Velics framtid i Öster

13839404244

Kommentarer

• redigerade November 2021

@Plantagenparkeringen sa:

Med tanke på att vi värvade en halv ny startelva på lån så tycker jag att tränarmissen resulterat i rätt stora kostnader och resultaten är ett resultat av allsvenska lån.

Jag anser att ledarskapet är främsta problemet. Det andra problemet är hur vi spelar fotboll. Jag vill se fotboll för att underhållas, inte för att lägga 90 minuter på ett lidande. Och där tycker vi olika.

Vad menar du med att lånen ska ha resulterat i stora kostnader? Att låna spelare och ta delar av lönen eller i något fall hela kostnaden är bra mycket billigare än att köpa spelare då du slipper både övergångssumma och eventuell sign on-bonus.
    Glöm inte heller att en drös spelare lämnade samtidigt som lånen anslöt (Örnblom, Astvald, Alexandersson, Calle J, Henningsson). Så det här har snarare varit positivt rent ekonomiskt sett och sparat föreningen pengar - samtidigt som resultaten hela tidigt blivit allt positivare. Är inte det väldigt bra ur alla aspekter?

Och är det inte ett större lidande över 30 omgångar att riskera åka ur, alternativt att di fakto att göra det som de faktiska resultaten blev under Björkensjö och Järdler med deras mer anfallsinriktade fotboll?

Gillad av:Sultanen (1 totalt)
  • @Slangen sa:
    Vi har tio matcher utan förlust, varav majoriteten har varit mot lag på övre halvan. Vi har bland annat enkelt slagit suveräna och allmänt hyllade serieledaren. Vi har under perioden 18-8 i målskillnad. Vi har en spelartrupp som vittnar om harmoni. Att det ens diskuteras att sparka tränaren i förtid just nu är rätt underligt.

Nä, är rätt för jäkligt att folk har andra åsikter generellt faktiskt...

@McA sa:

@Slangen sa:
    Vi har tio matcher utan förlust, varav majoriteten har varit mot lag på övre halvan. Vi har bland annat enkelt slagit suveräna och allmänt hyllade serieledaren. Vi har under perioden 18-8 i målskillnad. Vi har en spelartrupp som vittnar om harmoni. Att det ens diskuteras att sparka tränaren i förtid just nu är rätt underligt.

Nä, är rätt för jäkligt att folk har andra åsikter generellt faktiskt...

Vem har sagt att det skulle vara för jäkligt? Folk får ha vilka åsikter de vill, vad ska vi annars ha forumet till? Men just den här åsikten tycker jag är underlig utifrån förutsättningarna, det är allt.

Gillad av:Petter Bengtsson, Drillo, Calle01 (3 totalt)
  • @Plantagenparkeringen sa:

@Bissan sa:

Man skulle kunna lösa huvudtränarens roll genom att göra som Gais gör. Man arbetsbefrierar honom året ut istället för att sparka. För att därefter hitta nya arbetsuppgifter till honom efter nyår, exempelvis ungdomstränare. Det gör att man slipper betala lönen för hela nästa år om han väljer att självmant avgå, eller så går lönen till att vara ungdomstränare istället.

Jag är mer intresserad av att få höra ditt svar på Drillos fråga tidigare i tråden. Och jag menar på allvar att jag är intresserad av en motivering till din så tydliga åsikt om att Velic ska få lämna trots de placeringar Öster tagit under hans ledning!?

Det är lättare att prestera i en grupp där kraven är borta, anno den här hösten. Så fort det kommer en press utifrån fallerar resultatet med sämre ledning.

Ex. Två sämre vårsäsonger från Velic med sitt gormande när sjön blir tuffare. "Laget" spelar riktigt dåligt under press. J-södra ex förra året. Men så fort det inte gäller något. Då är tyngden på axlarna borta. Majje går in som tränare och spelarna får den friheten i spelet man önskar.

Med tanke på att vi värvade en halv ny startelva på lån så tycker jag att tränarmissen resulterat i rätt stora kostnader och resultaten är ett resultat av allsvenska lån.

Jag anser att ledarskapet är främsta problemet. Det andra problemet är hur vi spelar fotboll. Jag vill se fotboll för att underhållas, inte för att lägga 90 minuter på ett lidande. Och där tycker vi olika.

Jag håller inte med dig om mycket av din analys, men uppskattar att du motiverar ditt ställningstagande i frågan. Tycker väl i och för sig det är märkligt att du lyfter upp Majje som avgörande faktor när han coachat i en av dessa tio matcher där vi varit obesegrade, men man ser väl det man vill se kanske…

Det jag dock också funderat på är likheterna mellan 2020 och 2021. Stark inledning båda åren för att därefter falla in i en formsvacka som sannolikt berövar oss på möjligheterna till avancemang för att sen åter hitta fin form. 2020 bröt vi svackan något tidigare, men då topp-trion ifjol vägrade tappa poäng så räckte det inte att upphämtningen började tidigare. Och det är mycket möjligt, säkerligen troligt, att Velic borde ha agerat annorlunda under svackorna för att vända skutan snabbare. Men min slutsats blir ändå att han bevisat att han kan vända negativa trender, att han levererar resultat över säsonger och att truppen verkar må bra. Sen är jag helt övertygad om att Velic själv analyserar varför svackorna båda säsongerna blev så långa som de blev och kommer lära sig av det.

Skulle vi släppa Velic nu har vi ju tagit alla kostnader för hans lärande för att en annan klubb ska få skörda frukterna. Då ser jag mycket hellre att det är vi som nästa år får skörda…

Gillad av:Drillo (1 totalt)

@Bissan sa:

Jag är mer intresserad av att få höra ditt svar på Drillos fråga tidigare i tråden. Och jag menar på allvar att jag är intresserad av en motivering till din så tydliga åsikt om att Velic ska få lämna trots de placeringar Öster tagit under hans ledning!?

Det är lättare att prestera i en grupp där kraven är borta, anno den här hösten. Så fort det kommer en press utifrån fallerar resultatet med sämre ledning.

Ex. Två sämre vårsäsonger från Velic med sitt gormande när sjön blir tuffare. "Laget" spelar riktigt dåligt under press. J-södra ex förra året. Men så fort det inte gäller något. Då är tyngden på axlarna borta. Majje går in som tränare och spelarna får den friheten i spelet man önskar.

Tack för motiveringen av din Velic kritik @Plantagenparkeringen och jag ska vara så tråkig och resonerande kring dina och mina bevekelsegrunder i åsiktskorridoren. ( Har någon någonsin skrivit bevekelsegrunder och åsiktskorridor i ett supporterforum? Nej det kan inte ha hänt. Jag ger mig själv ett gult kort direkt för osportsligt uppträdande)

Jag kan förstå och även dela din uppfattning att fotbollen inte alltid är roande underhållning, och att ledarskapet kan uppfattas är negativt, eller trumpet. Men man kan också använda ord som engagerat, genuint och besjälat, så har samma egenskaper också fått en positiv klang, Jag tror att det här i kan finnas nyanser av skillnader i etniska rötter, där Velic bakgrund skapat den han är, och hur han är. Och det visste även de som anställt honom. Kanske till och med därför. Det senare kan ibland bli till hinder för det konstruktiva, genomtänkta, mogna, förfinade ledarskapet som trots allt känslomässigt engagemang kan lyfta sig över det, för att verkligen verka konstruktivt, positivt för att stå för det ideala ledarskapet. Kanske ordbajseri i era ögon, men jag skulle kunna dra parallellen till Janne Anderssons ledarskap som beskriver att han tidigare i karriären gormat och skrikit och visat humör, men som nu lugnat ner sig, utbildat sig, skaffat erfarenhet och nu verkar med ett mer strategiskt ledarskap för att nå dit han med sitt engagemang vill. Sen gormar han en del under match ff. Det är känslor. Skönt. Han leder människor och grupper av högpresterande individer till att högprestera såsom grupp med en utveckling över tid. Det är enligt mig en hög nivå av ledarskap och fotbollskunskap, med stora underlag av fotbollskunskap och även cynism. Hans lag kanske inte alltid underhåller, men j-vlar vad bananrepubliken Sverige levererar.

Du menar också att han inte lyckas leda laget under press och hänvisar till svaga vårsäsonger och en underprestation mot J-Södra ifjol.

Här måste jag säga att det underbyggda referenserna svajar och rent av är snuttifierade.
    Min grund: Till att börja med vänder hans ledarskap en säsongslång underprestation till klarat kontrakt när han tar över en riktigt stukad spelargrupp hösten 2019. En leverans av resultat under press, över tid, som heter duga.

2020 utvecklas stabiliseras laget med en förvisso stabil, och defensivt stark fotboll kryddad med spetskunskapen Petar Petrovic som själv står för Östers offensiv,, när han kan, vill och har lust, Högklassig, men inget lagspel. Kombinationen sätter dock Öster på en stabil 4:e plats och i målet har man scoutat och plockat fram en doldis som levererade som tillsammans med HBK:S Malle var seriens bästa keeper. Leverans av resultat över tid, dock utan att leverera i toppmatcherna, där kan Södra få vara med som exempel.

"2021 tar han beslut under press som är långt ifrån populistiska, men han gör det för att han tror på dem. Klubbens påläggskalv till bänken för att kapten Månz ska ta hans plats som i sin tur ersätts av det som visar sig bli säsongens mittback i Superettan John Stenberg, Laget svajar sedan till ordentligt när Mehic går sönder, När Calle vill söka sig bort och saknaden av Petars spets är borta. Pressen som byggs upp är här väl då hög om något, men Velic får med stöttning av andra nytillkomna ta beslut om att släppa breddspelare, sälja toppspelare och låna in spelare med potential. Laget stallar ytterligare en tid men sakta trummar maskineriet ingång från ett stabilt defensivt lag till en maskin omöjlig att slå med poängsnitt över 2 poäng per match under andra halvan av -21. Topplag som HIF, Södra och Värnamo, med flera får denna säsong äta gräs mot Velic maskin. Leverans av resultat under press.

Du tycker att ett halvt lag av lånespelare har orsakat stora kostnader. Har den, undrar jag? Mehic, Keene, Calle, Alle, Alexandersson och Hörnblom har bekostats av Försäkringskassan med anledning av sina skador, eller har minskat lönekostnader med sina flytter till andra klubbar. Calles flytt t o m genererade pengar. Man köpte istället in Isak och betalar del av löneposter för spelare tillhöriga AS-trupper, men som sannolikt ännu inte sitter på några höga löner. Både Keene och Mehic hade med säkerhet mer betalt än vad inlånade young guns kostat. Jag skulle tro att årets truppförändringar snarare sparat pengar. Jag kan ha fel.

Du hyllar Majjes ledarskap för spel och resultat i en match!! när Velic efter några ostskivor får sitta på läktaren för sina upprepade känsloutbrott från sidlinjen. Tror du på riktigt att Velic varit isolerad från att leda laget, lägga taktik och förbereda inför det som blev en kölhalning av pigga Bois på bortaplan? Tror du att Majje tog över förberedelse veckan och ändrade allt efter sitt eget huvud för att han för en gångs skull fick chansen att göra något annorlunda än Denis? Jag säger att DV var högst involverad och betydande för vad som levererades. Jag kan ha fel. Och, nej, jag tycker inte att det är klädsamt en Österledare upprepat drar på sig kort på bänken. Jag tror dock att han lär sig och att hans chefer berör problematiken vid tillfälle med kritik av den dignitet som det kräver. Jag ser dock inte att det är ett genuint, verkligt problem som får konsekvenser. Östers spelare presterar och beter sig på ett väldigt bra sätt på planen, enligt min uppfattning.

Efter att ha analyserat grunden till din motorsåg av DV så tycker jag verkligen inte att den är väl underbyggd och håller. Du har dock all rätt att ha den såsom åsikt, och jag kan som sagt också ha förståelse för åsikten att fotbollen såsom underhållningsvara kunder vara större. Till och med klart större. Däremot tror jag att jag efter att ha analyserat och värderat din kritik mot min egen uppfattning, kommit att sitta med en än större respekt för vad Denis och gruppen faktiskt levererat.

Men jag hittar där också en annan nyans och förståelse för hur vi som supportrar till samma lag kan komma till så olika slutsatser. Där du ser lidande och brist på underhållning som ett misslyckande, där ser jag samma lidande som en konsekvens av en kärlek, ett kall att stå upp för, en ynnest att få känna, få följa och få lida med sitt hjärtas lag, se hennes kamper och våndor och få känna den genuina glädjen när tid kommer. Det är som livet. Det kan inte alltid vara härligt och mysigt. Det ska fan vara lite motvind och tuggmotstånd, så att man vet åt vilket håll man är på väg. Mysigt, trevligt underhållande det kan vi ha i livet efter detta.

Så Plantis, hoppas du kan ursäkta min recension av din kritik. Det kan mycket väl vara jag som bara inte begriper bättre. Men trösta dig då med att dåliga recensioner är sånt som artister, kritiker, spelare, tränare och ledare får stå ut med. I synnerhet när de kommuniceras i ett supporterforum.

/ D

Gillad av:Bonus, Thojo, DNA, jores, Ingemar, Suppe, Bissan, Sultanen, Ozze, Weerez, outdoor_miner (11 totalt)
  • @Plantagenparkeringen sa:

@Bissan sa:

Man skulle kunna lösa huvudtränarens roll genom att göra som Gais gör. Man arbetsbefrierar honom året ut istället för att sparka. För att därefter hitta nya arbetsuppgifter till honom efter nyår, exempelvis ungdomstränare. Det gör att man slipper betala lönen för hela nästa år om han väljer att självmant avgå, eller så går lönen till att vara ungdomstränare istället.

Håller inte med. När Öster började sin förlustfria svit så var kontraktet långt kvar. Och jag kan lova att alla inom Öster hade lika mycket ångest som vi på forumet. Kvalet 2019 var inte heller fritt från press (understatement).

Gillad av:Bissan, Petter Bengtsson, Slangen (3 totalt)
  • @Calle01 sa:

@Bissan sa:

Håller inte med. När Öster började sin förlustfria svit så var kontraktet långt kvar. Och jag kan lova att alla inom Öster hade lika mycket ångest som vi på forumet. Kvalet 2019 var inte heller fritt från press (understatement).

Japp, dessutom 6 raka utan vinst när säsongen vände hemma mot seriesegrarna. Då låg vi riktigt pyrt till. Då var laget och Denis verkligen under press men lyckades ändå vända skutan. Sen är det klart att det alltid är enklare med vind i seglen men det är det ju för alla lag och tränare.

Gillad av:Bissan (1 totalt)
  • Om man fokuserar på hösten 2019 är det nog en stor fundering vad som faktiskt gjorde skillnaden. Var det bytte från järdler till velic? Eller att KGB kom in som pådrivare på träning? Eller tack vare keane och johan Persson som anslutit innan järdler fick gå? Kanske troligare en mix, där nog jag nog lutar åt att velic är den som stod för den lilla biten.

Så, att vara så säker som att det var velic som stod för vändningen, är kanske allt för enkelt att uttala sig om.

Om vi tittar på 2020 i förhållande till våren 2021, är det helt annorlunda att vara tränare för ett lag med flera äldre tongivande spelare som Stefan Karlsson, johan Persson och keane, än 2021 då alla de tre är borta, även om keane finns med omgruppera finns inte hans ledargärning kvar på plan.

Tittar vi sedan på nyförvärven inför 2021, är det inte många som det gått speciellt bra för, även om det kanske släppt lite de senaste matcherna.
    Och ska vi vara ärliga, är nog ingen av lånespelarna några som velic hittat utan det är sportchef och klubbdirektör som fixat det. Lite som det ska vara.

Så, att på något sätt höja velic till skyarna, för de snart 2,5 åren, är nog att ta i.

Min bild är fortfarande att han inte har de egenskaper jag eftersöker hos en tränare. Så för mig blir frågan vad som är bäst för klubben, ge velic ett år till för att sedan leta ny tränare som ska ta klubben uppåt, som jag inte tror velic har kapacitet till varken sportsligt som individuellt, eller direkt leta efter den tränaren?

För om velic fortsätter och inte kan ta klubben vidare, när kan nästa tränare se till att klubben är mogen för att ta klivet upp?

Visst, roar och schenka behövde två år, Jacobsson ett år för att ta klivet upp. Så allsvenskan 2024 kanske, är vi nöjda med det?

Bara mina funderingar om tränarstatusen.

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)

Tjena @fåtöljsupporter

Då jag står i skottlinjen med min PRO- Velic analys känner jag mig skyldig att svara men även ställa några motfrågor.

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
    Om man fokuserar på hösten 2019 är det nog en stor fundering vad som faktiskt gjorde skillnaden. Var det bytte från järdler till velic? Eller att KGB kom in som pådrivare på träning? Eller tack vare keane och johan Persson som anslutit innan järdler fick gå? Kanske troligare en mix, där nog jag nog lutar åt att velic är den som stod för den lilla biten.

Så, att vara så säker som att det var velic som stod för vändningen, är kanske allt för enkelt att uttala sig om.

>
    2019. Vändningen. Du lutar åt att Velic stod för den lilla delen i den. Ok. Jag konstaterar att han var Chefstränaren som också är den som tillsätter leder och nyttjar en andretränare. Då var det ju ett bra drag av honom att ta hjälp av en KGB och låta honom gasta på träningarna. En klockren start på sin ledargärning att inse han inte ska vara den som gör allt. Så att vändningen sker av en mix av åtgärder, absolut, men varför förminska Chefstränarens ansvar i det? Han stod inteför vändningen ensam, men han var huvudansvarig för de som gjorde det. Gott nog för mig.

Om vi tittar på 2020 i förhållande till våren 2021, är det helt annorlunda att vara tränare för ett lag med flera äldre tongivande spelare som Stefan Karlsson, johan Persson och keane, än 2021 då alla de tre är borta, även om keane finns med omgruppera finns inte hans ledargärning kvar på plan.

Vad menar du med att det är annorlunda med erfarna vs oerfarna? Förstår inte hur då detta förhållande isf klandrar DV.

Tittar vi sedan på nyförvärven inför 2021, är det inte många som det gått speciellt bra för, även om det kanske släppt lite de senaste matcherna.
    Och ska vi vara ärliga, är nog ingen av lånespelarna några som Velic hittat utan det är sportchef och klubbdirektör som fixat det. Lite som det ska vara.

Långt ifrån alla, men flera av nyförvärven har inför året har tagit ordinarie platser redan från seriestart, och fler har tillkommit senare, vilket får anses naturligt då det varit flera unga oerfarna spelare som tillkommit. Enda plumpen var väl egentligen Örebroarn. Men vilken verkningsgrad hade då krävts för att nyförvärven skulle varit godkända? . Hur kan det medföra kritik mot Velic att andra funktioner i Föreningen är de som jobbar fram lånespelare under säsong? DV kan ju ha uttryckt vad han behöver och fört fram önskemål om förändringar som föreningsledarna jobbat fram tillsammans. Då betyder det att samarbetet mellan funktioner fungerar. Gott så.

Så, att på något sätt höja velic till skyarna, för de snart 2,5 åren, är nog att ta i.

Upplever nog inte att det är någon här som höjer DV till skyarna förutom i tillfälliga euforiska utbrott, Men jag kan tycka att han efter förutsättningarna har gjort ett gott jobb, med absolut godkända resultat. Men någon gloria på huvudet. Nej då får han allt spela upp oss i AS först.

Min bild är fortfarande att han inte har de egenskaper jag eftersöker hos en tränare. Så för mig blir frågan vad som är bäst för klubben, ge velic ett år till för att sedan leta ny tränare som ska ta klubben uppåt, som jag inte tror velic har kapacitet till varken sportsligt som individuellt, eller direkt leta efter den tränaren?

Du tycker inte att han är den tränare som du eftersöker. Det är din åsikt, och det är ok så.

För om velic fortsätter och inte kan ta klubben vidare, när kan nästa tränare se till att klubben är mogen för att ta klivet upp?

Om Föreningen under Velics ledning inte leder laget till AS nästa år. Ja då kan nästa tränare kroka i därefter om Sportchefen tycker det finns anledning att byta.

Visst, roar och schenka behövde två år, Jacobsson ett år för att ta klivet upp. Så allsvenskan 2024 kanske, är vi nöjda med det?

Jag har svårt att förstå slutsatsen att ett tränarbyte medför avancemang till AS som en självklar följd inom ett eller två år. Är det verkligen så?

Men det är fullt fritt att tycka och önska en annan tränare bara för att man inte gillar nuvarande. Men att såga honom för uteblivna resultat, misslyckade värvningar, nej jag kan inte köpa att det är en rimlig slutsats. Men förtydliga gärna vad det är jag har missat med att svara på mina funderingar.

Gillad av:Petter Bengtsson, Bissan (2 totalt)
  • Väl formulerat Drillo, skriver under på det mesta.

Försöker inte heller på något sätt höja Velic till skyarna. Han har fortfarande en del kvar att bevisa innan jag jämför hans tid som Östertränare med Roars. Men jag delar i övrigt synen på att han hittills gjort vad man kunnat önska sig, och i vissa delar lite därtill, men att det finns bitar att utveckla.

När det kommer till nyförvärv så tycker jag dock att insatsen inför årets säsong inte är godkänd. Spelare för spelare är det många som har visat sig nyttiga och bra nyförvärv, Tatu har växt, Hauksson närmar sig att bli en general/sheriff, Engqvist är spännande och nyttig och Brenner-Toris är jag sjukt nyfiken på att se mer av. Men den sammantagna uppsättningen av laget var inte optimal. Den var alltför "tråkig", utan finess och fart och där en kreativ spelare som den evigt diskuterade Petrovic inte ersattes tillräckligt väl. Därför blir jag än mer pro-Velic nu när det finns en sportchef som sköter dessa bitar.

• @Drillo sa:
    Tjena @fåtöljsupporter

Då jag står i skottlinjen med min PRO- Velic analys känner jag mig skyldig att svara men även ställa några motfrågor.

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
    Om man fokuserar på hösten 2019 är det nog en stor fundering vad som faktiskt gjorde skillnaden. Var det bytte från järdler till velic? Eller att KGB kom in som pådrivare på träning? Eller tack vare keane och johan Persson som anslutit innan järdler fick gå? Kanske troligare en mix, där nog jag nog lutar åt att velic är den som stod för den lilla biten.

>
    2019. Vändningen. Du lutar åt att Velic stod för den lilla delen i den. Ok. Jag konstaterar att han var Chefstränaren som också är den som tillsätter leder och nyttjar en andretränare. Då var det ju ett bra drag av honom att ta hjälp av en KGB och låta honom gasta på träningarna. En klockren start på sin ledargärning att inse han inte ska vara den som gör allt. Så att vändningen sker av en mix av åtgärder, absolut, men varför förminska Chefstränarens ansvar i det? Han stod inteför vändningen ensam, men han var huvudansvarig för de som gjorde det. Gott nog för mig.

Ser inte att det är någon som står i någon skottlinje, bara olika argument som tas upp till diskussion.

Är du säker på att det var så det gick till när Velic fick ta över som huvudtränare när Järdler lämnade?
    Eller kan det kanske varit så att klubbledningen redan gjort klart med KGB och att Velic fick honom på köpet? Kan varit en redan uppgjord lösning när Velic fick frågan om att han var villig att ta över. Utan att vi var med i diskussionerna när Järdler fick gå, har vi nog svårt att klargöra vilket av falen som var det rätta.

Min lutning är nog snarare att det är komplext och att det inte enkelt går att säga att det är huvudtränaren som är den som står för de avgörande pusselbitarna i detta fallet. Det var troligen en mix.

Jag har svårt att förstå slutsatsen att ett tränarbyte medför avancemang till AS som en självklar följd inom ett eller två år. Är det verkligen så?

Det är väl ingen som skrivit att tränarbyte medför ett avancemang till AS. Dock har klubben som mål och ambition att bli en förening som spelar i AS relativt snart. Och om vi har ett scenario där Velic är kvar sitt nästa år på kontraktet, sedan väljer att byta för att han inte har de egenskaper som behövs. Då skjuter vi troligen ett möjligt avancemang framåt i tiden. Eftersom att det faktiskt inte är enkelt för en ny tränare att ta över med en kravbild att inom ett-två år ta föreningen upp i AS.

Men det är fullt fritt att tycka och önska en annan tränare bara för att man inte gillar nuvarande. Men att såga honom för uteblivna resultat, misslyckade värvningar, nej jag kan inte köpa att det är en rimlig slutsats. Men förtydliga gärna vad det är jag har missat med att svara på mina funderingar.

Vilken tur att står oss fritt att ha olika åsikter. För mig går resultat tätt ihop med spelsätt och hur man uppträder vid plan som utanför matchsituationer. För mig är det en helhet och när jag bedömer tränare, är det många parametrar som ska falla på rätt plats.

Men, jag kan ha fel, precis som alla andra.

@Drillo sa:

@Bissan sa:

Jag tror att det här i kan finnas nyanser av skillnader i etniska rötter, där Velic bakgrund skapat den han är, och hur han är. Och det visste även de som anställt honom. Kanske till och med därför. Det senare kan ibland bli till hinder för det konstruktiva, genomtänkta, mogna, förfinade ledarskapet som trots allt känslomässigt engagemang kan lyfta sig över det, för att verkligen verka konstruktivt, positivt för att stå för det ideala ledarskapet. Kanske ordbajseri i era ögon, men jag skulle kunna dra parallellen till Janne Anderssons ledarskap som beskriver att han tidigare i karriären gormat och skrikit och visat humör, men som nu lugnat ner sig, utbildat sig, skaffat erfarenhet och nu verkar med ett mer strategiskt ledarskap för att nå dit han med sitt engagemang vill. Sen gormar han en del under match ff.

En kommentar på 4e platsen och att vara nöjd över den vilket jag ändå läser in att du tycker att vi bör vara. Det var Askens ständiga resultat, däromkring. Men han har ändå inte lyckats efter han lämnade Öster, trots att många här tycker att han är en fantastisk tränare. Spelfilosofi är skrämmande likt.

Apropå Pavic i senaste kommentar kring truppen. Att allt är frid och fröjd i medgång tvivlar ingen på. Men det är inte där det avgörs vilken tränare man är. Det är i motgång.

Baserat på det Pavic säger nedan så tycker jag det finns anledning att tänka ett par varv och inte bara avfärda det som jugge mentalitet och köpa att han går sin kulturella väg. Utan ha förväntningar på utveckling även där. Kan inte se att han ens har börjat på resan på att bli mer lik Janne Andersson. Möjligt att han är där om 10 år men just nu klarar han inte av att ta bort press och skapa ett vägvinnande lag.

Att han har ett gott hjärta är ju bra att lägga till, för att få behålla startplatsen :/

Pavic om Velic: Han var lite tjurig av sig (på plan) minns jag. Vi var i ettan då och han accepterade inget slarv eller loj inställning. Väldigt hård på det sättet med ett jäkla temperament. Bra på att motivera och väcka oss när vi är dåliga. Ganska lik i hur han var som spelare, kanske lite tuffare och hårdare nu. Har ett väldigt gott hjärta. Aldrig några problem när det gäller saker utanför fotbollen.

• När man tittar på olika parametrar som nämnts figurerar inflytandet från KGB, Persson och Keene vid vändningen 2019, och erfarenheten från spelare som Mehic, Persson, Stefan och Keene i samband med fjärdeplatsen 2020. I år när vi vände skutan mot Värnamo, som det för övrigt var evigheter sen vi slog, var inga av dessa parametrar inblandade. Jag har svårt att inte se det som ett tecken på gott ledarskap där man kan lyckas få gruppen att tro på vad man gör trots en säsong som varit minst sagt knackig.

Med det sagt är jag inte så pro-Velic som det kanske verkar. Jag tror vi hamnar övre mitten nästa säsong också, om vi inte får en riktigt bra balans och spets i truppen (Vitos jobb). Däremot är det ju så att man kanske framstår mer för något än man är när man anser att de som tycker annorlunda presenterar argument som i mitt tycke inte håller. Hade Velic kontrakt gått ut efter säsongen hade jag inte gråtit blod om det inte blev en förlängning och en annan lovande tränare plockats in. Nu har han kontrakt nästa säsong också och det är fine by me, presterar han inte tillräckligt bra nästa säsong har han iaf fått en ärlig chans innan vi plockar in något nytt.

Gillad av:Vikash, Zingo, Platini (3 totalt)
  • @jores sa:
    När man tittar på olika parametrar som nämnts figurerar inflytandet från KGB, Persson och Keene vid vändningen 2019, och erfarenheten från spelare som Mehic, Persson, Stefan och Keene i samband med fjärdeplatsen 2020. I år när vi vände skutan mot Värnamo, som det för övrigt var evigheter sen vi slog, var inga av dessa parametrar inblandade. Jag har svårt att inte se det som ett tecken på gott ledarskap där man kan lyckas få gruppen att tro på vad man gör trots en säsong som varit minst sagt knackig.

Med det sagt är jag inte så pro-Velic som det kanske verkar. Jag tror vi hamnar övre mitten nästa säsong också, om vi inte får en riktigt bra balans och spets i truppen (Vitos jobb). Däremot är det ju så att man kanske framstår mer för något än man är när man anser att de som tycker annorlunda presenterar argument som i mitt tycke inte håller. Hade Velic kontrakt gått ut efter säsongen hade jag inte gråtit blod om det inte blev en förlängning och en annan lovande tränare plockats in. Nu har han kontrakt nästa säsong också och det är fine by me, presterar han inte tillräckligt bra nästa säsong har han iaf fått en ärlig chans innan vi plockar in något nytt.

Klockrent inlägg. Tycker att det blir löjligt när man argumenterar som att allt eller ens nästan allt Velic gör är rätt och bra, samtidigt som det blir lika löjligt när man argumenterar åt andra hållet. Velic har så klart gjort en hel del bra saker, annars når man inte de resultat som nåtts. Men åtminstone jag tycker mig se brister, framförallt i vilka slutsatser som dras av hur matcherna faktiskt sett ut och vad som lett till vissa resultat och inte.

Velic har satt ett otroligt bra försvarsspel vilket faktiskt är nära nog en bragd eftersom backlinjen i flera matcher bara bestått av två spelare av hög SE-klass. Det offensiva spelet har däremot lämnat en hel del att önska, både i hur man söker spela och vilka val som görs avseende vilka som spelar. Tycker att det finns samma tendens som här inne ibland; att oavsett hur en match sett ut är det nästan bara utfallet man drar växlar på. Vi hade en period mot slutet på sommaren där vi gjorde spelmässigt bra matcher men inte fick med oss något alls på grund av ineffektivitet. Nu har vi haft medstuds ett gäng matcher trots att spelet ibland hackat betänkligt. Lite samma sak föregående säsong också. Det oroar mig när man ser till vilken utveckling som finns att förvänta framöver.

Med det sagt är jag inte ett dugg orolig att vi ska åka ur eller ens komma verkligt nära att göra det med Velic vid rodret. Och det är utifrån det jag instämmer i din hållning. När han har kontrakt nästa säsong också tycker jag gott man kan låta honom visa om det finns mer utveckling att hämta från den relativt stabila platå som vi befinner oss på i dag. Det är låg risk och potentiellt hög (om än i mina ögon inte särskilt sannolik) utdelning. Åtminstone under förutsättning att inte något annat superalternativ plötsligt uppenbarar sig som realistiskt.

Gillad av:Zingo, McA (2 totalt)
  • Jag ställer mig helt bakom det @jores och @Vikash säger ovan. Snyggt formulerat!

Gillad av:Pekka (1 totalt)

@Zingo sa:
    Jag ställer mig helt bakom det @jores och @Vikash säger ovan. Snyggt formulerat!

Och så tidlösa inlägg! Mitt höll nästan i tio minuter...

Edit: Får i stället ta tillfället i akt att tacka Velic för hans gärning. Framför allt hans insats under 2019 kan aldrig överskattas. Att vi i dag som det känns är på rätt väg som förening i stort, hade inte varit möjligt utan det han gjorde då. Det ska aldrig glömmas bort. Så stort tack Denis, lika stort lycka till i vad du tar dig för framöver, om du fortsätter tränarkarriären: varmt välkommen tillbaka som en ännu skickligare sådan i framtiden!

Gillad av:Suppe, Platini (2 totalt)
  • Mycket oväntat att han själv väljer att lämna. Och oroande att det sker utan att samtidigt presentera en ny tränare.

Dock skönt att veta att vi inte kommer behöva stå med en extra lönekostnad nästa säsong. Och att vi har Jens och Vito som ska uppbringa en stabilitet i föreningen oavsett tränare.

Men idag sörjer jag och tackar Denis för hans insatser!

• Jag har tårar i ögonen nu faktiskt. Det är tydligt att det är hans hjärta för Öster som är problemet, att han inte lyckas vifta undan det dåliga som kommer av känslor för en förening med det bra. En av de bästa presskonferenser jag varit med om. Ett modigt och moget beslut. Vilken konstig dag, känner mig helt tom. Men samtidigt övertygad om att det är rätt. Både för Denis och för föreningen, min känsla har varit hela hösten att han inte riktigt varit "där" och nu vet vi orsaken.

Gillad av:Vikash, jon, xonitex, lundino, DNA, outdoor_miner, Ronnie, Manne, Calle01 (9 totalt)
  • @Bissan sa:
    Mycket oväntat att han själv väljer att lämna. Och oroande att det sker utan att samtidigt presentera en ny tränare.

Dock skönt att veta att vi inte kommer behöva stå med en extra lönekostnad nästa säsong. Och att vi har Jens och Vito som ska uppbringa en stabilitet i föreningen oavsett tränare.

Jag tror inte en sekund på att Velic avgått självmant. Det är så här man gör för att det skall se snyggt ut för alla parter. Öster har säkert en ny tränare på gång i kulisserna. Ett starkt namn som kan föra föreningen till Allsvenskan.

• @Lutavallen sa:

@Bissan sa:
    Mycket oväntat att han själv väljer att lämna. Och oroande att det sker utan att samtidigt presentera en ny tränare.

Jag tror inte en sekund på att Velic avgått självmant. Det är så här man gör för att det skall se snyggt ut för alla parter. Öster har säkert en ny tränare på gång i kulisserna. Ett starkt namn som kan föra föreningen till Allsvenskan.

Han sa ju själv det för att inte det skulle bli några spekulationer så menar du att han ljuger?

• Jens Gustafsson??

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
  • @Lutavallen sa:

@Bissan sa:

Men varför gör man inte det när säsongen är färdigspelad? Vi har fortfarande en teoretisk chans till kvalplatsen. Tycker situationen är både märklig och olustig. Håller tummarna att alla inblandade vet vad de gör. Du kan säkert ha rätt i att parterna ingått ett avtal om tidigt avsked och att detta då är ett snyggt sätt att sköta det hela utan att skugga faller på någon part men då tar jag för givet att efterträdaren redan är klar. Men det finns kanske en poäng med att hålla på den nyheten tills efter säsongen är färdigspelad.

• @jores sa:

@Lutavallen sa:

@Bissan sa:

Men varför gör man inte det när säsongen är färdigspelad? Vi har fortfarande en teoretisk chans till kvalplatsen. Tycker situationen är både märklig och olustig. Håller tummarna att alla inblandade vet vad de gör. Du kan säkert ha rätt i att parterna ingått ett avtal om tidigt avsked och att detta då är ett snyggt sätt att sköta det hela utan att skugga faller på någon part men då tar jag för givet att efterträdaren redan är klar. Men det finns kanske en poäng med att hålla på den nyheten tills efter säsongen är färdigspelad.

Ja konstigt. Det blir kanske som förra året där man ändå hade en teoretisk (större än i år) chans att nå kval men laget räknar med att det inte ska gå och presterar då inte på max

Timingen är intressant, men inte skadlig som jag ser det. Snarare klok. Kan handla om att förekomma spekulationer som redan var på väg ut, att ge föreningen mer tid att hitta en ersättare, att låta världen tidigt få veta att Öster behöver en ny tränare nästa år helt enkelt. Mycket möjligt att Vito/Jens pratar med möjliga ersättare redan, men att man gärna vill få in fler alternativ att utvärdera? Kanske också viktigt för Denis själv att kommunicera ut det nu?

Gillad av:Manne (1 totalt)
  • Skulle tro att det främst finns en anledning till att han lämnar. Det beror på oss fans och allt gnäll som är hela tiden..
    Kan tycka, att som ny tränare, hinna med att rädda föreningen,i ens hjärta, kvar första säsongen, ta en fjärdeplats andra säsongen och ligga på en femteplats, med två omgångar kvar, sin tredje är mer än godkänt.

Sen kan man snacka om att en tränare ska klara av den pressen, men själv så hade jag nog ställt mig och pekat finger mot klacken efter varje seger..

Sen de här skitsnacket om att vi ska spela ”österfotboll”, när gjorde vi de senast? Kommer att sluta med att vi signar en ny ung och hipp järdler och så spelar vi i söderettan igen.

Så skuggan faller, enligt mig, på oss supportrar. De är vårt fel om vi spelat i söderettan om två säsonger..

Känns oerhört tungt och frustrerande just nu vilket lär färga min text.

Gillad av:Bissan, Petter Bengtsson, Sheriffen (3 totalt)
  • Jo nåt står inte rätt till men inget ovanligt i det yrket, kanske en kombo av både lätta på trycket/pressen 24-7 lite, mer tid från familjen samt en situation inom föreningen som inte varit på topp my best guess!
    Lycka till framgent Velic, du skalla vara stolt med det du presterat som spelare o ledare, vi fans är det definitivt!

• Äntligen!

Ikväll firar både jag och Velic. Båda parter verkar lika lättade över att 2.5 år är över. Tack för att du höll oss kvar i S1 när det stormat som värst.

• @jbo sa:
    Skulle tro att det främst finns en anledning till att han lämnar. Det beror på oss fans och allt gnäll som är hela tiden..
    Kan tycka, att som ny tränare, hinna med att rädda föreningen,i ens hjärta, kvar första säsongen, ta en fjärdeplats andra säsongen och ligga på en femteplats, med två omgångar kvar, sin tredje är mer än godkänt.

Sen kan man snacka om att en tränare ska klara av den pressen, men själv så hade jag nog ställt mig och pekat finger mot klacken efter varje seger..

Sen de här skitsnacket om att vi ska spela ”österfotboll”, när gjorde vi de senast? Kommer att sluta med att vi signar en ny ung och hipp järdler och så spelar vi i söderettan igen.

Så skuggan faller, enligt mig, på oss supportrar. De är vårt fel om vi spelat i söderettan om två säsonger..

Ligg du sömnlös i onödan och tro att det enbart handlar supportrars krav. Östers IF har bland de lägsta kravbilderna i elitfotbollen. Skulle säga att det är värre att vara tränare i Degerfors. Man kan inte välja att bli elittränare i nån sport och bry sig om vad vi nötter på läktaren kläcker ur oss.
    Generellt är det väldigt snällt klimat här i Växjö. Tror mkt mer att det handlar om personer med pengar som sprider fel sorts inflytande i föreningen. Folk som springer på kansliet och tycker en massa saker som inte har där att göra.

• @ÖÖIIFF sa:
    Jo nåt står inte rätt till men inget ovanligt i det yrket, kanske en kombo av både lätta på trycket/pressen 24-7 lite, mer tid från familjen samt en situation inom föreningen som inte varit på topp my best guess!
    Lycka till framgent Velic, du skalla vara stolt med det du presterat som spelare o ledare, vi fans är det definitivt!

Ja jag håller med de som har tyckt att han sett tärd ut på sistone. Han har kanske varit på gränsen till utmattning efter 2.5 år med hög arbetsbörda och känslomässig intensitet. Behöver nog en paus och varva ner lite innan han tar ett nytt uppdrag. Lycka till coach Velic oavsett vad du väljer att göra härnäst och tack för den här tiden!

Gillad av:Petter Bengtsson, ÖÖIIFF, Zingo, DNA, lemon, Manne (6 totalt)
  • Vad man benämner som snällt klimat går ju o diskutera. Visst vi har inga kvartssamtal eller liknande som en del andra föreningar måste utstå.
    Men skulle säga att vi har nog några av Sveriges gnälligaste fans. Till stort färgade av hur stan ser ut i övrigt. Detta va något man snabbt märkte när man flyttade till Växjö.

@McA sa:

@jbo sa:
    Skulle tro att det främst finns en anledning till att han lämnar. Det beror på oss fans och allt gnäll som är hela tiden..

Ligg du sömnlös i onödan och tro att det enbart handlar supportrars krav. Östers IF har bland de lägsta kravbilderna i elitfotbollen. Skulle säga att det är värre att vara tränare i Degerfors. Man kan inte välja att bli elittränare i nån sport och bry sig om vad vi nötter på läktaren kläcker ur oss.
    Generellt är det väldigt snällt klimat här i Växjö. Tror mkt mer att det handlar om personer med pengar som sprider fel sorts inflytande i föreningen. Folk som springer på kansliet och tycker en massa saker som inte har där att göra.

Gillad av:Lewinsky (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.