Velics framtid i Öster

1353638404144

Kommentarer

• Är Velic kvar?

Gillad av:jojolaget (1 totalt)
  • Jag börjar faktiskt bli lite orolig nu vilket jag inte varit innan. Inte så mycket på grund av spelet som enligt mig ändå talar för att detta bör ordna upp sig, utan för hur jag upplevde Velic i går. Jag tyckte han såg jagad och stirrig ut, samtidigt som han verkade mer uppgiven än tidigare. Den energin tror jag inte är vad som behövs i det här läget.

Gillad av:Zingo, Redarmy88 (2 totalt)
  • @Vikash sa:
    Jag börjar faktiskt bli lite orolig nu vilket jag inte varit innan. Inte så mycket på grund av spelet som enligt mig ändå talar för att detta bör ordna upp sig, utan för hur jag upplevde Velic i går. Jag tyckte han såg jagad och stirrig ut, samtidigt som han verkade mer uppgiven än tidigare. Den energin tror jag inte är vad som behövs i det här läget.

Du sammanfattade exakt mina tankar, men jag orkade inte skriva. Var är pådrivaren? Han som tror på det? Måste ske en uppryckning.

• @Vikash sa:
    Jag börjar faktiskt bli lite orolig nu vilket jag inte varit innan. Inte så mycket på grund av spelet som enligt mig ändå talar för att detta bör ordna upp sig, utan för hur jag upplevde Velic i går. Jag tyckte han såg jagad och stirrig ut, samtidigt som han verkade mer uppgiven än tidigare. Den energin tror jag inte är vad som behövs i det här läget.

Inget bra tecken alls.

• @Zingo sa:

@Vikash sa:

Inget bra tecken alls.

Och att han dessutom inte överhuvudtaget verkar ta oss supportrar på allvar överhuvudtaget i intervjuer är inte så bra sagt eller agerat utav honom.

• Har vi ens råd att ta in någon annan eller kommer någon inom öster ta över I sådana fall ?

• redigerade September 2021

@Redarmy88 sa:
    Har vi ens råd att ta in någon annan eller kommer någon inom öster ta över I sådana fall ?

Du borde formulera om frågan snarare, Har vi råd att åka ur och ramla ner till Division 1 istället? Det är vad som är viktigast att fråga sig.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • En riktigt bra insats mot Värnamo och bra matchcoachning från Denis & co

Gillad av:Petter Bengtsson, Slangen, xonitex, Lewinsky (4 totalt)
  • @Sheriffen sa:
    En riktigt bra insats mot Värnamo och bra matchcoachning från Denis & co

Enda frågan är väl varför Mujanic inte får mer speltid. Men väldigt mycket rätt från bänken idag.

• @Slangen sa:

@Sheriffen sa:
    En riktigt bra insats mot Värnamo och bra matchcoachning från Denis & co

Enda frågan är väl varför Mujanic inte får mer speltid. Men väldigt mycket rätt från bänken idag.

Ja Mujanic vill man se mer av!

• Det är väl alltid en fråga om hur man vill balansera. Vi har 2 rätt offensiva ytterbackar idag, samt Isak och Lima på vardera kant. Tror nog mer på att Mujanic initialt kommer ha en roll där han ska komma in sista 30-35 för att vända matchbild t ex. Men absolut vill man se mer där, det lilla man sett så har ju han potentiellt rejäl höjd i sitt spel.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Tycker det som talar för velic är hur truppen kommunicerar utåt i både med och motgång att stämningen i truppen är grym, och viljan att vinna/mer är där. Känns som han har gruppen med sig, även om Henning tyckte de var tråkigt att inte få spela mer…

• Svårbedömt. Bristande offensiven är ju ett stort problem.

Samtidigt är det oerhört skönt o följa ett Öster där defensiven känns solid. Verkligen inget man blivit bortskämd med.
    Kan fortfarande få mardrömmar över Öster under Björknesjö när vi typ tappade fötti ledningar sista 10.

• Tycker det är aningens störigt att folk som tycker till är påverkade av med och motgång. Jag kan ärligt stå för även vid segrar att hans ledarstil är omodern och dessutom lyckas han inte skapa ett attraktivt spelsätt som ger mål. Jag njuter av de sista matcherna i höst på hans kontrakt. Han och Askebrand kan gå ihop i något annat superettanlag för att hamna i spannet plats 4-10. Vasalund?!

Gillad av:Knugen (1 totalt)
  • @Plantagenparkeringen sa:
    Tycker det är aningens störigt att folk som tycker till är påverkade av med och motgång. Jag kan ärligt stå för även vid segrar att hans ledarstil är omodern och dessutom lyckas han inte skapa ett attraktivt spelsätt som ger mål. Jag njuter av de sista matcherna i höst på hans kontrakt. Han och Askebrand kan gå ihop i något annat superettanlag för att hamna i spannet plats 4-10. Vasalund?!

Håller med, när väl säsongen är över så måste han ändå bort och de måste skaffa en ny bättre rutinerad tränare

• Jag vill bara påminna om att det sista optionsåret är aktiverat så i skrivande stund är Denis Velic tränare för Östers IF även 2022.

https://ostersif.se/a/denis-velic-forlanger-avtalet

Det innebär om vi bryter med Denis efter säsongen så har vi dubbla tränarlöner att ta hänsyn till. Det kan absolut vara möjligt, men det kommer ju att få konsekvenser på spelartruppens budget etc.

Gillad av:Plantagenparkeringen, Petter Bengtsson, Slangen (3 totalt)
    Tycker det är aningens störigt att folk som tycker till är påverkade av med och motgång. Jag kan ärligt stå för även vid segrar att hans ledarstil är omodern och dessutom lyckas han inte skapa ett attraktivt spelsätt som ger mål. Jag njuter av de sista matcherna i höst på hans kontrakt. Han och Askebrand kan gå ihop i något annat superettanlag för att hamna i spannet plats 4-10. Vasalund?!

Håller med och tycker det var fel av klubben att aktivera optionen så tidigt som de gjorde.

Klubben behöver verkligen en annan tränare för att kunna ta nästa steg i sin utveckling.

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)

Hur många gånger har ni sagt ungefär samma sak? Det är naturligtvis helt okej att vilja se en ny tränare i Öster. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Men att köra samma visa match efter match (”Velic är kass, avgå nu” etc.) blir tjatigt i längden. Det upprepade gnället skadar föreningen. Jag försöker inte tysta någon, men jag vill gärna se en mer konstruktiv diskussion. Och det önskemålet har jag förstås också rätt att framföra. Annars är det jag som blir tystad.

Lista gärna vilka realistiska kandidater ni vill ha in istället. Jocke Björklund, Jörgen Lennartsson, Roar Hansen, Tomas Askebrand, Tomas Ravelli eller någon annan? Och hur ska den dubbla lönekostnaden finansieras? Vilken spelare blir tvungen att lämna för att ge plats åt den nya tränaren?

Gillad av:Slangen, Sultanen, Bobby, jores, Atiba, Zingo, lemon, Thojo, Tompa (9 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Hur många gånger har ni sagt ungefär samma sak? Det är naturligtvis helt okej att vilja se en ny tränare i Öster. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Men att köra samma visa match efter match (”Velic är kass, avgå nu” etc.) blir tjatigt i längden. Jag försöker inte tysta någon, men jag vill gärna se en mer konstruktiv diskussion. Och det önskemålet har jag också rätt att framföra. Lista gärna vilka realistiska kandidater ni vill ha in istället. Jocke Björklund, Jörgen Lennartsson, Roar Hansen, Tomas Askebrand, Tomas Ravelli eller någon annan?

Roland Nilsson ligger väl bra till om Vito får vara med och bestämma. Men det är inget namn jag hoppas på. Markus Lantz har ju nämnts, men inte heller han känns så kul. Hasse Eklund har ju onekligen gjort det bra med små medel i FFF under fler år, och har erfarenhet av att ta upp lag i allsvenskan, men också av att trilla ur. Tycker på det hela taget att det är svårt att hitta något riktigt attraktivt namn bland de tränare som är lediga.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)

@Slangen sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Hur många gånger har ni sagt ungefär samma sak? Det är naturligtvis helt okej att vilja se en ny tränare i Öster. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Men att köra samma visa match efter match (”Velic är kass, avgå nu” etc.) blir tjatigt i längden. Jag försöker inte tysta någon, men jag vill gärna se en mer konstruktiv diskussion. Och det önskemålet har jag också rätt att framföra. Lista gärna vilka realistiska kandidater ni vill ha in istället. Jocke Björklund, Jörgen Lennartsson, Roar Hansen, Tomas Askebrand, Tomas Ravelli eller någon annan?

Roland Nilsson ligger väl bra till om Vito får vara med och bestämma. Men det är inget namn jag hoppas på. Markus Lantz har ju nämnts, men inte heller han känns så kul. Hasse Eklund har ju onekligen gjort det bra med små medel i FFF under fler år, och har erfarenhet av att ta upp lag i allsvenskan, men också av att trilla ur. Tycker på det hela taget att det är svårt att hitta något riktigt attraktivt namn bland de tränare som är lediga.

Precis. Utbudet är en del av problemet. Spontant tycker jag att det vore intressant med en ung, lokal tränare på väg uppåt i karriären. Vem det skulle kunna vara kan jag inte säga, men det finns säkert några här som kan mer om klubbarna i närområdet. Jag tänker alltså på klubbar max 10 mil från Växjö. Om vi ska vara riktigt ärliga: Öster är inte för alla. Den som är tränare måste vilja vara i Växjö. Alla vill inte det.

@Petter Bengtsson sa:

@Slangen sa:

@Petter Bengtsson sa:

Precis. Utbudet är en del av problemet.

Känns lite som att om vi ändå bara plockar en av alla dessa tränare som vandrar runt mellan olika Superettanklubbar så kan vi lika gärna behålla Velic ett år till. Jag vill att nästa tränare ska vara ett etablerat namn i paritet med Jens och Vito, en värvning som signalerar en seriös satsning. Andreas Alms Odense verkar inte ha fått nån kanonstart i danska ligan. Honom skulle jag inte ha något emot om han blev ledig. Lär ju dock ha lönekrav som är svåra att matcha.

Gillad av:Petter Bengtsson, Zingo, Bobby (3 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Hur många gånger har ni sagt ungefär samma sak? Det är naturligtvis helt okej att vilja se en ny tränare i Öster. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker. Men att köra samma visa match efter match (”Velic är kass, avgå nu” etc.) blir tjatigt i längden. Det upprepade gnället skadar föreningen. Jag försöker inte tysta någon, men jag vill gärna se en mer konstruktiv diskussion. Och det önskemålet har jag förstås också rätt att framföra. Annars är det jag som blir tystad.

Lista gärna vilka realistiska kandidater ni vill ha in istället. Jocke Björklund, Jörgen Lennartsson, Roar Hansen, Tomas Askebrand, Tomas Ravelli eller någon annan? Och hur ska den dubbla lönekostnaden finansieras? Vilken spelare blir tvungen att lämna för att ge plats åt den nya tränaren?

Det har försökts ta fram namn tidigare i tråden. Men den typen av samtal slutar rätt fort av någon anledning när folk skriver att vi ska behålla istället..

Men håller med om lokal förankring i lägre division. Där finns spännande namn att få till. Christian Stridh i Hovshaga, en tränare som har förmåga att skapa en bra gruppmiljö kompletteras med annat namn. Roar Hansen absolut. Stefan Billborn, kanske inte lika bra på gruppdynamik och aningen dyr. I övrigt räknar jag med att Vito nog kan ta fram 5-10 spännande kandidater på både högre och lägre nivå.

• Kan inte riktigt förstå varför man kräver Velic avgång.
    Visst vi är inget topplag i år men har vi truppen för att va ett av de fyra bästa lagen?
    Ett annat argument är att vi inte spelar yngre spelare vilket jag tycker att vi nu börjar göra mer och mer. Självklart vill alla att man ska ställa ett ungt lag på banan, men de måste också va mogna för de.
    Kan inte heller beskylla Velic för att vi inte gör mål, utan här skulle jag säga att vi kommit till lägen varje match men att vi slagit nått slags rekord i att missa lägen.
    Anser att spelet ser bra ut med en stark defensiv vilket, om jag minns rätt, va de som han först ville sätta.

Vår rad ser ut 7vinster 6 oavgjorda och 8 förluster. Inte helt dum om man adderar +/-0 i målkolumnen.

Vi har också skador på bland annat drott o mehic vilka inför säsongen va nyckelspelare.

Vill inte se en ny tränare utan tar hellre en uråkning och låter Velic m.fl bygga upp ett lag.

Gillad av:Bissan, Tompa (2 totalt)
  • Vi har även bara släppt in 17 mål på 21 matcher. Det är ruskigt imponerande. Bara HIF och Värnamo har släppt in färre men givetvis producerat bättre framåt. 14 mål på 20 matcher om vi tar bort GAIS-matchen med debaclet vid Mehics skada.

Jbo, jag håller med dig om det mesta, men inte om att vi hellre tar en uråkning än att byta tränare. Är det något vi INTE har råd med, så är det att åka ur. Öster måste i princip ha de tv-pengar som spel i Superettan ger.

• Vi har definitivt en trupp som är möjlig att komma topp fyra med. Inte en trupp som innebär att det är ett helt brutalt misslyckande att sluta säg sexa, men inte heller en trupp som skulle behöva skrälla ordentligt för att komma typ tvåa. Jag lutar också åt att den här upplagan av SE faktiskt är en svag sådan i jämförelse med flera av de närmast föregående åren. Även det får man väga in i ekvationen tänker jag.

Just nu ligger vi åtta i en haltande och (åtminstone neråt) rätt jämn tabell. Var och en får väl själv bedöma om det är inom den acceptabla felmarginalen eller ej.

• @Zingo sa:
    Jag vill bara påminna om att det sista optionsåret är aktiverat så i skrivande stund är Denis Velic tränare för Östers IF även 2022.

https://ostersif.se/a/denis-velic-forlanger-avtalet

Det innebär om vi bryter med Denis efter säsongen så har vi dubbla tränarlöner att ta hänsyn till. Det kan absolut vara möjligt, men det kommer ju att få konsekvenser på spelartruppens budget etc.

Stort misstag gjort av Öster

Men håller med om lokal förankring i lägre division. Där finns spännande namn att få till. Christian Stridh i Hovshaga, en tränare som har förmåga att skapa en bra gruppmiljö kompletteras med annat namn. Roar Hansen absolut. Stefan Billborn, kanske inte lika bra på gruppdynamik och aningen dyr. I övrigt räknar jag med att Vito nog kan ta fram 5-10 spännande kandidater på både högre och lägre nivå.

Bra namn måste jag säga. Vill även lägga till Agim Hasani som också nämnts i tråden.

VEM - Nu har vi ju lagt en hel krut på den sportsliga ledningen (Vito), så det är solklart att det måste handla om en tränare som går bra ihop med honom och som delar samma filosofi. Så att bara kasta ut det ena stora namnet efter det andra är vare sig lämpligt eller realistiskt. Om det blir ett väldigt välkänt namn skulle jag tro att det är en person som Vito känner väl till och som blir ledig lite av en slump. Men något i mig säger att man kommer att plocka även nästa tränare ur den oprövade lådan. Mario Vasilj? Victor Salwén?

NÄR - Jag tror inte att föreningen förlänger med Denis en gång till, men att det ska mycket till för att han ersätts om poängsnittet fortsätter att stiga hela säsongen ut. Tror att alla inblandade föredrar att ha ett helt år till på sig att hitta rätt ersättare.

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
  • @jbo sa:
    Kan inte heller beskylla Velic för att vi inte gör mål, utan här skulle jag säga att vi kommit till lägen varje match men att vi slagit nått slags rekord i att missa lägen.

Det där kan jag absolut inte hålla med om. Vi har knappt skapat något alls i anfallsväg överlag. Mortensen lyckas vinna nickdueller som ser till synes omöjliga ut, och vaskar fram halvchanser från ingenting ibland.

Jämfört med under Järdler då man slet sitt hår under 10 omgångar över alla osanna missar + stolpträffar.
    Har inte upplevt det i en enda match i år, eller ens någon match under Velic tid i Öster.

Gillad av:Plantagenparkeringen, Kalle Dahl, oysters, KAX, jojolaget, Anders (6 totalt)
  • Notera att det är Velic och Rydén som byggt upp dagens trupp till stor del, men detta har de gjort trots att de egentligen inte har haft tid med det. Sen vet jag inte hur diskussionen mellan styrelsen, och tränarstaben har varit. Kanske har tränarna uttryckt en önskan om att få bygga själva, kanske inte.

Oavsett så gjorde Jens rätt i att snabbt rekrytera en sportchef.

Gillad av:Eckart, Kalle Dahl, lemon, Zingo, Petter Bengtsson (5 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.