Silly season 20-21

1140141143145146154

Kommentarer

•  Gillad av:Lewinsky, Lindstig, korrsa, DNA, Front, zune, JFA, onion, Lucksmith, Anders, Old Chap, Kalle Dahl, KAX, Labila Kabila, Johannesson, EF-JKPG, Slangen, Tompa, Vikash (19 totalt)
  • Hurra, vad kul! :) Ser fram emot alla ironiska kommentarer om killen slarvar bort sin karriär.

• @Slangen sa:

Självklart kommer vi inte, med erfarna namn som Jens och Vito bakom spakarna, att långsiktigt bygga truppen på lån. Det handlar om att lotsa oss igenom innevarande säsong.

Är det då helt oproblematiskt? Nej, som någon har varit inne på kan gruppdynamiken ta skada och Velic verkade väl i nån intervju nyligen inte helt nöjd med att få ”börja om” med lagbygget. Falkenberg är ju också ett varnande exempel på hur det kan gå om man baserar truppen runt lån.

Men som jag ser det är den realistiska chansen till avancemang i år borta. Den här säsongen ska spelas av med målet hamna så högt som möjligt men framför allt undvika kval och om det behövs lånade spelare för det så gärna för mig.

Jag litar på Jens och Vito och är rätt övertygad att vi inte har mer än absolut högst en spelare, men troligen ingen, på lån när säsongen rullar igång nästa år. Jag accepterar lånen nu för att Vito ska få tid att bygga en genomtänkt trupp i vinter. Skulle tro att ganska stora förändringar är att vänta, och att även tränarstaben kan omfattas.

Fast, om nu säsongen redan är körd, handlar väl allt om att komma så bra förberedd till nästa säsong som möjligt?

Att då låna in en mängd spelare som låter klubbens egna spelare sitta på bänken, utvecklar knappast truppen inför kommande år. Och oavsett vilken prägel som sätts på nästa års trupp, vi badar inte i pengar och de spelare vi har lär vi till stor del sitta kvar med, om de har kontrakt.

Det enda positiva jag kan se med lånespelarna, är att unga i öster får en blick för hur bra tränade unga är i större klubbar, samt att vi får ett gäng som inte drabbats av velicsjukan att sidledspassa och säkerhetsspela.

Samtidigt förstår jag om de som nu får sitta på bänken, gärna vill lämna så snabbt det går, t.ex. stulic, hauksson m.fl. För i deras ålder behöver de seniorfotboll för att utvecklas.

• Sommarsilly har sett ut enligt följande.
    Ut. Örnblom och Calle.
    In. Två Norrköpingslån plus ett ev Malmölån.

Betyg. 1.75 av 5.

Kanske är läge att låna ut spelare som vi inte tror på själva snart så vi slipper tappa bra spelare.

• @Plantagenparkeringen sa:
    Sommarsilly har sett ut enligt följande.
    Ut. Örnblom och Calle.

Betyg. 1.75 av 5.

Kanske är läge att låna ut spelare som vi inte tror på själva snart så vi slipper tappa bra spelare.

Du räknar inte in Alexandersson, Astvald och Tannus i sommarsillyn? Inte heller Isak Magnusson?

Gillad av:ÖÖIIFF, Slangen, Petter Bengtsson, Labila Kabila, Ozze, lemon, Manne, Front (8 totalt)
  • @jores sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    Ut. Örnblom och Calle.

Betyg. 1.75 av 5.

Du räknar inte in Alexandersson, Astvald och Tannus i sommarsillyn? Inte heller Isak Magnusson?

Det är tur att vi är fler som räknar :)

• redigerade August 2021

@jores sa:

Ut. Örnblom och Calle.

Betyg. 1.75 av 5.

Bashir in kan väl nämnas också även om det handlar om en ungdomsspelare som inte lär spela i a-laget på ett tag. Jättebra att vi lyckas knyta till oss en stortalang från närområdet.

• @Plantagenparkeringen sa:

@jores sa:

Ut. Örnblom och Calle.

Betyg. 1.75 av 5.

Kan dock hålla med om att vi inte ser grymt mycket starkare ut inför hösten. Och om vi tänker att alla tre lånespelare lämnar i vinter lär vi behöva en hel del nyförvärv inför nästa säsong om inte tanken är att vi ska börja plocka mer underifrån vilket inte känns helt realistiskt i nuläget. Trelleborg har ju förstärkt med Saeid och Södra med Barny vilket känns som bra värvningar för dem.

• redigerade August 2021

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Slangen sa:

Självklart kommer vi inte, med erfarna namn som Jens och Vito bakom spakarna, att långsiktigt bygga truppen på lån. Det handlar om att lotsa oss igenom innevarande säsong.

Är det då helt oproblematiskt? Nej, som någon har varit inne på kan gruppdynamiken ta skada och Velic verkade väl i nån intervju nyligen inte helt nöjd med att få ”börja om” med lagbygget. Falkenberg är ju också ett varnande exempel på hur det kan gå om man baserar truppen runt lån.

Men som jag ser det är den realistiska chansen till avancemang i år borta. Den här säsongen ska spelas av med målet hamna så högt som möjligt men framför allt undvika kval och om det behövs lånade spelare för det så gärna för mig. Ja

Jag litar på Jens och Vito och är rätt övertygad att vi inte har mer än absolut högst en spelare, men troligen ingen, på lån när säsongen rullar igång nästa år. Jag accepterar lånen nu för att Vito ska få tid att bygga en genomtänkt trupp i vinter. Skulle tro att ganska stora förändringar är att vänta, och att även tränarstaben kan omfattas.

Fast, om nu säsongen redan är körd, handlar väl allt om att komma så bra förberedd till nästa säsong som möjligt?

Att då låna in en mängd spelare som låter klubbens egna spelare sitta på bänken, utvecklar knappast truppen inför kommande år. Och oavsett vilken prägel som sätts på nästa års trupp, vi badar inte i pengar och de spelare vi har lär vi till stor del sitta kvar med, om de har kontrakt.

Det enda positiva jag kan se med lånespelarna, är att unga i öster får en blick för hur bra tränade unga är i större klubbar, samt att vi får ett gäng som inte drabbats av velicsjukan att sidledspassa och säkerhetsspela.

Samtidigt förstår jag om de som nu får sitta på bänken, gärna vill lämna så snabbt det går, t.ex. stulic, hauksson m.fl. För i deras ålder behöver de seniorfotboll för att utvecklas.

Ja det är en balansgång. Men man får väl tolka det som att det nya sportsliga ledningen inte anser att truppen håller riktigt. Förhoppningsvis kan lånespelarna som du säger visa för övriga vad som krävs, och förhoppningsvis innebär det genomtänkta permanenta förstärkningarna vinter, som ligger mer i linje med det Vito vill ha.

Men det höjer ju också kraven och förväntningarna. Jag har tålamod med lånestrategin nu för att jag hoppas att den ger resultat på sikt. Men tålamodet skulle tryta om vi går i nästa säsong med en massa lån, eller spelar dåligt och skyller på att truppen inte har fått tid att spela ihop sig. Det är upp till bevis.

• redigerade August 2021

Har man bara mäktat med 11 mål så klart att man måste agera, de spelare som spelat först halvan får ju helt enkelt skylla sig själva då de tillsammans ej har levererat tillräckligt, där Velic också givetvis får ta på sig detta. Bara hoppas att den nykomponerade truppen, med vilka spelare då nu månne vara, klarar av detta så får man sondera situationen i november sedan. Kan ju rentav bli så att vi köper nån av lånespelarna samt att nåra blivet besvikna på utebliven speltid, något som bara tillhör verkligheten i dagens fotboll. Fotboll går högst ut att skapa flest chanser och vara så effektiv som möjligt på dessa gentemot motståndarna, prioriterar man ej dessa o tänker mer på lokala förmågor/hemvändare/gladfotboll/attackfotboll (även om det givetvis är positiva inslag) så är man väldigt illa i dagens elitfotboll. Vi lever med villkoren under 2000-talet o inget annat!

Gillad av:jores, ijo, korrsa (3 totalt)
  • @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Slangen sa:

Men som jag ser det är den realistiska chansen till avancemang i år borta. Den här säsongen ska spelas av med målet hamna så högt som möjligt men framför allt undvika kval och om det behövs lånade spelare för det så gärna för mig.

Vi har blivit nollade i 6 av de 8 senaste matcherna. Gör alltså bara mål var fjärde match. Och vi är två poäng från negativt kval.

Gillad av:Sääf, ÖÖIIFF (2 totalt)
  • Taha Ali lånas ut från Örebro till Västerås.

• @Kalle Dahl sa:

@Slangen sa:

Vi har blivit nollade i 6 av de 8 senaste matcherna. Gör alltså bara mål var fjärde match. Och vi är två poäng från negativt kval.

Säsongen lever i högsta grad. Ett fotbollslag som inte gör mål riskerar att åka ur. Jag tror inte vi gör det, men det kan bli en spännande höst. Alla lag mobiliserar, t ex kan FFF få en injektion av att Peter anländer.

• @Manne sa:
    Har vi inte ett samarbetsavtal med MFF sen lånet av Nilsson? Då kan väl Amel lånas in även efter deadline?

Finns det fönster även för lån? Eller kan lån göras när som helst? Om det finns fönster, kan ett samarbetsavtal i så fall göra så ett reglerna kan kringgås?

• En längre intervju med Vitoangående transferfönstret kommer dessutom under dagen. Skall bli spännande att läsa.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @Calle01 sa:

@Kalle Dahl sa:

@Slangen sa:

Säsongen lever i högsta grad. Ett fotbollslag som inte gör mål riskerar att åka ur. Jag tror inte vi gör det, men det kan bli en spännande höst. Alla lag mobiliserar, t ex kan FFF få en injektion av att Peter anländer.

Tror inte det kommer att räcka för Falkenberg att få in Peter. De tappade ju Sylisufaj. Som bäst mäktar de nog med att knipa en kvalplats. Men vad som helst kan ju hända i denna serien så. Skulle kännas jäkligt skönt om vi tog oss upp på säkrare mark dock, tror inte mina nerver klarar av ännu ett kval.

• En längre intervju kommer med Vito under dagen kring övergångsfönstret. Dags att avsluta Örnblom-gate en gång för alla. Stor frustration märks av I kommentarerna på östers fb sida. Klubben måste ut och förklara sig mer än man gjort.

• Det är ganska enkelt. För det är inte Vitos ”fel”. :) Blir lätt så här med svågerpolitik.

• @Lutavallen sa:

@Manne sa:

@Lutavallen sa:
    Vi slapp Messi i Östers IF, han går till PSG och gråter hela vägen från Barca till banken i Paris. Jävla falsk typ som sitter och gråter i Barcelona att han inte kan vara kvar. Gå ner i lön då för helvete, då kunde han ha stannat. Dessa fotbollsmiljadärer tar död på fotbollen. Många Barca fans i Spanien har knappt mat på bordet varje dag.

Eller så googlar man: https://www.fotbollskanalen.se/spanien/barca-presidenten-ger-upp-hoppet-om-messi-en-ny-era-inleds/

Och kommer fram till det jag redan anfört.

Han erbjöd väl sig halvera lönen? Kunde ju förvisso lirat gratis.
    Om det nu är tillåtet.

• @Calle01 sa:

@Manne sa:
    Har vi inte ett samarbetsavtal med MFF sen lånet av Nilsson? Då kan väl Amel lånas in även efter deadline?

Finns det fönster även för lån? Eller kan lån göras när som helst? Om det finns fönster, kan ett samarbetsavtal i så fall göra så ett reglerna kan kringgås?

För lån gäller samma transferfönster och deadline som för permanenta övergångar. Har man däremot skrivit ett samarbetsavtal kan spelare under 23(?) i princip pendla mellan klubbarna och spela match för båda. Det var ju så vi löste Nilsson, rätta mig om jag har fel. Öster har ju själva gjort liknande med Växjö Norra tidigare.

Gillad av:Labila Kabila (1 totalt)
  • @Villenyblom sa:
    Startar Kusu och Mujanic framför Engqvist och Hauk samtidigt som vi tappar Örnblom(jag vet hela storyn till Örnblomgate men inget jag tänker dela öppet) så är mitt förtroende förbrukat big time

Sånt här borde oftare komma fram. Ofta får spelarens agenter skit, men för att vara ärlig har klubbar ett sätt att hantera sina spelare på ett rätt speciellt sätt. Önskar att alla fick inblick i det på nära håll någon gång.

Hoppas Vito tar tag i frågan hur man lyckas få ungdomsspelare in i A-laget. U- lag som senaste 10 åren alltid legat i topp med utvecklande fotboll. Prata gärna med någon ny eller gammal ungdomstränare i Öster om ni vill höra mer om hur vår förening jobbar..

• När kommer intervjun med Vito…?

• Intervjun är uppe nu:

Gillad av:Pelle, KAX, Lewinsky, Johannes Magnusson, lemon, Johannesson, Redarmy88, Sääf, Slangen, JFA (10 totalt)
  • redigerade August 2021

Han känns sund Vito. Och bra av förening att göra intervjun.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Hur Har man skött öster , mycket hård kritik här vad jag kan förstå, man har slarvat med o förlänga med de bästa, inte lätt o göra det på några veckor som nu tydligen gällt, han tvår sina händer o säger att de nu ska bli annan ordning.nu

• Fast han säger ju att man velat förlänga över en tid, men inte lyckats. Det ska ju både vara spelare och klubb som vill, tycker vitos svar ger en trygghet i att man valt en väg man tror på, både nu och på sikt.

Öster, alltid

• Ja, verkar inte riktigt nöjd med hur klubben sköttes innan.

Men bra intervju, tack för det.

• Vito och Jens ankomst till klubben ger positiva vibbar! I mina öron säger Vito: nu städar vi av den här säsongen, behåller elitlicensen och så börjar vi vår nya resa till säsongen 2022.

Gillad av:Tompa, Szabo, KAX, DNA (4 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.