Örgryte-Öster, annandag påsk 17:00

123457

Kommentarer

• https://ostersif.se/a/uddamalsseger-pa-gamla-ullevi

Vi visar kampvilja idag, och det ger oss segern

Gillad av:Slangen, Fidde P, papy (3 totalt)
  • redigerade April 18

——

• @Oldtimern sa:
    Tråkigt att Isak inte tar chansen, han borde fått många kontringsläge på slutet allt o vinna kan man tycka

Nått du tyckte var roligt med matchen?

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Bra att vi vann, nu väntar vi på att målskyttet ska släppa också, vsk hemma borde vara bra tillfälle 3 dej bottenlaget vi möter ,

• Jag gillar Tuffe Tufa, har inte känt så här för någon annan Öster-tränare än Roar Hansen då. Det som Dan skriver i krönikan om samlandet i ringar får mitt hjärta att smälta <3 Nu får vi se till att hålla hårt i Tufa, Vito, Jens och annat duktigt folk i vår organisation :+1:

Gillad av:Platini, Segeltorparn, Lutavallen, Pekka, Suppe, öster i väster, Manne, Tompa, DNA, Calle01, Lewinsky, Kalle Dahl, Labila Kabila, Eckart, Slangen, Petter Bengtsson (16 totalt)
  • @Zingo sa:
    Just ja, en sak till: Jag brukar inte såga Österspelare men måste faktiskt säga ifrån om Isak. Vad är det för jävla inhopp? Ärligt talat fattar jag inte killens problem, han borde vara etta på sin position, blir helt riktigt petad och sen när han väl får chansen går han in och spelar alibifotboll?

Var väl rätt bra inhopp mot Landskrona dock?

• @jon sa:

@Zingo sa:
    Just ja, en sak till: Jag brukar inte såga Österspelare men måste faktiskt säga ifrån om Isak. Vad är det för jävla inhopp? Ärligt talat fattar jag inte killens problem, han borde vara etta på sin position, blir helt riktigt petad och sen när han väl får chansen går han in och spelar alibifotboll?

Gjorde det bra i U21 senast också. Men verkar ha lite problem med sin inställning ibland.

• Sjukast o mest okunniga var när Örgryte skulle byta in nr 10 och 18 o kommentatorn sa att det var Westermark och Drott som stod där...

Gillad av:Platini, outdoor_miner (2 totalt)
  • @Lindstig sa:
    Sjukast o mest okunniga var när Örgryte skulle byta in nr 10 och 18 o kommentatorn sa att det var Westermark och Drott som stod där...

Undrar också vem som felade när speakern utlyste ett trippelbyte i Öster men Kozica kom som den tredje in först någon minut senare efter ytterligare speltid.

• @jon sa:

@Zingo sa:

Absolut, det var briljant. Har ingen beef med Isak i sig, bara hans prestation idag.

• @Zingo sa:

@jon sa:

@Zingo sa:

Absolut, det var briljant. Har ingen beef med Isak i sig, bara hans prestation idag.

Spelade väl till sig startplats mot Brage men tappade den och lär inte starta mot VSK

• redigerade April 19

Topp 3:

1. Resultatet
    2. Pavic
    3. Vädret
      .

Botten:

Alla. Dessa. Jävla. Bakåtpassningar.

Det kan väl inte vara matchplanen att "Oliver II" och (framför allt inte) F.d. Karlsson måste röra bollen var 15:e sekund.

Annat:

Rochester är knappast en offensiv nyckel. Precis som vanligt drar han ner tempot när han får bollen och tyvärr verkar det ha smittat av sig på ett par andra. Ett rakare och snabbare anfallsspel tack!

Gillad av:Eckart, Lutavallen, ÖIF135, zune, penseln, Fläns, onion, Thojo (8 totalt)
  • Två morgonfunderingar:

PAVIC - ”hjälpgumma, given på bänken, inte bäst någonstans” … Han lyssnade inte på det och tog högerbacken från Varmanen som haft en kanonutveckling. På det gårdagens bästa kommentar (Pavic): ”Ger jag inte allt på träningarna i veckan är det han som startar nästa match”.

Målis-Nilsson VS Tufa. Är inte hela grejen med att vinna i SE att göra som Tufa (han som står upp vid sidlinjen och skriker sig igenom 97 minuter)? Vi samlas i ring flera ggr per match, vi hugger hela tiden, slutar aldrig att springa, tvekar inte i duellerna … Men så i går, med 30 kvar, Nilsson började ta en kvart på sig för att få ut bollen i spel (gjorde en mini-Brage). Vad händer då i de hungriga själarna där ute, tappar vi inte lite av killer-instinkten, talar vi inte om för ÖIS att ”nu är vi lite nervösa, så ta för er!” Jag säger inte att vi ska tok-offensiva när vi leder, men vi ska vara på tå genom hela matchen. Om Nilsson fått ut bollarna direkt i spel hade Öis haft sammanlagt nästan en hel minut av fotboll på sig, men vi hade samtidigt haft det mentala övertaget hela vägen in i mål. (Plus: vem vill vara en mini-Brage?)

Gillad av:Plantagenparkeringen, Zingo, Thojo, jon, Segeltorparn, rapparee_1, janne_mannen (7 totalt)
  • @Plantagenparkeringen sa:
    Pavic, Kusu och Månz. Vilken match de tre gör. Tack!

Likt den japanska sjön, blottar vi våra svagheter när vi nu blivit ett hot även framåt. Vilket är viktigt i fotboll!

Och i den här matchen kommer kanten med Oliver och John som ett bottennapp. Silverholt måste haft feber i veckan, likblek i sina prestationer. Stenbergs misstajming kunde kostat oss ett par mål. Idag gör det inte det och vi kan verkligen vara glada över att Öster välförtjänt tar 3 pinnar vidare. Framåt!

På vilket sätt var Silverholt och Stenberg så dåliga menar du? Jag tycker de var bra, framför allt Silverholt.

Gillad av:Ozze (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    På det gårdagens bästa kommentar (Pavic): ”Ger jag inte allt på träningarna i veckan är det han som startar nästa match”.

Ja! Och det fortsätter.

– Det är konkurrens om många platser, hamnar man i en svacka så finns det folk som kan täcka upp och göra det bättre. Det är aldrig kul med konkurrens men det är viktigt.

"Det är aldrig kul med konkurrens men det är viktigt". Därför mina vänner, därför är spelare som Mattias Pavic viktiga att ha i truppen.

Gillad av:Vikash, Labila Kabila, Plantagenparkeringen, Manne, Segeltorparn, janne_mannen (6 totalt)
  • redigerade April 19

Varsågod till alla för ny bakgrundsbild till mobilen, skärmsläckare till datorn, fototapet i vardagsrummet eller vilken annan hedersplats man nu vill dekorera med nedan konstverk!

Gillad av:Eckart, xonitex, Zingo, BKBiceps (4 totalt)
  • Tror inte JW skall jämföra med Isaks inhopp o ej heller Kozica som var bra o riviga o vann mkt dueller o faktiskt höll i bollen hel del, om en kunde maskat nåt mer ist för nåt chanspass snett bakåt. Isaks 30 måste vara det sämsta han presterat, gjorde fel junioraktion i stort sätt varje gång han var inblandad i en situation, väldigt märkligt o kunde renderat i baklängesmål. Tror nog nån går igenom vad som gäller för så huvudlöst får man bara inte agera, o han gjort det ok innan så hoppas första o sista gången i år.

• @Vikash sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    Pavic, Kusu och Månz. Vilken match de tre gör. Tack!

Likt den japanska sjön, blottar vi våra svagheter när vi nu blivit ett hot även framåt. Vilket är viktigt i fotboll!

Och i den här matchen kommer kanten med Oliver och John som ett bottennapp. Silverholt måste haft feber i veckan, likblek i sina prestationer. Stenbergs misstajming kunde kostat oss ett par mål. Idag gör det inte det och vi kan verkligen vara glada över att Öster välförtjänt tar 3 pinnar vidare. Framåt!

På vilket sätt var Silverholt och Stenberg så dåliga menar du? Jag tycker de var bra, framför allt Silverholt.

Stenberg hade nog 2 tillfällen i vardera halvlek där han misstajmar bollbanan och den åker förbi honom. Ett friläge och ett nästan friläge.

Silverholt gör få offensiva insatser, såg trött ut. Släppte i andra halvlek Elias Gustafson högt upp på sin kant. Motståndarna trodde Pavic/Bonnahs kant skulle vara den svaga länken och började 1a halvlek med anfall där. I andra testade man andra sidan med Silverholt, Stenberg och Rodic och fick bättre utdelning där. Kom långt in på planhalvan, bla pga bristande presspel från anfallare. Men Silverholts passning-, position-, och presspel lämnade mer att önska igår.

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • Vi håller nollan borta mot ÖIS som har starka offensiva pjäser. Godkänt betyg till alla i försvaret blir det därför från mig. Pavic, Kusu och Hauksson får något starkare betyg än Berg, Stenberg och Silverholt men tycker ingen av dessa faller utanför ramen. De anfallande spelarna borde punkterat matchen och får därför i mina ögon sämre betyg än försvaret där Rodic pga sitt mål får snäppet högre omdöme än de andra.

Orostendenser: Berg och Stenberg känns mindre stabila än förra året. MRS presterar för lite i kreativ anfallsväg och drar ner tempot men gör iaf jobbet i press-spelet. Dags för Kozica eller Engqvist där i en match? Inte så troligt att Tufa petar Marc dock.

Positiva tendenser: Kusu och Hauk börjar bli riktigt samspelta och när bägge två presterar på topp har vi ett av de bästa innermittfälten i Superettan. Rodic första mål för klubben, viktigt för självförtroendet. Kommer han göra mer än 5 mål i år? Ja, det tror jag.

Gillad av:Suppe, Segeltorparn (2 totalt)
  • @jores sa:
    MRS presterar för lite i kreativ anfallsväg och drar ner tempot men gör iaf jobbet i press-spelet. Dags för Kozica eller Engqvist där i en match? Inte så troligt att Tufa petar Marc dock.

Kan hålla med lite om detta. Känns som att det är MRS/Kozica som Tufa just nu väljer mellan, och att han ser MRS som det lite stabilare tvåvägsalternativet (anfall/försvar, kreativitet/presspel). Och jag tror faktiskt att jag håller med om det. Men i matcher med lågt stående försvar (som t ex Brage på hemmaplan) så tror jag att vi skulle tjäna på att ge Kozica/Engqvist mer speltid.

• Tycker Rodic får för lite för lite beröm efter den här matchen faktiskt. Visst, han krånglar till det för sig ibland och tappar bollen onödigt men samtidigt visar han spetsegenskaper när det gäller bollbehandling och spelförståelse som ingen annan spelare superettan har. Jämför med Öis motsvarande spetsförvärv Bärkroth och Rodic vinner med 10-0.

Gillad av:Zingo, Ruuben, Pekka, DNA (4 totalt)
  • @Zingo sa:

@jores sa:
    MRS presterar för lite i kreativ anfallsväg och drar ner tempot men gör iaf jobbet i press-spelet. Dags för Kozica eller Engqvist där i en match? Inte så troligt att Tufa petar Marc dock.

Kan hålla med lite om detta. Känns som att det är MRS/Kozica som Tufa just nu väljer mellan, och att han ser MRS som det lite stabilare tvåvägsalternativet (anfall/försvar, kreativitet/presspel). Och jag tror faktiskt att jag håller med om det. Men i matcher med lågt stående försvar (som t ex Brage på hemmaplan) så tror jag att vi skulle tjäna på att ge Kozica/Engqvist mer speltid.

MRS är något av ett mysterium. Svårt att värdera hans insatser - ingen spelare jag sett lyckas vara så anonym i nr 10-rollen. Är han för försiktig eller gör han all nytta i det tysta? Jag vill nog ha en spelare som tar mer plats och vågar skjuta och slå mer sistapass i den positionen. Håller nog med Velic som placerade honom som sittande och mer defensiv.

Gillad av:Suppe (1 totalt)
  • redigerade April 19

@Anders sa: ingen spelare jag sett lyckas vara så anonym i nr 10-rollen.

Ammar Ahmed B)

Gillad av:jon (1 totalt)
  • redigerade April 19

@Anders sa:

@Zingo sa:

@jores sa:

MRS är något av ett mysterium. Svårt att värdera hans insatser - ingen spelare jag sett lyckas vara så anonym i nr 10-rollen. Är han för försiktig eller gör han all nytta i det tysta? Jag vill nog ha en spelare som tar mer plats och vågar skjuta och slå mer sistapass i den positionen. Håller nog med Velic som placerade honom som sittande och mer defensiv.

Känns som att han aldrig gör bort sig direkt men att han för sällan gör det där lilla extra. Kanske därför han blev sittande mf under Velic. Som tia vill man ju ha någon som gör något spektakulärt, skott eller framspelning, då och då. Just nu finns det nog 4 spelare i truppen som passar bättre som sittande i Tufas system vilket gör att det är tia eller bänken som gäller, och egentligen är han en för bra fotbollsspelare för att nöta bänk. Och han gör ju egentligen aldrig några riktigt dåliga insatser utan som du säger bara lite för anonym i många matcher. En riktigt svår spelare att värdera det där.

Gillad av:Suppe (1 totalt)
  • @Slangen sa:

Ammar Ahmed B)

Haha, möjligen, i alla fall framåt. Däremot märktes han en hel del bakåt med 2-3 indianare per halvlek.

Gillad av:Slangen, Jockeluring, Hansen, Drillo (4 totalt)
  • @Slangen sa:

Ammar Ahmed B)

Ahmed spelade 6a tills han spelade ur sig

• @WittonAlbion sa:
    Jag gillar Tuffe Tufa, har inte känt så här för någon annan Öster-tränare än Roar Hansen då. Det som Dan skriver i krönikan om samlandet i ringar får mitt hjärta att smälta <3 Nu får vi se till att hålla hårt i Tufa, Vito, Jens och annat duktigt folk i vår organisation :+1:

Den skulle inte förvåna mig om Jesper Janssons långa näsa kommer fram när Öster ligger på allsvensk plats i slutet av säsongen för att norpa Tufa. Han allena har ju sugit ur Öster fler poäng än någon annan, och därmed också sänkt laget i divisionerna.

Gillad av:Thojo (1 totalt)
  • Tufa är vår, o Tufa skall vara dyr att köpa loss!

• @Slangen sa:
    Tycker Rodic får för lite för lite beröm efter den här matchen faktiskt. Visst, han krånglar till det för sig ibland och tappar bollen onödigt men samtidigt visar han spetsegenskaper när det gäller bollbehandling och spelförståelse som ingen annan spelare superettan har. Jämför med Öis motsvarande spetsförvärv Bärkroth och Rodic vinner med 10-0.

Instämmer Slangen!
    Tycker Rodic visat i varje match att han har det där lilla extra i sig vad gäller spelförståelse, tillslag mm. som vi saknade efter Petar i fjol.
    Det är en kille som ska spela i allsvenskan och egentligen helt galet att han spelar i Superettan, tack å bock Vito.

Spelmässigt var det inte jättebra igår, nu bör Tufa pröva någon annan istället för MRS, händer alldeles för lite offensivt centralt och finns inget som oroar försvararna. Kusu och Hauk tillsammans med backlinjen måste räcka defensivt, ska inte behöva MRS egenskaper där också. En snabbare Kozcika ligger närmst till hands.
    Ett par spelare igår som man inte kände igen, ABW och Silverholt tex. Hoppas de bara hade en dålig dag.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • redigerade April 19

@Vikash sa:
    Varsågod till alla för ny bakgrundsbild till mobilen, skärmsläckare till datorn, fototapet i vardagsrummet eller vilken annan hedersplats man nu vill dekorera med nedan konstverk!

Underbart att det dels är så där långt ut, dels egentligen är för svårt att få träff på bollen i den vinkel han stod, dels inte minst att han har både back och motståndare i vägen. Han skrattade ju själv direkt efter och visste att det typ hade varit tidernas mål om han satt den. :)

Logga in eller registrera för att kommentera.