Bortapremiär: Landskrona - Öster

1678911

Kommentarer

• redigerade April 4

@ÖIF135 sa:
    Vilken jäkla match :love:

Underbar match, underbar resa.

Hemma i Halmstad sedan en halvtimme. Blir svårt att varva ner.

Vilken bredd, vilket spel, vilken hybris.

Hoppas få åka och se serieledarna i vackra helvita ställ på annandag påsk på Gamla Ullevi!

Gillad av:Tompa, Plantagenparkeringen (2 totalt)
  • ABW tillsammans med Kozica!! Känns som något häftigt är på gång med dessa två. Kozica mycket rörligare än tidigare, tog skott och gjorde mål. Ser ut som det blir en tidig seriefinal i Växjö nästa söndag.

Gillad av:xonitex, ÖIF135 (2 totalt)
  • @Old Chap sa:
    ABW tillsammans med Kozica!! Känns som något häftigt är på gång med dessa två. Kozica mycket rörligare än tidigare, tog skott och gjorde mål. Ser ut som det blir en tidig seriefinal i Växjö nästa söndag.

Håller helt med om Kozica nu fick vi faktiskt se en Kozica användas rätt vilket också gav resultat. Är inte helt såld på användningen av yttrarna fortfarande men time will tell. Oavsett kommer jag sova gott i natt.

• ABW kommer till stor nytta i och med att han är rätt bra med bollen och kan kombinera med yttrarna.

• @xonitex sa:
    ABW kommer till stor nytta i och med att han är rätt bra med bollen och kan kombinera med yttrarna.

Spel- och bollskicklig anfallare som samtidigt är snabb, det var länge sen!

• Även om vi vinner serien kommer jag ha svårt för det här med yttrar på fel kant - om de just är yttrar som verkar passa på rätt kant. Ni förstår vad jag menar.

I övrigt - härligt hörrni - nu Brage nästa, och alla hatar ju Brage, det är sen gammalt.

• @Choffee sa:
    Tycker aldrig de var spännande öster klart bättre hela matchen

Hahha, såg du ens färdigt matchen, don Juan? ;)

• @Labila Kabila sa:

@Choffee sa:
    Tycker aldrig de var spännande öster klart bättre hela matchen

Hahha, såg du ens färdigt matchen, don Juan? ;)

Haha jadå, klart! Åkte direkt vid slutsignal till hbg

Gillad av:NonPhixion, Labila Kabila (2 totalt)
  • ”Det var inte riktigt välförtjänta mål de gjorde, det är det som känns mest, morrade Erik Pärsson.” :)

För övrigt: när Rodic fick något läge på högerkanten så kunde han inte få till något bra skott för att han är högerfotad - där kanske finns anledning till att man vill ha honom till vänster om målet för att få mer naturligt läge att skjuta in bollarna direkt i mål mer än att slå inlägg. Som det då han blev avblåst för offside i sin vänsterposition och curlade in den i bortre. Synd att han inte heller fick till en bollträff upp i nättaket vid friläget i sin vänsterposition vid ett annat tillfälle.

Men Östers mål var väl inte välförtjänta, Erik.

Gillad av:Labila Kabila, outdoor_miner (2 totalt)
  • @Hansen sa:

”Det var inte riktigt välförtjänta mål de gjorde, det är det som känns mest, morrade Erik Pärsson.” :)

För övrigt: när Rodic fick något läge på högerkanten så kunde han inte få till något bra skott för att han är högerfotad - där kanske finns anledning till att man vill ha honom till vänster om målet för att få mer naturligt läge att skjuta in bollarna direkt i mål mer än att slå inlägg. Som det då han blev avblåst för offside i sin vänsterposition och curlade in den i bortre. Synd att han inte heller fick till en bollträff upp i nättaket vid friläget i sin vänsterposition vid ett annat tillfälle.

Men Östers mål var väl inte välförtjänta, Erik.

Bitterhet i sin vackraste form.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • redigerade April 5

Det är hög Black Knight-faktor på Erik Pärssons kommentar :)

Gårdagens besök var mitt första på Landskrona IP som snart fyller hundra år. Mycket fotbollskultur där! Klart imponerad. På huvudläktaren sågs dessutom både silverhårige Kalle Björklund och lika silverhårige Claes Cronqvist.

Nytt för mig var att huvudläktaren innehåller en 25-meters simbassäng. Hade jag vetat det på förhand skulle jag tagit med badbyxor och kört ett par längder i pausen.

Gillad av:olka6806, Zingo, Labila Kabila, Drillo, outdoor_miner, Pekka (6 totalt)
  • Två morgonfunderingar: 1) undrar om inte Tufa är den som sovit bäst av alla i natt, 2) EF-klacken exponerades fint ett par gånger, bra drag! Samt full credit till BoIS-klacken.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Tycker det är häftigt att se vad Tufas "våga misslyckas kultur " gör när man tar in den på riktigt. Stenberg tog någon offensiv löpning j första halvlek där han är på gång att överlappa silverholt som yb.

• Många bra saker av hela laget men absolut roligaste och viktigat att se var ABW. På sitt korta inhopp visade han på flera mycket bra kvalitéer.

Gillad av:Platini, Labila Kabila (2 totalt)
  • @Plantagenparkeringen sa:
    Tycker det är häftigt att se vad Tufas "våga misslyckas kultur " gör när man tar in den på riktigt. Stenberg tog någon offensiv löpning j första halvlek där han är på gång att överlappa silverholt som yb.

Såg just den i repris. Sen skyndade han sig hem. På samma tema lite va: Vid 1-2 hade vi fem gubbar i straffområdet och två precis utanför. :3

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
  • Tycker det fanns så mycket lovande i går och det mest lovande är egentligen att det så tydligt syns att det finns mer att ta ut. Så jävla skön start.

Måste dock, mest för min egen skull, ta ner hybrisen lite. De kommande tre fyra matcherna kommer visa vad gårdagen faktiskt var värd. Jag minns premiären 2014 där Öster under Björknesjö fullkomligt körde över Ängelholm på Olympia och det såg ut som om det var närmare till Milano än till Tvååker. Sen gick det som det gick.

Bra resultat i de närmsta matcherna nu, säg 8-9 poäng på de fyra kommande, så är jag helt säker på att vi kommer vara med i detta hela året. Häng i nu!

• Femmatchersintervaller. 3-1-1 är det som krävs i snitt för avancemang. Kanske något mindre än så, och någon svacka lär det bli.

• Kikat igenom delar av matchen igen. Silverholt hittar ABW fint flera gånger, bl a på både nicken som är tätt utanför och volley-chansen han har. Det kan bli en farlig duo framöver!

• @Vikash sa:
    Tycker det fanns så mycket lovande i går och det mest lovande är egentligen att det så tydligt syns att det finns mer att ta ut. Så jävla skön start.

Måste dock, mest för min egen skull, ta ner hybrisen lite. De kommande tre fyra matcherna kommer visa vad gårdagen faktiskt var värd. Jag minns premiären 2014 där Öster under Björknesjö fullkomligt körde över Ängelholm på Olympia och det såg ut som om det var närmare till Milano än till Tvååker. Sen gick det som det gick.

Bra resultat i de närmsta matcherna nu, säg 8-9 poäng på de fyra kommande, så är jag helt säker på att vi kommer vara med i detta hela året. Häng i nu!

4-1 segern mot Ängelholm 2014 är det enda jag kunnat tänka på sedan segern igår. Men tänkte att jag håller det för mig själv och sen tar du upp det här och sprider mörkret... =)

Skämt å sido, gårdagens seger var riktigt fin. Överlag en strålande insats där vi behöver jobba på framförallt två saker:
    1. Slå tidiga inlägg - fanns flera tillfällen där framförallt Tatu hade haft möjlighet att slå ett tidigt inlägg mellan backlinjen och målvakten när Österspelare (framförallt JW) var där och högg. Istället duttades det lite för mycket och så rann anfallet bort.
    2. Vi föll in i lite för många och lite för långa svackor där vi lät BoIS ta över spelet. Förståeligt att vi inte kan hålla samma höga tempo i 90 minuter, men en något högre lägstanivå önskas.

Men det var det negativa. I övrigt visades det igår prov på precis allt man önskat sig och som talar för att vi kommer blanda oss i toppstriden även i år. Underbart att säsongen är igång. Och underbart att börja med seger!

• redigerade April 5

Ja nu är det ju det här att inte börja yra om det ena eller det andra när det återstår 97% av serien...

För min del så står jag fast vid att det faktiskt inte var en jättebra match av Öster fram tills Landskronas kvittering, men det är väl lite att vänta så här års också? Mycket felpass och felbeslut. Passivitet under stora delar av matchen. Sen byter vi in pigga ben och börjar bruka lite allvar. Landskronas byten gjorde dem sämre, våra gjorde oss bättre.

Men sen ska det sägas också: Billy Magnusson är ingen idiot och Landskrona är inget dåligt fotbollslag. Han såg att Öster i första halvlek hade en rätt enkel och komfortabel resa, han ökade intensiteten och la pressen där vi inte vill ha den. Sen orkade de inte hela vägen, men det gjorde vi.

Gillad av:Labila Kabila, Segeltorparn (2 totalt)
  • Jo vi skall inte dra för höga växlar på denna match, ingen alls egentligen även om lite dagen efter hybris så sakteliga intagit vardagen. Varje match är ny med nya förutsättningar, som nån annan sa att ha vi 3-1-1 på första 5 matcherna helt ok med förhoppningsvis då oxo hyfsat spel o go i laget, detta plus få skador av största vikt framgent...

• redigerade April 5

@Bissan sa:

@Vikash sa:
    Tycker det fanns så mycket lovande i går och det mest lovande är egentligen att det så tydligt syns att det finns mer att ta ut. Så jävla skön start.

4-1 segern mot Ängelholm 2014 är det enda jag kunnat tänka på sedan segern igår. Men tänkte att jag håller det för mig själv och sen tar du upp det här och sprider mörkret... =)

Haha ja, det var faktiskt dystert av mig. Men behövde bara få det sagt för att skydda mitt eget mående om tappar 1-0 till 1-2 på övertid nästa helg...

Men kan balansera upp med lite individuellt beröm till spelare jag varit skeptisk till!

Har varit besviken på Isak ett längre tag. Debuten mot J Södra var fin och lovande sen har det ärligt talat inte hänt mycket alls enlig mig, och jag tycker det var korrekt att han bänkades under sluttampen. Försäsongen har väl också varit meh, men så kom han i går och var tungan på vågen och allt man vill ha! Duckar ett rött kort, gör ett mål, en assist och egentligen en assist till för Rodic ska sätta sitt stora läge. Fortsätt så!

Lite samma sak med Kozica för min del. Inte såld på värvningen, sett trött ut på försäsongen. Visst, spelat mycket på suboptimal position men även när han spelade tia har jag tyckt att det sett lojt ut. Rochester startar i går och gjorde det i mitt tycke bra (också utöver att han petade in en), sen kommer Kozica in och det i ett lite halvlurigt läge. Och bara levererar! Rörlig, farlig, delaktig i båda riktningar. Kommer till fint läge i ett av matchens finaste anfall när Rodic förlänger Silverholts (?) inspel snett-inåt-bakåt men då är avslutet i tamaste laget. Motsvarande läge efter Isaks inspel och då är det distinkt!

Och med det sagt tycker jag egentligen alla sju som spelade mer än två minuter i den offensiva fyran förtjänar plus. Kozica, Isak och ABW gjorde superinhopp men Rochester, Bonnah och JW, samt konstanten Rodic, hade verkligen gjort jobbet med att mjuka upp Bois ordentligt innan det.

När Rodic var bäst i första halvlek (och bra även i andra), när Bonnah såg så farlig ut som han gjorde, när Rochester var lite långsam med boll ibland men samtidigt gjorde mål och mycket väl kunde ha legat bakom två mål (Den längre bollen till Tatu i andra! Kombinationen med Bonnah på ingen yta alls i straffområdet i första!), när JW lägger ner så mycket jobb och enligt mig faktiskt hade finare intentioner i kombinationsspelet i går än vanligt om än den sista spetsen fortsatt saknas, när Isak och Kozica kommer in och levererar som de gör, när ABW kom in och såg ut som Alexander Isak just nu (så jävla lätt och flytande i allt förutom själva målskyttet)... Då lovar det riktigt gott för offensiven framöver!

För övrigt spelade Mame Mor Ndiaye för lite för att betygsättas :(

Edit: Glömde den kanske största kollektiva skillnaden i offensiven: hur det uppenbart är andra direktiv i år gällande hur ofta och hårt laget ska gå. När Öster väl tryckte med allt i går, vilket skedde klart oftare än i fjol, då var det fan ordentligt. Inte sällan med fyra-fem spelare in i straffområdet och också högre med sittande tvåan. Det var glädjande att se i sig, liksom att det höll så pass utan att det genererade fler omställningar för Landskrona än vad som faktiskt var fallet.

Gillad av:Drillo, KAX (2 totalt)
  • @Zingo sa:
    Ja nu är det ju det här att inte börja yra om det ena eller det andra när det återstår 97% av serien...

För min del så står jag fast vid att det faktiskt inte var en jättebra match av Öster fram tills Landskronas kvittering, men det är väl lite att vänta så här års också? Mycket felpass och felbeslut. Passivitet under stora delar av matchen. Sen byter vi in pigga ben och börjar bruka lite allvar. Landskronas byten gjorde dem sämre, våra gjorde oss bättre.

Men sen ska det sägas också: Billy Magnusson är ingen idiot och Landskrona är inget dåligt fotbollslag. Han såg att Öster i första halvlek hade en rätt enkel och komfortabel resa, han ökade intensiteten och la pressen där vi inte vill ha den. Sen orkade de inte hela vägen, men det gjorde vi.

Man får väl ändå vara försiktigt optimistisk? :)

• Alla ni som brasklappar den här säsongsinledningen, gör inte det. Håller med Dan om att Öster inte sett bättre ut än på länge. Kan vårt deffande tråkiga spel ge oss en 4e plats så är det ganska självklart att det här laget kommer vinna matcher, betydligt fler matcher. Så sitt med i båten och upplev en intensiv säsong. Har aldrig förstått att en fotbollsmatch ska vara stabil. En fotbollsmatch ska vara intensiv och rolig! Och locka folk från Citygross till Visma arena!

• @Knugen sa:
    Man får väl ändå vara försiktigt optimistisk? :)

Ja för helvete! =) Jag tror på Öster i längden. Men jag vet hur det kommer att låta i det här forumet om vi har 0-0 mot Brage i nästa match, satsar fullt på en vinst i slutet och istället åker på baklängesmål + förlust. Då blir det direkt referenser till Björknesjö, gnäll om yttrar på fel plats och sämst mittbackar i serien o s v.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Fotboll är känslor! Laget är så bra som sin senaste match. Så just nu är vi alla lyckliga. Förhoppningsvis är vi lyckliga på måndag också...

• Femton spelare som över 94 minuter levererar stabilt bakåt, engagerat, beslutsamt och intensivt framåt där grädden på moset blir de inbytta, skarpa spelarna som kliver in och avgör.

Cred till alla som spelade, till bänken och de som satt hemma och följde från soffan. Ni presterar en bra match under svåra förutsättningar. Vår, blött, bortaplan, gräs som var förvånansvärt bra.

Hyllningen går faktiskt till Tufa, som tack vare Jens och Vito omdöme, på tre månader har satt ett lag och en spelidé som skapar engagemang och stolthet som kommer att låta tala om sig.

• Förra årets säsong gick vi in i där det som framförallt saknades var yttrar. Sen dess har vi alltså landat Magnusson, Kozica, Bonnah och Rodic. Längesen vi hade en så här spännande offensiv.

En spelare till jag tycker bör hyllas efter gårdagens match är Rodic. Man märker att han kommer från en högre nivå. Var liksom svårläst för motstånderna och alltid spelbar. Kommer bli riktigt viktig.

Gillad av:Segeltorparn (1 totalt)
  • Apropå det här med yttrarna.
    Jag förstår absolut hur man tänker när man sätter dem på fel kant, men det man missar är en aspekt som jag tror att vi kommer behöva när vi möter lagen som "parkerar bussen". Mitt bästa för att slå detta är att gå runt ytterback, skära och spela snett inåt backåt. Det ger enkel väg in i spelyta 3, liten risk för dumma bolltapp och stor chans på bra lägen.
    Alltså - jag hoppas idealt att man är flexibel i det här tänket. Vissa matcher två felvända, andra en av varje och vissa två rättvända. För att inte tala om möjligheten att skifta under match.

Logga in eller registrera för att kommentera.