Velics framtid i Öster

1363739414244

Kommentarer

• redigerade September 2021

@Zingo sa:

NÄR - Jag tror inte att föreningen förlänger med Denis en gång till, men att det ska mycket till för att han ersätts om poängsnittet fortsätter att stiga hela säsongen ut. Tror att alla inblandade föredrar att ha ett helt år till på sig att hitta rätt ersättare.

Nej, landar vi på hyfsat stabil mark i mitten tror jag inte vi vill dra på oss den extra kostnaden det innebär att byta ut Velic i förtid. Isåfall har han ju på nytt lyckats ta laget ur en djup svacka, vilket han gjorde även och under förra året och efter Järdler. Problemet är ju att han också har försatt laget i en djup svacka två år i rad…

Alternativet är ju att Velic lämnar frivilligt och att vi slipper kostnaden. Inte otänkbart att han själv känner att det är dags att hoppa av iom de övriga förändringarna i organisationen.

• Det misstag jag tycker man kan beskylla Velic för är hur truppen sattes samman inför säsongen. Där missades en hel del, framförallt kreativitet framåt. Nu finns en sportchef som med sommarens rekryteringar har förändrat balansen i truppen till det bättre.

I övrigt har Velic lyckats med det som Björknesjö och Järdler misslyckades med, nämligen att se till så spelet ser bättre och bättre ut. Bortsett från gårdagens match mot Falkenberg har vi spelat bra i varje match efter sommaruppehållet. Och nu har det också gett resultat i två raka matcher.

Jag vill ge detta en längre chans. Det är viktigt att bygga vidare och våga låta en tränare sätta ordentlig prägel på laget över tid. Däremot hoppas jag det anställs en erfaren tränare som bollplank till Velic på 20-30 % då Velic fortfarande är orutinerad. Men det är tydligt att bytena börjar komma tidigare och tidigare, han låter unga spelare i större utsträckning få fler chanser och när resultaten nu äntligen börjar komma så ser jag det som en självklarhet att Velic får fortsätta.

• @NonPhixion sa:
    Notera att det är Velic och Rydén som byggt upp dagens trupp till stor del, men detta har de gjort trots att de egentligen inte har haft tid med det. Sen vet jag inte hur diskussionen mellan styrelsen, och tränarstaben har varit. Kanske har tränarna uttryckt en önskan om att få bygga själva, kanske inte.

Oavsett så gjorde Jens rätt i att snabbt rekrytera en sportchef.

Precis. Om vi överlever denna säsongen, vilket jag tror att vi gör, så är nog ändå utvecklingen i föreningen på väg uppåt. Oavsett vem som tränar Öster 2022.

Gillad av:NonPhixion (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Hur många gånger har ni sagt ungefär samma sak? Det är naturligtvis helt okej att vilja se en ny tränare i Öster. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Men att köra samma visa match efter match (”Velic är kass, avgå nu” etc.) blir tjatigt i längden. Det upprepade gnället skadar föreningen. Jag försöker inte tysta någon, men jag vill gärna se en mer konstruktiv diskussion. Och det önskemålet har jag förstås också rätt att framföra. Annars är det jag som blir tystad.

Lista gärna vilka realistiska kandidater ni vill ha in istället. Jocke Björklund, Jörgen Lennartsson, Roar Hansen, Tomas Askebrand, Tomas Ravelli eller någon annan? Och hur ska den dubbla lönekostnaden finansieras? Vilken spelare blir tvungen att lämna för att ge plats åt den nya tränaren?

Fast, att hela tiden hävda att synpunkter på tränaren skadar föreningen, är väl ett ganska effektivt sätt att tysta evnetuella kritiker? För vem vill skada den föreningen som man håller på.

Ytterst märkligt krav, bara för att man inte är nöjd med nuvarande tränare, ska man ha scoutat ut tänkbara ersättare. Hade jag arbetat inom fotbollen dagligdags, hade jag sett det som en naturlig tanke. Men knappast något man kan kräva av en supporter.

Däremot kan jag lista tänkbara drag, den nya bör ha. Min kritik mot Velic handlar helt utifrån hans attityd och hans sätt att leda laget på samt sättet han verkar få laget att prestera på, typ av fotboll. Det är där jag anser att vi behöver en helt annan representant att leda laget framåt, i en modern riktning.

Jag kan även lista drag jag inte anser att vi behöver, vi behöver inte en av alla tränare som vandrar runt i klubbarna, hit och dit. Ser gärna en tränare som är på väg uppåt, men med en rejäl erfarenhet av att vara tränare på lägre nivåer. Lite som Roar hade när han kom.

Det blir även väldigt märkligt om det inför kommande år är hyfsat klart att Velic inte kommer att få förlängt efter 2022. Vilken spelare av rang väljer att gå till en klubb där tränaren med all sannolikhet kommer lämna? Samt vilken attityd kan uppstå i relationer inom laget med en tränare som alla vet kommer att lämna?

• @Szabo sa:

@jbo sa:
    Kan inte heller beskylla Velic för att vi inte gör mål, utan här skulle jag säga att vi kommit till lägen varje match men att vi slagit nått slags rekord i att missa lägen.

Det där kan jag absolut inte hålla med om. Vi har knappt skapat något alls i anfallsväg överlag. Mortensen lyckas vinna nickdueller som ser till synes omöjliga ut, och vaskar fram halvchanser från ingenting ibland.

Jämfört med under Järdler då man slet sitt hår under 10 omgångar över alla osanna missar + stolpträffar.
    Har inte upplevt det i en enda match i år, eller ens någon match under Velic tid i Öster.

Chanser har missats även i år men inte som 2019.

Straffmissarna mot VSK och J-Södra i år räknas inte? Pavic och Limas missar från 1 meter mot VSK hemma?

• @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
    Det blir även väldigt märkligt om det inför kommande år är hyfsat klart att Velic inte kommer att få förlängt efter 2022. Vilken spelare av rang väljer att gå till en klubb där tränaren med all sannolikhet kommer lämna? Samt vilken attityd kan uppstå i relationer inom laget med en tränare som alla vet kommer att lämna?

Jo, visst. Men ett kontrakt är ju också ett kontrakt. Det är ju inget som säger att det måste förlängas under pågående kontraktstid, utan det går alldeles utmärkt att hänvisa till att man tar diskussioner om eventuell förlängning efter att kontraktstiden gått ut. Det är ju heller inget som säger att Velic automatiskt accepterar en förlängning, han kanske vill göra något annat? Sånt där måste spelarna vara väldigt vana vid tänker jag.

• @Zingo sa:

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

Jo, visst. Men ett kontrakt är ju också ett kontrakt. Det är ju inget som säger att det måste förlängas under pågående kontraktstid, utan det går alldeles utmärkt att hänvisa till att man tar diskussioner om eventuell förlängning efter att kontraktstiden gått ut. Det är ju heller inget som säger att Velic automatiskt accepterar en förlängning, han kanske vill göra något annat? Sånt där måste spelarna vara väldigt vana vid tänker jag.

Precis. Alla andra tränare lär ju inte sitta på kontrakt över flera år framöver och är väl något som alla spelare är medvetna om när de byter klubb. Jag tror exempelvis att det var Öster som förening som lockade Magnusson och inte att det var just Velic som tränare som fällde avgörandet.

Gillad av:Zingo (1 totalt)

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Hur många gånger har ni sagt ungefär samma sak? Det är naturligtvis helt okej att vilja se en ny tränare i Öster. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Men att köra samma visa match efter match (”Velic är kass, avgå nu” etc.) blir tjatigt i längden. Det upprepade gnället skadar föreningen. Jag försöker inte tysta någon, men jag vill gärna se en mer konstruktiv diskussion. Och det önskemålet har jag förstås också rätt att framföra. Annars är det jag som blir tystad.

Lista gärna vilka realistiska kandidater ni vill ha in istället. Jocke Björklund, Jörgen Lennartsson, Roar Hansen, Tomas Askebrand, Tomas Ravelli eller någon annan? Och hur ska den dubbla lönekostnaden finansieras? Vilken spelare blir tvungen att lämna för att ge plats åt den nya tränaren?

Fast, att hela tiden hävda att synpunkter på tränaren skadar föreningen, är väl ett ganska effektivt sätt att tysta evnetuella kritiker? För vem vill skada den föreningen som man håller på.

Ytterst märkligt krav, bara för att man inte är nöjd med nuvarande tränare, ska man ha scoutat ut tänkbara ersättare. Hade jag arbetat inom fotbollen dagligdags, hade jag sett det som en naturlig tanke. Men knappast något man kan kräva av en supporter.

Däremot kan jag lista tänkbara drag, den nya bör ha. Min kritik mot Velic handlar helt utifrån hans attityd och hans sätt att leda laget på samt sättet han verkar få laget att prestera på, typ av fotboll. Det är där jag anser att vi behöver en helt annan representant att leda laget framåt, i en modern riktning.

Jag kan även lista drag jag inte anser att vi behöver, vi behöver inte en av alla tränare som vandrar runt i klubbarna, hit och dit. Ser gärna en tränare som är på väg uppåt, men med en rejäl erfarenhet av att vara tränare på lägre nivåer. Lite som Roar hade när han kom.

Om du verkligen läser vad jag skriver, så är det att det är gnället som skadar föreningen - inte en konstruktiv diskussion. Som du ser har ju diskussionen nu också blivit betydligt vettigare. Jag tycker att det har kommit upp flera intressanta namn i de senaste kommentarerna. Det här forumet måste inte vara gnälligt. Många har en hel del att komma med.

Att alla inte har samma åsikt om Velic är bara bra. Jag tror också att hans konjunktur är beroende av hur det går i serien. Har Öster om tre omgångar chans på positiv kvalplats lär det inte postas så mycket här.

Som flera redan har varit inne på är rekryteringen av tränare komplicerad. Öster kan inte välja och vraka. Jag håller med dig om att vi inte behöver någon ny kringflackande figur som byter klubb ofta. Det finns några sådana och en del har hamnat i Öster. Som jag skrev i en tidigare kommentar är inte Växjö något för alla. Exempelvis inte en stockholmare som vill hem.

• Det är riktigt skönt med två raka segrar. Känns riskfyllt att byta tränare just i detta läget i alla fall när vi fått lite medgång. Sedan vad som är rätt inför nästa säsong tål att fundera på för sportchef m fl. Vad är bästa team för att få bra förutsättningar att bygga en förening som kan vara stabil i allsvenskan. Det är snart 25 år sedan vi var där.

• När Denisdrevet gick som värst googlade jag statistik och forskning på tränarbyten. Historien säger entydigt att hastiga tränarbyten inte ger effekt – GIVET ATT tränaren fortfarande har gruppens förtroende. DÄR fanns min oro. Det skvallras mycket. Skvallret sa att Denis kanske höll på att tappa det. Sedan dess har jag letat efter bevis på den saken och inte funnit några. De kan ju finnas för det, vem är väl jag?

Nu tänker jag: Utan Vitos sommarlån veti fasen var vi legat idag. Vito verkar stark, precis som Jens. Denis framtid är nog avhängig truppens OCH Vitos stöd. Har han båda (vilket jag innerligt hoppas), kan han växa in och bli legendar hela vägen. Hur bra skulle det inte vara om vi fick en Ferguson som stannade i fötti år? Sannolikheten för det? Nja. Jag gissar att Vito har en gudomlig plan. Om Velic ingår i den? Sexton procents chans, säger jag. Högst.

Gillad av:lemon, Zingo, KAX (3 totalt)
  • Jag vidhåller fortfarande att föreningens långsiktiga tänkande är det allra viktigaste. Jag har också dedikerat det en helt egen tråd hur det ska sippra från strategier, genom rekryteringar etcetera. Därför är det viktigaste inte heller att byta ut folk, att klassa dem som bra eller dåliga. Det viktigaste är att fråga sig hur de passar på den resan som föreningen har stakat ut att den ska gå.

Effekten av Vitos ( ja och Jens inträde) i föreningen kommer fortsätta att ge eko i spelartrupp, och säkert också underlätta tränargruppens fortsatta utveckling. Tänk att gå från att ansvara för hela verksamheten själv till att få en chef som är dedikerad att ansvara för att scouta, förhandla och förse laget med intressanta spelare. Att ha någon som inte bara utvärderar och resultatbedömer dig, utan också ansvarar för att stötta, matcha, bollplanka och utmana dig till utveckling. Tror det kan vara det "mentorskap" som bidrar till att utveckla både Denis och de övriga.

Därför tänker jag att Vitos inträde kommer vara väldigt positivt inte bara på spelargruppens sammansättning, vilket också kommer ge tränaren bättre möjligheter.

Så är kontraktet skrivet så gör man bäst i att fullfölja det. Allt efter det är oskrivet och ska grundas på den långsiktiga strategin.

För övrigt tycker jag att Jens Gustafsson, Hajduk Split, är en fantastisk tränare som jag tror passar utmärkt i den strategi som finns antagen. B)

Gillad av:Zingo, Atiba, Kalle Dahl, lemon (4 totalt)
  • Om vi gör en stark avslutning i år och behåller Velic och startar nästa säsong strålande. Om vi rentav går mot serieseger nästa säsong. Är det fortfarande bara 16 procents chans att han ingår i Vitos gudomliga plan? Med rätt förutsättningar kanske han rentav är rätt lösning. Östers Sam Hallam. Den ledaren alla klubbar vill ha. Nu svävade jag iväg lite, men det kan vända snabbt i idrottens värld.

Gillad av:Ruuben (1 totalt)
  • @Tompa sa:
    Nu svävade jag iväg lite, men det kan vända snabbt i idrottens värld.

Det kan det verkligen. En viss Roar Hansen brukar vi ju prata om...

• Härligt att se detta engagemang i tråden.

Funderar på den här tränaren från lägre divison som knappt kostar någon lön och som är jätteduktig som flera förespråkar, vart hittar man denne? Är ju en väldig risk att ta in en oprövad tränare ska man ju ha klart för sig.
    Sirius gjorde ett fynd när de plockade in Rydström, som då inte va okänd på något vis såklart, men som huvudtränare.
    Hoppas folk kan släppa gamla tränare som Roar och Askebrandt snart, de är definitivt ingen framtid.
    Nä, hittar man inget klockrent alternativ så kan man likväl ha kvar Velic som åtminstone fått defensiven att sitta i ryggmärgen på spelarna.

@Ruuben sa:
    Härligt att se detta engagemang i tråden.

Funderar på den här tränaren från lägre divison som knappt kostar någon lön och som är jätteduktig som flera förespråkar, vart hittar man denne? Är ju en väldig risk att ta in en oprövad tränare ska man ju ha klart för sig.
    Sirius gjorde ett fynd när de plockade in Rydström, som då inte va okänd på något vis såklart, men som huvudtränare.
    Hoppas folk kan släppa gamla tränare som Roar och Askebrandt snart, de är definitivt ingen framtid.
    Nä, hittar man inget klockrent alternativ så kan man likväl ha kvar Velic som åtminstone fått defensiven att sitta i ryggmärgen på spelarna.

Det finns ju några exempel. Östersund hittade den typ helt oprövade Graham Potter, Varberg hämtade Jocke Persson som dessförinnan hade varit i ÄFF och Kristianstad och AIK har ju lyckats väl med Bartosz Grzelak som tidigare hade några säsonger i Frej som enda merit som huvudtränare.

Men känns som att det är en ganska stor risk att satsa på ett helt oprövat kort. Jag ser som sagt helst en etablerad tränare, men gärna med en yngre påläggskalv vid sidan om.

• Många pratar om vår starka defensiv… Är väl inte jättesvårt att ”sätta defensiven” om man låter den gå ut så mycket över offensiven som den gör.
    Om vi ser till vilka spelare man valt så har man satsat på centrala mittfältare med defensiva kvaliteter, spelat med en defensiv forward i Keene till stora delar, och en defensiv försvarare i Månz.

En stark defensiv hade varit mer imponerande om vi spelat med en Mujanictyp på mittfältet, Örnblom som mittback och anfallare med offensiva spetsegenskaper.

Man kan inte göra de val Velic gjort och sedan vara förvånad att vi inte gör fler mål.

Gillad av:Plantagenparkeringen, Kalle Dahl, Villenyblom, penseln, CrobyJr, KAX (6 totalt)
  • 10-tal tränare som redan fått sparken, i år. Vill poängtera att det inte är så lätt att hitta en tränare som är fantastisk på alla sätt och som vi samtidigt har råd med, i superettan. Klart att det finns exempel där man lyckas med en oprövad tränare, men hur ofta sker det kontra att han floppar.
    Jag säger inte att Velic är den vi ska skriva 10-års kontrakt med, menar bara att man måste se realistiskt på situationen och vad alternativen är i superettan. När man byter tränare rör det om mkt i laget och man får på något vis börja om från 0.
    Tycker också Velic gör mkt fel, byter in spelare alldeles för sent i matcherna t.ex. och har svårt att ändra matchbilden när vi ligger under, offensivt är vi för dåliga.
    Men han gör ju en del rätt också, gruppdynamiken och stämningen verkar ju ändå fungera trots motgångar. Vilket är en väldigt viktig del i ett lag såklart.

Gillad av:Zingo, lemon, Bissan, Suppe, Petter Bengtsson (5 totalt)
  • Det finns nog ingen tränare som är en garanterad succé. Det handlar om rätt person, med rätt trupp, till rätt klubb, med rätt omgivning vid rätt tillfälle.
    Roar var total succé hos oss, men lyckades inte helt i Helsingborg. Där stämde inte andra saker runtomkring.
    Rydström har både lyckats och misslyckats.
    Järdler lyckades i Vmo, men ingenting efter det.
    Norling är himmel eller helvete..
    Jag är tveksam till om Jocke P skulle lyckas i MFF eller AIK?

Ska Velic, eller någon annan tränare, lyckas i Öster måste alla delar sitta ihop. Jag tror och hoppas att Jens och Vito kommer kunna göra stor skillnad här och ge bättre förutsättningar för att lyckas. Den här säsongen har man blivit tvungen att låna för att hyfsat täcka över hålen i bygget. Nästa år kan man förhoppningsvis förbättra hela grunden i bygget. Det blir spännande!

Sen är det lätt att tro att Vito är guds gåva till föreningen, men han är faktiskt rätt så grön i sin nuvarande roll.

Gillad av:Suppe, ÖÖIIFF, Petter Bengtsson, lemon (4 totalt)
  • Som några varit inne på, så vore det mest intressant att plocka in en ambitiös tränare underifrån. Nån som arbetat med mindre resurser och ändå lyckats bra. Jag har inga namn eller koll men borde finnas kandidater i både div 1 och 2.

De tränare som gått runt tag på elitnivå känns jäkligt mätta. Finns liksom ingen hunger kvar att bevisa något.

• @McA sa:
    Som några varit inne på, så vore det mest intressant att plocka in en ambitiös tränare underifrån. Nån som arbetat med mindre resurser och ändå lyckats bra. Jag har inga namn eller koll men borde finnas kandidater i både div 1 och 2.

De tränare som gått runt tag på elitnivå känns jäkligt mätta. Finns liksom ingen hunger kvar att bevisa något.

Det låter som Christian Järdler när han kom till oss, det gick ju sådär… tror precis som skrivits innan att mycket ska stämma i föreningen för att personen ska lyckas. Och jag håller envist fast vid att Velics resultat har varit klart godkända hittills. Dessutom verkar stämningen i truppen vara god. Utifrån det, och att han numera får hjälp med att sätta samman truppen, så ser jag absolut ingen anledning att byta tränare inför 2022.

Gillad av:Ruuben, lemon (2 totalt)
  • @McA sa:
    Som några varit inne på, så vore det mest intressant att plocka in en ambitiös tränare underifrån. Nån som arbetat med mindre resurser och ändå lyckats bra. Jag har inga namn eller koll men borde finnas kandidater i både div 1 och 2.

Det sista håller jag med om, den enda hunger de har kvar är efter en schysst lönecheck.

• @Bissan sa:

@McA sa:

Det låter som Christian Järdler när han kom till oss, det gick ju sådär… tror precis som skrivits innan att mycket ska stämma i föreningen för att personen ska lyckas. Och jag håller envist fast vid att Velics resultat har varit klart godkända hittills. Dessutom verkar stämningen i truppen vara god. Utifrån det, och att han numera får hjälp med att sätta samman truppen, så ser jag absolut ingen anledning att byta tränare inför 2022.

Tänkte också på det när jag skrev det men tänker att det borde vara möjligt att scouta sig till en bättre variant. Rent krasst så har Velic inte nån erfarenhet för jobbet som Superettantränare. Han började på den nivån. Tycker att det är konstigt att många tränare bara vänder blad och automatiskt blir elit-tränare. Nåt grovarbete på lägre nivå innan borde ju vara nyttigt att erfara.

• Jens Gustafsson eller Jocke P så går jag med på att byta imorgon. Till övriga alternativ är tveksam.

Jens Gustafsson i Hajduk Split!? Ja varför skulle han inte vilja till Superettan?

Gillad av:Kalle Dahl (1 totalt)
  • Klubbchefen kanske kan sälja in ett koncept för framtiden till Jens Gustafsson. Eller de kanske ligger i luven på varandra sedan Norrköpingstiden.

• @Hasse-Hattrick sa:
    Det finns nog ingen tränare som är en garanterad succé. Det handlar om rätt person, med rätt trupp, till rätt klubb, med rätt omgivning vid rätt tillfälle.
    Roar var total succé hos oss, men lyckades inte helt i Helsingborg. Där stämde inte andra saker runtomkring.
    Rydström har både lyckats och misslyckats.
    Järdler lyckades i Vmo, men ingenting efter det.
    Norling är himmel eller helvete..
    Jag är tveksam till om Jocke P skulle lyckas i MFF eller AIK?

Ska Velic, eller någon annan tränare, lyckas i Öster måste alla delar sitta ihop. Jag tror och hoppas att Jens och Vito kommer kunna göra stor skillnad här och ge bättre förutsättningar för att lyckas. Den här säsongen har man blivit tvungen att låna för att hyfsat täcka över hålen i bygget. Nästa år kan man förhoppningsvis förbättra hela grunden i bygget. Det blir spännande!

Sen är det lätt att tro att Vito är guds gåva till föreningen, men han är faktiskt rätt så grön i sin nuvarande roll.

Du belyser allt helt korrekt, detsamma gäller även på div4-nivå kan jag meddela; gäller att komma in rätt med bra uppbackning sportchef, styrelse etc. med rätt spelare samt positiv vilja o tro på det man gör. Ibland tar det tid ibland lyckas man direkt, men ingen fru fortuna som är inblandad som vissa här vill ha gällande utan hårt dedikerat jobb tillsammans i en grupp som gäller o inget annat. Erfarenhetsmässigt vad Velic står liten svår fråga, speciellt då han även backas upp utav egna newbies, men bara de internt har väl definierade roller o tydliga med de gentemot varann o trupp/styrelse så klart fan med den oerhörda SE-erfarenhet som spelare som de tillsammans besitter att de ej startar på ruta ett som t.ex. en meriterad grym div1 tränare hade gjort, även om denna duktig på att göra vin av vatten. Velc skall vara kvar serien ut som tränare punkt slut, åker vi ned i div1 knappast endast hans fel o det får vi ta itu med då. Nu stöttar vi tränarna o laget in i det sista med hopp på att vi kan rida på segervågen ett tag i mellanmjölkens kölvatten.

• @Pelle sa:
    Jens Gustafsson i Hajduk Split!? Ja varför skulle han inte vilja till Superettan?

Jag menade inte på något sätt att det skulle vara realistiskt... men de 2 namnen hade jag inte tvekat på.

• Varför inte snå en tränare från Värnamo igen.

• Svårt att se att Thern skulle gå till oss. (Eller menar du han den andre som står för licensen?)

@Ols sa:
    Varför inte snå en tränare från Värnamo igen.

Ja för det gick ju så bra för oss senast när vi gjorde det...

Logga in eller registrera för att kommentera.