Silly season 21-22

1282931333487

Kommentarer

• Ytterligare en ung, kapabel äregirig spelare adderad Öster 2022 och det med en verktygslåda som saknades 2021. Väldigt intressant tillskott.

Med anledning av åldersstrukturen så känns det mer angeläget att kunna behålla spelare som Rochester och Nico nu så vi inte blir för unga och yviga. Hoppas verkligen att Nico kan få livet att fungera här året ut. Vi har ju redan tappat Keene som var en viktig kraft i laget.

När det kommer till spelares karaktärer, värderingar do's and dont's tänker jag att Östers ledare är väl lämpade att lotsa våra ungdomar framåt, både på och utanför planen. Det ingår i det uppdrag som de har för föreningen.

• Amen, Sigge :+1:

Välkommen till Öster och Växjö, Ahmed ! Vilken härlig utvecklingspotential vårt mittfält har nu; Kusu, Engqvist, Hauksson och nu Bonnah kan alla komma att bli bärande spelare i ett allsvenskt Öster =)

Gillad av:Ols (1 totalt)
  • EDIT/MOD: Har rensat tråden en gång till. Om det inte var tydligt tidigare i tråden så är jag det nu - lägg ner era spekulationer. Man är oskyldig tills motsatsen bevisas, punkt. Här har inte skuld bevisats så det finns inget att diskutera. Det bryter mot våra regler om trakassier, personskydd och lagbrott (då man kan göra sig skyldig till förtal). Kommer inte att tveka att stänga av personer om det är vad som krävs.

Gillad av:Kalle Dahl, zune, Pergitta, Drillo, penseln, Thojo, Old Chap, Lutavallen, KamiKnazen, Lucksmith, Calle01, Pelle, Platini, Hasse-Hattrick, Pekka (15 totalt)
  • Men vi verkar ju ha förlorat vår bäste anfallare , var hittar vi en sådan eller chansar man på att den andre anfallaren W,ska axla hans mantel, de är nog o spela hasard på riktigt

• @Oldtimern sa:
    Men vi verkar ju ha förlorat vår bäste anfallare , var hittar vi en sådan eller chansar man på att den andre anfallaren W,ska axla hans mantel, de är nog o spela hasard på riktigt

Är det Keene, Alexandersson eller kanske Ahrn du pratar om?

Nico är under kontrakt och kommer inte lämna utan att vi får vettigt med pengar och ersättare på plats. Jag är inte orolig där.

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • @Oldtimern sa:
    Men vi verkar ju ha förlorat vår bäste anfallare , var hittar vi en sådan eller chansar man på att den andre anfallaren W,ska axla hans mantel, de är nog o spela hasard på riktigt

Nä Westermark är en bra avbytare i nuläget, men ingen startspelare om man ser till föregående säsong. Men förhoppningsvis har han käkat taggtråd hela vintern och vill utmana om startplatsen. Men alla är nog realistiska och inser att Nico behöver ersättas rakt av om han lämnar.

Man ska ju inte jinxa, men med troligen Superettans bästa mittfält och försvar så ser det ju väldigt lovande ut i år!

• Jag tycker att Westermark undervärderas lite väl mycket här på forumet. Säsongen innan han kom till oss så gjorde han 7 mål på 26 matcher för Ljungskile när de åkte ur S1. Säsongen innan dess så gjorde han 18 mål på 25 matcher när Ljungskile gick upp från division 1.

Jag ser mycket väl att han i ett spelförande och vinnande Östers IF kan smälla in 13-15 mål som förstaval på forwardsplatsen!

Gillad av:olka6806, Tompa (2 totalt)
  • @Atiba sa:
    Jag tycker att Westermark undervärderas lite väl mycket här på forumet. Säsongen innan han kom till oss så gjorde han 7 mål på 26 matcher för Ljungskile när de åkte ur S1. Säsongen innan dess så gjorde han 18 mål på 25 matcher när Ljungskile gick upp från division 1.

Jag ser mycket väl att han i ett spelförande och vinnande Östers IF kan smälla in 13-15 mål som förstaval på forwardsplatsen!

Westermark har gjort 17 mål totalt på 4 säsonger i Superettan. Så jag tycker det är du som drar lite väl stora växlar på de säsonger i div.1 då han gjort 13 respektive 16 mål. En bra inhoppare som kan trilla in en 5-10 bollar på en säsong, absolut. Startspelare som gör 13-15 mål, osannolikt.

• redigerade February 10

@Atiba sa:
    Jag tycker att Westermark undervärderas lite väl mycket här på forumet. Säsongen innan han kom till oss så gjorde han 7 mål på 26 matcher för Ljungskile när de åkte ur S1. Säsongen innan dess så gjorde han 18 mål på 25 matcher när Ljungskile gick upp från division 1.

Ja man hoppas ju på det, men om ser till det han hann visa förra säsongen så kan man ju inte ”räkna” med det. Eftersom han inte fick så mycket speltid så kan man ju inte utvärdera det mer optimistiskt än så.

• Jäkla go kille som tidigare vart lagkamrat med o som alltid gjort mål, dock mer på kämpaglöd o på rätt plats, utan fina fötter. Klart han kan göra 10 mål om han får förtroende o speltid men frågan om han är rätt killa att satsa på, känns mest som en jobbig jävel att stoppa in sista 30 för att springa sönder trötta försvarare o peta in nåra viktiga mål, bakom en mer spelskicklig anfallare likt Preben.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • @Ruuben sa:

@Atiba sa:

Ja man hoppas ju på det, men om ser till det han hann visa förra säsongen så kan man ju inte ”räkna” med det. Eftersom han inte fick så mycket speltid så kan man ju inte utvärdera det mer optimistiskt än så.

Westermark startade inte förra säsongen särskilt bra och det tog tid och en del sumpade klara målchanser innan han lyckades visa upp vilken kvalitet han besitter. Han kommer att bli värdefull i år oavsett om Nico blir kvar eller ersätts.

• JW sprang runt som en huvudlös kyckling på våren men sen under hösten så har han blivit mer och mer lik Ludwigson även om han inte är lika smart och teknisk. Han främsta styrka är att löpa i djupet och är man det laget som slår minst antal genomskärningar bakom backlinjen så får man inte ut det man faktiskt är bra på

Gillad av:KAX, Front, Zingo (3 totalt)
  • Studio Allsvenskan hade häromdagen besök av Joakim Plogell från företaget Playmaker AI. Han gick igenom duktiga spelare från division 1 utifrån statistiken. Spelare som gått till Allsvenskan bedömdes och berömdes och även del lirare som gått till Superettan. Och även spelare som borde fångas upp av lag i Superettan och Allsvenskan. Tyvärr nämndes inte Ahmed Bonnah i avsnittet, däremot flera andra spelare i Sandviken. Men i Vito we trust. Jag är rätt säker på att avsnittet spelades in innan Ahmed skrev på för Öster.

• redigerade February 10

@Calle01 sa:
    Studio Allsvenskan hade häromdagen besök av Joakim Plogell från företaget Playmaker AI. Han gick igenom duktiga spelare från division 1 utifrån statistiken. Spelare som gått till Allsvenskan bedömdes och berömdes och även del lirare som gått till Superettan. Och även spelare som borde fångas upp av lag i Superettan och Allsvenskan. Tyvärr nämndes inte Ahmed Bonnah i avsnittet, däremot flera andra spelare i Sandviken. Men i Vito we trust. Jag är rätt säker på att avsnittet spelades in innan Ahmed skrev på för Öster.

Bonnah ligger i toppen i alla offensiva parametrar när det kommer till yttrar i div1. Förövrigt kul att det pratas om allt förutom den högsta serien. Får man skryta så är majoritet av spelarna med på min lista som är nämnda i podden

• @Villenyblom sa:

@Calle01 sa:
    Studio Allsvenskan hade häromdagen besök av Joakim Plogell från företaget Playmaker AI. Han gick igenom duktiga spelare från division 1 utifrån statistiken. Spelare som gått till Allsvenskan bedömdes och berömdes och även del lirare som gått till Superettan. Och även spelare som borde fångas upp av lag i Superettan och Allsvenskan. Tyvärr nämndes inte Ahmed Bonnah i avsnittet, däremot flera andra spelare i Sandviken. Men i Vito we trust. Jag är rätt säker på att avsnittet spelades in innan Ahmed skrev på för Öster.

Bonnah ligger i toppen i alla offensiva parametrar när det kommer till yttrar i div1

Skönt att höra. :)

• @Calle01 sa:

@Villenyblom sa:

@Calle01 sa:

Bonnah ligger i toppen i alla offensiva parametrar när det kommer till yttrar i div1

Skönt att höra. :)

https://mobile.twitter.com/Plogell10/status/1491475693951139844

Gillad av:Calle01 (1 totalt)
  • redigerade February 10

Div 1-expert hyllar Bonnah-värvningen

Gillad av:Calle01, Platini, Drillo (3 totalt)
  • I kampen om Mortensen sitter Öster med alla trumf på handen. Förhandlingar pågår tydligen, enligt Vito. Nico försöker skynda på dem genom intervjun i minboll.se. Han försöker sätta press på förhandlingarna och vill ansluta till Trellehåla FF. Betalar TFF ett riktigt rejält belopp så blir det sannolikt affär, annars blir ett preliminärt njet ett definitivt NJET. Ledningen i ÖIF består numera av proffs som vet hur slipstenen ska dras. .

Gillad av:Slangen, Eckart, Calle01 (3 totalt)
  • @Bonus sa:
    I kampen om Mortensen sitter Öster med alla trumf på handen. Förhandlingar pågår tydligen, enligt Vito. Nico försöker skynda på dem genom intervjun i minboll.se. Han försöker sätta press på förhandlingarna och vill ansluta till Trellehåla FF. Betalar TFF ett riktigt rejält belopp så blir det sannolikt affär, annars blir ett preliminärt njet ett definitivt NJET. Ledningen i ÖIF består numera av proffs som vet hur slipstenen ska dras. .

Plus att kassakistan inte är så tom som den varit historiskt. Vi behöver inte sälja till varje pris.

Gillad av:Slangen, Zingo (2 totalt)
  • Att Öster köpt loss en offensiv spelare från div 1 med bra statistik är nog ett styrkebesked. Flera Se-klubbar borde nog ha kollat in honom. Men jag tror inte många SE-klubbar har råd att köpa loss en sådan spelare från div 1.
    Eller har Öster bara diskonterat försäljningen av Mortensen.

• @Jockeluring sa:
    Läser Silly-tåden om Nicogol och känner mig plötsligt ensam. Jag tycker han försöker svara ärligt på journalistens frågor utan att trampa någon på tårna. I den utsträckning han inte lyckas är det väl TFF som borde vara missnöjda med att han beslår dem med att ha ljugit.

Jag tycker det går att tolka det Nico säger så här:

”Jag tycker om Öster och laget, jag har en bra tid här. Men så hörde TFF av sig och jag kan inte blunda för vilket lyft det skulle vara för min familj att kunna bo i hemlandet. Det är ju många gånger lättare att komma in i ett nytt samhälle om man är spelare i ett lag, inte bara den som måste följa med.

Det sagt: jag trivs som sagt i Öster och jag vet att jag har ett kontrakt som jag tänker respektera. Om det blir en flytt eller inte är inte upp till mig, jag kommer att gilla läget oavsett vilket.”

Om jag tolkat Nico rätt känns det här som miltals från Simon Strand. För övrigt undrar jag om det verkligen blir en flytt, det beror väl bl.a. på hur frisk han är? Jag skulle inte ha några problem med om han blir kvar, och jag skulle inte bli förvånad om han skriver på för två nya år i allsvenskan med oss när vi gått upp. Delvis, i så fall, för att familjen har landat ordentligt i Växjö. ”Saker och ting utvecklas ju hela tiden” som han säger.

Standard är ju liksom att svara "Ingen kommentar", det är det professionella svaret om man är under avtal. Att ringa Dan och tala ut är, i brist på bättre ord, en krigshandling.

Någon Simon Strand är han verkligen inte, men det är en väldigt lågt satt ribba. Att han vill flytta till TFF för frugans skull kan jag ha förståelse för och respektera, men att via media sätta press för en försäljning är liksom att visa lojalitet mot TFF, på vår bekostnad.

Självklart kan vi inte ge bort Nico. En av seriens bästa anfallare, 27 år gammal och det är en direkt kokurrent som vill ha honom. Antigen får Salle punga upp en rejäl påse Mellby Gård-pengar, eller så får Nico hålla käft och flytta till mäktiga vångavallen om ett år, när vi gör oss redo för allsvenskan. Det säger jag trots att Nico har varit en personlig favorit senaste åren.

Gillad av:Labila Kabila, Lindstig, jores, oysters, Vikash, Zingo, Manne, Christoffer (8 totalt)
  • Reflekterat lite över senaste tillskottet.

Utan att ha jämfört stats så kommer ju Bonnah till oss med ett bättre record än vad Levi hade och han spelade förra året 29 av 30 matcher. Det är uppenbart en ung och talangfull spelare, men har inte bara spelat seniorfotboll i en fysiskt tuff serie, han har också levererat poäng där över tid. Kanske han behöver lite tid för anpassning, men det kan också gå precis hur bra och hur fort som helst. Det ska bli riktigt spännande att se honom spela, kanske redan på lööda'

• @Kalle Dahl sa:
    Det säger jag trots att Nico har varit en personlig favorit senaste åren.

Bra avslut på ett bra inlägg! Håller med om varje ord du skriver i övrigt också.

Gillad av:naren, Kalle Dahl (2 totalt)
  • Nico är en spelare som alltid gett sitt bästa för Öster. Han har slitit hårt, gjort relativt många mål, tagit mycket stryk inklusive fått sitt huvud nästan avsparkat och, vad jag hört, aldrig gnällt utan fortsatt kämpa på. Jag är lika säker på, att han blivit uppringd av SMP, och inte tvärtom, som många härinne är om motsatsen. Det han gjorde då var att ärligt svara på frågorna vad han kände och vad som är bäst för honom och hans familj just nu. Det måste han få göra utan att bli sedd som någon Judas. Att jämföra Nico med Simon Strand är helt absurt, men som tur är verkar den åsikten ha svalnat på forumet. Vart är vi på väg om inte schyssta och seriösa yrkesmän som Nico inte får inte uttrycka en sådan önskan?

Men eftersom han är en professionell fotbollsspelare får han acceptera att han är under kontrakt och att Öster bestämmer. Han får helt enkelt fortsätta att kämpa på tills eventuellt situationen förändras. Och det är jag säker på att han kommer att göra.

Gillad av:Slangen, KAX, Ingemar (3 totalt)
  • Nog ingen som ifrågasatt Nicos moral under sin tid i Öster. Det är väl bara det att man reagerar på detta eftersom han är under kontrakt. Då bör man svara ”ingen kommentar”, istället för att svara ärligt i media på alla frågor vilket sätter sportchef etc. i jobbig sits istället för att sköta det internt, och att det då blir Öster som i princip får det i knät att lösa detta.
    Han visste ju mycket väl förutsättningarna när han förlängde med Öster, Växjö ligger fortfarande lika långt ifrån Köpenhamn som det gjorde för 1 år sedan. Att vara så tydlig med vad han vill i media är kanske inte så shysst mot sin arbetsgivare när man är under kontrakt. Vito verkar ju uppenbarligen inte helt nöjd med situationen heller.

Gillad av:Kalle Dahl, Hulthan (2 totalt)
  • @Ruuben sa:
    Nog ingen som ifrågasatt Nicos moral under sin tid i Öster. Det är väl bara det att man reagerar på detta eftersom han är under kontrakt. Då bör man svara ”ingen kommentar”, istället för att svara ärligt i media på alla frågor vilket sätter sportchef etc. i jobbig sits istället för att sköta det internt, och att det då blir Öster som i princip får det i knät att lösa detta.
    Han visste ju mycket väl förutsättningarna när han förlängde med Öster, Växjö ligger fortfarande lika långt ifrån Köpenhamn som det gjorde för 1 år sedan. Att vara så tydlig med vad han vill i media är kanske inte så shysst mot sin arbetsgivare när man är under kontrakt. Vito verkar ju uppenbarligen inte helt nöjd med situationen heller.

Hade inte ens behövt svara "inga kommentarer", hade varit okej med "jag trivs i Öster men tanken att komma närmre familjen i Köpenhamn lockar, gällande övriga klubbars intresse har jag inga kommentarer utan överlåter det till min agent och berörda sportchefer". Istället för att prata i positiva ordalag om att gå till en seriekonkurrent till råge på allt. Visst det är orättvist att jämföra med SS men särskilt snyggt hanterat är det inte. Särskilt med tanke på att det rör sig om en konkurrent som eventuellt kan snuva Öster på uppflyttning.

• redigerade February 11

Det känns väl samtidigt ganska givet att Vito vill förstärka bemanningen i anfallet på längre sikt. Låt säga att han redan har något namn på g som är så bra att det krävs pengar in för att lösa. Då kanske en Nicoförsäljning blir det som öppnar dörren, även om inte jag heller gillar att han går till en direkt konkurrent.

Men att vi numera har Vito och Jens bakom spakarna gör att jag känner mig rätt lugn.

• redigerade February 11

Många kloka tankar här nu. Vi har tillsammans arbetat upp Öster i ett mer gynnsamt ekonomiskt läge där vi nu kan agera istället för att bara reagera. Vi behöver inte ta kaffepengar för vår bästa anfallare för att rädda resultatet och Elitlicensen. Det är faktiskt så otroligt viktigt att vi håller fast här, det berättar för spelarna i truppen och hela övriga Sverige vilken klubb vi är just nu. Vitos iskyla i intervjuerna lugnar mig att så är fallet.

Gillad av:Virden (1 totalt)
  • Admir Bajrovic leder skytteligan i grekiska andraligan. Hade varit en riktigt bra värvning men känns som han vill stanna utomlands.

Logga in eller registrera för att kommentera.