Hur man tränar fotboll

redigerade May 17 i Supportersnack

Jag hörde just Degerfors Saidi återkomma gång på gång i en intervju i Allsvenska Podden till hur laget hade haft ”tre bra träningspass” förra veckan och att han ”hoppades” att ett dubbelpass de skulle ha skulle bli bra. Man hörde hur Järdler i Öster pratade om att man ”tränat på bra i veckan” men ändå förlorade matcherna allt som oftast. Hela begreppet att ”träna bra” har jag hört flera år nu.

För mig som aldrig tränat fotboll eller varit med vid olika typer av träningspass frågar jag öppet och ödmjukt till er som tränat fotboll (vet att det finns någon fotbollstränare som brukar skriva här inne) följande:
1. Vad innebär ett bra träningspass?
2. Vad innebär ett dåligt träningspass?
3. Är det slumpbaserat om det blir ett bra eller dåligt träningspass (låter ibland som att det är som vid en match: att det knappt går att påverka hur det ska bli)?
4. Hur mycket tror ni resultaten i matcherna påverkas av känslan om man har ”tränat på bra i veckan” eller ej?
5. Är det många spelare som går från en träning och tycker att ”det där var en dålig träning” med tanke på att man aldrig hör någon säga ”nä vi har tränat på dåligt i veckan så jag vet inte varför vi vann den här matchen”?
6. Hur stor del kan man träna på straffsparkar på träningar och hur mycket gör man det?
7. Bör stor träningsmängd kunna leda till mycket skador (tänker på Malmö FF som ett exempel just nu) eller bör det snarare leda till större ork i matcher?
8. Borde man inte träna mer på roliga målgester för aspekten att spelarna ska bli ännu mer sugna på att göra mål för att få visa upp vad de tränat in?
9. Tränar målvakterna på att plocka ner bollen och lägga sig på den en halv minut och titta lite runt på olika håll innan han ställer sig upp och andra saker som dödar tid?
10. Tränar man på inkast för att kunna göra som Skövde?
11. Tränar man på att ta upp bollen och ta med sig den en bit för att sedan släppa ner den då motståndarna fått frispark men bara lagom mycket för att vinna tid utan att få gult kort mot sig?
12. Tränar man numera på hur man ska ligga på bäst sätt bakom muren?
13. Är det rimligt att supporters utropar ”men hur kan ni vara så dåliga på att skjuta och passa - ni tränar ju för fan på det här varje dag och det är ert jävla jobb för satan?!?”

Jag jobbar själv på skola/fritids och försöker dra paralleller till yrket fotbollsspelare. Ibland kan man på skola/fritids trots att man planerat verksamheten känna att man fått till saker lite sämre och att förutsättningar även påverkas av personalbrist, väder, vilka elever som är sjuka/ledig just den dagen, om det är måndag eller fredag, vilken form man är i just den dagen, o s v. Kan man anta att det är liknande för fotbollsspelare? Går allt ens väg så blir det bra träningar och om det tvärtom blir en massa elände (t ex som när en mängd spelare saknades pga covid eller misstänkt covid) så kan det bli dåliga träningar?

Tänkte att det går att fylla på med fler funderingar i den här tråden. Många frågor ställs lite okunnigt om fotbollsträning men här kanske det kan komma lite svar.

Gillad av:ijo, Petter Bengtsson, janne_mannen, zune (4 totalt)

Kommentarer

• Från en fd spelare o nu coach: man blir bra på just det man tränar o gäller att ha fokus då man försöker förmedla budskap om vikt de olika momenten, här skiljer sig de bra o dåliga tränare åt likt spelare med bättre eller sämre adaptionsförmåga. Avseende skador så inte bara träningsmängd, handlar om hur man tränar samt koll individuellt på alla spelare då alla olika samt tränar annorlunda fys beroende på försvarare, mitt eller anfallare, nåt just MFF borde ha bättre koll än de andra mtp alla olika fystränare etc som backar laget (Ronaldo har väl ofta sagt ha 3st sådana, som säkert har stenkoll så han ligger rätt sida utmattningsgränsen för uppkomna skador, även om de slumpmässigt kommer på olika nivåer). Lite kortfattat....

Gillad av:Hansen (1 totalt)
  • @ÖÖIIFF sa:
    Från en fd spelare o nu coach: man blir bra på just det man tränar o gäller att ha fokus då man försöker förmedla budskap om vikt de olika momenten, här skiljer sig de bra o dåliga tränare åt likt spelare med bättre eller sämre adaptionsförmåga. Avseende skador så inte bara träningsmängd, handlar om hur man tränar samt koll individuellt på alla spelare då alla olika samt tränar annorlunda fys beroende på försvarare, mitt eller anfallare, nåt just MFF borde ha bättre koll än de andra mtp alla olika fystränare etc som backar laget (Ronaldo har väl ofta sagt ha 3st sådana, som säkert har stenkoll så han ligger rätt sida utmattningsgränsen för uppkomna skador, även om de slumpmässigt kommer på olika nivåer). Lite kortfattat....

Tack!

Det här med ”vi har haft bra träningar”. Säger man också ”vi har haft dåliga träningar”? O s v gällande de frågorna i trådens första inlägg.

• @Hansen sa:
    Jag hörde just Degerfors Saidi återkomma gång på gång i en intervju i Allsvenska Podden till hur laget hade haft ”tre bra träningspass” förra veckan och att han ”hoppades” att ett dubbelpass de skulle ha skulle bli bra. Man hörde hur Järdler i Öster pratade om att man ”tränat på bra i veckan” men ändå förlorade matcherna allt som oftast. Hela begreppet att ”träna bra” har jag hört flera år nu.

För mig som aldrig tränat fotboll eller varit med vid olika typer av träningspass frågar jag öppet och ödmjukt till er som tränat fotboll (vet att det finns någon fotbollstränare som brukar skriva här inne) följande:
    3. Är det slumpbaserat om det blir ett bra eller dåligt träningspass (låter ibland som att det är som vid en match: att det knappt går att påverka hur det ska bli)?
    4. Hur mycket tror ni resultaten i matcherna påverkas av känslan om man har ”tränat på bra i veckan” eller ej?
    5. Är det många spelare som går från en träning och tycker att ”det där var en dålig träning” med tanke på att man aldrig hör någon säga ”nä vi har tränat på dåligt i veckan så jag vet inte varför vi vann den här matchen”?
    6. Hur stor del kan man träna på straffsparkar på träningar och hur mycket gör man det?
    7. Bör stor träningsmängd kunna leda till mycket skador (tänker på Malmö FF som ett exempel just nu) eller bör det snarare leda till större ork i matcher?
    8. Borde man inte träna mer på roliga målgester för aspekten att spelarna ska bli ännu mer sugna på att göra mål för att få visa upp vad de tränat in?
    9. Tränar målvakterna på att plocka ner bollen och lägga sig på den en halv minut och titta lite runt på olika håll innan han ställer sig upp och andra saker som dödar tid?
    11. Tränar man på att ta upp bollen och ta med sig den en bit för att sedan släppa ner den då motståndarna fått frispark men bara lagom mycket för att vinna tid utan att få gult kort mot sig?
    13. Är det rimligt att supporters utropar ”men hur kan ni vara så dåliga på att skjuta och passa - ni tränar ju för fan på det här varje dag och det är ert jävla jobb för satan?!?”

Jag jobbar själv på skola/fritids och försöker dra paralleller till yrket fotbollsspelare. Ibland kan man på skola/fritids trots att man planerat verksamheten känna att man fått till saker lite sämre och att förutsättningar även påverkas av personalbrist, väder, vilka elever som är sjuka/ledig just den dagen, om det är måndag eller fredag, vilken form man är i just den dagen, o s v. Kan man anta att det är liknande för fotbollsspelare? Går allt ens väg så blir det bra träningar och om det tvärtom blir en massa elände (t ex som när en mängd spelare saknades pga covid eller misstänkt covid) så kan det bli dåliga träningar?

Tänkte att det går att fylla på med fler funderingar i den här tråden. Många frågor ställs lite okunnigt om fotbollsträning men här kanske det kan komma lite svar.

Det brukar räcka med att träna på "hårda skott i kryssen".

• @Hansen sa:

@ÖÖIIFF sa:
    Från en fd spelare o nu coach: man blir bra på just det man tränar o gäller att ha fokus då man försöker förmedla budskap om vikt de olika momenten, här skiljer sig de bra o dåliga tränare åt likt spelare med bättre eller sämre adaptionsförmåga. Avseende skador så inte bara träningsmängd, handlar om hur man tränar samt koll individuellt på alla spelare då alla olika samt tränar annorlunda fys beroende på försvarare, mitt eller anfallare, nåt just MFF borde ha bättre koll än de andra mtp alla olika fystränare etc som backar laget (Ronaldo har väl ofta sagt ha 3st sådana, som säkert har stenkoll så han ligger rätt sida utmattningsgränsen för uppkomna skador, även om de slumpmässigt kommer på olika nivåer). Lite kortfattat....

Tack!

Det här med ”vi har haft bra träningar”. Säger man också ”vi har haft dåliga träningar”? O s v gällande de frågorna i trådens första inlägg.

Klart man kan ha bättre eller sämre kvalitet på träningar, men mer kanske dålig matta, väder o vind etc. som spelar in o att man ej fått ut det man hade velat av olika anledningar, men det blir ju alltid till det man gör det till så ofta bara rannsaka sig själv som coach. Klagar man dock på dåliga träningar inför spelarna vid dåligt resultat inte alltid lyckat, mer bevis på gnälltränare som skyller på andra o skapar inget mervärde för gruppens framgenta lagmoral ev då "bättre" träningar.

• redigerade May 18

14. Ger Dubbel-Dusch en effektiv återhämtningsreaktion för kroppen?

Gillad av:Hansen, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Europaeus sa:
    14. Ger Dubbel-Dusch en effektiv återhämtningsreaktion för kroppen?

Åtminstone sjukt mycket billigare än återhämtningsbyxor vilket bör locka en smålänning!

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
    1. Att träna på roliga målgester? Slutar inte det med nödvändighet med att ingen nånsin gör mål?
  • redigerade May 19

@Jockeluring sa:
    8. Att träna på roliga målgester? Slutar inte det med nödvändighet med att ingen nånsin gör mål?

Tänker att om alla under en kvart av ett enda träningspass väljer en gest de gör på egen hand eller ihop med lagkamrater när de gör ett mål så blir det lite teambuildande.

Man minns ju Bebetos vagga i VM 1994 som en klassiker, isländska Stjarnan och inte minst när damlandslaget bara satte sig ner allihop. Ian Wright var också grym på det och ibland har West Hams Michail Antonio briljerat i grenen. Tror att det kan tillföra något även om det så klart är av vikt att först träna på att göra mål. :)

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)
  • VARFÖR GÅR INTE ALLA STRAFFAR I MÅL? Om du har Discovery ... titta på Bergets straff till 2-0 mot TFF. Låg, stenhård, i målvaktens högra hörn. Kemiskt och fysiologiskt omöjligt att ta för den målis som inte rör sig för tidigt. Hur svårt kan det vara att slå exakt den straffen hundra gånger i rad? --- Straff-fråga 2 på samma tema: Tomas Brolin har mig veterligt aldrig avslöjat sin straff-strategi, men hans straffar var alltid hyfsat lösa - och hundra gånger av hundra i det hörn målvakten INTE slängde sig åt (vid enstaka tillfällen stod målisen kvar, men det hjälpte ju inte). Jag kan inte begripa annat än att Brolin vinklade sin bredsida rätt under den sista halva tiondelen av en sekund före bollträff. Är han världsunik? Varför gör ingen om det? Två frågor. Nu väntar vi bara på svaren. B)

• @Jockeluring sa:
    VARFÖR GÅR INTE ALLA STRAFFAR I MÅL? Om du har Discovery ... titta på Bergets straff till 2-0 mot TFF. Låg, stenhård, i målvaktens högra hörn. Kemiskt och fysiologiskt omöjligt att ta för den målis som inte rör sig för tidigt. Hur svårt kan det vara att slå exakt den straffen hundra gånger i rad? --- Straff-fråga 2 på samma tema: Tomas Brolin har mig veterligt aldrig avslöjat sin straff-strategi, men hans straffar var alltid hyfsat lösa - och hundra gånger av hundra i det hörn målvakten INTE slängde sig åt (vid enstaka tillfällen stod målisen kvar, men det hjälpte ju inte). Jag kan inte begripa annat än att Brolin vinklade sin bredsida rätt under den sista halva tiondelen av en sekund före bollträff. Är han världsunik? Varför gör ingen om det? Två frågor. Nu väntar vi bara på svaren. B)

Målvakten får röra sig längs med linjen även innan skytten träffat bollen så alla låga straff är möjliga att ta även om det ska mycket till för att rädda vissa.

Uppe i kryssen är det dock inte möjligt att rädda så länge skottet bara har någon hårdhet. Men då är det ju betydligt mindre marginaler.

Varför det missas straffar beror ju inte på att det tekniska kunnandet brister utan på psykologiska faktorer. Tror många skulle komma upp i 100/100 på träning, utan anspänning. Typ samma sak som att Djokovic kan missa en enkel backhand om det står 5-5 i avgörande tiebreak mot Nadal, även om han på millimetern sätter den 1000/1000 på träning.

• Måste inte målisen ha fötterna i marken när bollen slås?

• Minst ena fotens lilltå måste vara kvar på linjen när bollen går. En orättvis konkurrensfördel för laget på en halvö en bit söder om Växjö.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • redigerade June 23

@Sigge sa:
    Minst ena fotens lilltå måste vara kvar på linjen när bollen går. En orättvis konkurrensfördel för laget på en halvö en bit söder om Växjö.

Där kan det också vara bra att ha enormt långa fötter. :)
    Ska vi ha den här tråden mer som ett skämt trots mina seriösa frågor i trådens uppstart så får jag kasta in några av mina gamla funderingar:
    1. Om man har en riktigt bra hårkorg skapad av dreads och sjukt mycket hårprodukter: får man då förvara bollen i den och gå in i mål?
    2. Kan man gå in för att försvara 0-0 genom att placera 11 sumobrottare i en mänsklig mur på mållinjen (med armarna knutna bakom kroppen)?
    3. Om 10 av 11 spelare skapar en armkrogsring kring bollen, vore det då inte en bra idé att den 11:e finns i mitten och bara fraktar bollen framåt och in i mål?
    (4. Siamesiska tvilling-frågan kring att hålla bollen mellan huvudena och hur många spelare man då kan ha i ett lag är väl inte PK nog 2022 så den skriver jag inte med.)

• redigerade June 23

@Sigge sa:
    Minst ena fotens lilltå måste vara kvar på linjen när bollen går. En orättvis konkurrensfördel för laget på en halvö en bit söder om Växjö.

Om jag tolkar förbundet rätt behöver ingen del av foten, från nästa omgång, vara i kontakt med linjen?
    " Sedan tidigare gäller vid straffspark att målvaktens utgångsposition är på mållinjen och att i det ögonblick straffsparken läggs ska minst en av målvaktens fötter vara på eller ovanför mållinjen. Nytt är att foten/fötterna även får vara bakom mållinjen när straffsparken läggs (Regel 14)."

https://aktiva.svenskfotboll.se/nyheter/2022/06/nya-regler-i-svensk-elitfotboll-sommaren-2022/

• @outdoor_miner sa:

@Sigge sa:

Om jag tolkar förbundet rätt behöver ingen del av foten, från nästa omgång, vara i kontakt med linjen?
    " Sedan tidigare gäller vid straffspark att målvaktens utgångsposition är på mållinjen och att i det ögonblick straffsparken läggs ska minst en av målvaktens fötter vara på eller ovanför mållinjen. Nytt är att foten/fötterna även får vara bakom mållinjen när straffsparken läggs (Regel 14)."

https://aktiva.svenskfotboll.se/nyheter/2022/06/nya-regler-i-svensk-elitfotboll-sommaren-2022/

Var det det som Mathias tränade på mitt under matchen när Selmani gjorde 2-0 senast?

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • redigerade July 25

@Hansen sa:

Nu kom det igen från Túfa:
    ” Alla jobbar hårt, vi har en bra träningsvecka bakom oss.”

Har ni någonsin sett någon lyfta att man haft en dålig träningsvecka men har bra resultat i matcherna? Tycker det nästan alltid är tvärtom: man tränar på bra men vinner inte. Är det kanske en idé att helt skita i att träna eller att åtminstone ha några riktigt röviga pass där man bara yrar runt, passar fel och missar markering på inkast?

• Tror du inte att det är attityden som avses? Konerna står ju där de står, som sagt.

• @Jockeluring sa:
    Tror du inte att det är attityden som avses? Konerna står ju där de står, som sagt.

Jo jag spelar ju lite dum också för att skapa diskussion kring ämnet. :)
    Men om nu attityden är så bra på träning vill vi se den även i match från och med nu. Fullt fokus!

Logga in eller registrera för att kommentera.