Östers ungdomar

13468919

Kommentarer

• Jag gillar inte Tempelriddarens gnäll på Öster i Smp-artikeln. Om nu inte Öster eller Norra ville/kunde snabba på rehabiliteringen så är det bara att gilla läget, knyta nävarna i fickan och kämpa på. Dagens ungdomar så bekväma, ofta lata och har bråttom; succén ska komma nu och när den uteblir blir det en massa frustration och gnäll istället för fortsatt tyst gnetande på och utanför planen. Till saken hör som Drillo påpekat att Östers organisation först nu tillhör de större i Superettan med en klubbdirektör och sportchef först nyligen har tillsatts. Det skiljer enormt mellan det Öster som Thomas Askebrand coachade våren 2017 och som knockade FFF i säsongspremiären och det Öster som Toofa kommer att leda nu till våren, detta trots att serietillhörigheten är densamma.

• @WittonAlbion sa:
    Jag gillar inte Tempelriddarens gnäll på Öster i Smp-artikeln. Om nu inte Öster eller Norra ville/kunde snabba på rehabiliteringen så är det bara att gilla läget, knyta nävarna i fickan och kämpa på. Dagens ungdomar så bekväma, ofta lata och har bråttom; succén ska komma nu och när den uteblir blir det en massa frustration och gnäll istället för fortsatt tyst gnetande på och utanför planen. Till saken hör som Drillo påpekat att Östers organisation först nu tillhör de större i Superettan med en klubbdirektör och sportchef först nyligen har tillsatts. Det skiljer enormt mellan det Öster som Thomas Askebrand coachade våren 2017 och som knockade FFF i säsongspremiären och det Öster som Toofa kommer att leda nu till våren, detta trots att serietillhörigheten är densamma.

Jag tror de flesta hade blivit besvikna om deras arbetsgivare inte hade velat ha tillbaka en när man inte längre är lika högt prioriterad. Sen att dra kortet om dagens ungdomar är ju inte helt rätt heller då Gustav under sin rehabiliteringen lagt på sig 15 kilo muskler och är förmodligen den mest rippade i hela truppen

Gillad av:McA, Slangen (2 totalt)
  • Också dags att släppa tugget om att egna ungdomar aldrig får chansen i Öster. Vi har Stulic, Eklund, Zahiren och Mattis, med a-kontrakt. Vi har Svernfors och Wibrån med lärlingskontrakt. Vi har en klubbledning som numera lyfter fram vikten av att utveckla akademin och öka samarbetet mellan a-trupp och u-lagen i mer eller mindre varje intervju

Vi har varit dåliga på detta tidiga. Men numera är vi inte sämre än de flesta andra, även om vi inte är bäst heller och så klart har en hel del kvar att jobba på. Men ibland känns det som att folk tror att andra superettanlag bygger sina trupper helt och hållet på egna spelare och att vi skulle vara någon sorts uselt undantag.

Gillad av:ÖIF135, jores (2 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@WittonAlbion sa:
    Jag gillar inte Tempelriddarens gnäll på Öster i Smp-artikeln. Om nu inte Öster eller Norra ville/kunde snabba på rehabiliteringen så är det bara att gilla läget, knyta nävarna i fickan och kämpa på. Dagens ungdomar så bekväma, ofta lata och har bråttom; succén ska komma nu och när den uteblir blir det en massa frustration och gnäll istället för fortsatt tyst gnetande på och utanför planen. Till saken hör som Drillo påpekat att Östers organisation först nu tillhör de större i Superettan med en klubbdirektör och sportchef först nyligen har tillsatts. Det skiljer enormt mellan det Öster som Thomas Askebrand coachade våren 2017 och som knockade FFF i säsongspremiären och det Öster som Toofa kommer att leda nu till våren, detta trots att serietillhörigheten är densamma.

Jag tror de flesta hade blivit besvikna om deras arbetsgivare inte hade velat ha tillbaka en när man inte längre är lika högt prioriterad. Sen att dra kortet om dagens ungdomar är ju inte helt rätt heller då Gustav under sin rehabiliteringen lagt på sig 15 kilo muskler och är förmodligen den mest rippade i hela truppen

Nja, krasst sett platsar han ju inte i truppen och har enstaka framträdanden i Superettan och i cupspel på meritlistan. Därefter en misslyckad satsning med Oddevold i Söderettan. Öster är ju en organisation med begränsade resurser och att man då lägger mer krut på att hålla a-lagsspelare friska och i fin form än en utlånad spelare i Växjö Norra är förståeligt. Här var man ju i en situation då Öster tyckte Växjö Norra kunde göra mer och vice versa. Nu har ju kontraktet löpt ut och Ahrn är inte längre Österspelare; bara att önska honom lycka till och att han kan lägga skadeproblematiken bakom sig. Division 2 och Räppe kan nog vara helt rätt nivå för honom, precis som det visat sig vara för Birgersson.

• @WittonAlbion sa:

@Villenyblom sa:

@WittonAlbion sa:

Nja, krasst sett platsar han ju inte i truppen och har enstaka framträdanden i Superettan och i cupspel på meritlistan. Därefter en misslyckad satsning med Oddevold i Söderettan. Öster är ju en organisation med begränsade resurser och att man då lägger mer krut på att hålla a-lagsspelare friska och i fin form än en utlånad spelare i Växjö Norra är förståeligt. Här var man ju i en situation då Öster tyckte Växjö Norra kunde göra mer och vice versa. Nu har ju kontraktet löpt ut och Ahrn är inte längre Österspelare; bara att önska honom lycka till och att han kan lägga skadeproblematiken bakom sig. Division 2 och Räppe kan nog vara helt rätt nivå för honom, precis som det visat sig vara för Birgersson.

Att du har antal framträdande matcher som argument är ju inte jättesmart när den spelaren som har flest matcher som Gustav vid samma ålder har hälften så mycket(Gustav 25, Zahiro 12). Hans lånesejour har jag skrivit ett antal gånger om men han fick spela som ytter och när han väl fick starta så hade han feber 2 gånger. Sen att vi har begränsade resurser är ju helt korrekt heller då 2020 hade vi högst intäkter av alla lag och var det laget som plussade tredje mest under året. Gustav har kontrakt hos Öster och att lägga ansvaret på en div3 klubb känns ju inte helt rätt enligt mig och när vi återkommer till detta inlägg om ett år så kommer vi se att 0/4 takes är totalt offside =)

• Jo, du kan mycket väl ha rätt. Vi får se nästa vinter, Räppe och division 2 känns som en bra nivå för honom och han behöver en omstart; det är bara att önska honom lycka till. Att han inte ingår i Östers framtidsplaner känns helt rätt :+1:

• Att de inte får chansen är helt fel, ja, i alla fall när någon nämner att det specifikt skulle vara unikt för Östers IF. Det tugget är jag less på. Ibland är man nämligen inte redo när man är 17, 19 eller så. Det kan dröja till 24 års ålder innan man är redo eller ännu längre. Därför skall man aldrig ge upp, men man måste förstå att vägen till eliten kan se olika ut. Emil Krafth var väl utvecklad i både spelsinne och fysik när han kom fram, andra kan behöva ta en svängom på lån och andra klubbar innan de är redo. Det är himla komplext. Oliver Ekroth är ett exempel av många som inte gått en spikrak väg.

Men det är viktigt att ÖIF vårdar sina relationer på alla plan. Jag tyckte det lät synd på Ahrn, men hoppas inte hans bitterhet tagit över, som den gjort på många andra ungdomar. Hoppas det går superbra, men jag hoppas då att när han är redo ser Öster som ett alternativ igen, om eller när dagen kommer då han (om han) kommer i storform.

• @Villenyblom sa:

@WittonAlbion sa:

Fast om man är utlånad till en annan klubb bör väl ansvaret ligga hos den nya klubben?

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • Läser en artikel I Expressen om Sebastian Larsson. Han gjorde några år i Arsenals ungdomsakademi. Arsène Wenger handplockade de mest lovande ungdomarna från Europas och världens alla hörn. Av de 56 som ingick i Larssons kull var det bara någon enstaka som tog sig hela vägen till Arsenals A-lag (Sebastian fick några få inhopp och någon cupmatch). Av de 56 var det bara 8 som ens tog sig till Premier Leauge, oavsett klubb. Och då var de ändå handplockade.

Likväl går väl satsningen ihop sig, gissar jag. För en av de åtta var Cesc Fàbregas – EM-guld med Spanien, vinnare av FA-Cupen med Arsenal, Premier League med Chelsea och La Liga med Barcelona.

Gillad av:Kalle Dahl (1 totalt)
  • redigerade December 2021

@Jockeluring sa:
    Läser en artikel I Expressen om Sebastian Larsson. Han gjorde några år i Arsenals ungdomsakademi. Arsène Wenger handplockade de mest lovande ungdomarna från Europas och världens alla hörn. Av de 56 som ingick i Larssons kull var det bara någon enstaka som tog sig hela vägen till Arsenals A-lag (Sebastian fick några få inhopp och någon cupmatch). Av de 56 var det bara 8 som ens tog sig till Premier Leauge, oavsett klubb. Och då var de ändå handplockade.

Likväl går väl satsningen ihop sig, gissar jag. För en av de åtta var Cesc Fàbregas – EM-guld med Spanien, vinnare av FA-Cupen med Arsenal, Premier League med Chelsea och La Liga med Barcelona.

Jo, fast nu pratar vi ju om spelare (eller rättare sagt en spelare) som hade just A-kontrakt.

Klart det ser annorlunda ut om man går ner i juniorlag, men tittar man på till exempel de unga spelare som fått A-kontrakt med MFF är det bland de som lämnat Malmö från 2016 och till dags dato bara en (Benjamin Fadi från Ghana) som inte spelar elitfotboll i nuläget.

Edit: Eller ja, Falkenberg åkte ju ur så Linus Borgström gör det ju faktiskt inte heller.

• @jojolaget sa:

@Villenyblom sa:

@WittonAlbion sa:

Fast om man är utlånad till en annan klubb bör väl ansvaret ligga hos den nya klubben?

Rimligt att lägga ansvar på en amatörklubb

Gillad av:McA, lemon (2 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@jojolaget sa:

@Villenyblom sa:

@WittonAlbion sa:

Rimligt att Öster tar ansvar för vad som händer när spelaren spelar för en annan klubb, oavsett amatör eller elit..

@jojolaget sa:

@Villenyblom sa:

@jojolaget sa:

@Villenyblom sa:

@WittonAlbion sa:

Rimligt att Öster tar ansvar för vad som händer när spelaren spelar för en annan klubb, oavsett amatör eller elit..

Tror inte jättemånga hade uppskattat om vi just nu skulle tagit hand om Lucas Limas rehabilitering.

Gillad av:Skogen, Villenyblom, McA, Manne (4 totalt)
  • Nu var det ju inte den här debatten om spelarens kritik i form av bristande stöd/intresse från Föreningen jag avsåg att debattera, men så blev det i a f. Jag kan dock ha stor förståelse för att en ung icke etablerad utlånad spelare känner sig åsidosatt, känner sig nere mm. I min bok är det helt normalt att en person i en sån situation levererar viss kritik och besvikelse över vad som varit, när en journalist tar kontakt för att fråga hur saker står till. Finns det kritik ska han få föra fram den och föreningen få hantera den.

Om kritiken sen är befogad, det är en helt annan sak. Rimligen finns det skrivna avtal som reglerar ansvarsfrågor. Det är väl bara att läsa dem och tolka. om det begåtts något avtalsrättsligt fel. Utöver avtalsmässigt ansvar så kan ju en förening agera utifrån sina kontakter, och det kan man förstås göra helt utan att vara avtalsrättsligt skyldig till det. Som jag skrev tidigare tror jag det var många saker som föreningen vid tidpunkten var tvungen att prioritera bort. Vi vet alla hur hårt vår då anorektiskt organiserade förening var tvungen att prioritera för att mäkta med det mest elementära. Att det inte ens fanns resurser för medial kommunikation har varit en tydlig bortprioritering.

Men , det jag verkligen ville lyfta var att den enskilde, unga, talangfulla spelaren själv uppfattade att det var svårt att lastas med förväntningar utifrån att komma upp i A-laget och bli den målsprutande frälsaren. Detta då han själv inte kände sig redo att axla den pressen. Det är vad jag tycker att vi här inne kan lyssna in och reflektera över då jag tror det kan vara gemensamt för många andra. Det har ju tidigare i år funnits ungdomar som hellre spelat kvar med polarna i U-laget än att ta chansen i A.

Sen är jag väl medveten att det ibland kommer fram unga spelare med helt annan mentalitet som kanske också har lättare att ta steget. Ett attackpsyke a la Guidetti, Zlatan eller för all del Bajrami hade inte haft ngn annan inställning att de var i A-laget för att spela, inget annat, och det har också gett dem de karriärer de förtjänar. Just nu är Ahrn i Räppe och inget gläder mig mer än om han inom kort kan leverera både där eller på elitnivå inom kort.

Jag är glad att föreningen avsätter resurser på att bli än bättre på att hantera och utveckla sina ungdomar och det är jätteroligt att det f n är många unga som finns med bruttotruppen.

Gillad av:Lewinsky (1 totalt)

Väldigt intressant snack med gamla talangen Jesper Andersson, på tal om ungdomar i Öster. https://www.minboll.se/sport/jesper-andersson-den-tredje-lanken/

Vidhåller att Filip Elg är ett lyft för Minboll på flera fronter.

Gillad av:Lewinsky, Manne, Ojärnek (3 totalt)
  • Jag tror att det knappt finns en enda elitsatsande fotbollsförening som helt undgår kritik gällande hur man hanterar sina ungdomar och utlånade spelare. Just saying.

Två saker tycker jag att man ska komma ihåg:

1. Det finns väldigt många spelare som skyller på föreningen X för att deras karriär aldrig lyfte. Det finns alltid en varierande substans i deras påståenden.
    2. Östers IF är ett tight skepp av kända anledningar. Det är först nu med lite ordning på finanserna som vi har haft råd att anställa lite folk som bl a ger oss möjlighet att följa upp den såna här saker bättre.

Om jag låter lite trött så är det på grund av att jag vet att det finns folk som jobbat jäkligt mycket för jäkligt liten egen ekonomisk vinning i Öster. Den dagen vi har professionellt anställda på varje position likt en elitförening i Allsvenskan, då ska jag vara den första som hakar på i gnället om en utlånad eller skadad spelare inte blivit kontinuerligt kontaktad.

Kul att läsa om Jesper Andersson ovan. Men det gör ont att tänka på att vi slarvade bort så många år genom att dippa ner till Division 1 igen efter att ha egentligen jäkligt bra förutsättningar 2011-2013. Låt oss slippa uppleva det igen, någonsin, tack.

Gillad av:Drillo, lemon, Jockeluring, hannesnilsson, ubie67 (5 totalt)
  • William Strand född 2005 idag klar för östers akademi. Innermittfältare som spelade med norras a-lag förra säsongen och gjorde även sitt första mål på seniornivå under säsongen.

• @ÖIF135 sa:
    William Strand född 2005 idag klar för östers akademi. Innermittfältare som spelade med norras a-lag förra säsongen och gjorde även sitt första mål på seniornivå under säsongen.

4 starter och 7 inhopp

• @Villenyblom sa:

@ÖIF135 sa:
    William Strand född 2005 idag klar för östers akademi. Innermittfältare som spelade med norras a-lag förra säsongen och gjorde även sitt första mål på seniornivå under säsongen.

4 starter och 7 inhopp

Knappt några minuter alls när Andersson tog över för att rädda kontraktet

• @ÖIF135 sa:

Kan bli mycket intressant att följa i vårt P19 och förhoppningsvis även i U21!

Gillad av:ÖIF135, McA (2 totalt)
  •  Gillad av:Platini, Labila Kabila, outdoor_miner (3 totalt)
  • Iår blir P19 en heltäckande serie och tack vare P19s sjätteplats förra året så är Öster med i den. Enda laget från Småland och Blekinge. Bra inför framtida ungdomsupptagningar om det fortsätter så

Gillad av:Kalle Dahl, Front, DNA, Suppe, Zingo, Labila Kabila, Lewinsky, Virden, Eckart, Manne, lemon, Platini, Vikash, Pekka (14 totalt)
  •  Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • Klockan 16 sänder Minboll en match mellan Östers P14/15 och Växjö DFF. Intressant för den som vill skaffa sig koll på framtidslöften https://www.minboll.se/sport/live-vaxjo-dff-mot-husqvarna-se-matchen-direkt-pa-smp-se-och-minboll-se-3935d3b1/

• 0-0 efter första halvlek.

• 0-5!!! Väljer att inte skriva något för jag hade säkert ångrat min kommentar senare ikväll.

• 5-0 är väl det resultat som gäller i tipshallen numera.

• Någon med insyn som kan värdera hur ynglingarna ser ut och vem som kan vara närmast att få plats i matchtrupp och t o m logga speltid?

Eklund?
    Svernfors?
    Wibbe?
    Wulff???

Så roligt att vi har ett gäng egna som är med och ser, lär och härdas med andra riktigt duktiga unga spelare som t ex Kusu och Hauk.

Det går om man vill.

• Wulff. Efterlyste honom för ett tag sedan. Ingen verkade veta var han fanns. Glädjande att han ändå tränar med A.
    Eller gör han det?

• Startelvan mot Hässleholm:

Stulle
    Theo Alic Engqvist Wibrån
    Svernfors Bonnah
    Granath Zahiro Teo
    Jörgen

Bänk: Mirsad Basic, Axel Johansson, Max Eriksson, Hannes Pijaca, Andre Gustafson och Anton Vukasovic

Gillad av:Labila Kabila, Slangen, Platini, Kalle Dahl, Lewinsky (5 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.