Öster-Norrby 7 maj kl 15.00

1234568»

Kommentarer

• redigerade May 8

Mindre arena, ingen bra idé. Var faktiskt på Finnvedsvallen när MFF var där. 5 000 är inte särskilt många, och där går taket i Värnamo. Det måste finnas kapacitet för stormatcher. Annars blir det inget riktigt klar i kassan. Och 5 000 på Vida är faktiskt en fullt godkänd inramning.

Nog om detta. Jag njuter fortfarande av ABW:s födelsedagsfrisparksmål. När satte Öster senast en sådan strut?

Gillad av:Slangen, Lewinsky (2 totalt)
  • @Zingo sa:

@Calle01 sa:
    Jag måste återigen få berömma oss i klacken igår. Det är riktigt kul att vara en del av den och igår blev det såklart ännu roligare då det innebar seger och tre poäng. En blandning av åldrar och där de flesta gör sitt för att öka stämningen. 50 till 100 ytterligare i klacken gör att det går från mycket bra till magiskt. Bara att kämpa på.

Enig! Jag gillar skarpt att det nu verkligen blivit alla åldrar på sektionen. En bra grund att bygga vidare på.

@Calle01 sa:
    Jag vet att det inte går att ändra på, men jag måste få häva ur mig det ändå. Fan, vad synd att det byggdes en så stor arena. :'(

Inte enig! Givet förutsättningarna när den byggdes (Dam-EM, på väg mot Allsvenskan, mindre arena skulle inte bli billigare o s v) så tycker jag fortfarande att det var helt rätt beslut. Med 4-5000 åskådare ser det genast mycket, mycket bättre ut. Och väl i Allsvenskan (när det nu blir!) är det gött att kunna ha lite extra att släppa in.

Inte enig. Beslutet att bygga arenan togs när vi låg i division 1 Södra. Det torde varit en påminnelse om att det inte är givet att Öster skall ligga i Allsvenskan. Det är lätt att vara efterklok Men med de sista 10 åren, innan arenaplanen bordlades,
    i medvetandet, borde ledningen förstått att det kan svänga. Därför var beslutet fel, tycker jag.

• @Calle01 sa:

@Zingo sa:

@Calle01 sa:
    Jag måste återigen få berömma oss i klacken igår. Det är riktigt kul att vara en del av den och igår blev det såklart ännu roligare då det innebar seger och tre poäng. En blandning av åldrar och där de flesta gör sitt för att öka stämningen. 50 till 100 ytterligare i klacken gör att det går från mycket bra till magiskt. Bara att kämpa på.

Enig! Jag gillar skarpt att det nu verkligen blivit alla åldrar på sektionen. En bra grund att bygga vidare på.

@Calle01 sa:
    Jag vet att det inte går att ändra på, men jag måste få häva ur mig det ändå. Fan, vad synd att det byggdes en så stor arena. :'(

Inte enig! Givet förutsättningarna när den byggdes (Dam-EM, på väg mot Allsvenskan, mindre arena skulle inte bli billigare o s v) så tycker jag fortfarande att det var helt rätt beslut. Med 4-5000 åskådare ser det genast mycket, mycket bättre ut. Och väl i Allsvenskan (när det nu blir!) är det gött att kunna ha lite extra att släppa in.

Inte enig. Beslutet att bygga arenan togs när vi låg i division 1 Södra. Det torde varit en påminnelse om att det inte är givet att Öster skall ligga i Allsvenskan. Det är lätt att vara efterklok Men med de sista 10 åren, innan arenaplanen bordlades,
    i medvetandet, borde ledningen förstått att det kan svänga. Därför var beslutet fel, tycker jag.

Man skulle byggt en arena som går att skala upp och ner. Stänga av tex övre etage och täcka för med nån temporär vägg

• @Ronnie sa:

@outdoor_miner sa:

@Jockeluring sa:
    . Magiska Roar-året, det är f-n inte klokt vad många matcher vi vann ungefär på samma sätt som i dag.

Detta är en sak som borde påminnas om oftare - så sjukt bra spelade vi ofta inte det året, men stopptidssegermålen var desto fler.
    Symptomatiskt är väl hemmasegrn mot Ängelhåla, där segermålet kom på straff på stopptid efter att Nurkic sprungit ner Matteo i offensivt straffområde...

Åh, en favoritstraff, det där!

Är det någon som hittar något klipp från den sekvensen? Hittar inget själv på nätet och skräms av att mitt österminne sviker mig på en sån här viktig sak som andra ser som favoritstraff alla tider! Måste helt enkelt få se det!!!

• redigerade May 8

@Calle01 sa:

@Zingo sa:

@Calle01 sa:

@Calle01 sa:

Är det här verkligen intressant att debattera 2022, ett år som vi har potential att vara med i racet om platser till AS?

Gillad av:Slangen, Plantagenparkeringen (2 totalt)
  • Antar en islänning tog den straffen likt flera andra stensäkert i mål den säsongen, flera helt avgörande o efter 80 spelade.

• @ubie67 sa:
    Antar en islänning tog den straffen likt flera andra stensäkert i mål den säsongen, flera helt avgörande o efter 80 spelade.

Slog Vidarsson flera straffar? Har glömt det. Tror jag minns en mot Trelle hemma men sedan då han hade lämnat inför hösten så minns jag hur Sheriffen skickade in en straff efter bara några minuter borta mot Ängelholm.

• @Hansen sa:

@ubie67 sa:
    Antar en islänning tog den straffen likt flera andra stensäkert i mål den säsongen, flera helt avgörande o efter 80 spelade.

Slog Vidarsson flera straffar? Har glömt det. Tror jag minns en mot Trelle hemma men sedan då han hade lämnat inför hösten så minns jag hur Sheriffen skickade in en straff efter bara några minuter borta mot Ängelholm.

4-1 i 90 mot BP i omgång 7. Mot Trelleborg gjorde Vidar mål men inte på straff utan på nick efter det årets snyggaste anfall.

https://www.google.com/search?q=Öster+Trelleborg+2012&rlz=1C1GCEA_enSE942SE942&oq=Öster+Trelleborg+2012&aqs=chrome..69i57j0i546l4.5813j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Googlar man i-landsproblem så kommer nog denna arenadiskussionen upp.
    Jag är iaf väldigt glad att missnöjet inte handlar om att arenan är för liten, att den är för stor för tillfället är ju inte ett jätteproblem egentligen driftkostnadsmässigt heller jämfört med en hockeybockeyhall som ska värmas/kylas.
    Med tanke på att arenan ska brukas i mååånga år framöver så kan man ju inte bygga en för liten, alternativt att man hade förberett för utbyggnad om det var en kostnadseffektiv lösning, vilket jag förstått att så inte var fallet, varav man byggde stort från början.
    Har för mig att notan landade runt 190 milj för 10 år sedan, idag med skenande byggpriser hade samma arena säkert kostat närmre 250-300 mille.
    Summa summarum ska vi vara jättetacksamma för den fina arena vi har att gå till.

Gillad av:Slangen, Lewinsky, Zingo, Platini (4 totalt)
  • @Ronnie sa:

@Hansen sa:

@ubie67 sa:

4-1 i 90 mot BP i omgång 7. Mot Trelleborg gjorde Vidar mål men inte på straff utan på nick efter det årets snyggaste anfall.

https://www.google.com/search?q=Öster+Trelleborg+2012&rlz=1C1GCEA_enSE942SE942&oq=Öster+Trelleborg+2012&aqs=chrome..69i57j0i546l4.5813j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Så var det ja. Enligt Ubie tog Vidarsson flera straffar säkert den säsongen trots att han lämnade mitt i sommaren så det var därför jag sökte i minnet efter sådana.

• @Ruuben sa:
    Googlar man i-landsproblem så kommer nog denna arenadiskussionen upp.
    Jag är iaf väldigt glad att missnöjet inte handlar om att arenan är för liten, att den är för stor för tillfället är ju inte ett jätteproblem egentligen driftkostnadsmässigt heller jämfört med en hockeybockeyhall som ska värmas/kylas.
    Med tanke på att arenan ska brukas i mååånga år framöver så kan man ju inte bygga en för liten, alternativt att man hade förberett för utbyggnad om det var en kostnadseffektiv lösning, vilket jag förstått att så inte var fallet, varav man byggde stort från början.
    Har för mig att notan landade runt 190 milj för 10 år sedan, idag med skenande byggpriser hade samma arena säkert kostat närmre 250-300 mille.
    Summa summarum ska vi vara jättetacksamma för den fina arena vi har att gå till.

Tror inte det räcker på långa vägar. Skulle Visma byggas idag pratar vi 350-400 milj. Värnamo som titta på Falconlösning är uppe i ca 200 för två läktare och omklädningsrum.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • @Sigge sa:

@Ruuben sa:
    Googlar man i-landsproblem så kommer nog denna arenadiskussionen upp.

Tror inte det räcker på långa vägar. Skulle Visma byggas idag pratar vi 350-400 milj. Värnamo som titta på Falconlösning är uppe i ca 200 för två läktare och omklädningsrum.

Så kan det säkert vara. Min poäng var mest att arenans storlek inte ska ses som något negativt. Gäller att istället gå upp i allsvenskan så vi kan trippla publiksnittet, så är det en ickefråga.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade May 8

Jag skrev bara vad jag kände igår. Sedan fick jag kommentarer om det som jag svarade på. Själv tycker jag inte Öster-topics skall censureras. Det är alltid dummare än själva ämnet i sig. Jag är tex inte intresserad av tråden om limträbalkar och läser knappt de inlägg som skrivs där. Så tycker jag andra skall göra om arenan-ämnet ogillas. Istället för att skriva om ilandsproblem etc

EDIT/MOD: @Calle01 - Nu ryter jag ifrån lite så det här inte blir någon följetong. Hittills i tråden har jag enbart sett exemplarisk debatt. Det är inte dig personligen utan din åsikt som "angrips" med epitetet I-landsproblem. Så om du bara "vill skriva vad du känner" och inte vill ha en debatt om det rekommenderar jag en annan plats än ett forum.

• @Zingo sa:

@Eckart sa:
    Absolut en bra match från er i klacken. Men om man får önska, så vore det trevligt om ni vore på plats och sjöng 20 min innan match. Det skulle verkligen skapa stämning.

Om jag får önska så är det att sittplats tar mer initiativ med egna ramsor. Lite konkurrens sitt/stå gör absolut ingenting.

Håller med dig. Men tyvärr så finns inte den traditionen och jag tror det enda som kan hjälpa är att East Front tar ett ännu större "ansvar", så det smittar av sig lixom. Men återigen, ni var bäst på Visman igår.

Gillad av:Slangen, Zingo (2 totalt)
  • Ruben:
    Instämmer i att det är ett i-landsproblem liksom typ allt annat som diskuteras i forumet.

Jag är tacksam för vår fina arena och har tänkt efter en extra gång kring att det inte är så illa att den är så pass stor. Min enda invändning har varit att det ser så himla tomt ut när man ser matcherna och att det känns som det inte lockar folk utan snarare tvärtom.

Gillad av:Ruuben (1 totalt)
  • Ett problem är att du kan egentligen köpa biljett på ståplats och sätta dig var fan som helst. Sälj endast biljetter till begränsade sektioner och se till att man inte kan ta sig till andra sektioner hur enkelt som helst.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • redigerade May 8

@Hansen sa:
    Ruben:
    Instämmer i att det är ett i-landsproblem liksom typ allt annat som diskuteras i forumet.

Jag är tacksam för vår fina arena och har tänkt efter en extra gång kring att det inte är så illa att den är så pass stor. Min enda invändning har varit att det ser så himla tomt ut när man ser matcherna och att det känns som det inte lockar folk utan snarare tvärtom.

Tycker Norrköping är en intressant jämförelse. När de låg i superettan kändes deras arena alltid enormt ödslig. Kan tänka mig att de hade ungefär samma publiksiffror som vi på den tiden. Nu i allsvenskan känns den däremot oftast rätt välbesatt trots att de ”bara” ligger på runt 6000 i publiken med 16 000 platser.

Tror som någon skrev ovan att det skulle upplevas som en jätteskillnad om det kom 5000 istället för 2000 per match trots att Visma även då skulle vara långt ifrån fullsatt. Samtidigt vill vi i allsvenskan kunna dra 10-12000 i derbyn och mot storlag.

Gillad av:Zingo, Hansen, Lewinsky, Drillo (4 totalt)
  • @Slangen sa:

@Hansen sa:
    Ruben:

Tycker Norrköping är en intressant jämförelse. När de låg i superettan kändes deras arena alltid enormt ödslig. Kan tänka mig att de hade ungefär samma publiksiffror som vi på den tiden. Nu i allsvenskan känns den däremot oftast rätt välbesatt trots att de ”bara” ligger på runt 6000 i publiken med 16 000 platser.

Tror som någon skrev ovan att det skulle upplevas som en jätteskillnad om det kom 5000 istället för 2000 per match trots att Visma även då skulle vara långt ifrån fullsatt. Samtidigt vill vi i allsvenskan kunna dra 10-12000 i derbyn och mot storlag.

Med bra resultat kommer det folk. Och även när det är fri entré. :)

Vi hade väl över 5000 i division 1 både mot Halmia 2015 (fri entré) och mot Prespa Birlik 2016 (matchen som gav serieseger).

• På tal om vinden…så noterade jag igår att man gjort någon lösning med byggplast uppe hos kamerateamet för att minska blåsten. Eller är det är sen gammalt?

• redigerade May 8

Naturligtvis kan man ha en åsikt om för stor eller för liten. Jag tycker personligen att den inte blir så relevant eftersom vår fina arena nu står här och är "vår" att utveckla och förädla. Arenan står här tack vare ledare, engagerade driftiga personer och en visionär kommun som krokade arm i ett projekt för Föreningens framtids skull. Liksom alla projekt, initiativ, idëer så blir det inte perfekt eller optimalt, åtminstone inte ur allas aspekter. Men att älta för stor är på ett sätt inte visa respekt för de som faktiskt tog tag i och genomförde frågan. Det är lite som att fastna i att det var bättre förr.

Naturligtvis är den inte optimal för att leverera upplevelse mellan Öster och ett förortslag från Borås, men vi behöver inte vara så långt ifrån att möta helt andra lag som drar långt många fler åskådare.

Norrköpingsreferensen som någon nämnde innan är såå relevant på flera sätt.

• @Bissan sa:

@Ronnie sa:

@outdoor_miner sa:

@Jockeluring sa:
    . Magiska Roar-året, det är f-n inte klokt vad många matcher vi vann ungefär på samma sätt som i dag.

Detta är en sak som borde påminnas om oftare - så sjukt bra spelade vi ofta inte det året, men stopptidssegermålen var desto fler.
    Symptomatiskt är väl hemmasegrn mot Ängelhåla, där segermålet kom på straff på stopptid efter att Nurkic sprungit ner Matteo i offensivt straffområde...

Åh, en favoritstraff, det där!

Är det någon som hittar något klipp från den sekvensen? Hittar inget själv på nätet och skräms av att mitt österminne sviker mig på en sån här viktig sak som andra ser som favoritstraff alla tider! Måste helt enkelt få se det!!!

Apropå diskussionen om att döma situationer efter stillbilder, detta är det märmsta jag kan hitta:

Gillad av:Lewinsky, Hansen, Labila Kabila, Bissan, HJärnek, Fidde P, Platini, Zingo, Manne (9 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.