Öster i media

19192949697100

Kommentarer

• @Hasse-Hattrick sa:

@Hansen sa:
    https://www.minboll.se/sport/alla-roster-pratar-oster-topptaget-som-inte-gatt-och-en-bussresa-till-bremen-cb933d15/

Just ordet ”bussresa” i rubriken blev lite konstig där (hoppas @KAX uppskattade valet av just den resan!) men i inledningen av ”Hansens Hörna” den här gången ger poddarna faktiskt East Front och även det här forumet en liten hyllning. Min tanke med hörnan är just att ge litet instick från supporterhåll. Därför önskar jag här att ni ger lite uppslag och önskemål kring framtida inskick jag gör till Dan. Vad gillar ni att lyssna på: quiz, statistik, gammal Österhistorik, anekdoter, krönikor eller annat?

>

Anekdoter om surdukar

Man har inte varit med i tidningen så ofta men förutom vid Bremenresan så var det med den där surduken (där jag också fick uttala mig om rivalitet med Kalmar). :)

• redigerade May 25

Jens M blir revisor på Svensk elitfotboll. Dock förtroendeuppdrag som inte påverkar hans jobb i Öster.
    https://www.minboll.se/sport/osters-klubbdirektor-har-fatt-nytt-jobb/

Gillad av:Labila Kabila, Calle01 (2 totalt)
  • @Slangen sa:
    Jens M blir revisor på Svensk elitfotboll. Dock förtroendeuppdrag som inte påverkar hans jobb i Öster.
    https://www.minboll.se/sport/osters-klubbdirektor-har-fatt-nytt-jobb/

Oj, vad nervös jag blev när jag läste första meningen. Lugnare efter andra. I vilket fall som helst, stort grattis till Jens.

• Har det kommit ut något nytt avsnitt efter trellehåla matchen?

• Hur brutal var den armbågen egentligen?
    Otroligt att man fokuserar på det i en match man vunnit.

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • redigerade May 27

@MATTAN sa:
    Har det kommit ut något nytt avsnitt efter trellehåla matchen?

Nej.
    Ta med din iPhone imorgon om du har en så ska jag visa hur du laddar ner Podcaster och klickar ”följ” på en podcast så missar du inga nya avsnitt. :) (Andra typer av mobiler får någon annan hjälpa dig.)

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • redigerade May 30

@Hasse-Hattrick sa:

@Hansen sa:
    https://www.minboll.se/sport/alla-roster-pratar-oster-topptaget-som-inte-gatt-och-en-bussresa-till-bremen-cb933d15/

Just ordet ”bussresa” i rubriken blev lite konstig där (hoppas @KAX uppskattade valet av just den resan!) men i inledningen av ”Hansens Hörna” den här gången ger poddarna faktiskt East Front och även det här forumet en liten hyllning. Min tanke med hörnan är just att ge litet instick från supporterhåll. Därför önskar jag här att ni ger lite uppslag och önskemål kring framtida inskick jag gör till Dan. Vad gillar ni att lyssna på: quiz, statistik, gammal Österhistorik, anekdoter, krönikor eller annat?

>

Anekdoter om surdukar

Anekdot om surduk:
    https://www.minboll.se/sport/alla-roster-pratar-oster-de-lagen-hanger-pa-hbk-i-toppen-506c0907/
    (Tycker väl själv att det blev småtråkigt som anekdot, mer nöjd då med Bremengrejen.)

Nu är det några veckor till nästa gång men vad önskas den gången? :)

Har idéer på lager men blir roligast när det kommer in önskemål inom ämnen som Österhistoria, anekdoter, statistik, quiz etc.

Fick för övrigt korrekturpåpekande från @ZWÄMPA som också var med på Bremenresan. Det var enbart på hemresan som gänget i bilen, på ditvägen sov alla på rastplatsen vid Autobahn. Dessutom var det bara en ung journalist som följde med från Smålandsposten, inte två. Blev lite Stockholmssyndromet ser det ut som på en bild jag har från resan där han står och ser ut som vilken supporter som helst. :)

Jag tog för övrigt alla 9 på de 9 jag ”gissade” i Elgens minnesquiz idag. (Är väl inte att gissa när man typ vet. :) )

• Funktionen ”historiska flygfoton” är riktigt häftig för man kan konstatera att huvudläktaren på Gamla Värendsvallen verkligen låg exakt där vår läktare är nu.
    https://kartor.eniro.se/?c=56.880523,14.775892&z=16&l=historic&q="Myresjöhus arena växjö";mobile;geo

Gillad av:Labila Kabila, Fidde P, outdoor_miner, Kalle Dahl, lemon (5 totalt)
  • redigerade June 1

Lyssnar på senaste avsnittet av podden ”3-5-2 Superettan”. Man är ju otroligt partisk och det finns 16 lag i serien men det är knappt ett pip de nämner Öster varje gång. Nu summerar de ett lag för våren där ingen Österspelare är med. ABW nämns väl som en bubblare för bänken. Om jag nu inte lyssnade för slarvigt. Visserligen kanske Öster mer är ett lag än en samling profiler men Rodic kanske man hade väntat sig i alla fall. Robin Book i JSödra är däremot med i snacket. Samtidigt som JSödra endast besegras av Örgryte i snacket om vårens flopp.

Till slut tröttnar de på att prata om Halmstad så istället för att gissa vem som vinner serien (de vet att Halmstad gör det) så kör de ”vem blir tvåa då?” Då blir det Östersnack där de lyfter Kusu, Rodic, ABW och Vito samt ”den serbiska tränaren” och en av dem gissar att Öster tar in två spetsspelare i sommar och gör tillräckligt med mål för att kunna ta sig upp. Efter att ha tagit den riktigt långa vägen sedan de åkte ur Allsvenskan 2013. Någon minut Öster på slutet där alltså.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Hansen sa:
    Lyssnar på senaste avsnittet av podden ”3-5-2 Superettan”. Man är ju otroligt partisk och det finns 16 lag i serien men det är knappt ett pip de nämner Öster varje gång. Nu summerar de ett lag för våren där ingen Österspelare är med. ABW nämns väl som en bubblare för bänken. Om jag nu inte lyssnade för slarvigt. Visserligen kanske Öster mer är ett lag än en samling profiler men Rodic kanske man hade väntat sig i alla fall. Robin Book i JSödra är däremot med i snacket. Samtidigt som JSödra endast besegras av Örgryte i snacket om vårens flopp.

Till slut tröttnar de på att prata om Halmstad så istället för att gissa vem som vinner serien (de vet att Halmstad gör det) så kör de ”vem blir tvåa då?” Då blir det Östersnack där de lyfter Kusu, Rodic, ABW och Vito samt ”den serbiska tränaren” och en av dem gissar att Öster tar in två spetsspelare i sommar och gör tillräckligt med mål för att kunna ta sig upp. Efter att ha tagit den riktigt långa vägen sedan de åkte ur Allsvenskan 2013. Någon minut Öster på slutet där alltså.

Man märker vilka lag folk alltid vill gulla med så fort de är med i Superettan, Antingen så är det Halmstad eller så är det Helsingborg, Aldrig Öster. Folk måste hata oss utanför Kronobergs län

• @Knugen sa:

@Hansen sa:

Man märker vilka lag folk alltid vill gulla med så fort de är med i Superettan, Antingen så är det Halmstad eller så är det Helsingborg, Aldrig Öster. Folk måste hata oss utanför Kronobergs län

Sett till de senaste 30 åren av Östers historia är det kanske inte så konstigt att några unga killar i Stockholm inte ser öster som något en bör prata om.

• @per gustafsson sa:

@Knugen sa:

@Hansen sa:

Sett till de senaste 30 åren av Östers historia är det kanske inte så konstigt att några unga killar i Stockholm inte ser öster som något en bör prata om.

Men podden handlar väl om nutid, eller? Jag har inte lyssnat på den men skulle gissa att den handlar om årets serie. Och skulle man ha det som agenda, att prata om lag i Superettan som varit framgångsrika de senaste åren, måste det vara korta avsnitt.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • redigerade June 1

@Calle01 sa:

@per gustafsson sa:

@Knugen sa:

@Hansen sa:

Men podden handlar väl om nutid, eller? Jag har inte lyssnat på den men skulle gissa att den handlar om årets serie. Och skulle man ha det som agenda, att prata om lag i Superettan som varit framgångsrika de senaste åren, måste det vara korta avsnitt.

De går igenom nuläget.

Det är någon som är tränare i Karlberg, någon till med Stockholmskoppling och en gaisare som brukar vara de som håller i det.

Jag har hängt upp mig lite på att snackat så mycket BP och Öis dels för att BP är så ointressanta för allmänheten och dels för att Örgryte inte rosat marknaden. Men det är väl för att dessa klubbar ändå är från Stockholm och Göteborg där poddarna bor som det blir så. Och så Halmstad för att de vinner oftast.

• 3-5-2 SE är ett skämt för alla som t.ex. ens nästan lyssnat på When we were kings. Det finns ingen research, bara ordbajs och alltid grundat på deltagarnas egen historik, egna preferenser etc. Men vafan, med nöd och näppe är de ändå bättre än inget.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    3-5-2 SE är ett skämt för alla som t.ex. ens nästan lyssnat på When we were kings. Det finns ingen research, bara ordbajs och alltid grundat på deltagarnas egen historik, egna preferenser etc. Men vafan, med nöd och näppe är de ändå bättre än inget.

Researchen är lite bräcklig kan jag också ana men finns inget annat om Superettan och tror inte det blir så mycket bättre i skuggan av Allsvenskan.

Förr fanns två andra Superettanpoddar drivna av supporters och de var rätt trevliga men där var inriktningen mer skojfrisk och kanske lite mer om just ”deras” lag. (Östersupportern Laag var ju med i en av dem på slutet.)

Kommer lyssna vidare och ge det här några chanser till.

• @Hansen sa:

En helt okej podd för att handla om superettan. Sjönk dock rejält när dem kallade Vincent Thill för ett ”fynd” när han gjorde över 1000 minuter i portugisiska högstaligan förra året och för exakt ett år sen startade mot SC Braga och var innan dess ordinarie i Ligue 2 som håller en jämnare nivå än allsvenskan. Dessutom har han 40+ landskamper för Luxemburg vid 22 års ålder

• @per gustafsson sa:

@Knugen sa:

@Hansen sa:

Dem som kör på dobb.tv har jämn uppdelad supporterskap på Stockholmsklubbarna utom en som håller på Öster :)

• @Villenyblom sa:

@per gustafsson sa:

@Knugen sa:

@Hansen sa:

Dem som kör på dobb.tv har jämn uppdelad supporterskap på Stockholmsklubbarna utom en som håller på Öster :)

Sedan har vi ju Snett Inåt Bakåt där Emil älskar East Front och Leifby har blivit Östersupporter. :)

• https://www.tradera.com/item/270219/543253442/osters-if-1981-med-stampel-svenska-mastare-1981-

Tänk att ha ”Östers IF Svenska Mästare”-stämpeln stående på skrivbordet bredvid skrivmaskinen, brevkniven och frimärkesfuktaren.

Gillad av:jon, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Hansen sa:
    Lyssnar på senaste avsnittet av podden ”3-5-2 Superettan”. Man är ju otroligt partisk och det finns 16 lag i serien men det är knappt ett pip de nämner Öster varje gång.

Kanske tråkigt men förmodligen bra att Öster går under radarn. Målskyttet jämnt fördelat och inga spelare som direkt sticker ut. Då blir man inte söndervärvad om man går upp och förväntningarna och pressen blir lägre. Öster var tippade ganska högt inför 2013

Gillad av:ijo, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • redigerade June 1

@jon sa:

@Hansen sa:
    Lyssnar på senaste avsnittet av podden ”3-5-2 Superettan”. Man är ju otroligt partisk och det finns 16 lag i serien men det är knappt ett pip de nämner Öster varje gång.

Kanske tråkigt men förmodligen bra att Öster går under radarn. Målskyttet jämnt fördelat och inga spelare som direkt sticker ut. Då blir man inte söndervärvad om man går upp och förväntningarna och pressen blir lägre. Öster var tippade ganska högt inför 2013

Tänkte också den tanken. Ingen nackdel att inte bli uppsnackade för hårt. Att Öster är ett av flera lag som kan tänkas ta plats 2-3 är lite lagom press och kravbild på laget, enligt mig.

• @Hansen sa:

@jon sa:

@Hansen sa:

Tänkte också den tanken. Ingen nackdel att inte bli uppsnackade för hårt. Att Öster är ett av flera lag som kan tänkas ta plats 2-3 är lite lagom press och kravbild på laget, enligt mig.

Vi är ett topp3 lag både inför säsongen och just nu.

• redigerade June 1

Hör även i samma podd att Brage har plockat in Johan Arvidsson från en lägre nivå. Det är ju faktiskt sant då han kom från KFF. Kusu och Silverholt i vårens elva, nja.

Gillad av:ÖIF135, Hansen, Zingo, Slangen, Johannesson (5 totalt)
  • redigerade June 3

I avsnitt 56 ”Behöver Öster en ny supporterförening?” diskuterar vi de tre senaste matcherna. Vi intervjuar Östers nya SLO, Rasmus Nilsson, och dessutom diskuterar vi behovet av en tifo-förening.
    Finns där poddar finns bland annat här:
    https://open.spotify.com/episode/36dgKuKoACkTWA2DrM8IK6?si=07a888554c284733

Gillar ni vår podd så swisha gärna några bärs på 0704036500
    Antal swishare 2022: 10st: Stort tack till er!

Gillad av:lemon, KAX, Lewinsky, Johannesson, papy (5 totalt)
  • @NonPhixion sa:
    I avsnitt 56 ”Behöver Öster en ny supporterförening?” diskuterar vi de tre senaste matcherna. Vi intervjuar Östers nya SLO, Rasmus Nilsson, och dessutom diskuterar vi behovet av en tifo-förening.
    Finns där poddar finns bland annat här:
    https://open.spotify.com/episode/36dgKuKoACkTWA2DrM8IK6?si=07a888554c284733

Gillar ni vår podd så swisha gärna några bärs på 0704036500
    Antal swishare 2022: 10st: Stort tack till er!

Fantastiskt som vanligt, tack! För att knyta an till det inledande anförandet:

Solen gick tydligen upp dagen efter HBK-matchen också, även om det inte kändes möjligt där och då haha. Så här i efterhand (och med två segrar i bagaget) så har ju Bissan helt rätt. 1-4 såg mycket värre ut än vad det faktiskt var och marginalerna betydligt mindre än vad slutresultatet visade. Ogillar samtida uttryck som "datadrivet" och "mätbart" men tittar vi på det med nyktra, supporterlösa (alternativ benämning: supporterbefriade), statistiska ögon så var det ju inte ett sånt stort fall såklart.

Givet det så är jag nog inte ensam om att känna att allt går åt helvete vid händelse av torsk på Grimsta om ett par veckor, kommer nog aldrig lyckas göra en nykter analys av en Östermatch och det är väl tur att man inte är i Tufas kläder. En nära vän till mig är ÖSKare sen barnsben. Han brukar jämra sig över hur dåligt det är i ÖSK just nu och uttalar sig i stil med "Du KAN inte förstå hur dåliga ÖSK är och hur jobbigt det känns att inte spela i Allsvenskan". Jag brukar lägga handen på axeln på honom och säga: "Nej det måste vara tungt". Ignorance is bliss.

En liten klapp på axeln till oss som sitter här och ägnar en massa tid åt detta år in och år ut, det är få supportrar som skulle orkat med! Solen går upp i Öster imorgon också.

Gillad av:NonPhixion, KAX, Zingo, rapparee_1, Hansen, Anders, Calle01, Ingemar, ojabysupport (9 totalt)
  • @Johannesson du är inte ensam som sagt :) många som relaterar till ditt inlägg det var därför som jag läste upp det.

Gillad av:Johannesson, Hansen (2 totalt)
  • redigerade June 8

Hoppas verkligen att den här är upplåst. Westermark och Stenberg, det nya radarparet om sina kompisar i spelartruppen:

https://t.co/BKDhzdN0Bz

Några godbitar:

Om Månz
    JW: Han kan vara lite sarkastisk också, som man inte är beredd på och som man inte riktigt fattar om han var seriös med eller inte. Det känns som han binder ihop laget jävligt bra. Pluggar ju också så han måste vara smart som fan.

JS: Det har jag också gjort så där sprack den teorin.

Om Stenberg
    JW: Jag tycker Stenberg är en fantastisk kompis. Rolig som fan, kan vara seriös när man pratar och man kan gå in på djupa saker och faktiskt få något vettigt tillbaka. Du blandar och ger. Sarkastisk och seriös, vilket jag tycker är jäkligt skönt.

JS: Snygg, sa du det?

JW: Nej, absolut inte.

Om Bonnah
    JS: Fåfäng. Hatar inte kameran. Gillar att synas. Ville mest vara med på skolprojektet för att det skulle filmas. Snäll och trevlig kille. Jävligt reko, liksom. Väluppfostrad. Mycket alibi-gym dock. Är mycket inne i gymmet utan att gymma.

JW: Hur fan vet du det, som aldrig är där?

JS: Ja men man slår ju någon kik där ibland. Då är det mycket tugg och lite gym. Han tillhör ju en liten klick med Kozica, Manne och de där.

Om Alen
    JS: Det är ju en träningsmaskin. Han tränar nog fan mest av alla. Väldigt lugn och go kille. Gör inte mycket väsen av sig. Glad, skön. Hatar inte att hänga med Manasse, Bonnah och Kozica. Mycket svensk hip hop och trixa med bollen där. De snackar mycket fotboll också. Mycket Messi, Ronaldo och sånt skit.

JW: Det är väl inte riktigt vår grej. Fotbollsnörd och träningsnörd.

<3

• redigerade June 8

@Zingo sa:
    Hoppas verkligen att den här är upplåst. Westermark och Stenberg, det nya radarparet om sina kompisar i spelartruppen:

https://t.co/BKDhzdN0Bz

Några godbitar:

Om Månz
    JW: Han kan vara lite sarkastisk också, som man inte är beredd på och som man inte riktigt fattar om han var seriös med eller inte. Det känns som han binder ihop laget jävligt bra. Pluggar ju också så han måste vara smart som fan.

JS: Det har jag också gjort så där sprack den teorin.

Om Stenberg
    JW: Jag tycker Stenberg är en fantastisk kompis. Rolig som fan, kan vara seriös när man pratar och man kan gå in på djupa saker och faktiskt få något vettigt tillbaka. Du blandar och ger. Sarkastisk och seriös, vilket jag tycker är jäkligt skönt.

JS: Snygg, sa du det?

JW: Nej, absolut inte.

Om Bonnah
    JS: Fåfäng. Hatar inte kameran. Gillar att synas. Ville mest vara med på skolprojektet för att det skulle filmas. Snäll och trevlig kille. Jävligt reko, liksom. Väluppfostrad. Mycket alibi-gym dock. Är mycket inne i gymmet utan att gymma.

JW: Hur fan vet du det, som aldrig är där?

JS: Ja men man slår ju någon kik där ibland. Då är det mycket tugg och lite gym. Han tillhör ju en liten klick med Kozica, Manne och de där.

Om Alen
    JS: Det är ju en träningsmaskin. Han tränar nog fan mest av alla. Väldigt lugn och go kille. Gör inte mycket väsen av sig. Glad, skön. Hatar inte att hänga med Manasse, Bonnah och Kozica. Mycket svensk hip hop och trixa med bollen där. De snackar mycket fotboll också. Mycket Messi, Ronaldo och sånt skit.

JW: Det är väl inte riktigt vår grej. Fotbollsnörd och träningsnörd.

<3

Gillar om Casper:
    JS: Går ju under smeknamnet ”Landslaget”.
    JW: Ödmjuk, men han hatar inte att få höra det.
    JS: Killen kör alltså en skopåse med landslagsloggan på, vilket någonstans är ett hån mot oss andra. Han framstår som en lugn och snäll kille, och det är han väl kanske också i grunden, men han är lite småvidrig också för att han spelar just i landslaget.
    JW: Eller så är vi bara avundsjuka på att han någonstans har talang och inte vi.

Och JW om Pavics tofs:
    Och jag har haft det i tio år utan att våga att klippa mig. Denna snubben skaffar tofs nu. Det var inne 2016 typ. Jag tror att han försöker likna Johnny Depp lite. Skägget, mustaschen och tofsen.

• Min favorit är att det är Rodic som är på plats först på träningar, vill studsa uppåt, sprider energi. Fanns en del som trodde att han skulle vara halvloj när han skrev på.

Gillad av:Slangen, Platini, Zingo, ÖÖIIFF (4 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.