Öster vs Sollentuna lör 5 mass

13»

Kommentarer

• redigerade March 6

@xonitex sa:
    Om han nu tvunget ska spela Sören som tia tycker jag Dzenis går före JW på topp. Han får ändå inget att jobba på då kan du lika gärna köra med en falsk nia eller nåt.

Men jag tycker Dzenis är den spelarn som kan vara lösningen för hela offensiven på sista tredjedelen, nämligen i tia-rollen. Så jag begriper inte riktigt vad man håller på med. Att de inte ens spelat honom där en minut(?). Jag tror även Bonnah skulle kunna passa bra där. Tufa känns väldigt snarlik Velic, han vill ha en trygg balans, kanske därför han vill spela MRS då han är bättre i defensiven? Ska du vrida på offensiven behöver man nog våga lite.

Jag har tänkt lite till på varför uppställningen ser ut som den gör och undrar om det faktum att ”det bara är en lek med siffror” ställer till det mer för oss än lagledningen här. 4-2-3-1 är väl egentligen samma som 4-3-3. Om lagledningen ser på saken mer ur ett 4-3-3 ser startelvan just nu ut så här:
    Målis
    Backfyran
    Höken-Rocken(off)-Kusen
    Kozze-JW-Izze

Öster har skrivit in Kozze som forward i truppen på hemsidan. Därmed ska han spela forward, om än ytterforward.

Därför hoppas jag på att få se Engqvist få chansen som ”tia” - alltså i den offensiva mittfältsrollen mellan Höken och Kusen.

Tror alltså de tänker de offensiva spelarna (alla framför backlinjen) indelade i grupperna mittfältare och forward och att det finns tre platser på planen för var och en av dessa grupper.

Det som talar emot är att de tre som står på forward på hemsidan enbart är JW, Kozze och TBT.

Slutsatsen här är väl att man inte kan veta alls hur lagledningen tänker. :)

• Syntes det nåt av Rodic när han var inne, eller är även detta bäst före datum värvning som kozica

• @Oldtimern sa:
    Syntes det nåt av Rodic när han var inne, eller är även detta bäst före datum värvning som kozica

Anfallsspelet har sett knackigt ut på försäsongen och det var varken ett bra resultat eller en särskilt bra prestation mot Sollentuna.
    Men det är alldeles för tidigt att döma ut laget eller enskilda spelare. Öster har tränat stenhårt på försäsongen, det vittnar alla om, och då påverkas prestationerna. Det är flera nya i laget, däribland Kozica, som behöver några matcher för att acklimatisera sig. Det är offensivt det finns mer att jobba med - bakåt är det ju fortsatt väldigt stabilt. Vi har ju också sett tidigare i cupen hur lag från Superettan (Gais, Öster) överpresterat för att sen falla platt i serien (troligen pga för dålig grundträning).
    Jag är inte orolig, men det vore fint att få mr x där fram på plats så snart det går för att snabbare få ordning på anfallsspelet.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Klart det vore roligare om vi öst in mål än som nu knappt skapat chanser men jag är inte heller orolig. Hade varit MYCKET mer illavarslande om vi gjort sju men släppt in åtta i cupen. Rodic och Bonnah har knappt spelat och vi ska ha in en ny anfallare.

Cupmatcherna har vi ju i den största delen av tiden spelat med en offensiv besättning som sammantaget är sämre än den vi hade andra halvan av fjolårssäsongen sett till individuell kvalitet.

Gör vi två mål på de tre första SE-matcherna och skapar så här lite, då kan vi snacka. Inte nu, nu är det bara att se tiden an.

Gillad av:Hansen (1 totalt)
  • Lika glad som man blev över den säkra straffen, lika besviken blir man sedan över det röda kortet. Det är tyvärr det sämsta möjliga för en bra träningsmatch. Allting rubbas, det blir enkelt och tacksamt att spela runt bollen och det försvarande laget kryper allt lägre för att tajta till de allra farligaste ytorna.

Som jag ser det har vi några glädje ämnen ändå, då jag tycker att Stenbergs spel med boll visar att han håller riktigt god klass samtidigt som Tatus spel överlag visar god klass, även om inläggskvaliteten inte var den bästa igår.

Det mest uppenbara för mig är att vi med nuvarande ensamme forward inte ens har ambitioner att nyttja honom som uppspelspunkt och han blir därför endast och enbart den där löpande pressande forwarden som eventuellt kan råkas bli prickskjuten i huvudet en vacker dag. Han hade en sådan nick som blev något för lång, men visst saknar man både Keenes och Prebens egenskaper i en match som den här. Spelas bollen upp i mitten öppnas ju möjligheter för väggspel och farliga frisparkslägen, något som det inte blev något mer av igår.

Känns ändå bra att laget och vi inte går vidare med hybris från dessa cupmatcher.

• Bara ett mål framåt i matcherna innan den här (jag bortser då från uppvisningsmatchen mot länslaget som bara är ett PR event) och det målet var mer resultatet av slumpens skördar än av genomtänkt anfallsspel. Att det då inte blir några byten på de offensiva positionerna till den här matchen är anmärkningsvärt. Ser Tufa inga andra alternativ i truppen än de som har fått starta?
    Det här ger vibbar av 2019. Bra prestationer men inga mål och då inte heller några poäng. Förväntningar har för min del vänts till farhågor och tvivel. Det går inte att se hur Öster med en sådan torftig offensiv ska kunna vara ett topplag.

• @Hansen sa:

@xonitex sa:
    Om han nu tvunget ska spela Sören som tia tycker jag Dzenis går före JW på topp. Han får ändå inget att jobba på då kan du lika gärna köra med en falsk nia eller nåt.

Men jag tycker Dzenis är den spelarn som kan vara lösningen för hela offensiven på sista tredjedelen, nämligen i tia-rollen. Så jag begriper inte riktigt vad man håller på med. Att de inte ens spelat honom där en minut(?). Jag tror även Bonnah skulle kunna passa bra där. Tufa känns väldigt snarlik Velic, han vill ha en trygg balans, kanske därför han vill spela MRS då han är bättre i defensiven? Ska du vrida på offensiven behöver man nog våga lite.

Jag har tänkt lite till på varför uppställningen ser ut som den gör och undrar om det faktum att ”det bara är en lek med siffror” ställer till det mer för oss än lagledningen här. 4-2-3-1 är väl egentligen samma som 4-3-3. Om lagledningen ser på saken mer ur ett 4-3-3 ser startelvan just nu ut så här:
    Målis
    Backfyran
    Höken-Rocken(off)-Kusen
    Kozze-JW-Izze

Öster har skrivit in Kozze som forward i truppen på hemsidan. Därmed ska han spela forward, om än ytterforward.

Därför hoppas jag på att få se Engqvist få chansen som ”tia” - alltså i den offensiva mittfältsrollen mellan Höken och Kusen.

Tror alltså de tänker de offensiva spelarna (alla framför backlinjen) indelade i grupperna mittfältare och forward och att det finns tre platser på planen för var och en av dessa grupper.

Det som talar emot är att de tre som står på forward på hemsidan enbart är JW, Kozze och TBT.

Slutsatsen här är väl att man inte kan veta alls hur lagledningen tänker. :)

Vilken position Kozica är listad på hemsidan är knappt relevant. Kozica ska spela 10a och inget annat

• redigerade March 6

@Villenyblom sa:

Vilken position Kozica är listad på hemsidan är knappt relevant. Kozica ska spela 10a och inget annat

Säg det till tränar’n. ;)

• @Oldtimern sa:
    Syntes det nåt av Rodic när han var inne, eller är även detta bäst före datum värvning som kozica

Kanske en något förhastad slutsats ...

• @Platini sa:

@Oldtimern sa:

Nej ett 10min inhopp på fel position avgör om du är en bra fotbollsspelare eller inte

Gillad av:Labila Kabila, Slangen, Pekka, outdoor_miner (4 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@Platini sa:

@Oldtimern sa:

Nej ett 10min inhopp på fel position avgör om du är en bra fotbollsspelare eller inte

Mitt hattrick för East Front mot Växjögnagarna 1998 är ett bevis för att det också tvärtom går att dölja bottenlöst usel nivå med några sköna strutar.

• redigerade March 6

@Villenyblom sa:

@Platini sa:

@Oldtimern sa:

Han hade ju dessutom inte bara en utan hela två träningar bakom sig. Bara att ta fram sågen.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@Platini sa:

@Oldtimern sa:

Varför är du inte tränare i typ Premier League? B)

• @Slangen sa:

@Villenyblom sa:

@Platini sa:

@Oldtimern sa:

Han hade ju dessutom inte bara en utan hela två träningar bakom sig. Bara att ta fram sågen.

Blir uppenbart bara sämre och sämre. Tänk hur usel han kommer vara efter fyra träningar.

• Mycket bra öster att ni spelar lite upp och ner nu. Kommer ni ihåg då vi gick långt i cupen för nått år sen. Alla pratade att vi bara skulle springa hem superettan. Sen blev det pannkaka av allt ihop. Fortsätt jobba på öster. Målen kommer tillslut.

Gillad av:Tompa, Ingemar (2 totalt)
  • @MATTAN sa:
    Mycket bra öster att ni spelar lite upp och ner nu. Kommer ni ihåg då vi gick långt i cupen för nått år sen. Alla pratade att vi bara skulle springa hem superettan. Sen blev det pannkaka av allt ihop. Fortsätt jobba på öster. Målen kommer tillslut.

Minns också detta. En vecka före seriepremiären åkte vi ner till Malmö för genrep. Vi vann matchen med uddamålet och startade den våren med en gigantisk hybris.
    Hur gick det sedan?
    MFF vann Allsvenskan och vi åkte ur Superettan.

• redigerade March 7

@Ingemar sa:

@MATTAN sa:
    Mycket bra öster att ni spelar lite upp och ner nu. Kommer ni ihåg då vi gick långt i cupen för nått år sen. Alla pratade att vi bara skulle springa hem superettan. Sen blev det pannkaka av allt ihop. Fortsätt jobba på öster. Målen kommer tillslut.

Minns också detta. En vecka före seriepremiären åkte vi ner till Malmö för genrep. Vi vann matchen med uddamålet och startade den våren med en gigantisk hybris.
    Hur gick det sedan?
    MFF vann Allsvenskan och vi åkte ur Superettan.

Jag tror Per pratar om 2019 då Öster vann cupgruppen genom att gå rent mot Falkenberg (borta, i Vinberg) Malmö (hemma, i Tipshallen) och Degerfors (borta).

Även 2013 slog vi Malmö ur cupen genom kryss på Malmö Stadion (målet av Robledo) och sedan bl a genom att slå Frej hemma i Tipshallen med fler mål än vad Malmö slog dem med. Sedan fick vi stryk av Malmö på deras nya arena intill i en av de tidiga allsvenska omgångarna samma år.

Vi har väl inte slagit Malmö i cupen eller ens gått bra i cupen något år som vi åkt ur Superettan (dvs 2007 och 2014) men du syftar kanske då enbart på ett genrep och inte cup som Per åsyftade.

• Japp jag menar 2019

• redigerade March 8

Det kanske vore på sin plats att avsluta testet med Rochester som något slags anfallsvapen. Han har ju inte imponerat i någon offensiv position sedan han kom hit (trots att jag har för mig att han faktiskt värvades som forward). Det återstår ju bara ett par tillfällen att prova något annat innan serien startar.

Men å andra sidan kanske det inte spelar någon roll vem eller vilka man kör i trean bakom den längst upp så länge den längst upp har ryggen mot medspelarna större delen av tiden.

Logga in eller registrera för att kommentera.