Öster-Norrby 7 maj kl 15.00

123457

Kommentarer

• redigerade May 7

En grej som jag tycker man måste nyttja mer är ytor bakom backlinjen, inte slå passningen direkt till våra yttrar, lägg bollen på en yta bakom istället, må så vara att den inte leder till ett friläge alltid men kan öppna upp spelet. Där kan samspel bli bättre mellan yb-ymf.

Gillad av:Anders (1 totalt)
  • Hansen skrev:

"Täby-Teo, Täby-Theo och Täby-Adam.

Är det här nån sorts variant av Stockholmssyndromet så här sju år efter att ett Täbygäng skickat oss ur elitfotbollen?

Täbysyndromet."

If you can't beat them, buy them!

Gillad av:Hansen, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    . Magiska Roar-året, det är f-n inte klokt vad många matcher vi vann ungefär på samma sätt som i dag.

Detta är en sak som borde påminnas om oftare - så sjukt bra spelade vi ofta inte det året, men stopptidssegermålen var desto fler.
    Symptomatiskt är väl hemmasegrn mot Ängelhåla, där segermålet kom på straff på stopptid efter att Nurkic sprungit ner Matteo i offensivt straffområde...

Gillad av:Hansen, Labila Kabila, Lindstig, Zingo, Lewinsky (5 totalt)
  • redigerade May 7

Mer från Borås Tidnings ingresser innan man inte kan läsa de låsta artiklarna:

”Tumultartade scener utspelades på Visma Arena i Växjö.
    Ivo Pekalski drog på sig två gula kort – och visades ut.
    – Det var juniormässig nivå, säger han.”

Ja du, Ivo, gamle vän. Trots all rutin så betedde du dig som en junior.

Gillad av:outdoor_miner, jojolaget (2 totalt)
  • @Hansen sa:

Går att läsa om du är prenumerant på smp :)

Gillad av:outdoor_miner, Labila Kabila, Hansen (3 totalt)
  • Från BT-intervjun med ABW:

I vintras lär Bergmark Wiberg varit ett namn på Norrbys önskelista, men gick alltså på lån från Djurgården till Öster i stället.
    – Jag hade en dialog med flera klubbar, mer än så vill jag inte säga.
    – Men jag tyckte Öster var den klubb som hade den mest spännande idén och en fin plan för mig. Så det var ett enkelt beslut att ta.
    Manager Mak Lind var fåordig om hur nära Österspelaren var Norrby.
    – Jag ska väl egentligen inte uttala mig om det...
    – Men det var en spelare vi ville ha. Men det gick inte. Man har de förutsättningar man har, säger Lind..

Gillad av:Labila Kabila, xonitex (2 totalt)
  • redigerade May 7

@xonitex sa:

@Hansen sa:

Går att läsa om du är prenumerant på smp :)

Just det ja. :)

Komiskt nog finns det inget i själva artikeln om ”juniormässig nivå” vilket det borde göra om man har med det i ingressen, vilket väl ska vara ett led in i artikeln.

Däremot står det så här om situationen efter 1-0. Citat från Pekalski.
    ” – Jag reagerade på det och sprang rakt fram till domaren, jag reagerade med känslor, och fick en varning. Sen är det en spelare som söker upp mig och ställer sig i vägen. Jag knuffade lite lätt och han trillade. Jag måste ha rätt att flytta på honom utan att han trillar. Jag är säker på att han hade stått upp om han hade haft ett friläge om han fått två lätta händer på sig. Då blev domaren sugen på att ta ett andra gula, och jag åkte ut.”

• @Johannesson sa:
    Från BT-intervjun med ABW:

I vintras lär Bergmark Wiberg varit ett namn på Norrbys önskelista, men gick alltså på lån från Djurgården till Öster i stället.
    – Jag hade en dialog med flera klubbar, mer än så vill jag inte säga.
    – Men jag tyckte Öster var den klubb som hade den mest spännande idén och en fin plan för mig. Så det var ett enkelt beslut att ta.
    Manager Mak Lind var fåordig om hur nära Österspelaren var Norrby.
    – Jag ska väl egentligen inte uttala mig om det...
    – Men det var en spelare vi ville ha. Men det gick inte. Man har de förutsättningar man har, säger Lind..

Det var alltså värvningen av ABW som MakAdam syftade på hade grusats som han berättade om i intervjun i Radio 1930.

• Norrby får lipa hur de vill, och jag ska erkänna att jag signalerade wash-out på läktaren, bildbyråns bild (som BT symptomatiskt drar hårt på) verkar visa att det är ruff:

Men om vi kollar på denna bilden tycker jag man ser tydligt att JW är högst uppe, försöker nå boll och målet är ett resultat av slappt målvaktsarbete av Cajtoft:

Gillad av:Labila Kabila, Zingo, Lewinsky, NonPhixion, Bulten, Hansen, papy, Pekka (8 totalt)
  • @Slangen sa:

@Knugen sa:

@Sääf sa:

@Greger sa:
    Bäst:

1. Resultatet.
    2. Bergmarks siffror efter 6 matcher ser bra ut. Bättre än vad det stundtals ser ut på plan.
    3. Tufa är inte rädd för att göra byten.

Sämst:

1-100 Denna jävla pissarena. Bygg klart för fan!

ABW 3 på 6. Nico 1 på 6 i TFF.

Ja dom måste göra något åt arenan. Vinden är hemskt.
    Jag må ha blivit gubbig men dom spelar så hög musik att man inte kan prata med varandra i halvtid utan att skrika.

Teorier kring varför det endast kommer 1900 pers?

Växjö-bor är lata och bekväma och håller mest på en massa storstadsslag som de plastsupportrar de är

Av ren nyfikenhet, var du där? Du bor väl i Växjötrakten om jag fattat rätt.

Bor i Alvesta men det är den uppfattningen jag har fått av gemene man där och det är inte mycket bättre här, många generellt håller på Stockholms-lag eller utländska lag som de varken har någon som alls relatation eller koppling till alls iatället för att stötta sina lokala lag som Öster. Fejk och plastiga människor helt enkelt. Håller på dom som är bäst och har mest publik.

Gillad av:Lewinsky (1 totalt)
  • Absolut - 8 av 10 gånger skulle JW säkerligen blivit avblåst i samma läge. Så var det rätt eller fel? Det är fotboll utan VAR, vi älskar det och hatar det.

Men framförallt måste jag säga att jag delar @outdoor_miner s resonemang härovan, om det omvända skett - Norrby hade gjort ett exakt sånt här mål på oss - hade jag helt ärigt varit mest sur på vår målvakt för att han inte gick ut och vann den duellen trots att han får använda armarna på höjden. Det bästa är alltid om man hindrar de tveksamma situationerna från att uppstå.

Gillad av:outdoor_miner, Söder (2 totalt)
  • @outdoor_miner sa:
    Norrby får lipa hur de vill, och jag ska erkänna att jag signalerade wash-out på läktaren, bildbyråns bild (som BT symptomatiskt drar hårt på) verkar visa att det är ruff:

Men om vi kollar på denna bilden tycker jag man ser tydligt att JW är högst uppe, försöker nå boll och målet är ett resultat av slappt målvaktsarbete av Cajtoft:

Att avgöra en situation genom en stillbild är det mest korkaste man kan göra

• redigerade May 7

Man kan med lite eftertanke ganska snabbt hitta flera saker men på rak arm så skulle jag nog vilja påstå att slicka på ledstänger utomhus i 20 minusgrader är mer korkat än att avgöra en situation genom en stillbild.

Gillad av:Zingo, Lindstig, Labila Kabila, Platini, Atiba, outdoor_miner, Pekka (7 totalt)
  • @Hansen sa:
    Så här står det på Min Boll:
    ”På plats på Visma Arena den här födelsedagslördagen fanns dessutom hans familj (mamma, pappa och syster), som var på besök från Täby.”

Om ABW (som i mosse blåste ut tjugofem ljus på en massipantåta).

Täby.

Täby-Teo, Täby-Theo och Täby-Adam.

Är det här nån sorts variant av Stockholmssyndromet så här sju år efter att ett Täbygäng skickat oss ur elitfotbollen?

Täbysyndromet.

Och inte att förglömma, Täby-Gurra som steglade Smålandshjälten Nils Dacke

• Vad är det som händer med Isak egentligen vid 1-0 målet?

• @jon sa:

@Hansen sa:
    Så här står det på Min Boll:
    ”På plats på Visma Arena den här födelsedagslördagen fanns dessutom hans familj (mamma, pappa och syster), som var på besök från Täby.”

Om ABW (som i mosse blåste ut tjugofem ljus på en massipantåta).

Täby.

Täby-Teo, Täby-Theo och Täby-Adam.

Täbysyndromet.

Och inte att förglömma, Täby-Gurra som steglade Smålandshjälten Nils Dacke

Du ser, det här började för länge sedan.

• @Plantagenparkeringen sa:
    Vad är det som händer med Isak egentligen vid 1-0 målet?

Han ska väl springa och fira och puttas då med Pekalski som är ivägen varpå denne ger igen och Isak faller ihop. Man ser väl det på rörliga bilderna efter målet. Det som är filmat från bakom målet.

• Märkligt gnäll här, hur många ggr har inte målisen fått fördel när han inte ska ha det, så äntligen lite medflyt, vilket var på tiden, sen borde öster ha. Större fokus på offensiven, två def mittfältare är o ta i , två forwards på hemmaplan är också självklart kan man tycka.

Gillad av:Hansen, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • Apropå 1-0-målet, vi kanske fick kompensation för det här?

Annars, Norrby var bra igår, Norrby hade sett att lika kan botas med lika, dvs. istället för att försöka stå emot press är det bättre att pressa själv. Och det gjorde de uthålligt, ihärdigt och effektivt. Öster fick panik och stressades till tekniska fel och taktiska felslut.

Norrby har svårt att göra mål. Öster har ett bredare spelregister: när det ena inte funkar, funkar det andra. Det fällde till sist avgörandet.

Gillad av:Lewinsky, Drillo, Labila Kabila, Zingo, outdoor_miner (5 totalt)
  • 3 poäng, alltid lika skön känsla oavsett. Men vi har fortfarande problem att bemöta motståndet på hemmaplan för tredje matchen i rad, fortsatt en nöt att knäcka alltså. Men sålänge ABW lossar av sin högerkanon så löser det ju sig. Nu går vi för fjärde raka på bortaplan!

• Ja, Norrby gjorde igår någonting som inget annat lag klarat av eller vågar. De spelar en stenhård kampfotboll med riktigt hög press. Inte ens vår fallande backlinje med säkerhetsavstånd vågade spela runt.

Med resultatet att Öster blir överrumplade, långa och skyfflade långa uppspel till uppspelspunkter där vi sedan inte var mannade att vinna andrabollar. Taktiskt mkt väl genomförd match av Norrby.

Attityden som JW visar i sitt inhopp och målhopp är det som ger oss segerchans. Han hoppar in och mot boll med kraft, samtidigt som målis inte äger sitt luftrum och inte är beredd på JW:s kamp.

Efter sex omgångar har vi fortfarande bara släppt in 4 bollar, varav keeper kastat in två, DET kommer fortsatt ge oss chans att vinna matcher även när mkt inte går vår väg.

För övrigt tror jag att MRS hittar sig en ny arbetsgivare lagom till sommaruppehållet.

Gillad av:Platini, Sultanen, Zingo (3 totalt)
  • @Hansen sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    Vad är det som händer med Isak egentligen vid 1-0 målet?

Han ska väl springa och fira och puttas då med Pekalski som är ivägen varpå denne ger igen och Isak faller ihop. Man ser väl det på rörliga bilderna efter målet. Det som är filmat från bakom målet.

Ja, tycker man ser att Isak försöker flytta bort Pekalski när han ställer sig bakom domaren. Men inte vad som händer tillbaka sen.

• @Drillo
    För övrigt tror jag att MRS hittar sig en ny arbetsgivare lagom till sommaruppehållet.

I Danmark då hoppas jag. Vill inte se honom hos en seriekonkurrent. Men som vår trupp ser ut nu är är det ju lite trångt på centrala mittfältet.

• Jag måste återigen få berömma oss i klacken igår. Det är riktigt kul att vara en del av den och igår blev det såklart ännu roligare då det innebar seger och tre poäng. En blandning av åldrar och där de flesta gör sitt för att öka stämningen. 50 till 100 ytterligare i klacken gör att det går från mycket bra till magiskt. Bara att kämpa på.

När jag kom in på läktaren igår, ca 10 min innan avspark, så gissade jag att det skulle vara högst 1500 åskådare. Så jag blev inte så besviken när siffran drygt 1900 st offentliggjordes. Som någon skrev ovan är det ofta det så här det ser ut i Superettan (för jämförbara klubbar), men några hundra till är realistiskt att hoppas på.

Någon annan hade som förslag att samla all publik på en sida. Ett bra och rimligt förslag, men det lär inte hända. Skulle det bli verklighet hade sidan mot centrum varit det enda rimliga (läktaren som syns på tv). Men det hade försämrat för restaurangen och möjligheten till att bemanna loger etc. De är inte lika högljudda som oss, men våra sponsorer är otroligt viktiga för vår kära förening.

Jag vet att det inte går att ändra på, men jag måste få häva ur mig det ändå. Fan, vad synd att det byggdes en så stor arena. :'(

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @Calle01 sa:
    Jag måste återigen få berömma oss i klacken igår. Det är riktigt kul att vara en del av den och igår blev det såklart ännu roligare då det innebar seger och tre poäng. En blandning av åldrar och där de flesta gör sitt för att öka stämningen. 50 till 100 ytterligare i klacken gör att det går från mycket bra till magiskt. Bara att kämpa på.

När jag kom in på läktaren igår, ca 10 min innan avspark, så gissade jag att det skulle vara högst 1500 åskådare. Så jag blev inte så besviken när siffran drygt 1900 st offentliggjordes. Som någon skrev ovan är det ofta det så här det ser ut i Superettan (för jämförbara klubbar), men några hundra till är realistiskt att hoppas på.

Någon annan hade som förslag att samla all publik på en sida. Ett bra och rimligt förslag, men det lär inte hända. Skulle det bli verklighet hade sidan mot centrum varit det enda rimliga (läktaren som syns på tv). Men det hade försämrat för restaurangen och möjligheten till att bemanna loger etc. De är inte lika högljudda som oss, men våra sponsorer är otroligt viktiga för vår kära förening.

Jag vet att det inte går att ändra på, men jag måste få häva ur mig det ändå. Fan, vad synd att det byggdes en så stor arena. :'(

Borde det inte gå att flytta tv-kameran till andra sidan? Och leda "all" publik till restaurangsidan. Mycket folk på läktaren i tv-bilderna tror jag lockar tv-soff-folket till att faktiskt gå på matchen nästa gång.

Gillad av:Hansen, jon (2 totalt)
  • @Jockeluring sa:

@Calle01 sa:
    Jag måste återigen få berömma oss i klacken igår. Det är riktigt kul att vara en del av den och igår blev det såklart ännu roligare då det innebar seger och tre poäng. En blandning av åldrar och där de flesta gör sitt för att öka stämningen. 50 till 100 ytterligare i klacken gör att det går från mycket bra till magiskt. Bara att kämpa på.

Borde det inte gå att flytta tv-kameran till andra sidan? Och leda "all" publik till restaurangsidan. Mycket folk på läktaren i tv-bilderna tror jag lockar tv-soff-folket till att faktiskt gå på matchen nästa gång.

Jo, jag tänkte på det också men det torde innebära någon form av ombyggnation.

• @outdoor_miner sa:

@Jockeluring sa:
    . Magiska Roar-året, det är f-n inte klokt vad många matcher vi vann ungefär på samma sätt som i dag.

Detta är en sak som borde påminnas om oftare - så sjukt bra spelade vi ofta inte det året, men stopptidssegermålen var desto fler.
    Symptomatiskt är väl hemmasegrn mot Ängelhåla, där segermålet kom på straff på stopptid efter att Nurkic sprungit ner Matteo i offensivt straffområde...

Åh, en favoritstraff, det där!

Gillad av:Phalen, Labila Kabila (2 totalt)
  • @Calle01 sa:

Absolut en bra match från er i klacken. Men om man får önska, så vore det trevligt om ni vore på plats och sjöng 20 min innan match. Det skulle verkligen skapa stämning.

Gillad av:swindie74 (1 totalt)
  • redigerade May 8

@Calle01 sa:

Enig! Jag gillar skarpt att det nu verkligen blivit alla åldrar på sektionen. En bra grund att bygga vidare på.

@Calle01 sa:

Inte enig! Givet förutsättningarna när den byggdes (Dam-EM, på väg mot Allsvenskan, mindre arena skulle inte bli billigare o s v) så tycker jag fortfarande att det var helt rätt beslut. Med 4-5000 åskådare ser det genast mycket, mycket bättre ut. Och väl i Allsvenskan (när det nu blir!) är det gött att kunna ha lite extra att släppa in.

Gillad av:Slangen, Lewinsky, Labila Kabila (3 totalt)
  • @Eckart sa:
    Absolut en bra match från er i klacken. Men om man får önska, så vore det trevligt om ni vore på plats och sjöng 20 min innan match. Det skulle verkligen skapa stämning.

Om jag får önska så är det att sittplats tar mer initiativ med egna ramsor. Lite konkurrens sitt/stå gör absolut ingenting.

Gillad av:Lewinsky, Hansen, Fidde P, Labila Kabila (4 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.