Velics framtid i Öster

1383940414244»

Kommentarer

• @Apotekaren sa:

@ÖIF135 sa:

@Ronnie sa:

@NonPhixion sa:

@Ronnie sa:
    En fråga: Var Denis bara fyra år (som Dan M skriver) i Syrianska? Jag har för mig att han lämnade efter avancemanget 2005 och spelade i Syrianska 2006-10 (han gjorde ju bl a deras mål i vår superettancomeback på hemmaplan 2010...).

Han spelade först i Hässleholm innan Syrianska

Ah, tack! Men han lämnade Öster efter 2005 alltså?

Enligt Wikipedia lämnade han 2006 men jag minns inte riktigt själv :smile:

Nej PC och Velic var grymma ihop när vi gick upp, sen lämnade båda efter att Lasse J fick foten och ingen längre passade in i spelsystemet

PC och Velic - vilken kombo! Men PC spelade i alla fall en del 2006. Hans enda allsvenska mål kom ju i 2-2-matchen mot Gais där en viss debutant också målade :-) Denis spelade väl inget alls i Öster 2006? Enligt svenskfotboll.se:s statistik gjorde han inte det. https://archive.md/YmEPu

• @Ronnie sa:

@NonPhixion sa:

@Ronnie sa:
    En fråga: Var Denis bara fyra år (som Dan M skriver) i Syrianska? Jag har för mig att han lämnade efter avancemanget 2005 och spelade i Syrianska 2006-10 (han gjorde ju bl a deras mål i vår superettancomeback på hemmaplan 2010...).

Han lämnade 2005 efter att Öster gått upp och hamnade I Hässleholm, hur länge han var där vet jag inte. Jag minns att jag intervjuade honom då (svenskafans) och han var förbannad som fan på Lasse J. Jag intervjuade även honom när han kom tillbaka (Östers hemsida) och han var lika förbannad på Lasse J då.

Fan, vad många år man har snackat med honom, nu fick även jag en tår i ögat.

Gillad av:Ozze, Gurröö, Lewinsky (3 totalt)
  • redigerade November 2021

@NonPhixion sa:

@Ronnie sa:

@NonPhixion sa:

@Ronnie sa:

Han lämnade 2005 efter att Öster gått upp och hamnade I Hässleholm, hur länge han var där vet jag inte. Jag minns att jag intervjuade honom då (svenskafans) och han var förbannad som fan på Lasse J. Jag intervjuade även honom när han kom tillbaka (Östers hemsida) och han var lika förbannad på Lasse J då.

Fan, vad många år man har snackat med honom, nu fick även jag en tår i ögat.

Just det, det var under Leif Widėn 2004 PC och Velic var ett dreamteam, sen kom Lasse Jaca med sitt 433 där denis inte fick plats och PCs målproduktion stannade av

Gillad av:Zingo, NonPhixion (2 totalt)
  • @Ronnie sa:

@Apotekaren sa:

@ÖIF135 sa:

@Ronnie sa:

@NonPhixion sa:

@Ronnie sa:

Nej PC och Velic var grymma ihop när vi gick upp, sen lämnade båda efter att Lasse J fick foten och ingen längre passade in i spelsystemet

PC och Velic - vilken kombo! Men PC spelade i alla fall en del 2006. Hans enda allsvenska mål kom ju i 2-2-matchen mot Gais där en viss debutant också målade :-) Denis spelade väl inget alls i Öster 2006? Enligt svenskfotboll.se:s statistik gjorde han inte det. https://archive.md/YmEPu

Även Keene gjorde mål då vill jag minnas.

• @Kalle Dahl sa:

@Ronnie sa:

@Apotekaren sa:

@ÖIF135 sa:

@Ronnie sa:

@NonPhixion sa:

@Ronnie sa:

Även Keene gjorde mål då vill jag minnas.

Stämmer. Två stycken till och med.

• Tack Velic! Jag upplever att han kom in i grevens tid och lämnar med huvudet högt. Han kom, han såg, han segrade.

Angående spekulationerna kring anledningen så tror jag verkligen att han är fullständigt transparent med sina bevekelsegrunder. Jobbet har varit svintufft, trion har jobbat 200 % 6-7 dagar i veckan. Denis har fru och barn som såklart vill se mer av honom. Alla män är inte patriarker som jobbar dygnets vakna timmar och har fru och barn som förströelse.

Utöver det så har pressen varit hård ifrån media, supportrar och maktens män i korridorerna (åtminstone tills Vito och Jens klev in i föreningen). Denis har säkert flera utbrändhetssymtom och har definitivt fått en och annan tankeställare kring vad saker och ting är värda. Han nämner det själv: tid för självreflekterande, vila, psykisk och fysisk återhämtning men även en möjlighet att fördjupa och utveckla sin tränarhjärna och bygga kontaktnät.

Fan, efter bragdhösten 2019 får Velic ha vilka grunder han vill - för mig som varit aktiv supporter sedan 02 är han den störste tillsammans med Mario. Hatt av.

Gillad av:Petter Bengtsson, Kalle Dahl, Atiba, Suppe, Bonus, Eric, östers_firma, Drillo, Lucksmith, Vikash, Berra, Zingo, Slangen, Old Chap, Tompa, öster i väster, xonitex, Johannesson, Lewinsky, DNA, lemon, outdoor_miner (22 totalt)
  • Lyssnar på presskonferensen och blir smått förbannad då jag hör Denis berätta om känslan av att känna sig motarbetad av personer inom organisationen. Hur i helvete kan man som delaktig i föreningens arbete motarbeta A-lagets tränare (eller någon annan anställd för den delen)? Vi måste göra detta tillsammans och eventuella konflikter måste lösas med konstruktiva samtal. Kände mig sedan mer lugn när Velic själv uttryckte en övertygelse om att Jens och Vito kommer att se till att den typen av arbetsmiljö inte existerar för den nya tränaren. Undra vad som hänt uppe på kansliet?

Gillad av:NonPhixion, Lewinsky, Manne, DNA, lemon (5 totalt)
  • Fick en känsla av att Velic inte ville detta lika mycket redan i somras. Kändes som han blev mycket buttrare, och inte lika sugen på att prata i media. När han gjorde det var han tvär. Dessutom ser han ut som han åldrats 10 år sen han tillträdde.

Nej detta är inget jobb om man har barn och inte vill jobba 200%. Förstår hans val.
    Han lämnar med flaggan högt och har stabiliserat jojo klubben Öster.

Känns som vi är nära något riktigt bra, hoppas nu man hittar dom få missande pusselbitarna.

Tack för allt Velic

Vi ses på läktaren tillsammans med Super Mario o alla andra Österhjärtan.

Gillad av:Tompa, Manne (2 totalt)
  • Jag sticker ut hakan lite och säger på afrikaans: Welkom terug, Hasse Eklund =)

Jag tror att det blir så och att det kommer att bli riktigt, riktigt bra.

Stort tack för allt, Denis !

• Velic säger ungefär: ”Om bara Jens och Vito funnits här från början hade jag och klubben sluppit en massa jag-vet-bäst-are i styrelsen som dragit åt olika håll”. Eller har jag fattat fel? Han kan väl knappast syfta på assisterande materialaren som den som satt käppar i hjulet?

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Velic säger ungefär: ”Om bara Jens och Vito funnits här från början hade jag och klubben sluppit en massa jag-vet-bäst-are i styrelsen som dragit åt olika håll”. Eller har jag fattat fel? Han kan väl knappast syfta på assisterande materialaren som den som satt käppar i hjulet?

Stämmer nog, att det kommer längre inifrån klubben. Sen fattar jag inte hur man kan motarbeta någon annan i en förening där alla ska dra åt samma håll. En sak att inte arbeta med, men att motarbeta, det kräver sin avgång det också! Träd fram och avgå du eller ni som hängt blyväskan på tränarnas ryggar!

Gillad av:olka6806, Calle01 (2 totalt)
  • Jag är fortfarande upprörd och förbannad över skribenter på det här forumet som på allvar för fram teorier om att det här forumet som skulle ligga bakom pressen på Denis Velic. De har inte fattat någonting. Jag skulle t o m kunna vara konspirationsteoretiskt lagd och tänka att samma personer kan ha kopplingar till den grupp i Öster som varit emot Denis Velic från början och att de nu medvetet försöker skylla allt på supportrarna. Men så långt går jag inte ännu.

Det är den här den grupperingen som är problemet. En del i den här gruppen har redan slutat i föreningen/styrelsen, skulle gissa att ytterligare en del försvinner inom kort (alternativt ändrar åsikt och fogar sig). De hade en gång fört fram Järdler som frälsaren, lagt mycket kraft på att få hit honom och tyckte inte om att han fick gå. Av olika orsaker skulle jag gissa på. Men att de hela tiden sagt till alla som vill höra på att Denis är en "tillfällig lösning" och varit högljudda Velic-kritiker inom föreningen under varje svacka är odiskutabelt.

Denis vet var han har oss supportrar. Det är hos en del av hans arbetskompisar de verkliga problemen har funnits.

Nu är det sagt. Sen vill jag också säga att (som vanligt) i den här typen av konflikter är det aldrig svartvitt. En del av kritiken mot Denis har varit berättigad. Men det är en enorm skillnad på att gå fram till någon och säga "jag tycker du har fel" än att försöka underminera samme person bakom dess rygg. I det fallet har jag Denis rygg alla dagar i veckan.

Gillad av:Hulthan, Platini, Drillo, papy, BKBiceps, DNA, Eric, Virden, lemon, penseln, gyros, Jockeluring, Phalen, Lewinsky, Vikash, NonPhixion, Atiba, Lucksmith (18 totalt)
  • Har det nämnts hur Majje och Rasmus påverkas av detta?
    Nu förstår man varför Majje var så osäker på framtiden…

• @Jockeluring sa:
    Velic säger ungefär: ”Om bara Jens och Vito funnits här från början hade jag och klubben sluppit en massa jag-vet-bäst-are i styrelsen som dragit åt olika håll”. Eller har jag fattat fel? Han kan väl knappast syfta på assisterande materialaren som den som satt käppar i hjulet?

Citera sig själv, lite självupptaget, va? B) .

Men nästa tanke är denna: Medan Denis stod där och sa det där - stod klubbdirektören och sportchefen vid hans sida utan att skruva på sig en millimeter. Jag gissar att det är två nya sheriffer i stan. <3

Gillad av:NonPhixion, Vikash, Johannesson, Zingo, Virden, Calle01 (6 totalt)
  • Conny Hagberg - 1000 år sen. Österprodukt, kom aldrig längre än till bänken. Tröttnade. Gick till Vederslöv-Dänningelanda, gjorde fötti mål - och köptes tillbaka av Öster. Hur coolt vore det inte om Denis 1) vilar upp sig, 2) tar sig an ett div 2-lag, 3) gör toksuccé, och 4) köps tillbaka när näste Östertränare kört i diket.

Gillad av:Tompa (1 totalt)

UT MED DESSA FEMTEKOLONNARE SOM FÖRSTÖR ÖSTERS IF!
    Har man inte stödet inifrån som tränare då går det ju åt helvete. Något skaver i Östers IF och har gjort så länge. Några gubbs kapade damlaget, några gubbs motarbetar tränaren. FY FAN för dessa illojala gubbs som går någon utanför föreningens ärende. Rensa bort de ruttna gubbsen i styrelsen och var de annars gömmer sig! NU! De har kostat Öster en allsvensk plats. Ut med skiten, vädra ut skitlukten och ta nya tag framåt.

• @Lutavallen sa:
    UT MED DESSA FEMTEKOLONNARE SOM FÖSTÖR ÖSTERS IF!
    Har man inte stödet inifrån som tränare då går det ju åt helvete. Något skaver i Östers IF och har gjort så länge. Några gubbs kapade damlaget, några gubbs motarbetar tränaren. FY FAN för dessa illojala gubbs som går någon utanför föreningens ärende. Rensa bort de ruttna gubbsen i styrelsen och var de annars gömmer sig! NU! De har kostat Öster en allsvensk plats. Ut med skiten, vädra ut skitlukten och ta nya tag framåt.

De flesta av dom är samtidigt duktiga och engagerade. Ordförande Karlsson (nu säger jag inte att han visat bristande förtroende och stöd för Velic) var till exempel drivande i rekryteringen av Järdler och han gör och har gjort, till skillnad från just Järdler, stora insatser för rödblått. Men visst är det tänkbart att flera i styrelsen sett Velic som en tillfällig lösning, precis som vi supportar. Att andretränaren får ta över när huvudtränaren lämnar i en krissituation är vanligt, om sedan andretränaren likt Velic svarar för en riktig bragd och räddar kvar laget i elitfotbollen är det lika naturligt att han får förnyat förtroende över nästa säsong - men förmodligen fortfarande uppfattas som en tillfällig lösning.

Jag har varit delad i mina känslor för Velic; att han räddade oss 2019 och har ett Österhjärta likt ingen annan finns i ena vågskålen. Att han inte är någon taktiker och helt saknar erfarenhet av att leda ett elitlag finns i den andra. De där två vågskålarna väger ganska jämnt. Nu hoppas jag på en huvudtränare där det positiva med stor marginal väger tyngre än det negativa. Och jag vill se någon utifrån, någon som helt saknar starka känslomässiga band till klubben då det nog är mer av ondo än godo när man ska leda ett lag och kunna ta svåra, obekväma beslut på löpande band. Hans Eklund är min favorit; han har visserligen ett förflutet i föreningen men det är snart 25 år sedan. Han har rätt utbildning, gott om erfarenhet, har gång på gång visat vad han kan uträtta med begränsade resurser och borde kunna se på sin gamla klubb med objektiva, kritiska ögon. Och jag är beredd att glömma vad han sade för sex år sedan, när han redan då var aktuell för Öster men fnyste bort oss i media med kommentaren ”för låg nivå” när vi spelade i Söderettan. Han valde Falkenberg och resten är historia. Nu håller vi rätt nivå och läget att ta över Öster har aldrig varit mer lämpligt än nu för vår gamle skyttekung. Välkommen, Hasse !

• @Jockeluring sa:
    Men nästa tanke är denna: Medan Denis stod där och sa det där - stod klubbdirektören och sportchefen vid hans sida utan att skruva på sig en millimeter. Jag gissar att det är två nya sheriffer i stan. <3

Precis just så. Moget, professionellt, ödmjukt - och ändå med glimten i ögat för att inte skapa en tryckt stämning. Jag är fylld av hopp inför framtiden.

• @Zingo sa:

@Jockeluring sa:

Precis just så. Moget, professionellt, ödmjukt - och ändå med glimten i ögat för att inte skapa en tryckt stämning. Jag är fylld av hopp inför framtiden.

Håller med, är också fylld av förhoppning.

Mitt ställningstagande i det hela är att jobbar man inom en organisation är man öppen för att diskutera, debatera, argumentera och vara oense om vägen framåt, tills det tas ett beslut. När beslutet tagits är man lojal mot det. När beslutet kom att Velic var huvudtränare och inte bara tillfällig under HT19, då följer man det eller lämnar organisationen.

Att vi utanför organisationen argumenterar för eller emot är en helt annan sak.

Lite analyserande senare om detta tror jag att detta kan vara bra för både klubben och Velic. Velic kan om han vill tränar en annan förening utan hjärtat inblandat, bli bättre och förhoppningsvis komma tillbaka om 5-6år och ta klubben vidare. För då har han skaffat den erfarenhet han behöver för att klara av det bättre och kanske kan hantera att träna klubben han älskar.

Gillad av:Calle01 (1 totalt)
  • @WittonAlbion sa:

@Lutavallen sa:
    UT MED DESSA FEMTEKOLONNARE SOM FÖSTÖR ÖSTERS IF!

De flesta av dom är samtidigt duktiga och engagerade. Ordförande Karlsson (nu säger jag inte att han visat bristande förtroende och stöd för Velic) var till exempel drivande i rekryteringen av Järdler och han gör och har gjort, till skillnad från just Järdler, stora insatser för rödblått. Men visst är det tänkbart att flera i styrelsen sett Velic som en tillfällig lösning, precis som vi supportar. Att andretränaren får ta över när huvudtränaren lämnar i en krissituation är vanligt, om sedan andretränaren likt Velic svarar för en riktig bragd och räddar kvar laget i elitfotbollen är det lika naturligt att han får förnyat förtroende över nästa säsong - men förmodligen fortfarande uppfattas som en tillfällig lösning.

Jag har varit delad i mina känslor för Velic; att han räddade oss 2019 och har ett Österhjärta likt ingen annan finns i ena vågskålen. Att han inte är någon taktiker och helt saknar erfarenhet av att leda ett elitlag finns i den andra. De där två vågskålarna väger ganska jämnt. Nu hoppas jag på en huvudtränare där det positiva med stor marginal väger tyngre än det negativa. Och jag vill se någon utifrån, någon som helt saknar starka känslomässiga band till klubben då det nog är mer av ondo än godo när man ska leda ett lag och kunna ta svåra, obekväma beslut på löpande band. Hans Eklund är min favorit; han har visserligen ett förflutet i föreningen men det är snart 25 år sedan. Han har rätt utbildning, gott om erfarenhet, har gång på gång visat vad han kan uträtta med begränsade resurser och borde kunna se på sin gamla klubb med objektiva, kritiska ögon. Och jag är beredd att glömma vad han sade för sex år sedan, när han redan då var aktuell för Öster men fnyste bort oss i media med kommentaren ”för låg nivå” när vi spelade i Söderettan. Han valde Falkenberg och resten är historia. Nu håller vi rätt nivå och läget att ta över Öster har aldrig varit mer lämpligt än nu för vår gamle skyttekung. Välkommen, Hasse !

Denis poängterade stödet från tre personer i ledningen, Jens, Vito och Jonas (ordf.)

I en helt inte orelaterad fråga, undrar jag vilka som sitter i valberedningen för Öster, någon som vet?

Gillad av:papy (1 totalt)
  • Denis poängterade stödet från tre personer i ledningen, Jens, Vito och Jonas (ordf.)

I en helt inte orelaterad fråga, undrar jag vilka som sitter i valberedningen för Öster, någon som vet?

Saknar Wibbes namn. En tillfällighet?

• @Eckart sa:

Denis poängterade stödet från tre personer i ledningen, Jens, Vito och Jonas (ordf.)

Saknar Wibbes namn. En tillfällighet?

Man ska såklart vara otroligt försiktig vid den här typen av spekulationer. Men absolut, det var hans namn som figurerade i mitt huvud igår också.

Gillad av:Eckart (1 totalt)
  • @NonPhixion sa:

Ola Rydén, Göran Lindahl och Henrik Cajnerud enligt hemsidan.

Gillad av:NonPhixion (1 totalt)

Oj.

Vi som lugnt och stilla resonerade om Denis uppfyllt förväntningarna eller ej. Och sen. En sån jävla smäll!

Vet knappt vem jag borde adressera men ni som vet ni vet. Mina frågeställningar till er som sågat Velic, har främst handlat om det som Presskonferensen faktiskt gav svar på. Har Denis uppfyllt det uppdrag han gavs av Styrelsen vid inträdet och vid förlängningen. Från ansvariga är svaret ja. Att andra, såväl enskilda supporters som uppenbart kollegor, i Föreningen haft andra önskemål och agendor, har ju också det blivit uppenbart. Och det är ok att supportar inte gillar, men som någon skrivit, att han motarbetats i klubben är åt helvete!

Mitt engagemang för Velic, och ibland några spelare som får släng av kritik, handlar nog en hel del av hur jag anser att man behandlar de sina. Jag har väldigt svårt för när det ska hängas ut och ibland förlöjligas och raljeras över spelare/tränare/eller andra som är klubbens killar och som gör sitt bästa för klubben. Jag klarar inte av det och tar därför chansen att ställa motfrågor för att få klarhet i vad som ligger bakom påståenden och uttalanden

Däremot tror jag inte jargongen här på forumet har någon som helst betydelse för de inblandade och dess beslut. Det kan förvisso vara olustigt och trist, men att spelare, ledare skulle känna sig kränkta av trots allt engagerat forumgnäll, nej det finn inte på kartan för mig. Jag tror också att detta forum överlag är ett av de allra bästa och att vi som skriver här är ovanligt nyanserade i en jämförelse. Det tycker jag EF och ansvariga ska vara väldigt stolta över. Var gränsen går för övertramp, ja det är bedömningar som varierar mellan oss alla här, liksom våra åsikter i olika frågor. Och det är i de allra flesta fall ok.

När det kommer till Denis kan jag bara tacka för den här tiden, för det engagemang, för den passion och för det arbete du och kollegorna lagt ner för att Östers IF ska vara där vi är idag. Era insatser har varit viktiga, rent av avgörande. Tack.

Framtiden, ja den blir obeskrivligt intressant, med tanke på att Föreningen nu skaffat sig förutsättningar och stabilitet att attrahera på ett helt annat sätt, där hela organisationens professionalitet signalerar något helt annat.

Jag har någon favorit till tränarskapet, som jag tidigare nämnt och jag fortsätter drömma en tid till. Oavsett så är jag lugn med att våra nuvarande föreningsföreträdare är kloka nog att hitta rätt i kommande rekryteringsprocess.

Forza Föreningen.

Gillad av:Slangen, Eric, DNA, penseln, zune, Kalle Dahl, gyros, lemon, Ingemar, Lewinsky, Zingo, Tompa, Atiba, Segeltorparn (14 totalt)
  • Vilka syftar velic på som motarbetat honom, inte de två nya tydligen, vilka återstår då

• @Oldtimern sa:
    Vilka syftar velic på som motarbetat honom, inte de två nya tydligen, vilka återstår då

En timanställd lokalvårdare enligt mina källor. Ingen idé att lägga energi på den frågan, gamling. Det är inte Ordförande Karlsson i alla fall, det har Velic bekräftat.

• Måste säga att det har varit en riktigt stark höst för laget och Velic. Helt klart imponerande svit. Har varit negativ till Velic men måste säga att det har bitvis sett riktigt bra ut.

En fundering jag får är om sviten började samtidigt som Velic bestämde sig för att lämna efter säsongen? Får en liten aning om det, att hans temperament ändrades en aningen just då. Vilket fick påverkan på spelarna.

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.