Velics framtid i Öster

13840424344

Kommentarer

• redigerade September 2021

Vinden har vänt lite grand och vi är 6 poäng rikare. Jag är ändå ganska oförstående till att tränarens stöd här inne är så kopplat till poängskörd...Mina betänkligheter med Velic består fortfarande, min åsikt är att han bör ersättas så snart vi har ett bra alternativ, det har jag skrivit hör tidigare.
    Anledningen?
    1.Jag tycker inte att han är en bra representant för föreningen så länge som han visar upp den attityd vi sett under lång tid (mot spelare, domare, media) 2.Jag anser att vårt spelarmaterial är långt mkt bättre än vad Velic lyckats få ut. 3. Hårtorksmetodik som ledarstil har svårt att ställa mig bakom. 4.Tilll sist så har vi spelat en i långa stunder mkt primitiv anfallsfotboll med en enda idé, mata inlägg och hoppas på det bästa. Eftersom vi inte hotat centralt eller slagit en boll bakom motståndarnas backlinje har det varit ganska enkelt att försvara mot.
    Jag är glad för den poängmässiga uppryckningen de två senaste matcherna men tycker inte att det förändrar de krav föreningen bör ha på en tränare. På lite längre sikt är det ju förödande att fortsätta så här och vi kan aldrig någonsin hålla oss kvar i allsvenskan efter en ev. uppflyttning utan en vettig spelidé och en tränare som kan få ut mer ur materialet. Det är dock väldigt positivt om läget nu ger mer tid att söka efter framtidens tränare. Jag är inte ute efter att dreva mot Denis men känner ett starkt behov av att uttrycka min åsikt då jag är mån om Östers väl och ve. Jag hoppas såklart att nuvarande tränare kan visa på fortsatt positiv utveckling och bevisa att jag har fel. Det skulle göra mig själaglad på riktigt

Gillad av:Kalle Dahl, onion, Redarmy88, penseln, fåtöljsupporter a.k.a. fr, lidot, Eckart, Petter Bengtsson, Zingo, jojolaget, arminavdic1, McA, Plantagenparkeringen, Manne (14 totalt)
  • @Ryken sa:
    Vinden har vänt lite grand och vi är 6 poäng rikare. Jag är ändå ganska oförstående till att tränarens stöd här inne är så kopplat till poängskörd...Mina betänkligheter med Velic består fortfarande, min åsikt är att han bör ersättas så snart vi har ett bra alternativ, det har jag skrivit hör tidigare.
    Anledningen?
    1.Jag tycker inte att han är en bra representant för föreningen så länge som han visar upp den attityd vi sett under lång tid (mot spelare, domare, media) 2.Jag anser att vårt spelarmaterial är långt mkt bättre än vad Velic lyckats få ut. 3. Hårtorksmetodik som ledarstil har svårt att ställa mig bakom. 4.Tilll sist så har vi spelat en i långa stunder mkt primitiv anfallsfotboll med en enda idé, mata inlägg och hoppas på det bästa. Eftersom vi inte hotat centralt eller slagit en boll bakom motståndarnas backlinje har det varit ganska enkelt att försvara mot.
    Jag är glad för den poängmässiga uppryckningen de två senaste matcherna men tycker inte att det förändrar de krav föreningen bör ha på en tränare. På lite längre sikt är det ju förödande att fortsätta så här och vi kan aldrig någonsin hålla oss kvar i allsvenskan efter en ev. uppflyttning utan en vettig spelidé och en tränare som kan få ut mer ur materialet. Det är dock väldigt positivt om läget nu ger mer tid att söka efter framtidens tränare. Jag är inte ute efter att dreva mot Denis men känner ett starkt behov av att uttrycka min åsikt då jag är mån om Östers väl och ve. Jag hoppas såklart att nuvarande tränare kan visa på fortsatt positiv utveckling och bevisa att jag har fel. Det skulle göra mig själaglad på riktigt

Helt enig, med nuvarande spelartrupp skall man vara topp 3, allt annat är underkänt, sen precis som du säger, Öster spelar en mycket primitiv föredettafotboll, omodernt, tråkigt och med flytet som enda framgång.

@Ryken sa:
    Jag är inte ute efter att dreva mot Denis men känner ett starkt behov av att uttrycka min åsikt då jag är mån om Östers väl och ve.

Ibland får jag frågan hur jag orkar med att driva den här hemsidan/forumet, när jag läser sånt här minns jag varför. Tack för påminnelsen! <3

Hållbar förändring börjar med ett muller från gräsrötterna - det vill säga oss supportrar. Det betyder inte att alla gräsrötter är överens, absolut inte heller att gräsrötternas strån ska böjas och klippas jämnt till skillnad från fotbollsplanens gräs. Vi supportrar är som en vildvuxen äng precis intill där vi helt enkelt får dras med ogräs (som vissa och framför allt ogräset själva alltid kommer att se som vackra blommor) och mångfald.

Vill absolut inte att någon ska få uppfattningen att East Fronts förtroendevalda eller forumets moderatorer har nån slags tolkningsföreträde. För oss alla är det helt OK att både tycka att Denis ska "bjus på medda å skeckas hem" idag och att han ska skriva på ett 10-årskontrakt. Vi må ha vår egen individuella åsikt som alla andra grässtrån och blommor på ängen, men det är en helt annan sak.

Vill skriva lite om drev också. Hur skarp den här tråden än har varit stundtals så har den aldrig varit riktigt nära ett drev i formen av någon slags organiserad kampanj mot en person. Tråden låter alla komma till tals, ibland lägger vi t o m mer krut på att berätta att nån annan har fel än själva trådens ämne - det må vara hänt, det kan vi stå ut med i de flesta fall, de klarar vi. Men alla får och ska tycka precis som de vill.

Nu till ämnet :)

Min åsikt om Denis liksom alla tränare är att ingen tränare är större än de resultat han skapar tillsammans med sitt lag. Men samtidigt att om vi tittar på de 20 senaste åren så har vi en historia i att agera lite i panik. Jag tycker att det vore så otroligt skönt att kunna byta tränare på ett normalt sätt, ett kontrakt som går ut eller p g a att tränaren lämnar för något annat uppdrag - i föreningen eller nån annanstans. Är så trött på att kasta in nåt från kanten och hoppas på det bästa.

Och jo, jag vet att t ex Askebrand mot Järdler var just ett sånt "normalt sätt". Det finns inga garantier hur väl man än tycker sig ha scoutat en specifik tränare. Att träna en klubb som Öster - en klubb som många ser som klassisk och som många ser har en potential att vara ett stabilt allsvenskt lag - är något annat än att ta en drös talangfulla ungdomar, krydda med något lån och någon utländsk förmåga och skapa ett bra lag av. För man måste göra det hela tiden, i flera år med parametrarna att spelare försvinner, nya kommer till och att motståndet förändras. Samtidigt som att man hela tiden har den där ängen jämte plan att ta hänsyn till också. Det skiljer lite agnarna från vetet (för att dra ytterligare en ängsliknelse, nu får jag sluta, så jag gör det).

Gillad av:lemon, Manne, olka6806, Wallberg, Nisses, Fidde P, Hasse-Hattrick, Bissan, Lewinsky, Lindstig, öster i väster (11 totalt)
  • Zingo, EastFronts egen mittfältselegant! Samlar ihop, balanserar och gör en del underbart vackra genomskärare. Sällan hårdför, men kan absolut sätta en glidtackling på en motståndare vid behov!
    Tack!

Gillad av:Tompa, Ols, olka6806, Fidde P, Lindstig, Zingo, Virden, razz97, per gustafsson, lemon, Jockeluring, Manne (12 totalt)
  • Efter 13 omgångar snittade Mjällby på 0,77 poäng och låg på 15:e plats.

Då bytte de tränare.

Efter 20 omgångar snittar de på 0,88 poäng och ligger på 14:e plats.

Efter 13 omgångar snittade Öster på 1,38 poäng och låg nia. Efter 21 omgångar snittar vi på 1,29 poäng och ligger åtta. Utan tränarbyte.

Efter 17 omgångar snittade Östersund på 0,53 poäng och låg på 16:e plats.

Då bytte de tränare.

Efter 20 omgångar snittar de på 0,60 och ligger kvar på 16:e plats.

Efter 17 omgångar snittade Öster på 1,17 poäng och låg nia. Efter 21 omgångar snittar vi på 1,29 poäng och ligger åtta. Utan tränarbyte.

Mjällby bytte efter en förlustsvit om fem matcher om jag minns rätt. Det lär ju inte ha varit stolpe in under de fem matcherna. En enda stolpe in sedan dess kan vara skillnaden i statistiken, större är inte det statistiska underlaget.

Östersunds förbättring vilar helt på segern mot Elfsborg, Därefter fick man stryk med 2-0 mot Örebro, som man vann med 5-0 över i våras, med gamla tränaren.

Östers förbättring senaste omgångarna kan delvis förklaras av en tidig FFF-utvisning i senaste matchen där vi i allt väsentligt blev utspelade.

Tränarbyte i flykten = mirakelkur? Nä.

Jag vidhåller: Om tränaren tappat omklädningsrummet – byt. Har han inte det – låt honom vara kvar och be till gud.

Gillad av:Sheriffen, Tompa, Bissan (3 totalt)
  • @Jockeluring sa:

Jag vidhåller: Om tränaren tappat omklädningsrummet – byt. Har han inte det – låt honom vara kvar och be till gud.

Vilken gud ska man tillbe?

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)

@Lutavallen sa:

@Jockeluring sa:

Det finns bara en. Han heter Stig Svensson.

Gillad av:Bosse Back, Labila Kabila, Lucksmith, Pelle, Tompa, razz97, penseln, Jockeluring, onion (9 totalt)
  • @Lutavallen sa:

@Jockeluring sa:

I EastFront-sammanhang är det väl Regnguden som gäller?

Gillad av:Jockeluring, Labila Kabila (2 totalt)
  • Kanske kan man fråga Anders Wejryd om råd.

• Västerås snittade på 1,21 poäng under de första 17 omgångarna. Då klev klubbens ordförande in och sa att "Trenden för herrlagets prestationer under säsongen har inte gått åt rätt håll." Varpå Askebrandt fick sparken.
    Under de åtta omgångar som följt sedan dess har klubben snittat på 0,75 poäng per match (med reservation för att VSK inte förlorat mot Giffarna än, de bara ligger under med 2-0 i paus och är allmänt utspelade).
    Tänk på det innan du hojtar på Velics avgång efter förlusten mot HIF i morgon. Vi har ett halvt lag skadat eller avstängt och möter ett topplag i toppform. (halvlång näsa för mig om VSK vänder i andra).

Gillad av:Petter Bengtsson, Slangen, outdoor_miner, Labila Kabila (4 totalt)
  • Västerås har bara spelat 22 matcher inkl den idag. Hur många matcher fick Askerbrand? Var det 14 st istället för 17 st?

• @Calle01 sa:
    Västerås har bara spelat 22 matcher inkl den idag. Hur många matcher fick Askerbrand? Var det 14 st istället för 17 st?

Ska vara 14, men snittet stämmer nog. Har haft fel förr. Inkl att VSK ligger på för kvittering .

• Ribba för VSK nu, vid ställning 1-2.

@Jockeluring sa:
    Västerås snittade på 1,21 poäng under de första 17 omgångarna. Då klev klubbens ordförande in och sa att "Trenden för herrlagets prestationer under säsongen har inte gått åt rätt håll." Varpå Askebrandt fick sparken.
    Under de åtta omgångar som följt sedan dess har klubben snittat på 0,75 poäng per match (med reservation för att VSK inte förlorat mot Giffarna än, de bara ligger under med 2-0 i paus och är allmänt utspelade).
    Tänk på det innan du hojtar på Velics avgång efter förlusten mot HIF i morgon. Vi har ett halvt lag skadat eller avstängt och möter ett topplag i toppform. (halvlång näsa för mig om VSK vänder i andra).

Räknar verkligen inte hem en förlust i förtid mot hif. De har varit ojämna och är väldigt beroende av ett fåtal spelare. Dock skulle en förlust inte vara någon katastrof. De fyra följande matcherna mot i tur och ordning AFC, Brage, Vasalund och Norrby betydligt viktigare.

Gillad av:Jockeluring, Petter Bengtsson, ojabysupport (3 totalt)
  • Lite skön tystnad i denna tråden just nu.

Gillad av:Lewinsky, Bonus, Manne, Bobby, Atiba, Drillo, Anders, Calle01, Bissan, Labila Kabila, Petter Bengtsson, Slangen, Ruuben (13 totalt)
  • Någon från Team Drevet kommer snart med något om att en redig tränare lätt skulle ha placerat detta lag topp tre. Allt annat är ett misslyckande, bla, bla, bla

Möjligen får tre raka treor dem att vara tysta en liten stund till. Fan vet.

Gillad av:Petter Bengtsson, Slangen, Bobby, ÖÖIIFF (4 totalt)
  • @Knugen sa:
    Hur länge ska ni som förespråkar på att "vi ska avvakta och lossningen kommer förr eller senare", när kommer den? Är det inte tillräckligt illa än? När har vi nått botten? Ska vi ligga död-sist innan ni tycker att man ska agera?

Lite skojigt att gå tillbaka och läsa i den här tråden med facit i hand. En hel del som drev den här linjen, att det omöjligt skulle kunna vända om vi inte paniksparkade Velic och plockade in i princip vem som helst istället. Lyckligtvis hade styrelsen lite mer is i magen.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@Knugen sa:
    Hur länge ska ni som förespråkar på att "vi ska avvakta och lossningen kommer förr eller senare", när kommer den? Är det inte tillräckligt illa än? När har vi nått botten? Ska vi ligga död-sist innan ni tycker att man ska agera?

Lite skojigt att gå tillbaka och läsa i den här tråden med facit i hand. En hel del som drev den här linjen, att det omöjligt skulle kunna vända om vi inte paniksparkade Velic och plockade in i princip vem som helst istället. Lyckligtvis hade styrelsen lite mer is i magen.

För att rädda mitt ansikte lite så var jag och andra rätt förbannade just där och då och mina tankar var inte så rationella kanske men just där och då så kände man ju att någonting var tvungen att hända för att vända på resultaten men så klok som alla andra och föreningen som tur var så kommer resultaten som Velic sa senare vilket de också gjorde så jag har mer förtroende för honom nu när man kan se att han kan hantera en djup svacka också

Gillad av:Slangen, olka6806, Petter Bengtsson, Drillo, Christoffer, Segeltorparn (6 totalt)
  • Det här ”vad var det jag sa” tycker jag är lite tröttsamt åt både det ena och andra hållet om jag ska vara ärlig. Ganska mycket vettiga och sakliga åsikter har lagts fram i denna tråden tidigare, förstår inte fokuset bara.

Gillad av:Knugen, Szabo (2 totalt)
  • redigerade November 2021

@xonitex sa:
    Det här ”vad var det jag sa” tycker jag är lite tröttsamt åt både det ena och andra hållet om jag ska vara ärlig. Ganska mycket vettiga och sakliga åsikter har lagts fram i denna tråden tidigare, förstår inte fokuset bara.

Inte meningen att hänga ut någon, även jag skrev vid tillfälle att det kunde vara motiverat att sparka om vi hittade rätt ersättare. Och inte ens Velics varmaste förespråkade trodde nog då på att nio raka matcher utan förlust låg framför oss.

Men fortfarande intressant att läsa hur snacket gick.

Gillad av:xonitex (1 totalt)
  • Om Öster går upp bör man inte göra samma misstag som 2012 och byta tränare under vintern innan allsvenskan, klarar Velic av ett allsvenskt tränaruppdrag? Annars bör man väl redan nu ta in en tränare som klarar det, om man menar allvar med sin vision om allsvenskan 2023 eller 2025 eller 2026 eller...

• Är fortfarande övertygad om att velic inte är rätt tränare för öster. Även om det sett bra ut resultatmässigt de senaste månaderna.

Tycker hela hans framtoning är fel och jag tror inte han har de tränaregenskaperna en allsvensk tränare behöver.

De senaste månadernas uppryckning ser jag mer som ett resultat av en bra trupp än en bra tränare.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • Jag reagerade lite på hur Thiel (kompetent kille, bra värvning!) presenterades: "Just nu pågår ett större förändringsarbete i föreningen, både när det gäller den sportsliga delen och övrig organisation". Vi hör också Majje i Radio 1930. Ser Velics fortsatta frustration och saknar lite hans glädje över vändningen.

Vill inte gå full konspirationsteoretiker, men känslan av att något är på gång vill inte riktigt lämna mig. Så jag avslutar med att konstatera att jag har haft fel om sånt här förr, men också rätt en och annan gång.

Gillad av:xonitex, Plantagenparkeringen, Manne (3 totalt)

Jag ser gärna att Velic fortsätter, han och laget har visat att de kan vända negativa svackor.

Om vi går upp i allsvenskan nästa eller nästnästa säsong så har Velic vid det laget fått några tränarsäsonger i sig från superettan och borde väl kunna vara redo för nästa steg som tränare?

Vilka tränare i Öster de senaste 20 åren har varit bättre än Velic? Mitt svar: möjligen Roar Hansen, men han var å andra sidan bra sugen på att sticka så fort tillfälle gavs. Askebrand såg lugnare ut vid linjen och under presskonferenser, men de resultat han levererade var inte på något vis överlägsna de vi har sett under Velics tid vid rodret.

Som jag redan har konstaterat tidigare i den här tråden, så är inte Öster och Växjö något som passar alla. Det begränsar urvalet av möjliga tränare. Om Velic ersätts i vinter (föga troligt, enligt min mening) blir det sannolikt någon från Jens eller Vitos kontaktnät.

Jag tycker också att det är tänkvärt vad som blev lösningen på årets svacka: lån från allsvenska klubbar. Unga spelare som inte fått speltid. Det gav inte resultat genast, men efter ett par matcher. Det var inte heller EN spelare som blev lösningen, utan flera. De lyfte sedan resten av laget. Mortensen och JW blev farliga anfallare samtidigt som några av de yngre (särskilt Hauksson och Adolfsson) lyfte sig rejält. Enskilt viktigaste spelaren? Mathias Nilsson. Utan honom hade det här kunnat bli riktigt rörigt.

Gillad av:Atiba, jores, Tompa, Drillo, zune (5 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Vilka tränare i Öster de senaste 20 åren har varit bättre än Velic?

Spelet som Schenkas lag i Superettan 2002 presterade med Velic och Ottosson som spelfördelare är svårt se bort från.

Gillad av:Petter Bengtsson, Ols (2 totalt)
  • Som ni säkert alla förstått är jag en stark förespråkare till att behålla Velic. Jag har förståelse för er som vill byta på grund av att spelet stundtals är tråkigt, men jag vill ändå höja ett starkt varningens finger för att pånytt göra ett tränarbyte när spelet uppenbarligen fungerar, spelarna i truppen vittnar om god sammanhållning och poängen börjar trilla in. Ser vi historiskt så är det inte alltför många gånger som Öster har en uppåtgående trend och när vi väl har haft det och då valt alternativt tvingats byta tränare har det inte fungerat.

2009-2010: LuddOtto lyckas ta oss upp från söderettan men spelet hackar betänkligt i SE. Vi räddas av akut tränarbyte i slutet av 2010.
    2011-2012: Roar-tiden, behövs inte skrivas något annat.
    2013: Roar lämnar en trupp i harmoni och med vinnarkultur, med ny tränare (Thomson) och märkliga värvningar är vi snart ett looser-lag igen.
    2014: Looser-andan fortsätter, nu med ny tränare (Björknesjö).
    2015-2017: Askebrand-eran. Han vänder trenden, bygger upp ett stabilt, vinnande lag igen. Föreningen får hybris och ska ha in en ny tränare som kan leverera något helt nytt.
    2018-2019: Järdler raserar allt Askebrand byggt upp.
    2019-2021: Velic vänder trenden, bygger upp ett stabilt, vinnande lag igen.

Min analys av historiken är tydlig och enkel. Har vi en trupp som mår bra och ett lag som plockar poäng så ska vi inte byta tränare för något hypotetiskt resonemang om att nuvarande tränare inte kan ta oss upp till allsvenskan / hålla oss kvar i AS. Vi kom femma med Askebrand 2017. Vi kom fyra med Velic 2020 och krigar nu åter om placering 4-7 (sannolikt). Det är inte särskilt många marginaler ifrån en tredjeplats och allsvenskt kval istället.

Måtte inte föreningen få samma hybris som vi fick 2017. Och jag önskar även att vi supportrar kan lugna ned oss lite i kraven på avgång.

Gillad av:Atiba, Bobby, Manne, DNA, Calle01, Tompa, Lewinsky, Fidde P, lemon, gyros, Petter Bengtsson, jores, outdoor_miner (13 totalt)
  • @Bissan sa:

Måtte inte föreningen få samma hybris som vi fick 2017. Och jag önskar även att vi supportrar kan lugna ned oss lite i kraven på avgång.

Det funkar inte att kontrollera supportrar. Anser jag att Velic ska gå ska jag också ha rätt att skriva det. Eftersom jag tror det är det bästa för Östers IF.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • @Plantagenparkeringen sa:

@Bissan sa:

Det funkar inte att kontrollera supportrar. Anser jag att Velic ska gå ska jag också ha rätt att skriva det. Eftersom jag tror det är det bästa för Östers IF.

Jag försöker inte kontrollera supportrar. Det är lite det som "jag önskar" innebär, alltså att det är min åsikt och min förhoppning. Sedan får du tycka något helt annat och du kan önska dig något helt annat.

Gillad av:Petter Bengtsson, Tompa (2 totalt)
  • Jens Gustavsson tränar Östers IF A-lag 2022. :p

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.