Östers ungdomar

191012141519

Kommentarer

• U19 leder med 2-0 mot Ellos och Gustafson har smällt in båda. 13 mål på 9.5 matcher. Borde starta varje U21 match för att fortsätta utvecklas

Gillad av:Jögge, ÖIF135, papy, Hansen, Labila Kabila, Slangen, Manne, Tompa, Lewinsky (9 totalt)
  • André Gustafsons målsnitt torde närma sig de som Karl Hjertberg och Gustav Ahrn presterade i P19.

Hur ska han då göra för att ta det steg de inte lyckats med?

• Hattrick av Gustafsson och mål av Bashir Bashiir, 4-2 ledning

Gillad av:Labila Kabila, Slangen (2 totalt)
  • Eklund startar för P04s 3 nationsturnering mot Finland

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade June 4

@Villenyblom sa:
    Eklund startar för P04s 3 nationsturnering mot Finland

Uppskattar mycket de här uppdateringarna om hur det går för ungdomsspelarna på olika håll.

• Jögge är med Färöarna U-21. På bänken hela matchen mot Ukraina U-21 i onsdags.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @ÖIF135 sa:
    Jögge är med Färöarna U-21. På bänken hela matchen mot Ukraina U-21 i onsdags.

Det är Håkan Ericsson som är förbundskapten för Färöarnas A-landslag. När Jögge tar en startplats i Öster borde gamle ungdomstränaren Håkan inte tveka på att lyfta honom.

• 50% av alla som tippade p19 allsvenskan innan säsongen tippade att Öster skulle åka ur. Lär bli tufft hela vägen in med tanke på den jämna serien och så många bra lag men oavsett, imponerande hur de presterat.

Gillad av:Zingo, outdoor_miner (2 totalt)
  • Vi håller på att göra intryck på riktigt i U-lagsserierna. Fantastiskt bra jobbat.

Gillad av:Slangen, Platini (2 totalt)
  • Detta fanimig av lika stor vikt som poängskörd i SE samt alla goa gubbar vi fått in i styrelse/sportchef, bara så vi på längre sikt kan vara ett stabilt AS-lag ist för köpa in videojuggespelare med kortsiktigt perspektiv. Väldigt positivt o glädjande, hoppas det håller i sig och att man fortsätter satsa även allt mer på ungdomssidan.

• Östers ungdomslag har varit bra åtminstone de senaste 5-10 år sen. Det spelar fortfarande liten roll när de sen inte används i A-lag. Mer än att vi kan stoltsera med det.

Öster har under de 10 senaste åren haft utmaningen att det slit man lägger ner inte lönar sig genom en plats i A-lag. Man behöver bli sedd och trodd på. Ett fåtal spelare kan tänka sig att vända neråt och sen sikta upp igen. Då tillbaka på samma träningsanläggning man tidigare varit på, vad är nytt? Efter 12 år inom ungdomsfotbollsvärlden men med allt mer som står på spel jämfört med övriga livet.

Ibland irriterar jag mig över att man tror att alla spelare som inte lyckats i någon annan klubb blir facit på att man då heller inte skulle lyckats i Öster. Gå till er själva och era egna branscher och ser vad som händer där om ni får chansen och någon tror på er.

Den bistra sanningen är att Öster gått miste om många talanger. Inte bara Öster, utan fotbollen i stort. De som väljer att spela efter man är 20 år är nödvändigtvis inte de bästa, men troligtvis de mest ihärdiga. Och med rätt stöd hade de tidigare bästa också kunnat bli spetsen som lyft laget och inte bara de med starkast pannben. Men det är bortkastat, både spelare som Hjertberg och Tempelriddaren hade vid det här laget kunnat slå bort JW i ett nafs.

Tidigare har Östers tränartrojka med Velic och Askebrand sett ungdomsspelare som ett hot som man ska stå emot. Både hot mot kortsiktiga resultat, men också mot ihärdiga ungdomstränare och omgivning som vill få in dem i laget. Så istället för att se till föreningens bästa ställer man sig och kräver att U19 spelarna ska in i A-lagets sätt att göra saker på. När både framtiden spelmässigt och individuellt finns i de yngre leden. Nog för att både JW och Drott kämpar, men inte är det så jag vill att Öster ska spela 2025.

Tycker att Öster framöver behöver ta fram en plan för hur man hjälper A-laget att spela som U19. Tror alla som sett U19 spela förstår att det tempot och den fotbollen gärna är något jag sett Öster spelat. Hög kvalité och snabbt spel. I mitt tycke så fotboll borde spelas.

• Du lyfter ett stort problem "Plantagenparkeringen". Det går naturligtvis alltid att argumentera enbart kortsiktigt, d v s det är viktigt att vi vinner just denna match och att vi kommer så högt upp i serien vi kan just detta år för att på så sätt bli mer attraktiv inför kommande säsonger.

Men i det större perspektivet måste vi rannsaka oss själva. Vad är det som gör att tämligen likvärdiga klubbar som Halmstad och Kalmar lyckas flytta upp spelare i A-laget där de senare också gör avgörande skillnader och i förlängningen leder till prisvärda försäljningar? Senaste exemplet från klubben till öster om oss är Isak Jansson som nu ryktas vara på väg till Malmö FF (tack och lov i så fall som bosman som jag förstått det, men ändå!). Även många andra klubbar luftar regelbundet ungtuppar där vi ser hur Malmö FF år efter år lyfter fram nya spelare och Hammarbys Williot Swedberg har ju verkligen visat framfötterna i år. Men även Värnamo och BP lyckas ju väldigt väl med en sådan strategi.

Att sen påstå att Velic och Askebrand såg de yngre som ett hot är naturligtvis helt felaktigt. Att det däremot inte fanns en väl utarbetad plan för hur de skulle lyftas in i a-laget kan jag bara stämma in i. Det räcker inte med att de får spela enstaka cupmatcher eller ibland den sista omgången som ändå inte betyder något och där alltför många samtidigt ska få speltid.

Så en tydlig strategi kring detta är mitt önskemål!

Gillad av:ÖÖIIFF, penseln (2 totalt)
  • @Bissan sa:
    Du lyfter ett stort problem "Plantagenparkeringen". Det går naturligtvis alltid att argumentera enbart kortsiktigt, d v s det är viktigt att vi vinner just denna match och att vi kommer så högt upp i serien vi kan just detta år för att på så sätt bli mer attraktiv inför kommande säsonger.

Men i det större perspektivet måste vi rannsaka oss själva. Vad är det som gör att tämligen likvärdiga klubbar som Halmstad och Kalmar lyckas flytta upp spelare i A-laget där de senare också gör avgörande skillnader och i förlängningen leder till prisvärda försäljningar? Senaste exemplet från klubben till öster om oss är Isak Jansson som nu ryktas vara på väg till Malmö FF (tack och lov i så fall som bosman som jag förstått det, men ändå!). Även många andra klubbar luftar regelbundet ungtuppar där vi ser hur Malmö FF år efter år lyfter fram nya spelare och Hammarbys Williot Swedberg har ju verkligen visat framfötterna i år. Men även Värnamo och BP lyckas ju väldigt väl med en sådan strategi.

Att sen påstå att Velic och Askebrand såg de yngre som ett hot är naturligtvis helt felaktigt. Att det däremot inte fanns en väl utarbetad plan för hur de skulle lyftas in i a-laget kan jag bara stämma in i. Det räcker inte med att de får spela enstaka cupmatcher eller ibland den sista omgången som ändå inte betyder något och där alltför många samtidigt ska få speltid.

Jo Plantageparkeringens åsikter mer av anekdotisk karaktär, det om hot ju bara löjligt beskrivet. Det är ju med den nya ledningen som säkert (vad vi får hoppas o tro) har en mer strategisk plan för att överbrygga från jun till sen-fotboll, ett steg som oftast kan vara stort ned till div3 klubbar som man själv vart tränare i. Vi har ju en sportchef i Vito som själv säger att resultat helt oviktigt, utan mer fokus på individuella spelare o att få fram dem, precis som MFF´s tänk är. Inte läst mer om direkt några större ändringar i akademistrukturen, men känns som vi nu har bra mer muskler att få fram mer spelare, och att fadäser som t.ex. Tempelriddarns skaderehab är ett minne blott.

• Intressant diskussion ovan, och det finns väl fog för att tro att vi med det organisatoriska kunskapslyftet, Jens/ Vito, tagit ett gigantiskt kliv i att förstå vad som krävs och vilka förutsättningar som behövs.

I min värld handlar det en hel del om vilken budget klubben kan avsätta för ungdomarna. Av kända skäl så har den under en tid varit mager, till att de senaste åren fått växa i kvadrat.

Personligen så tror jag att lösningen ligger i att ha tillräckligt med budget för att hålla igång många duktiga ungdomar, men framförallt att låta dem gå iväg på låneavtal för att periodvis lära sig att överleva och förbereda sig för den fysiska delen av elitfotbollen. Vacker tikitaka och snabb, mer chansartad ungdomsfotboll i all ära. Men den miljö de ska upp och tampas i är en cynisk Superetta. Det är ett JÄTTEKLIV att gå direkt dit.

Ett bra samarbete, liknande det vi ser med Räppe, kommer bli otroligt värdefullt, men det krävs nog att Öster orkar finansiera dessa låneavtal. Ett bra exempel hittar vi i Jens förra klubb, som framgångsrikt utvecklat sina talanger i Ettanklubben Sylvia.

Jag tänker att föreningen är på väg dit, men jag kan också ha fel.

• Detta är väl en komplex fråga som säkert har många bottnar och många orsaker.

Men jag tror sett lite utifrån att ungdomslagen i Öster kanske fokuserat lite fel. Vi vill gärna att det går bra för ungdomslagen, att de vinner mycket och tar några ungdoms pokaler. Den filosofin kanske gått ut över den individuella utvecklingen.

Jag tror Vito är helt på rätt spår, i ungdomsfotboll handlar det om att utveckla indivduella spelare, så de har de egenskaperna som krävs för att lyckas i seniorfotboll. Det går inte alltid hand i hand med att laget ska lyckas bra. Men innebär ingen motsättning i sig.

Så, mer fokus på individuella färdigheter tror jag kan innebär att spelarna är bättre utbildade och rustade för att kunna kämpa om att ta plats i ett seniorlag.

• @Bissan sa:

En strategi är en väg att gå för styrelse och klubb. Men kritik ska komma upp när den är rättmätig. Varken Velic eller Askebrand har under senaste 10 åren haft förmågan att göra något åt det. Och är en del av anledningen till kräftgången för A-laget. Skit ska skit ha.

Nu är det nya tider, där vi hoppas på andra strategier.

• @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
    Detta är väl en komplex fråga som säkert har många bottnar och många orsaker.

Men jag tror sett lite utifrån att ungdomslagen i Öster kanske fokuserat lite fel. Vi vill gärna att det går bra för ungdomslagen, att de vinner mycket och tar några ungdoms pokaler. Den filosofin kanske gått ut över den individuella utvecklingen.

Jag tror Vito är helt på rätt spår, i ungdomsfotboll handlar det om att utveckla indivduella spelare, så de har de egenskaperna som krävs för att lyckas i seniorfotboll. Det går inte alltid hand i hand med att laget ska lyckas bra. Men innebär ingen motsättning i sig.

Så, mer fokus på individuella färdigheter tror jag kan innebär att spelarna är bättre utbildade och rustade för att kunna kämpa om att ta plats i ett seniorlag.

Håller helt med. Individuell utveckling trumfar alltid lagets resultat i all ungdomsidrott och hur väl det kommer till uttryck i den dagliga verksamheten är i princip vad som skiljer en bra ungdomstränare från en medioker.

Den förre typen ser till att varje individ utifrån sina specifika egenskaper vid varje givet tillfälle i utvecklingstrappan ges så bra förutsättningar som möjligt att vara så bra som möjligt som seniorspelare. Den senare leder laget som vore det ett seniorlag och plockar lätta poäng här och nu men blundar för/inser inte vad det högst sannolikt leder till i framtiden.

Vad sedan gäller diskussionen ovan om varför till exempel Kalmar fått fram klart fler spelare genom sin akademi de senaste åren finns det naturligtvis många parametrar att ta hänsyn till och definitivt en hel del inom vilka Öster kan bli bättre här och nu. Men en stor del är den sportsliga bakgård Öster befunnit sig på relativt Kalmar under mer än ett årtionde nu. I takt med att elitföreningarna professionaliserat sin akademiverksamhet och framför allt sin scouting av ungdomsspelare räcker det liksom inte med att verka i en viss region.

Som förening behöver man titta klart bredare än det egna länet för att maximera chanserna till att akademin levererar ett jämt flöde av A-lagsspelare, och för att kunna göra det behöver man övertyga de ungdomsspelare man hittar att steget till just denna förening är det riktiga. Det säger sig självt att det är svårare att göra för en förening som spelat klart fler säsonger i division 1 än i Allsvenskan de senaste 20 åren, jämfört med hur det är för en förening som spelat Allsvenskt varje säsong under samma period.

Tittar man på Kalmars trupp och de U23-spelare som deltagit i åtminstone någon seniormatch i tävlingssammanhang denna säsong är det två (Carl Gustafsson och Johan Stenmark) som är från Kalmar. Resterande fem är det inte utan har i varierande åldrar kommit till Kalmar från andra föreningar: Rhöse från Karlstad, Backman från Köping, Elias Olsson från Husie, Isak Jansson från Skene och Noah Shamoun från Assyriska i Jönköping. Ett annat exempel är Nils Fröling som också gick igenom deras akademi men lämnade i vintras, han kom från Boo i Nacka.

En allsvensk plats skulle alltså underlätta och betyda väldigt mycket. Det går givetvis att leverera även då men di sådant fall måste man slå de elitföreningar som presterar bättre på seniorsidan på väldigt många, kanske nästan alla, andra plan.

Och det ska sägas att det i detta sammanhang är jävligt imponerande av HBK som varit en jojo mellan Allsvenskan och Superettan under ungefär tio år, att under samma period fostra så många spelare och så många olika typer av spelare, där dessutom en väldigt hög andel är från Halmstad eller det direkta närområdet. Är det någonstans Öster borde åka på studiebesök är det dit. Men även om man kommer åt receptet är det flera års långkok som väntar innan det är dags att duka bordet och börja äta.

• Känns som att de är en kulturell förändring som behövs göras- både i hur föreningen vill slussa in egna spelare i sin a-trupp. Men hur de spelarna får möjlighet att vara en del av truppen och deras vilja/inställning. Där tror jag det är extremt viktigt att både ha rätt pannben, men även att klubben har detta som en del i sitt utbildningssyfte, sannolikheten att man tar klivet rakt in i en startelva är inte stor, men det behöver inte ta 3år på bänken innan man är där heller. Lika viktigt kan det vara med mentorer och rätt förebilder runt omkring spelarna

Det enkla svaret på vilka som ska spela är ju de bästa för tillfället - om man är 15 eller 35 ska inte spela någon roll

• @EF-JKPG sa:
    Känns som att de är en kulturell förändring som behövs göras- både i hur föreningen vill slussa in egna spelare i sin a-trupp. Men hur de spelarna får möjlighet att vara en del av truppen och deras vilja/inställning. Där tror jag det är extremt viktigt att både ha rätt pannben, men även att klubben har detta som en del i sitt utbildningssyfte, sannolikheten att man tar klivet rakt in i en startelva är inte stor, men det behöver inte ta 3år på bänken innan man är där heller. Lika viktigt kan det vara med mentorer och rätt förebilder runt omkring spelarna

Det enkla svaret på vilka som ska spela är ju de bästa för tillfället - om man är 15 eller 35 ska inte spela någon roll

Hur ser det ut för andra klubbar, hur många egna produkter får de fram varje år?

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @per gustafsson sa:

@EF-JKPG sa:
    Känns som att de är en kulturell förändring som behövs göras- både i hur föreningen vill slussa in egna spelare i sin a-trupp. Men hur de spelarna får möjlighet att vara en del av truppen och deras vilja/inställning. Där tror jag det är extremt viktigt att både ha rätt pannben, men även att klubben har detta som en del i sitt utbildningssyfte, sannolikheten att man tar klivet rakt in i en startelva är inte stor, men det behöver inte ta 3år på bänken innan man är där heller. Lika viktigt kan det vara med mentorer och rätt förebilder runt omkring spelarna

Hur ser det ut för andra klubbar, hur många egna produkter får de fram varje år?

Skulle vilja påstå att de är väldigt olika - om man skiter i att räkna med BP som är unika på sitt sätt… så har du ett antal klubbar som alltid får fram någon/några nya spelare varje år. IFK Göteborg, Norrköping, Kalmar, Malmö, häcken, Elfsborg, aik - jag ser ju själv att de är till stor del topplagen i allsvenskan, och att dem har lättast att locka till sig talangerna. Men jag tror ändå att konceptet man använder är en minst lika stor del - då inte alla talangerna är i dessa klubbar utan det gäller att kunna förädla dem rätt

• Jögge gör mål mot Serbiens U21

Gillad av:Slangen, Ingemar, Old Chap, Jockeluring, Kalle Dahl, DNA, Anders, Platini, Hansen, olka6806, Sheriffen (11 totalt)
  • Den som aldrig får chansen kommer aldrig att lyckas, alla spelare kommer nån (annan)stans ifrån och har alla varit unga och lyckats ta dig över seniorspelströskeln.

Men är det inte så att JM och VS har uttalat att klubben har som mål att flytta upp ett antal spelare varje år. Det har man dock hört av Östers alla sportsligt ansvariga i alla tider.

• ”Landslaget” med clean sheet när Sverige vann med 1-0 mot Ungern. Spelade hela matchen och verkar vara den mest givna av mittbackarna

Gillad av:Slangen, Manne (2 totalt)
  • Borde inte André Gustafson erbjudas åtminstone ett lärlingskontrakt, för han har väl bara ett juniorkontrakt? Vill inte ha en ny Madjedhistoria (även om Madjed inte slagit igenom i seniorfotbollen ännu).

• Har inget resultat men André G startade även denna 11:e match i P19-Allsvenskan (som kapten) borta mot HBK vid 15:15. Hade alltså innan avspark gjort 14 mål (varav 4 straffmål) på sina 10 starter.

• 2-0 ledning borta mot topplaget halmstad just nu

• @Hansen sa:
    Har inget resultat men André G startade även denna 11:e match i P19-Allsvenskan (som kapten) borta mot HBK vid 15:15. Hade alltså innan avspark gjort 14 mål (varav 4 straffmål) på sina 10 starter.

Öster leder 2-0, Eriksson med 1+1 och Bashir

Gillad av:Hansen (1 totalt)
  • @ÖIF135 sa:
    2-0 ledning borta mot topplaget halmstad just nu

Hade tänkt cykla dit och borde..
    Öster går mot toppstrid på riktigt!

• Vinst 2-1 och hoppar upp till en fjärdeplats

Gillad av:Zingo, Lewinsky, xonitex, Slangen, Hansen, DNA, papy, Pekka, Platini (9 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.