Silly season 21-22

1656668707198

Kommentarer

• redigerade May 20

So long Teo. We hardly knew ye.

• redigerade May 23

Intressant take på läget kring ABW från Slangen & BKBiceps refererat av Minboll-Elgen:

"Jag tycker fortfarande Vito ska ge sig ut på striker-jakt för att hitta en spelare som är just en box-spelare som inte kan spela något annat än just anfallare.

Det är ju inte omöjligt att två, tre spelare försvinner i sommar (Teo Brenner Toris på lån, Marc Rochester Sörensen och Isak Magnusson säljs), då finns det förhoppningsvis pengar att lägga på både Bergmark Wiberg OCH en ny anfallare."

Ses ABW som att han på riktigt kan ta upp kampen med Rodic / Bonnah som ytter så är ovan resonemang ett reellt alternativ om inte kassakistan sätter stopp för att dels lösa ABW från sista månaderna med Djurgården OCH värva en striker. Sandviken-Naeem är uppe på 9 mål nu på 8 matcher och ser inte ut att slå av på takten, kan vara nått? Och Norge-spåret kanske inte är avblåst heller.

Mycket som ska gå i lås dock och det vore lite synd om Bonnah får sitta vid sidan. Det är svårt att peta någon av ABW och Rodic men jag tror att Bonnah kan blixtra till ordentligt om han får förtroende och ett par matcher till vänster.

• @Johannesson sa:
    Intressant take på läget kring ABW från Minboll-Elgen:

"Jag tycker fortfarande Vito ska ge sig ut på striker-jakt för att hitta en spelare som är just en box-spelare som inte kan spela något annat än just anfallare.

Det är ju inte omöjligt att två, tre spelare försvinner i sommar (Teo Brenner Toris på lån, Marc Rochester Sörensen och Isak Magnusson säljs), då finns det förhoppningsvis pengar att lägga på både Bergmark Wiberg OCH en ny anfallare."

Ses ABW som att han på riktigt kan ta upp kampen med Rodic / Bonnah som ytter så är ovan resonemang ett reellt alternativ om inte kassakistan sätter stopp för att dels lösa ABW från sista månaderna med Djurgården OCH värva en striker. Sandviken-Naeem är uppe på 9 mål nu på 8 matcher och ser inte ut att slå av på takten, kan vara nått? Och Norge-spåret kanske inte är avblåst heller.

Mycket som ska gå i lås dock och det vore lite synd om Bonnah får sitta vid sidan. Det är svårt att peta någon av ABW och Rodic men jag tror att Bonnah kan blixtra till ordentligt om han får förtroende och ett par matcher till vänster.

Hoppas bara att Elg faktiskt ser till att betala för nyttjandet av denna take, i detta fall främst till Slangen och BKBiceps.

https://www.eastfront.se/forum/discussion/82977/tff-borta#latest

Kanske är jag som är snarstucken men på senare tid tycks det mig som att hans spaningar relativt ofta är hämtade direkt från vad någon/några gett uttryck för i detta forum strax före publicering...

Gillad av:jojolaget, Johannesson, DNA, BKBiceps (4 totalt)
  • Hoppas bara att Elg faktiskt ser till att betala för nyttjandet av denna take, i detta fall främst till Slangen och BKBiceps.

https://www.eastfront.se/forum/discussion/82977/tff-borta#latest

Kanske är jag som är snarstucken men på senare tid tycks det mig som att hans spaningar relativt ofta är hämtade direkt från vad någon/några gett uttryck för i detta forum strax före publicering...

Korrigerat hehe :) Och ja, att Dan och Elg är frekventa forumbesökare märks ju rätt tydligt om man konsumerar både forumets inlägg och Minbolls material, det är en annan diskussion kanske.

Gillad av:Vikash (1 totalt)
  • redigerade May 23

Det är väl ganska naturligt att man omvärldsbevakar som journalist. Att sedan en del källhänvisar fel i forumet är en annan grej.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Hur är statusen på Mattis? När väntas han åter i träning?

• @Simba sa:
    Hur är statusen på Mattis? När väntas han åter i träning?

Inför Halmstadsmatchen sa Elgen att det såg ljust ut och att han var på gång typ.

Gillad av:lemon (1 totalt)
  • Hur långt är ABW lånet? Kan nästa match potentiellt vara hans sista och de går ut under uppehållet?

• @Front sa:
    Hur långt är ABW lånet? Kan nästa match potentiellt vara hans sista och de går ut under uppehållet?

Till sista juli. Sju matcher till.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Hoppas vi kan få in nån ny MB till sommaren. Även om många här räknar med Mattis är jag osäker på hans kvalitéer. Passningsfoten är inte bra, det fysiska spelet är bättre. En, ur det avseendet, omodern mittback som på 80-talet garanterat skulle göra pangsucce. Lite osäker när vi själva vill ha boll så mycket. Så oavsett ser jag gärna att vi norpar en mittback till sommaren.

• @Plantagenparkeringen sa:
    Hoppas vi kan få in nån ny MB till sommaren. Även om många här räknar med Mattis är jag osäker på hans kvalitéer. Passningsfoten är inte bra, det fysiska spelet är bättre. En, ur det avseendet, omodern mittback som på 80-talet garanterat skulle göra pangsucce. Lite osäker när vi själva vill ha boll så mycket. Så oavsett ser jag gärna att vi norpar en mittback till sommaren.

Jag tror så här:
    Vi har en för nivån riktigt bra passningsfot på mittbacken (Stenberg). Mattis mot Månz skulle inte påverka jättemycket i det spelet. Överlag tycker jag dessutom inte problemet med försvarsspelet så här långt varit så mycket spelet med boll. Klart utrymme finns för utveckling där och att det hade funnits förtjänster att göra. Men framförallt har vi släppt in för mycket mål, i synnerhet på hemmaplan. Sagt det förr, men det är inte rimligt att vi ska behöva göra tre mål för att slå Brage hemma, knappt ens två för att slå VSK. Hemma ska det räcka med att vi gör ett mål de flesta gånger, två typ alltid. Får vi bort bara hälften av de här oprovocerade bjudningarna vi stått för kommer vårt hemmafacit lösa sig av sig själv.

(Och har vi 1-0 en bit in i de flesta hemmamatcher kommer vi många gånger göra två och tre mål också bara för att ytorna kommer ges ju längre matchen lider)

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Jag tror mer på iskyla och cynism än att gå in och mickla för mycket med vårt spel nu. Vi har för det mesta bra linjer, och har många olika sätt att göra mål på + många olika spelare som gör dem. Ibland kan jag lite känna att vi vill för mycket och blir då sårbara och släpper in enkla bollar. Lita på metoden, att vi nöter ner dem, att våra bänkspelare går in och gör skillnad. Det funkade visserligen inte mot Västerås, men det var å andra sidan en helt overklig match.

Gillad av:Platini (1 totalt)
  • Ska bli intressant o se hur vi agerar i detta fönster. Har vi möjlighet att värva en klasspelare ska vi värva nästan oavsett position (kanske inte defensiv mitt). Bredden är tillräckligt bra.
    Kan vi släppa några spelare?

• Varför skall vi värva en mittback när vi kan plocka en vår egen Mattis istället för Måns.Jag är övertygad att vi då skulle få ett stabilare försvarsspel plus att vi får behålla en egen produkt som har en lång kariär framför sig.

• Ny målvakt? Mathias är duglig men han är inte vår spelare och Stulic verkar vara en bit ifrån startelvan fortfarande. Mathias kanske vill följa med oss om vi går upp i AS men om han inte går att lösa står vi där med Stulic och ett helt nytt namn mellan stolparna nästa säsong.

• @jores sa:
    Ny målvakt? Mathias är duglig men han är inte vår spelare och Stulic verkar vara en bit ifrån startelvan fortfarande. Mathias kanske vill följa med oss om vi går upp i AS men om han inte går att lösa står vi där med Stulic och ett helt nytt namn mellan stolparna nästa säsong.

Är väl inget fel med det? Går vi upp så kan vi plocka en målvakt från en högre hylla än vad vi kan göra i sommar

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade May 24

@penseln sa:
    Varför skall vi värva en mittback när vi kan plocka en vår egen Mattis istället för Måns.Jag är övertygad att vi då skulle få ett stabilare försvarsspel plus att vi får behålla en egen produkt som har en lång kariär framför sig.

Mittbackssidan är skör om Månz eller Stenberg skadas. Beror på hur nära spel Mattis är, som sagt det brukar kunna ta ett tag innnan en spelare är redo för 90. Lägg där till även formen osv. Tycker därav frågan om mittback är relevant. Köper dock argumentet om att satsa på våra egna, Casper finns ju också. Beror på lite hur vi ligger till i tabellen när fönstret är öppet hur man agerar skulle jag tro.

• redigerade May 24

@Villenyblom sa:

@jores sa:
    Ny målvakt? Mathias är duglig men han är inte vår spelare och Stulic verkar vara en bit ifrån startelvan fortfarande. Mathias kanske vill följa med oss om vi går upp i AS men om han inte går att lösa står vi där med Stulic och ett helt nytt namn mellan stolparna nästa säsong.

Är väl inget fel med det? Går vi upp så kan vi plocka en målvakt från en högre hylla än vad vi kan göra i sommar

Ja det är en bra poäng. Vore nog smartast av Vito att ha is i magen där. Var nog nyheten om Mehics nya klubb som fick tankarna att spinna iväg gällande målvaktssituationen. Men samma sak kan nog sägas om ny mb också va?

• @xonitex sa:

@penseln sa:
    Varför skall vi värva en mittback när vi kan plocka en vår egen Mattis istället för Måns.Jag är övertygad att vi då skulle få ett stabilare försvarsspel plus att vi får behålla en egen produkt som har en lång kariär framför sig.

Mittbackssidan är skör om Månz eller Stenberg skadas. Beror på hur nära spel Mattis är, som sagt det brukar kunna ta ett tag innnan en spelare är redo för 90. Lägg där till även formen osv. Tycker därav frågan om mittback är relevant. Köper dock argumentet om att satsa på våra egna, Casper finns ju också. Beror på lite hur vi ligger till i tabellen när fönstret är öppet hur man agerar skulle jag tro.

Var ju en ung mittback som såg extremt lovande ut i U21-matchen mot MFF i våras förövrigt. Alic? Har inte sett honom någon annan gång, men det han visade där såg väldigt spännande ut. Lugn, placeringssäker och väldigt fina fötter.

• Blir ledsen när jag läser kommentarer om att vi skall värva en mittback i sommar. Vi har ju två ungdomar i truppen. Vi måste våga någon gång.

Gillad av:gyros, jores, Petter Bengtsson (3 totalt)
  • @Calle01 sa:
    Blir ledsen när jag läser kommentarer om att vi skall värva en mittback i sommar. Vi har ju två ungdomar i truppen. Vi måste våga någon gång.

Ungdomarna ska ta sin plats från Månz eller Stenberg. Ska vi värva så är det någon som är bättre än båda dessa och då finns det fortfarande en plats kvar inom räckhåll för ungdomarna.

• @Hasse-Hattrick sa:

@Calle01 sa:
    Blir ledsen när jag läser kommentarer om att vi skall värva en mittback i sommar. Vi har ju två ungdomar i truppen. Vi måste våga någon gång.

Ungdomarna ska ta sin plats från Månz eller Stenberg. Ska vi värva så är det någon som är bättre än båda dessa och då finns det fortfarande en plats kvar inom räckhåll för ungdomarna.

Ett teoretiskt resonemang. I praktiken blir det annorlunda, tror jag.

• @Hasse-Hattrick sa:

@Calle01 sa:

Gillar den tanken. Månz kommer försvinna efter säsongen och tycker man redan nu behöver få in Mattis där bak. Så vi inte får en lex Örnblom.

• @Slangen sa:

@xonitex sa:

@penseln sa:

Var ju en ung mittback som såg extremt lovande ut i U21-matchen mot MFF i våras förövrigt. Alic? Har inte sett honom någon annan gång, men det han visade där såg väldigt spännande ut. Lugn, placeringssäker och väldigt fina fötter.

Har vad jag förstod signat på för collegefotboll framöver. Möjligt det kan påverka möjligheterna till seniorspel.

Gillad av:Labila Kabila, Platini (2 totalt)
  • @Simba sa:

@Slangen sa:

@xonitex sa:

@penseln sa:

Har vad jag förstod signat på för collegefotboll framöver. Möjligt det kan påverka möjligheterna till seniorspel.

Där ser man. Kanske vill satsa på studier snarare än fotbollen då. Hoppas att vi håller koll på honom om han återvänder.

• Målvaktskris i Räppe. Läge för Stulic med seniorspel i Räppe kommande 1-2 månader?

Gillad av:Hansen, Drillo, Manne, Front, ÖIF135 (5 totalt)
  • @BKBiceps sa:
    Målvaktskris i Räppe. Läge för Stulic med seniorspel i Räppe kommande 1-2 månader?

Vad har hänt med deras målvakter?

• @Knugen sa:

@BKBiceps sa:
    Målvaktskris i Räppe. Läge för Stulic med seniorspel i Räppe kommande 1-2 månader?

Dado fick ett knä i huvudet i helgen. Tre frakturer i ansiktet och eventuell hjärnskakning.

• @Knugen sa:

@BKBiceps sa:

Knä i huvudet på Sobo och inflammation i knät på andremålis Fransson.

• Varning för spekulativt inlägg!

Jammerbugt har spelat klart säsongen och MFF-spelarna med Mubaarak Nuh i spetsen återvänder till Malmö. Samtidigt verkar Milos och MFF-ledningen inte vara helt överens om hur laget behöver förstärkas i sommar: https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/sillybloggen/2022/05/31/uppgifter-milos-och-mff-ledningen-inte-overens-om-varvningsstrategin/

Milos vill enligt artikeln värva: en ytterforward, en offensiv mittfältare och en defensiv mittfältare samtidigt som han vill göra sig av med ett par spelare.

Nuh, som har kontrakt året ut, kanske får svårt att ta en tröja? Skulle MRS försvinna i sommar så kanske det är en bra ersättare, han är ändå 20 år nu och behöver spela seniorfotboll med större regelbundenhet än vad han lär få i MFF. Vito lär ju åtminstone ha koll på läget. Har inte mycket på Nuh men tänker att han skulle kunna spela på alla de tre offensiva mittfältspositionerna i en 4-2-3-1 á Tufa?

Logga in eller registrera för att kommentera.