utan om att det troligtvis inte är genomförbart. Att övre gick att modifiera är endast pga att den är byggd för det (gjutna fästen för rail seating (för trött att lista ut vad det heter på svenska) och troligtvis även dimensionen på gradängerna), att sätta upp räcken någon annanstans är inte genomförbart utan en rejäl ombyggnation, så även om viljan hade funnits vore det knappast realistiskt.

Boisklacken bytte från ståplats till sittplats under tak på sin gamla arena. Har de räcken där funderade jag på nu. Inte för att jag förväntar mig att just du ska veta det men tanken var mer: måste man ha räcken?

• @Hansen sa:

@outdoor_miner sa:

@Calle01 sa:

Boisklacken bytte från ståplats till sittplats under tak på sin gamla arena. Har de räcken där funderade jag på nu. Inte för att jag förväntar mig att just du ska veta det men tanken var mer: måste man ha räcken?

Det är nog individuellt. För mig är det viktigt men förstår om det inte är prioriterat för andra.

• redigerade June 10

@Calle01 sa:

@Hansen sa:

@outdoor_miner sa:

@Calle01 sa:

Det är nog individuellt. För mig är det viktigt men förstår om det inte är prioriterat för andra.

Jag menade om det är ett regelverk för serien att det måste finnas räcken.
    Stå upp utan att luta sig mot något går nog bra men är det en säkerhetsåtgärd för att folk inte ska rasa ihop i högar där det finns stolar?

Vi stod ju på Värendsvallens huvudläktare 2009 med en del knäckta stolsryggar som resultat och sent som 2015 hände detsamma på Örjans Vall då Halmia placerade oss på huvudläktaren (som är av exakt samma modell som Värendsvallens).

• Jag måste säga att jag verkligen gillar intiativ med Tommy Svensson loungen MEN skulle man inte kunna utforma lokalen till något mer attraktivt?
    Lite färg på väggarna samt en riktigt bar hade höjt standarden och gjort det till en mer attraktiv supporterlounge.
    Nu förstår jag att detta är uppstarten utav loungen men nu är det väldigt mycket konferensrum om lokalen.
    Malmström kan väll skicka in lite idéer? Han har ju fått till en riktigt cool irländsk känsla på sin krog.

Gillad av:rapparee_1, papy (2 totalt)
  • @mr_sebbe sa:
    Jag måste säga att jag verkligen gillar intiativ med Tommy Svensson loungen MEN skulle man inte kunna utforma lokalen till något mer attraktivt?
    Lite färg på väggarna samt en riktigt bar hade höjt standarden och gjort det till en mer attraktiv supporterlounge.
    Nu förstår jag att detta är uppstarten utav loungen men nu är det väldigt mycket konferensrum om lokalen.
    Malmström kan väll skicka in lite idéer? Han har ju fått till en riktigt cool irländsk känsla på sin krog.

Det första jag hade gjort hade varit att fixa konstgräs på golvet. Gärna med vita streck som går tvärs och kors. Typ en mittcirkel eller liknande.
    Rött och blått på väggarna med en massa halsdukar, tröjor, bilder och nyhetsklipp.

I taket hade jag haft Öster flaggor och vimplar.
    Baren hade jag hade jag gjort om med svartvita bilder på Österlegendarer och lagfoton från förr.

Glasväggen mot plan måste ju gå att öppna. Från bardiskkanten och upp mot taket.

Någon form att souvenirshop med.
    Kanske från baren. Där EF:s egna produkter säljs.

Sen givetvis fixat Guinness på tap.
    Samt ett lite bättre utbud på öl, cider, viner och groggar.

Hade jag drivit det så att jag löst livemusik innan match.
    Helgmatcher fredag och lördag.
    Samma artister som vi sen kanske har på puben.
    Förfest i Stig Svensson loungen.
    Efterfest på Sláinte.

Finns massa enkla saker man kan göra.
    Om man bara vill och bryr sig.

Gillad av:Calle01, lemon, penseln, DNA, NonPhixion, ÖÖIIFF, Manne, Zingo, papy, mr_sebbe, rapparee_1, El_barto, Hansen, Petter Bengtsson (14 totalt)
  • @Malmström, geni!

Jag tror att får man till en bra miljö i puben med live musik och bra dryck kommer mycket på köpet.
    Jag tror många hade spontant köpt souvenirer samt hamnat i klacken bara för det är en trevlig stämning och en atmosfär man dras med utav.

• Nu kommer jag få på fan för detta, men varför är klacken så dystert mörk ? Tänkte på detta i Hammarby-matchen. Visst, det var bara spillror av klacken där då majoriteten tycktes vara på semester eller ha annat för sig, men varför alla dessa svarta jackor. En och annan halsduk i rött och blått absolut men var är alla matchtröjor ? Och är det så svårt att få på sig en jacka i vårt lags färger ? Varför badar inte EF i röda och blå färger ?

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • @WittonAlbion sa:
    Nu kommer jag få på fan för detta, men varför är klacken så dystert mörk ? Tänkte på detta i Hammarby-matchen. Visst, det var bara spillror av klacken där då majoriteten tycktes vara på semester eller ha annat för sig, men varför alla dessa svarta jackor. En och annan halsduk i rött och blått absolut men var är alla matchtröjor ? Och är det så svårt att få på sig en jacka i vårt lags färger ? Varför badar inte EF i röda och blå färger ?

Casual

• @WittonAlbion sa:
    Nu kommer jag få på fan för detta, men varför är klacken så dystert mörk ? Tänkte på detta i Hammarby-matchen. Visst, det var bara spillror av klacken där då majoriteten tycktes vara på semester eller ha annat för sig, men varför alla dessa svarta jackor. En och annan halsduk i rött och blått absolut men var är alla matchtröjor ? Och är det så svårt att få på sig en jacka i vårt lags färger ? Varför badar inte EF i röda och blå färger ?

Svensk supporterkultur är starkt influerad av den engelska och där är det Casual som gäller. Att helt klä sig i lagets färger är väl bara en grej som hockeysupportrar håller på med?

• @per gustafsson sa:

@WittonAlbion sa:

Svensk supporterkultur är starkt influerad av den engelska och där är det Casual som gäller. Att helt klä sig i lagets färger är väl bara en grej som hockeysupportrar håller på med?

Ja eller fotbollssupporters på 90-talet fram till kanske typ 2005? Då var det fortfarande mycket matchtröjor på läktare. Jag bär gärna ett Österplagg i olika färger men matchtröja var länge sedan man gick i. En Österhalsduk till vanliga kläder kan jag köra men då vet jag att jag är gubbe i sammanhanget.

• redigerade June 22

@Hansen sa:
    På tal om bortaresa till Utsikten away: Hisingen via Halmstad är visserligen tre mils omväg jämfört med att åka genom skogarna men dels tar man kanske in lite tid på E6:an(?), dels kanske det är fler som man får med sig utefter vägen då det är mitt i semestrar då många befinner sig på västkusten. Fattar att man i annat fall inte vill köra det hållet men just den gången kanske skulle det vara en idé?

BP-resa i buss blir det ju ingen och nästa borta efter det är Utsikten 10 juli. Vad tror man kring upplägget ovan? Många som är på västkusten just då och som skulle vilja lösa en plats i bussen OM upplägget var så?

Gillad av:Attesamme (1 totalt)
  • @cj9808 sa:
    Info angående en storsatsning kommer i veckan B)

Efter lite strul med memlist så blev detta försenat men nu släpper vi nyheten

https://www.eastfront.se/2022/06/ambulansresan-2022/

Gillad av:Slangen, rapparee_1, papy, Nisses, Calle01, olka6806 (6 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.