Tråden om andra lag

1308309311313314399

Kommentarer

• @Wallberg sa:
    Öster tas upp som exempel i denna artikel om charterresor till Söderettan.

https://hn.se/sport/fff/tre-klubbar-om-hur-det-gick-till-n%C3%A4r-de-%C3%A5kte-ur-elitfotbollen-1.56850736

Vet du vad som står?

• redigerade October 2021

Hoppas man får kopiera delar (1/4) av längre artiklar. Annars får mod ta bort.
    Regelboken är öppen för tolkningar.

Det fetade inbjuder till reflektion i nutid.

"Östers IF inledde säsongen 2014 varken bra eller dåligt. De sex första matcherna efter sommaruppehållet resulterade i två segrar, två oavgjorda och två förluster. Men det var sedan formen störtdök. Laget tappade placeringar i Superettans tabell.

Jag vet inte hur Falkenberg är som stad och supporterkulturen där. Men Växjö och Öster har en anrik och lång historia med flera SM-guld. Det blev vi påminda om, det ligger som ett ok, säger Velic och fortsätter:

– Jag var lagkapten och man fick ta ett större ansvar. Man fick snällt stå och svälja och ta emot när folk hade sina åsikter, vare sig man höll med eller inte. Jag har förståelse att folk bryr sig och lider. Men till slut undvek man att ta en fika på stan eller vara i miljöer där det var mycket folk. Ibland lät jag frugan åka och handla istället.

I de sex avslutande omgångarna uteblev trepoängarna. Laget hamnade på en av de två negativa kvalplatserna och ställdes mot Frej.

Denis Velic, Alhaji Gero och Östers IF åkte ur Superettan efter dubbelmötet med IK Frej. Bild: ANDREAS L ERIKSSONDenis Velic, Alhaji Gero och Östers IF åkte ur Superettan efter dubbelmötet med IK Frej. Bild: ANDREAS L ERIKSSON
    Den första matchen i Stockholm innehöll några minuter som måste anses vara bland de värsta i klubbens historia. Frej gjorde tre mål inom loppet av fem minuter och vann med 3-0.

Personligen känner man ett stort ansvar för alla. Det var en moralisk fråga för mig. Jag ville lösa det för att det var andra människor som var anställda av klubben som stod och föll med detta.

Returmötet slutade med seger för Växjölaget, men med uddamålet, 3-2. Det otänkbara hade inträffat. Östers IF skulle spela i division ett.

Direkt efter när det hade gått åt skogen, var det en tomhet. Man hade en känsla att man hade svikit många människor."

EDIT/MOD: Helt i sin ordning, men för fem guldstjärnor av fem möjliga så ange även länken till ursprungsartikeln under citatet.

Gillad av:Lewinsky, Labila Kabila, Pekka (3 totalt)

@Wallberg sa:
    Den första matchen i Stockholm innehöll några minuter som måste anses vara bland de värsta i klubbens historia. Frej gjorde tre mål inom loppet av fem minuter och vann med 3-0.

Usch denna match hade jag försökt gömma. Nåväl, vi kunde i alla fall ha snöbollskrig i halvtid.

• Var själv där o åkte till kompis o drack grogg istället då matchur redan stod på ca 60min, inget man glömmer direkt o väl tur man missade sista säkert olidliga halvtimmen.

• @Manne sa:

@Wallberg sa:

Usch denna match hade jag försökt gömma. Nåväl, vi kunde i alla fall ha snöbollskrig i halvtid.

Skräp, inte ens snöbollskriget fick man njuta av...
    Och när vi släppt in tre mål och jag sitter där i spillror jämte Frejs mål så hör man två människor diskutera om vad det är för match ".. men det är ju kul att det händer något i byn!" säger den ena och jag sjönk djupare ner i avgrunden.
    Sen att bussen kom hem runt klockan 6 (?) på fredagen piggade ju inte heller upp (hemma imon bitti...)

Värt att nämnas är att någon Frej-supporter hade med sig en budis med typ "Ni har en fin arena, men vi spelar i superettan nästa år" som låg kvar under trappan upp till bron över ryttargången på Myresjöhus Arena i ett antal år.

Gillad av:outdoor_miner, Manne (2 totalt)
  • jonjon
    redigerade October 2021

Frej aka Hammarby TFF ser ut att åka ner i tvåan om de inte rycker upp sig. Kanske skulle åka dit på sista matchen med en trevlig hejdåbanderoll

Gillad av:ÖÖIIFF, Labila Kabila (2 totalt)
  • Ögonblicket när Runar står med sin lejonman och vrålar efter ett Frej-mål slutminuten hör till mina värsta Öster-minnen. Ser helst det laget permanent parkerat långt ner i seriesystemet.

• @Petter Bengtsson sa:
    Ögonblicket när Runar står med sin lejonman och vrålar efter ett Frej-mål slutminuten hör till mina värsta Öster-minnen. Ser helst det laget permanent parkerat långt ner i seriesystemet.

oj stackars dig. som tur var såg jag aldrig Runar

Gillad av:ubie67 (1 totalt)
  • @jon sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Ögonblicket när Runar står med sin lejonman och vrålar efter ett Frej-mål slutminuten hör till mina värsta Öster-minnen. Ser helst det laget permanent parkerat långt ner i seriesystemet.

Sista målet kom i 56-minuten denna kvalmatch om du syftar på den, men bara blotta synen av den falske Runar ger ju rysningar, tur man slapp han i allt helvete oavsett.

• @ubie67 sa:

@jon sa:

@Petter Bengtsson sa:

Sista målet kom i 56-minuten denna kvalmatch om du syftar på den, men bara blotta synen av den falske Runar ger ju rysningar, tur man slapp han i allt helvete oavsett.

Det var bortamatchen i serien där, om jag minns rätt, en från Hammarby inlånad spelare avgjorde sent. Tidigare i samma match hade Robin gjort en tavla.

• Då ska vi inte tala om Oscar Berglund i kvalet…

• @Manne sa:
    Då ska vi inte tala om Oscar Berglund i kvalet…

Vänta, var det inte Nadj som tappade in bollen mellan benen?

• @jores sa:

@Manne sa:

Om jag minns rätt gjorde Berglund en jättetavla borta och Nadj en jättetavla hemma där han tappade in en lös frispark mellan benen till 1-2 strax före paus och dödade alla ens sista förhoppningar om en mirakelvändning…

• @Bissan sa:

@jores sa:

@Manne sa:

Om jag minns rätt gjorde Berglund en jättetavla borta och Nadj en jättetavla hemma där han tappade in en lös frispark mellan benen till 1-2 strax före paus och dödade alla ens sista förhoppningar om en mirakelvändning…

Ja fy fan, där dog allt det lilla lilla hopp som Henningssons tidiga 1-0-mål hade gett.

• Nej fel, det stod 1-1 i paus och det var i 54:e som 1-2 kom. Ville ogärna kolla upp den matchen i mina block…

• McAMcA
    redigerade October 2021

Varför hålla på med detta självplågeri grabbar, har det inte lidits nog? ;)

Kommer ihåg att jag passerade Nadj på stan några veckor efteråt. Tankar fanns att på ett väldigt opedagogiskt sätt framföra åsikter om hans usla ingripande.

Gillad av:Ronnie, Labila Kabila (2 totalt)
  • @McA sa:
    Varför hålla på med detta självplågeri grabbar, har det inte lidits nog? ;)

Kommer ihåg att jag passerade Nadj på stan några veckor efteråt. Tankar fanns att på ett väldigt opedagogiskt sätt framföra åsikter om hans usla ingripande.

Det finns alltid utrymme att lida av ett tråkigt Österminne :-)

Gillad av:McA, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • Och karma då idag den gode Runar fick 1,5år i finkan, hyvens kille den där:-D

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Bissan sa:

@jores sa:

@Manne sa:

Herregud, Oscar Berglund. Han var helt klart den mest bidragande orsaken till degraderingen det året, fy helvete vilken dålig fotbollsmålvakt.

• jonjon
    redigerade October 2021

@Ozze sa:

@Bissan sa:

@jores sa:

@Manne sa:

Herregud, Oscar Berglund. Han var helt klart den mest bidragande orsaken till degraderingen det året, fy helvete vilken dålig fotbollsmålvakt.

Längst av alla men ändå blev det jättefarligt varje gång det kom en höjdboll

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Tommy Svenssons pris delades ut av Tommy Svensson på Växjö Lakers match mot Skellefteå i SHL-hockeyn igår torsdag 14/10. :o Världen är ur led! :s

• Särskilt som Öster har hemmamatch på måndag redan. Hur gick det till?

• @jon sa:

@Ozze sa:

@Bissan sa:

@jores sa:

@Manne sa:

Minimikravet för en SE-målvakt borde vara att kunna klappa händerna, åtminstone i dagsljus. :#

• @Tompa sa:
    Särskilt som Öster har hemmamatch på måndag redan. Hur gick det till?

Ges det inte ut till fler än en person? Kanske dyker upp på måndag.

• @xonitex sa:

@Tompa sa:

Priserna är redan utdelade till :
    Linn Olsson, 17 år, BTK Frej och Alvin Eriksson, 18 år, Växjö Simsällskap.
    Inte en fotbollsspelare så långt ögat kan se. Dock grattis till pristagarna!

• Del två av den till delvis delade artikeln om Falkenbergs antågande till den mindre glamorösa fotbollsscenen.

"När du tittar tillbaka på er resa från Allsvenskan till division ett, vad hade du gjort annorlunda?

– Jag hade gjort en större förändring i spelartruppen, däribland troligen tagit bort mig själv. Har du en stor del av gruppen som varit med och förlorat mycket är det tufft. I vårt fall låg vi inte illa till på sommaren, säsongen 2014 i Superettan, men inte jättebra. Då fanns det diskussioner om att förstärka laget under sommarfönstret. Istället sa man att man skulle spara pengar för att satsa nästa år. Man tog det lite för givet.

Östertränaren menar att det behövs en stor portion ödmjukhet när det handlar om att försöka studsa tillbaka till elitfotbollen.
    Den tidigare mittfältsmotorn tar en paus på ett par sekunder innan han lyfter ytterligare en sak klubben borde gjort på ett annat vis.

– Även i kommunikationen utåt hade jag tonat ned förväntningarna. Sponsorer vill att man ska studsa tillbaka direkt, marknad vill kunna sälja in ”återtåget”. Det är en hårfin balans. Man kanske ska vara lite mer strategisk och inte lägga tyngden på axlarna att vi ska upp direkt. Lägger du ytterligare favoritskap på dig blir det ännu tuffare när resultaten inte kommer. Det finns en tendens att man alltid ska studsa tillbaka direkt. Jag hoppas den försvinner.

Hur tufft är det att komma tillbaka till eliten?

– Det är fruktansvärt. Det är en hemsk känsla, med all respekt för klubbarna som sliter i division ett. Det är en annan värld. Man vill inte landa där. Rent ekonomiskt, att locka till sig sponsorer och sportsligt att få spelare till sig. Det påverkar i alla leden, ända ner i akademin. Det är inte bara a-laget som åker ur.

Samtidigt som han pratar om att undvika snabba återtåg uppåt i seriesystemet, pekar han på den stora faran med att bli kvar på botten, i Östers fall, i den tredje divisionen i det svenska herrfotbollssystemet.

– Utan att jag har all fakta så blomstrade inte ekonomin för vår del. Vi hade den skickligheten eller flytet att bara göra två säsonger i division ett. Det var livsviktigt för föreningen.

När det kommer till lärdomar och råd till andra klubbar för att undvika den hissresan från Allsvenskan till division ett, som Östers IF gjort två gånger i historien, att inte drabbas av högmod.

– Man ska ha en jäkla stor portion ödmjukhet när man ramlar ur Allsvenskan till Superettan eller från Superettan till division ett. Det kommer inte lösa sig av sig självt. De andra lagen skiter i om du spelat i Allsvenskan. Det blir en ny vardag. Hur mycket du än förbereder dig så är det de 95 minuterna gånger 30 som det avgörs på. Det spelar ingen roll hur många sponsorpaket du säljer eller hur mycket publik du lockar. Tar du inte poängen du behöver ta är det skit samma."

Gillad av:Knugen, Kalle Dahl, outdoor_miner (3 totalt)
  • Tack Wallberg

• Fan vad roligt det skulle vara om IK Frej/Hammarby TFF nu åker ur Division 1 efter det helvete vi var tvungna att gå igenom tack vore dom, rätt åt dom.

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)

@jon sa:

@Ozze sa:

@Bissan sa:

@jores sa:

@Manne sa:

Jag minns särskilt en hemmamatch mot hans tidigare klubb GIF Sundsvall. I en av intervjuerna före avspark klargjorde en av bortalagets spelare att de visste att det bara var att slå höjdbollar mot Berglund, så skulle det bli farligt. Så blev det också. En given hemmaförlust. Jag hade lust att kasta ut tv:n genom fönstret (nej, jag gick inte på matchen eftersom jag inte bodde i Växjö då heller).

Gillad av:jon (1 totalt)
  • @Lutavallen sa:

@xonitex sa:

@Tompa sa:

Priserna är redan utdelade till :
    Linn Olsson, 17 år, BTK Frej och Alvin Eriksson, 18 år, Växjö Simsällskap.
    Inte en fotbollsspelare så långt ögat kan se. Dock grattis till pristagarna!

hur kan man ge priset till en från Frej, om än BTK?

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.