Östers IF - GAIS

2456

Kommentarer

• @Virden sa:
    Intersport har sålt slut

Säljer inte Öster också merch vid arenan i någon butik eller minns jag fel?

• Jovisst, östershopen finns på Visma

• @Virden sa:
    Jovisst, östershopen finns på Visma

Vilka öppettider har den?

• Innan match annars kontakta kansliet

• Min magkänsla säger mig att vi får det tufft i morgon. Hoppas den säger fel.

Gillad av:Petter Bengtsson, Segeltorparn (2 totalt)
  • Har vi bestämt vilka som startar ännu?

• Förluster för BoIS, TFF och HIF gör att jag är lite extra laddad för morgondagen. 9 poäng så blir vi 4a(eller 3a om HIF faller ihop). Gå för det nu!

Gillad av:outdoor_miner, Petter Bengtsson, Tompa, jon (4 totalt)
  • redigerade November 2021

Spännande av GP att inte låtsas om skadan på Damir, utan få det att låta som makrillarnas vändning mot oss bara var grundad i skicklighet och jävlaranamma...

"den där galna majaftonen i våras. Den då Gais, inför ett gäng tokladdade restaurangbesökare och åtta åskådare, stod för en vändning som var både galen och osannolik. Där underläge 0–2 i matchminut 82 blev till seger 3–2 efter avgörande i den 97:e minuten signerat Boris Lumbana. En comeback som tog Gais upp i serieledning av superettan efter fyra omgångar. Motståndarna den kvällen var Östers IF.
    [...]
    tillåta sig att slå på en videosekvens med den sista kvarten från matchen på Ullevi. Minnas tillbaka. Se hur bra de hade det, hur fin fotbollen kan vara. Och så sätta det på repeat. Proppa hjärnorna fulla med de där bilderna. Få tillbaka samma tro nu som de hade då och ta med sig det ut på Visma arena, när det återigen är dags att möta Öster. "

Gillad av:Slangen, Calle01, jon (3 totalt)

@Jockeluring sa:

@Vikash sa:

@Jockeluring sa:
    1,35 milj i skillnad mellan 4e och 7e plats?

Om det stämmer är det bästa laget som gäller hela vägen. Dvs Stulic på bänken, m.m.

FInns en alternativkostnad som skulle kunna vara högre än skillnaden mellan utbetalningarna beroende på tabellplacering.

Intressant fundering. Exempel: ”Vi tror på Stulic, men han måste köras in. Kan kosta oss 600.000 i prispengar, dvs mindre än kostnaden för ny huvudmålis.” Nåt sånt? Det skulle kräva, tänker jag, att Stulic imponerat i det tysta. — Ekvationen går att utsätta andra för i truppen också.

Mnja, något ditåt men jag menar så här:
    Om föreningen tror på Stulic och gör det på det sätt man åtminstone tidigare kommunicerat är det rimligen erfarenheten som fattas honom. Det tror i vart fall jag att det är. Han har deltagit i fyra matcher i år. Ge honom 3x90 minuter nu så lär han sig skitmycket. Det lär dessutom ge honom en självförtroendeboost som bara den skänker honom lite ytterligare trygghet. En försäsong till på det så kan han mycket väl vara redo. Skulle han vara redo är det inte bara pengar man annars hade behövt lägga på en uttalad förstemålvakt som sparas in; det finns ju ett ekonomiskt värde i att äga en ung och förhoppningsvis skicklig förstemålvakt, både vad gäller försäljningspotential och vad det tillför laget. För att inte tala om alternativkostnaden för att tappa bort hans (i min mening) uppenbara talang.

@Slangen sa:

@Jockeluring sa:

@Vikash sa:

@Jockeluring sa:
    1,35 milj i skillnad mellan 4e och 7e plats?

Om det stämmer är det bästa laget som gäller hela vägen. Dvs Stulic på bänken, m.m.

FInns en alternativkostnad som skulle kunna vara högre än skillnaden mellan utbetalningarna beroende på tabellplacering.

Intressant fundering. Exempel: ”Vi tror på Stulic, men han måste köras in. Kan kosta oss 600.000 i prispengar, dvs mindre än kostnaden för ny huvudmålis.” Nåt sånt? Det skulle kräva, tänker jag, att Stulic imponerat i det tysta. — Ekvationen går att utsätta andra för i truppen också.

Känns oerhört hypotetiskt. Man kan ju också hävda att att en fjärdeplats istället för en sjundeplats kanske är det som gör oss så attraktiva att vi lyckas locka till oss en bärande spelare som bidrar till att spela upp oss nästa år. Också väldigt hypotetiskt.

Personligen skulle jag nog gå för de mindre hypotetiska 600 000 kronorna i prispengar.

Personligen är jag för övrigt fullständigt övertygad om att huruvida vi kommer fyra eller sjua, särskilt när det är och kommer vara så poängmässigt jämt som det är, är helt egalt när det kommer till vilka spelare som kan tänka sig gå till Öster nästa säsong. Möjligt att det hade varit skillnad på om vi kommit fyra eller typ tolva men som läget är nu får man som till exempel sportchef göra ett riktigt bedrövligt arbete om det ska ha någon betydelse.

Och ja, det är väldigt hypotetiskt. Jag skulle säga att allt som inte är prövat är väldigt hypotetiskt. Men den diskussionen har vi tangerat innan, vi släpper det tycker jag ;)

Pengar står på spel och dessutom en minimal men existerande chans till positivt kval. Klart att de för dagen bästa ska spela.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • Billy och Pavic som offensiva yttrar…? Han är i vart fall ingen populist, Velic.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Inte för att vara sån…. Men såg man inte hur illa det gick med Kusu och Hauksson tillsammans senast

Gillad av:Vikash (1 totalt)
  • @Vikash sa:
    Billy och Pavic som offensiva yttrar…? Han är i vart fall ingen populist, Velic.

Haha. 6-2-2, halva laget är ytterbackar. Enligt svff's livescore ställer GAIS upp helt utan utespelare, så lite mer offensivt tycker jag vi kan gå.

Skämt åsido: Billy före Isak? :/

Gillad av:Vikash (1 totalt)
  • @Vikash sa:
    Billy och Pavic som offensiva yttrar…? Han är i vart fall ingen populist, Velic.

Gnällde på startelvan sist och gör det igen. Hoppas man har lika fel denna gång

Gillad av:ÖIF135, Vikash, Kalle Dahl (3 totalt)
  • Laget: https://www.svenskfotboll.se/livescore/#?date=2021-11-07&game=4738587

Antingen har Billy imponerat i veckan eller så har Velic identifierat att inläggsspelet är en nyckel. Någon som sett GAIS och kan identifiera svagheterna i deras läckande försvar? Man kunde ju tänka sig att just försvara mot inlägg är Örnbloms styrka.

• Adolfsson sjuk/skadad?

• @Manne sa:
    Laget: https://www.svenskfotboll.se/livescore/#?date=2021-11-07&game=4738587

Antingen har Billy imponerat i veckan eller så har Velic identifierat att inläggsspelet är en nyckel. Någon som sett GAIS och kan identifiera svagheterna i deras läckande försvar? Man kunde ju tänka sig att just försvara mot inlägg är Örnbloms styrka.

Gais-försvaret är allmänt dåligt på många sätt. Bland annat på inlägg.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@Manne sa:

Det kan givetvis vara så enkelt att det är en defensiv prioritering snarare än offensiv. Dvs att Velic o co vet att GAIS spelar med både yttrar och ving-backar och vill hjälpa Tatu/Silver att få stopp på Lindberg/Moneza respektive Lindberg/Ladan…

• @Slangen sa:

@Manne sa:

Jag har ingen som helst aning ifall det är så eller inte men borde inte Örnblom vara bra på det. Nåväl, nu på slutet känns det som Velic börjat testa att spela på motståndarens svaghet.

• Både Örnblom och Alexandersson från start…

• Om GAIS förlorar idag så hänger nog deras tränare jävligt löst efter den här matchen.

Så här elvan ut enligt svenskfotboll.se. Parentesen är min egen.

JW

Nordström (!) Nico Pavic
    Hauk Kusu
    Oliver Stenberg Berg Tatu
    Nilsson

Billy tillbaka i startelvan. Många med mig trodde säkert han hade gjort sitt i Öster, men Denis överraskar. Kul för Billy. Kusu byter av Engqvist rakt av. Förutom det bytet så byts Billy mot Mattis även om de spelar på olika positioner i en elva som verkar få en annan sifferkombination än senast. Mattis inte ens på bänken. Jag utgår från att han är skadad eller sjuk. Isak verkar ha hamnat i frysboxen. Synd, då han gärna fått vara med från start på Pavic bekostnad.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Vore kul att slå Gais idag, hoppas nästan lite att de trillar ur. I början så målades de upp som serievinnare med den mest överskattade målvakten i serien.

• @Calle01 sa:
    Så här elvan ut enligt svenskfotboll.se. Parentesen är min egen.

JW

Nordström (!) Nico Pavic
    Hauk Kusu
    Oliver Stenberg Berg Tatu
    Nilsson

Billy tillbaka i startelvan. Många med mig trodde säkert han hade gjort sitt i Öster, men Denis överraskar. Kul för Billy. Kusu byter av Engqvist rakt av. Förutom det bytet så byts Billy mot Mattis även om de spelar på olika positioner i en elva som verkar få en annan sifferkombination än senast. Mattis inte ens på bänken. Jag utgår från att han är skadad eller sjuk. Isak verkar ha hamnat i frysboxen. Synd, då han gärna fått vara med från start på Pavic bekostnad.

Mattis skadad och Lima sjuk enligt smp

• Skämt åsido 2: Min bild av GAIS är att det är Moenza och Julius Lindberg som kan göra något, därav logiskt med defensivt lojala Pavic från start. Min bild av Wängberg är att han inte kan göra något offensivt öht., så tanken bakom två ytterbackar på den kanten förstår jag inte riktigt.

• Kan väl vara en 5-3-2 som senast fast silver mittback och Billy på kanten?

Gillad av:Kalle Dahl, Manne (2 totalt)
  • @Manne sa:

Kolla klippet på Norrby - Gais så ser du GAIS defensiva kapacitet. Det raggas runt en hel del och blir oceaner av ytor Norrby offensiven.

https://www.discoveryplus.se/sport/fotboll/superettan

• Örnblom och Alexandersson från start.

• @Front sa:
    Kan väl vara en 5-3-2 som senast fast silver mittback och Billy på kanten?

Ser ut som du har helt rätt här, Silverräven till höger i trean i mitten.

Logga in eller registrera för att kommentera.