HBK hemma

123457»

Kommentarer

• Det är provocerande både att höra de s k experterna i tv och även läsa många inlägg här på forumet. Efter en förlust målas situationen för Öster på forumet upp till en katastrof och det är otroligt sällan som inte experterna anser att slutresultatet är rättvist och speglade matchen väl. Tycker gårdagens match är ett tydligt exempel på detta.

Första 35 minuterna är för Östers del katastrofala. Vi känns som minst ett nummer mindre än HBK som vinner nästan alla dueller, som ger varandra understöd, som springer mer. Min känsla var länge att HBK hade minst en spelare mer på planen. Straffen är ok dömd, möjligen billig men svår att klaga på. Framförallt fastnar jag vid hur slarvigt det är av Månz att vänta med att försöka stoppa anfallet till inne i eget straffområde.

Därefter kommer vårt mål från absolut ingenstans och efter det har vi två fina möjligheter till i första halvlek, Rodics stolpträff naturligtvis som den främsta chansen. Sett till målchanser efter första 45 ligger vi närmre en ledning och i det här fallet, med en klockren stolpträff, måste man konstatera att det är ytterst små marginaler som skiljer oss från ledning.

Andra halvlek börjar vi riktigt bra med fint spel och halvfarliga chanser. Det jag hade önskat var en större variation i anfallsspelet och lite oftare att vi går för snabba kontringar. Oftast stannar vi upp spelet a la Järdler, spelar runt bollen fint men det slutar antingen med ett ofarligt inlägg eller skott utifrån (som i och för sig var ganska farliga). Men var är de oväntade insticken rakt fram till någon i straffområdet?

Sen gör HBK 1-2, lika ologiskt som vår kvittering i första. Men efter ett ruggigt taffligt försvarsingripande, främst av Stenberg men även av Pavic. Därefter fortsätter vi att trumma på och JW:s nick i ribban är VERKLIGEN millimeter från att gå in, titta på bollbanan och hur snabbt den dyker nedåt så förstår man att det hade räckt att ribban låg någon liten liten bit längre bort så hade vi haft 2-2 där.

1-3 är återigen en följd av taffligt agerande av Stenberg som borde ha brutit första passningen ut på kanten, men också ett resultat av att vi flyttat upp Pavic och bytt kant på Silverholt och därmed satt oss själva i en försvagad försvarssituation. Hade vi haft 2-2 vid det tillfället hade den möjligheten för HBK aldrig dykt upp. Därefter dör matchen av förklarliga skäl. 1-4 är bara rent slarv men också en följd av en tokoffensiv.

Jag är fullständigt övertygad om att om någon av våra ramträffar gått i mål hade matchen slutat oavgjort. Då hade såväl experter som folk på forumet ansett det vara en rättvis utgång sett till 90 minuter av matchen igår. Därför provoceras jag enormt av att Öster nu totalsågas med kommenterare som att det oerhört lååååååångt upp till allsvenskan. Det är absolut inte långt. Igår var det en ramträff ifrån att spela oavgjort mot laget som sannolikt - tyvärr - kommer vinna Superettan. Mot Örebro var det missat öppet mål tillsammans med försvarsslarv som skiljde från minst en poäng.

Nu har vi haft stolpe ut i två matcher. Tidigare hade vi stolpe in mot Norrby men stolpe ut mot VSK och Brage.

Med allt sagt ovan finns det absolut problem med årets spel. Min största oro som jag haft enda sedan Velic bestämde sig för att sluta var att vi inte längre spelar cynisk superettanfotboll. Det gjorde Brage mot oss. Det gör HBK alltid med deras tråkiga spelsystem med en tråkig tränare. Det gjorde till stor del även Örebro. Det gjorde definitivt VSK mot oss.

Tufas fotboll är tilltalande som supporter för han vill alltid vinna, han satsar offensivt. Men det har orsakat många onödiga baklängesmål, många onödiga försvarsslarv. Kan han hitta en något bättre balans i detta tror jag Tufa kan göra det riktigt bra i Öster. Men ibland måste det vara ok för spelarna att tjonga iväg bolljävelen...

Dessutom är vi återigen i en situation att när vi "äger" matcherna, då kommer baklängesmålen. Även där tycker jag vi blir för framåtlutade som lag och vi har inte lyckats hantera motståndarnas kontringar för att vi står för högt med hela laget. Örebros båda mål kom till på det sättet. HBK:s straff samt 1-3 och 1-4 kom till på det sättet. VSK:s och Brages ledningsmål på Visma kom till på det sättet. Där MÅSTE vi spika igen bakåt lite mer även om det sker på viss bekostnad av det offensiva spelet.

Gillad av:Sultanen, Pekka, DNA, Calle01, Manne, hannesnilsson, zune, Slangen, Kalle Dahl, Zingo, Lewinsky, lemon, Thojo, Villenyblom, Tompa, rapparee_1, Drillo, öster i väster (18 totalt)
  • @Apotekaren sa:

@Hansen sa:

@xonitex sa:

HBK hamnar som vanligt 2-4 placeringar över Öster (allsvenskan, SE) senaste gångerna vi varit i samma serie. Magiskt frustrerande.

Lägg till på det att bo i Halmstad. :bawling:

Förutom 2012

Då tappade vid 0-2 till 3-2 på Örjans Vall så var inte frid och fröjd då heller. :)

• redigerade May 20

@Bissan : Jag förstår vad du menar men samtidigt är missade lägen inget man får med sig något av. Vad som hade varit ”om” något hade hänt är ointressant i tabellen. Det är enbart resultaten som räknas och ingenting annat. Så krass är verkligheten.

Så jag var en av de som gick in för att beklaga mig igår. Eller konstatera att vi var inte ens nära. 1-4 är inte nära. Sedan var det inte så oväntat enligt mig.

Hoppas att vi hänger med topp 3 nu efter mötena med Trelleborg och Jönköping när vi ska gå på uppehåll.

• @Hansen sa:
    @Bissan : Jag förstår vad du menar men samtidigt är missade lägen inget man får med sig något av. Vad som hade varit ”om” något hade hänt är ointressant i tabellen. Det är enbart resultaten som räknas och ingenting annat. Så krass är verkligheten.

Så jag var en av de som gick in för att beklaga mig igår. Eller konstatera att vi var inte ens nära. 1-4 är inte nära. Sedan var det inte så oväntat enligt mig.

Hoppas att vi hänger med topp 3 nu efter mötena med Trelleborg och Jönköping när vi ska gå på uppehåll.

Det är dock skillnad på hur tidigare matchbild sett ut och resultat. Jag kommer hellre med 7 pinnar senaste 5 och har spelat ut varenda motstånd men tappat poäng på otur och ineffektivitet än att ha vunnit 5 raka men har blivit utspelade match efter match och bara vunnit på ren flax. Prestationer jämnar oftast ut sig efter en hel säsong

• @Bissan sa:
    (en otrolig massa klokheter)

Jag håller mig lite borta härifrån efter en förlust, de obligatoriska sågningarna (som absolut kan vara i sin ordning) är tröttsamma för mig att läsa. Skriver under på allt @Bissan skriver härovan. Lite mer cynism och iskyla både på planen och på läktaren, vi behöver inte få panik. Vi skapar tillräckligt många chanser för att vinna våra matcher. Det är 6 poäng till serieledning och 66 poäng kvar att spela om. Vi har en trupp som ska kunna klara av det här.

Gillad av:Lewinsky, Slangen (2 totalt)
  • Det jag tänkte på flera gånger igår - var att mittfältarna, både centrala och yttrar löper väldigt konstigt utan boll… många gånger två spelare rör sig mot samma yta när dem tar löpningar istället för att öppna ytor åt varandra, lika så yttrar och ytterbackarna, genom att ta löpningar så öppnar man ju ytor, framförallt för att kunna spela ut på en ny tom yta å få fart i anfallsspelet men vi löper väldigt konstigt in i samma ytor och spelet blir väldigt statiskt och lättläst, förutom de gånger det slutar i en cross ut på en ytterback som har lite yta framför sig

• Så fort Mattis är spelklar skall han gå in på Måns plats så kan han jogga utanför plan.Sen kan vi inte ha Kusu på plan och ställa till det bakåt,in med Engkvist.Pavic kan inte spela på en backplats.

• redigerade May 20

Jag reagerar på att Túfa säger i Podd-intervjun i Radio 1930 att det inte är någon stor sak för han vilken kant som Rodic och Bonnah spelar på. De som spelat fotboll själv på skaplig nivå vet hur stor skillnad det kan vara på att spela till höger respektive vänster. Bonnah har dominerat i div 1 på vänstersidan. Att det inte skulle vara någon stor sak gällande vilken kant de spelar på köper jag inte Túfa.
    Och gällande Rodic. Jag hoppas han kommer att steppa upp och göra bättre prestationer för går man på de två senaste matcherna så tycker jag att han borde få börja på bänken mot TFF på söndag. Mer ska man absolut kunna förvänta sig av Rodic. Hans slarv blir jag tokig på.

Och gällande Kozica och Rochester så ska Kozica spela som tia. Punkt. Jag har skrivit det förut och skriver det igen: jag blir förvånad om MRS erbjuds nytt kontrakt av Vito.

Vi ska ha tålamod med Túfa men sättet han väljer att formera laget på gör mig oerhört frustrerad. För vi kan få ut mer av våra offensiva spelare, så är det.

Gillad av:ÖIF135, gyros, DNA (3 totalt)
  • redigerade May 20

@Zingo sa:

@Bissan sa:

Jag håller mig lite borta härifrån efter en förlust, de obligatoriska sågningarna (som absolut kan vara i sin ordning) är tröttsamma för mig att läsa. Skriver under på allt @Bissan skriver härovan. Lite mer cynism och iskyla både på planen och på läktaren, vi behöver inte få panik. Vi skapar tillräckligt många chanser för att vinna våra matcher. Det är 6 poäng till serieledning och 66 poäng kvar att spela om. Vi har en trupp som ska kunna klara av det här.

Jag tycker också att vi ska klara det här och ”borde” bli ett topplag på sikt.

Jag eftersöker som vanligt balans i diskussionerna och tycker att det kan vara lika tokigt att säga att ”om vi bara hade satt den där…” som att ”allt är åt skogen, vi är låååångt från Allsvenskan”. Bra spel och fina chanser som ger noll poäng är värt lika lite som uselt spel som ger noll poäng i tabellen. Nämligen noll poäng. Det är det som är mina fem cent i denna diskussion.

Sedan är det så klart större chans att ta fler poäng framöver om spelet ser bra ut men det ger inga garantier för att ”statistik talar för det”. Vi har åkt ur för många gånger mot all statistik för att jag ska tro på statistik även om statistik är kul att leka med. Den enda statistik som betyder något är poäng in på kontot. :) Men jag nöjer mig i den här diskussionen där och hoppas på att vi tar poäng mot TFF!

• Tycker det helt ok att toksågas utan att genomanalysera matchen o t.ex. tycka vi var nära 2-2 då verkligheten var en annan; kontentan är att det står 1-4 på taveljäveln hemma med ett par tvivelaktiga insatser innan, då kan man som supporter tillåta sig vara högst besviken, men samtidigt ödmjuk inför fortsättningen o ej måla fan på väggen. Är väl klart att vi kan komma igen då serien är ung med potential att kanske då spela ut hela registret likt slutet förra säsong sista 15 ist för sista 10 matcherna då allt klaffar o man kommer in i samma mode som HBK har nu.

Somnade i vemod igår o säkert även idag, men väljer gå vidare o stötta vårt lag i ny match med nya förutsättningar på sön på den fortsatta SE-resan. Tror detta kan bli riktigt bra trots gårdagens debacle, nån som sätter emot?

Gillad av:Hansen (1 totalt)
  • Pratet om att vi skulle klara hemmamatcherna bättre när vi mötte lag som inte parkerade bussen, visade sig vara helt fel, inte oväntat .
    Vårt försvar håller inte när vi möter motståndare som har vassa forwards, matchen mot Helsingborg visade ju de. Borde varit en väckarklocka, är våra mittbackar för långsamma , har ju inte spelat så stor roll när vi mötte mediokra lag , men mot Helsingborg o hbk avslöjades detta brutalt. Även mot Örebro. Man bävar inför mötet med mortensen.
    Värva tillbaka örnen, så har vi två unga mittbackar o satsa på för framtiden,
    Ta in några av de som presterat bra i U laget , o låna ut pensionärerna kozica o Rodic

• redigerade May 20

Om man vill plåga sig dagen efter:
    LÄNKTEXT

Och den inzoomade bilden av sinnebilden av hbk-supporters:
    LÄNKTEXT

• Keep calm och tänk på HIF förra året. Hur många matcher underpresterade inte de? Var spelar de i år? (Vi ses i hissen).

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade May 20

@Manne sa:
    Keep calm och tänk på HIF förra året. Hur många matcher underpresterade inte de? Var spelar de i år? (Vi ses i hissen).

Jag kollade igenom deras resultat för ett tag sedan och de förlorade bägge mot Öster och Värnamo men inte så värst många mer. Visserligen en del kryss men också många segrar i jämna matcher även om de underpresterade. Jag bekymrar mig just nu för att Öster underpresterar OCH förlorar. När vi presterade en rätt dålig match mot Norrby men vann var jag inte alls bekymrad.

Men absolut keep calm: som vanligt en match i taget, många matcher kvar och Trelleborg känns inte alls så obestigbara som Halmstad.

• Det är bara att inse att vi inte räcker till i toppen, de två sista matcherna visar det, Rodic är ju ett tydligt exempel varför hamnade han i ÖIF stället för ett lag i allsvenskans nedre del, ingen var intresserad till hans förmåga skulle jag tro, som flera är inne på här att går upp om ett par år då hade t ex TBT varit rätt att satsa på. Alltid ÖIF.

• @Hansen sa:

@Zingo sa:

@Bissan sa:

Jag eftersöker som vanligt balans i diskussionerna och tycker att det kan vara lika tokigt att säga att ”om vi bara hade satt den där…” som att ”allt är åt skogen, vi är låååångt från Allsvenskan”. Bra spel och fina chanser som ger noll poäng är värt lika lite som uselt spel som ger noll poäng i tabellen. Nämligen noll poäng. Det är det som är mina fem cent i denna diskussion.

Sedan är det så klart större chans att ta fler poäng framöver om spelet ser bra ut men det ger inga garantier för att ”statistik talar för det”. Vi har åkt ur för många gånger mot all statistik för att jag ska tro på statistik även om statistik är kul att leka med. Den enda statistik som betyder något är poäng in på kontot. :) Men jag nöjer mig i den här diskussionen där och hoppas på att vi tar poäng mot TFF!

@gyros sa:
    Det är bara att inse att vi inte räcker till i toppen, de två sista matcherna visar det, Rodic är ju ett tydligt exempel varför hamnade han i ÖIF stället för ett lag i allsvenskans nedre del, ingen var intresserad till hans förmåga skulle jag tro, som flera är inne på här att går upp om ett par år då hade t ex TBT varit rätt att satsa på. Alltid ÖIF.

Rodic tackade nej till KFF och spelar endast för oss för hans relation till Vito

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@Hansen sa:

@Zingo sa:

@Bissan sa:

@gyros sa:
    Det är bara att inse att vi inte räcker till i toppen, de två sista matcherna visar det, Rodic är ju ett tydligt exempel varför hamnade han i ÖIF stället för ett lag i allsvenskans nedre del, ingen var intresserad till hans förmåga skulle jag tro, som flera är inne på här att går upp om ett par år då hade t ex TBT varit rätt att satsa på. Alltid ÖIF.

Rodic tackade nej till KFF och spelar endast för oss för hans relation till Vito

Ja och jag tycker han visar gång på gång fina intentioner även om poängen uteblivit hittills.

Att kalla honom pensionär eller legosoldat som skett här inne känns orättvist. Är det någon som blir tungan på vågen i år till slut så är det han.

Gillad av:ÖIF135, Slangen (2 totalt)
  • @Hansen sa:

@Villenyblom sa:

@Hansen sa:

@Zingo sa:

@Bissan sa:

@gyros sa:

Ja och jag tycker han visar gång på gång fina intentioner även om poängen uteblivit hittills.

Att kalla honom pensionär eller legosoldat som skett här inne känns orättvist. Är det någon som blir tungan på vågen i år till slut så är det han.

Exakt, inte jättelätt att leverera heller när du likt Bonnah används helt fel.

• redigerade May 20

Vi ligger åtta efter lika många omgångar.
    Oavsett om det är 100 poäng kvar att spela om är det för illa att torska 2 raka.

Behöver 6 poäng kommande. 4 poäng är godkänt, knappt.

• Att Rodic spelar hos oss är ingenting annat än att vi betalar bäst. Alltid ÖIF.

• @gyros sa:
    Att Rodic spelar hos oss är ingenting annat än att vi betalar bäst. Alltid ÖIF.

Vi betalar ju knappast mer än KFF hade gjort i allsvenskan.

Gillad av:Villenyblom (1 totalt)
  • @gyros sa:
    Det är bara att inse att vi inte räcker till i toppen, de två sista matcherna visar det,

Jag tycker tvärtom att både de senaste matcherna visar att vi definitivt räcker till i toppen. Även om Månz var dålig mot HBK är jag säker på att det hade räckt med honom på planen för att ta poäng mot ÖSK. Och mot HBK är vi alla överens om att många spelare hade en dålig dag. Trots detta hade vi både stolpskott och ribbskott mot det laget som förmodligen kommer att vinna serien. Två situationer där det hade räckt med att bara en hade gått vår väg för att poängfördelningen skulle sett annorlunda ut. Nu när vissa spelare (eller många) kraftigt underpresterade så är det lätt att förstå att stora förbättringsmöjligheter finns. De kommer att prestera bättre i kommande matcher. Plus att det finns alternativ i truppen. Är det så att t ex Berg och Stenberg inte räcker till när Öster skall försvara lite högre upp har vi ungdomarna Mattis och Eklund som knackar på dörren. Tatu på planen skulle innebära bättre defensiv. Isak borde vara ett bra alternativ om Rodic och Bonnah formdippar. Nillsson i målet har svajat lite men det är omöjligt att han blivit sämre över vintern. Etc. Det finns bara möjligheter. Säsongen är lång. Forza Öster.

Gillad av:Lewinsky, Drillo, Slangen (3 totalt)
  • @Calle01 sa:

@gyros sa:
    Det är bara att inse att vi inte räcker till i toppen, de två sista matcherna visar det,

Nillsson i målet har svajat lite men det är omöjligt att han blivit sämre över vintern. Etc. Det finns bara möjligheter. Säsongen är lång. Forza Öster.

Enda skillnaden är att han har ett färsk långtidskontrakt med MFF, Glömmer aldrig när Filip Thurn skrev på för två år och sa att då gör det inget ifall jag gör en halvdassig första säsong.

• @Apotekaren sa:

@Calle01 sa:

@gyros sa:

Nillsson i målet har svajat lite men det är omöjligt att han blivit sämre över vintern. Etc. Det finns bara möjligheter. Säsongen är lång. Forza Öster.

Enda skillnaden är att han har ett färsk långtidskontrakt med MFF, Glömmer aldrig när Filip Thurn skrev på för två år och sa att då gör det inget ifall jag gör en halvdassig första säsong.

Haha, härlig kommentar. :)

• @gyros sa:

Hoppas du är nöjd med dessa inlägg nu.

• @jores sa:

@gyros sa:

Kul kille som lägger in motbevisade inlägg direkt efter att Rodic gjort mål i en annan match.

• @jojolaget sa:

@jores sa:

@gyros sa:

Kul kille som lägger in motbevisade inlägg direkt efter att Rodic gjort mål i en annan match.

Inte bara mål, ett grymt assist också.

• @jojolaget sa:

@jores sa:

@gyros sa:

Eller varför han är klass om man använder han rätt

• @Villenyblom sa:

@jojolaget sa:

@jores sa:

@gyros sa:

Eller varför han är klass om man använder han rätt

Sant.

Logga in eller registrera för att kommentera.