Östers IF - Vasalund 18 oktober

12346

Kommentarer

• redigerade October 2021

@öster i väster sa:
    Öster är för bra för den här serien.

@Vikash sa:

@öster i väster sa:
    Öster är för bra för den här serien.

Olympianen har bytt lag!

Det här forumet är för bra för Olympianen.

Gillad av:öster i väster (1 totalt)
  • Fotboll är märkligt.

Är det en klar uppryckning spelmässigt man kan urskilja? Mot Falkenberg, AFC, Brage och nu mot Vasalund är det inga insatser som varit sådär bra, det är i stunder vi varit okej och även bra i dessa matcher och lyckats kapitalisera under de gånger vi haft momentum. Skillnaden är väl att vi fått ett större självförtroende i offensiven på nåt vis och varit effektiva. Hur lyckas man uppehålla de bra perioderna till att bli 90 min?

3 poäng idag smakar mumma givetvis! Krossa Norrby.

• @ÖIF135 sa:

@Slangen sa:

@Villenyblom sa:
    Rochester är inte med och Berg är krasslig

Rochester borta och en match där vi bör vara spelförande. Öppnar för Mujanic från start?

Borde vara så, men lär bli som alltid men att Kusu och Hauksson är innermittar, tyvärr. Låt Mujanic spela så vi kanske kan knyta oss till honom.

@ÖIF135 sa:
    Dagens startelva bevisar tyvärr okunskapen hos huvudtränaren. Tror dock på vinst men det börjar bli lite tröttsamt.

Vill inte vara negativ men tycker jag träffade mitt i prick. Hur kan man starta med två defensiva mittfältare när du möter seriens sämsta lag? Det andra var när Kusu försökte informera Velic om något han själv såg på plan, svårt att tyda vad han försökte teckna och skrika (kan varit att laget behövde bredda), Velic står då kvar och tittar inte ens åt Kusus håll - Visar ingen respekt alls för sina spelare? Tydligt att Kusu bara ville väl.

Positivt: Snyggt 1-0 mål och Hauksson fick göra mål. Super-Dragan var även på plats idag :smile:

Gillad av:Petter Bengtsson, Platini (2 totalt)
  • Reflektioner på matchen.

Skulle säga att avsaknaden av MRS var av betydelse. Vi kan ha synpynkter på hans tempo, och hans lågriskpassningsspel. Men det blev tydligt vad det kostade oss, unga spelare med lite för hög risk / slarv.

Kusu som jag brukar hylla, borde också ha hunnit styra bort Vasics 1-2 mål, då han är tydligt först på rätt sida.

Bra byten i halvtid.

• @ÖIF135 sa:

@ÖIF135 sa:

@Slangen sa:

@Villenyblom sa:
    Rochester är inte med och Berg är krasslig

Rochester borta och en match där vi bör vara spelförande. Öppnar för Mujanic från start?

Borde vara så, men lär bli som alltid men att Kusu och Hauksson är innermittar, tyvärr. Låt Mujanic spela så vi kanske kan knyta oss till honom.

@ÖIF135 sa:
    Dagens startelva bevisar tyvärr okunskapen hos huvudtränaren. Tror dock på vinst men det börjar bli lite tröttsamt.

Vill inte vara negativ men tycker jag träffade mitt i prick. Hur kan man starta med två defensiva mittfältare när du möter seriens sämsta lag? Det andra var när Kusu försökte informera Velic om något han själv såg på plan, svårt att tyda vad han försökte teckna och skrika (kan varit att laget behövde bredda), Velic står då kvar och tittar inte ens åt Kusus håll - Visar ingen respekt alls för sina spelare? Tydligt att Kusu bara ville väl.

Positivt: Snyggt 1-0 mål och Hauksson fick göra mål. Super-Dragan var även på plats idag :smile:

Ah, den typen av ledarskap.. flippar! Lär minska chansen för att Kusu vill lira i Öster även nästa säsong.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • Vi har tur som jag ser det. Allt för mycket konstiga bolltapp, mysko rensningar som ett bättre lag hade förvaltat mycket bättre.

Trots det, tre bra mål och starkt att vända ett underläge.

Men, mer tur än skicklighet och motståndarens oskicklighet som ligger bakom segern.

• Det var en ganska rörig match mot ett dåligt lag som ändå har vissa spetsspelare. Mortensen var en av de bättre i Öster.

Gillad av:ÖIF135, Calle01, Drillo (3 totalt)
  • @Manne sa:

@Old Chap sa:
    Hauksons värde ökar, Hoppas han stannar i Öster ett tag.

Jag blir glad av att se honom efter matchen. Stort leende, stora kramar till medspelare och ödmjuk och skön i efter-match-intervjun. Vore fint om han fick en fortsatt fin avslutning på säsongen - nästa år är han Sheriffen 2.0 på allvar.

Ja det var härligt att se, och hans sätt att säga "matsen" istället för "matchen" på i övrigt utmärkt Svenska, är charmigt och jag kom att tänka på Teitur Thordarsson som också, likt kanske alla Islänningar, har problem med det uttalet.

Magnusson åter på fel sida för att Pavic (som inte gör många rätt idag - hinner dock inte få undan skallen vid rätt tillfälle) efter flera års försök att cementera en bänkplats helt plötsligt är en av lagets mest ordinarie (och ordinäre). Små långsamma mittfältare, vid ledning för offensiva ytterbackar och ett omställningsspel åt båda hållen mer obefintligt än vettiga bensinpriser.

Bra av Velic att inte fega med bytena. Starkt inhopp av Westermark men ännu starkare av Nickelholtz, De bytena samt att Durmaz får ont i brösthåret vänder tillställningen. Alldeles för många tuppjucksbeslut på slutet gör dock det hela onödigt spännande och jag kommer på mig själv med att i efterhand berömma både Velic, Westermark och Nickelholtz - vad är det som händer?.

Gillad av:Tompa, ÖIF135 (2 totalt)
  • @Drillo sa:
    Reflektioner på matchen.

Skulle säga att avsaknaden av MRS var av betydelse. Vi kan ha synpynkter på hans tempo, och hans lågriskpassningsspel. Men det blev tydligt vad det kostade oss, unga spelare med lite för hög risk / slarv.

Kusu som jag brukar hylla, borde också ha hunnit styra bort Vasics 1-2 mål, då han är tydligt först på rätt sida.

Bra byten i halvtid.

En hel rad bortslagna bollar från Kusu också. Har haft en tydlig dipp de senaste två matcherna.

• https://ostersif.se/a/skon-seger-i-arets-svangigaste-match

Coach Denis:

Vi har ett ganska tufft snack i halvtid, där vi är ganska tydliga mot varandra, och gör ett par förändringar. Vi får in lite ny energi och sedan tror jag det är otroligt viktigt att vi får med oss 2-2 snabbt.

• Kort sagt: En rätt bedrövlig tillställning där det enda vi tar med oss är siffran tre - poäng och mål.

Längre sagt: Nämner några spelare som jag gillade.

Westermark - en jävla inställning och arbetsinsats, nånstans i innan sommaren hade jag dömt ut honom men den typen av spelare är guld värda i Superettan när de bara får lite lagom förtroende.
    Nico - herrejävlar vad stryk han får, reser sig upp och bara kör. Är lite kär i honom.
    Hauk - turmål, visst och det var sisådär med själva spelet, men får viktig erfarenhet nu. Nästa år då jävlar.
    Silverholt - kom in och stängde sin kant och hjälpte till med åtminstone lite kreativitet framåt.
    Pavic - inte hans bästa match, men han jagar sig trots allt fram och gör ett viktigt mål + är en centimeters tåspets från friläge med målvakten i en omöjlig löpning. Likt Westermark - vi ska vara rädda om den typen av spelare så länge vi spelar i Superettan.

Gillad av:Platini, Memory Man (2 totalt)
  • Glömde innan att nämna Wambani i Vasalund. Han var riktigt intressant, dessutom kanske inte hans bästa match den här säsongen.

• Vet inte om Wambani såg bättre ut än nån annan på plan, Vasalund fick mycket ytor och tid i sina anfall och då blir der givetvis lättare att spela.

Våra inlånade hade ingen bättre kväll tycker jag; Lima överarbetade och tappade boll, Kusu såg nästan sliten ut och slarvade med passningar och dribblingar, Mujanic kändes inte som att han kom in i matchen alls, Nilsson i mål gjorde vad han ska.

• Urdålig rapportering från Radio Kronoberg i morse: Man redovisade tabelläget FÖRE Vasalundsmatchen. "Öster är åtta med 8 poäng till positivt kval, men bara 4 till negativt" Tre fel av tre möjliga. Sedan direkt vidare till DFF:s tränarbyte...

Gillad av:Petter Bengtsson, Lutavallen, outdoor_miner (3 totalt)
  • @olka6806 sa:
    Urdålig rapportering från Radio Kronoberg i morse: Man redovisade tabelläget FÖRE Vasalundsmatchen. "Öster är åtta med 8 poäng till positivt kval, men bara 4 till negativt" Tre fel av tre möjliga. Sedan direkt vidare till DFF:s tränarbyte...

De är för det mesta urusla. Inför premiären i år gick de ut på stan och skulle prata Öster med folk. De lyckades bara hitta Växjöbor som var helt ointresserade av både fotboll och Öster. Jag påpekade detta för SR Kronobergs sportchef men i våran mejlväxling framgick bara hur många andra bra reportage de hade gjort inför premiären. Kanske en diskussion som i framtiden skall föras i en annan tråd men jag ville ändå nämna det.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)

Påfallande många här inne är nöjda med Radio 1930 men missnöjda med Smp och förmodligen även lokalradion. Det tycker jag är intressant. En tydlig bild av den lokala mediesituationen kring Öster. Nu blev jag off topic. Moderatorn kan flytta mitt inlägg om det känns bättre så.

Calle01, att svara på kritik med självgodhet måste vara sämsta möjliga strategi. Man blir ju bara arg.

Gillad av:olka6806 (1 totalt)

Igår kväll såg vi två lag som gjorde väldigt ojämna prestationer. Öster svajade inte bara i första. Sista kvarten gick på chans och kunde ha slutat illa.

Men så ser lagen ut när tränarna inte vet hur de ska struktureras och spelet se ut när de sämre – och oundvikliga – perioderna kommer.

Jag undrar för övrigt vad Velic egentligen funderar på under matcherna. Verkar som han är långt, långt borta.

Gillad av:McA, Zingo (2 totalt)
  • Efter matchen så har SMP en krönika och ett par reportage, en fullt godkänd nivå tycker jag.
    Det är främst Inför matchen som håller allt för låg nivå.

Gillad av:Bissan, Calle01 (2 totalt)
  • Egentligen vill jag skriva ett riktigt långt inlägg men är fortfarande för sur efter gårdagens ickeinsats för att det ska bli sakligt. Nöjer mig därför med att konstatera att det alltmer framstår som ett mirakel att vi ligger där vi ligger när backlinjen till hälften bestått av Tatu och Billy i relativt många matcher. Må detta vara sista säsongen i rödblått för dessa herrar.

Om någon kan skaka fram en heatmap på Billy från igår vore jag verkligen tacksam, för övrigt. Tror den skulle kunna vara rent häpnadsväckande.

• @olka6806 sa:
    Urdålig rapportering från Radio Kronoberg i morse: Man redovisade tabelläget FÖRE Vasalundsmatchen. "Öster är åtta med 8 poäng till positivt kval, men bara 4 till negativt" Tre fel av tre möjliga. Sedan direkt vidare till DFF:s tränarbyte...

Varför inte rapportera tabelläget 2012 om man ändå ska hålla på med gammalt?

@olka6806 sa:

Ogillar att försvara P4 Kronoberg, men i och med att förbundet inte har lagt in resultatet från Östers match i tabellen så gissar jag att de litat på förbundets tabell och då stämmer deras rapportering.

Gillad av:per gustafsson (1 totalt)
  • Kommer ni ihåg Billys uttalande i R1930 om att det kändes orättvist att bli avplockad efter en halvrisig insats? Nu hade han Silvers plats efter skada och blev avplockad i paus efter målpass. Hur tar han det? Gissar att han har startat sin sista match i Öster. Synd.

• Är man inte bättre får man ju bara skylla sig själv, även om inlägget efter 55sek var världsklass.
    Tatu o Billy i Öster 2022, nej tack!

• @Labila Kabila sa:

@olka6806 sa:

Ogillar att försvara P4 Kronoberg, men i och med att förbundet inte har lagt in resultatet från Östers match i tabellen så gissar jag att de litat på förbundets tabell och då stämmer deras rapportering.

Hade jag varit sportjournalist hade jag hoppats att jag haft sådan koll att jag upptäckt det. Då hade alternativen varit att inte publicera tabellen alternativt kommenterat att den inte är uppdaterad.

Nu ser jag att SR Kronoberg tagit bort tabellen och istället kommenterat tabelläget i text. De kanske har varit härinne och läst olka6806s inlägg.

Gillad av:Labila Kabila, outdoor_miner (2 totalt)
  • @Zingo sa:
    Nico - herrejävlar vad stryk han får, reser sig upp och bara kör. Är lite kär i honom.

Vem är inte det. Ge honom livstidskontrakt och residenshuset.

Gillad av:Zingo, KAX, Labila Kabila, gyros (4 totalt)
  • Andra gången jag frågar varför Rochester Sørensen inte var tillgänglig mot Vasalund? Ingen som vet här? Sjuk, skadad eller på väg bort? Känns som ingen annan vill skriva om detta.

• @Old Chap sa:
    Andra gången jag frågar varför Rochester Sørensen inte var tillgänglig mot Vasalund? Ingen som vet här? Sjuk, skadad eller på väg bort? Känns som ingen annan vill skriva om detta.

Han har väl haft lite skavanker? Mot Brage var han på bänken men var inte aktuell för spel..

@Old Chap sa:
    Andra gången jag frågar varför Rochester Sørensen inte var tillgänglig mot Vasalund? Ingen som vet här? Sjuk, skadad eller på väg bort? Känns som ingen annan vill skriva om detta.

Det är väl helt enkelt ingen som vet? Men det sannolika är väl att skadan han hade inför Brage-matchen fortfarande ligger bakom.

• @Old Chap sa:

Var det inte ngn som i början av tråden skrev att han var sjuk…???

Logga in eller registrera för att kommentera.