Poäng när tabellen sumeras

Jag kollade hur superettan slutade 2019 och såg va som behövs för att sluta vad när tabellen sumeras. Öster har nu 33p. Skulle öster inte ta en enda poäng till på de sista 10 omgångarna skulle öster sluta på 11e plats om tabellen skulle se ut som den slutade 2019. För att komma på en kvalplats till allsvenskan så skulle öster behöva komma upp i 54p. Det skulle innebära att öster på de sista 10 omgångarna skulle ta 21p. Vilket innebär 7 segrar och 3 förluster på de 10 sista omgångarna. Klarar öster av det. Resterande matcher för Öster är Dalkurd (h) Norrby (b) Degerfors (h) Umeå FC (h) Örgryte (b) Halmstad (h) AFC Eskilstuna (h) Gais (b) Ljungskile (h) Västerås SK (b). Det är bara att sätta igång att super analysera hur det här året ska avslutas med östers IF. Först ut alltså på söndag dalkurd hemma. Mycket nöje.

Gillad av:Lewinsky, Pekka (2 totalt)
«1

Kommentarer

• redigerade October 2020

Poängfördelningen 2020 kommer förmodligen inte att se ut på precis samma sätt som den gjorde 2019. Det behövs ett större statistiskt referensmaterial för att kunna säga något säkert om årets serie. Med det sagt så kan man ändå konstatera att det lär krävas en stark sista tredjedel av säsongen om vi ska ta kvalplatsen. Mer än hälften av de resterande tio matcherna bör vara segrar.

Man kan också sammanfatta situationen ännu enklare: vi ligger tre poäng efter J Södra och har dessutom i nuläget betydligt sämre målskillnad. Vi behöver alltså vinna en omgång där de förlorar och dessutom göra fler mål totalt. Eller få ihop fler poäng. Konkret innebär det rimligen att vi måste vara riktigt bra på att slå bottenlagen (istället för att kryssa) och utöver det ta åtminstone någon poäng mot Degerfors och/eller HBK. En annan möjlighet är förstås att våra konkurrenter (till vilka jag också räknar Akropolis och Sundsvall) börjar gå riktigt dåligt. Då blir den positiva kvalplatsen 2020 lättare att nå än vad den var 2019.

Som jag redan har påpekat i en annan tråd är serien 2020 speciell för oss eftersom vi avslutar med fyra matcher mot bottenlag. Jag tror att det kan bli helt avgörande.

• Nackdelen med att möta bottenlagen i slutomgångarna är att de kan behöva slåss för sin överlevnad. Om de inte är helt avhängda vill säga. Kan därför vara bättre att möta mittenlag som inte har något att spela för.

• Jag undersökte detta lite närmare för ett par år sedan. Blev sugen på att uppdatera underlaget när jag såg denna tråden. Så nu har jag tittat på samtliga 20 superettansäsonger. Här är några slutsatser:

• För att nå direktuppflyttning har det krävts mellan 52 och 61 poäng
    • För att nå kval uppåt har det krävts mellan 47 och 58 poäng
    • För att undvika negativ kval har det historiskt krävts mellan 27 och 40 poäng (har räknat på att lag 13-14 får kvala även om superettan inte var uppbyggd så i begynnelsen)
    • För att undvika direktnedflyttning har det krävts mellan 19 och 35 poäng

Sedan roade jag mig med att räkna om årets superetta till poäng efter 30 omgångar. Dvs hur skulle den sluta om lagen fortsatte snitta nuvarande poäng?
    En sådan prognos visar att Degerfors är på väg mot poängrekord på 69 poäng! Överlag har topplagen historiskt höga poängsnitt i förhållande till sin placering. Därför tror jag att vi kommer behöva 55 poäng för att nå kvalplatsen. Det innebär 22 poäng, t ex 7 segrar, 1 oavgjord och 2 förluster. Det blir tufft, men jag tänker fortsätta drömma. Naturligtvis handlar allt i slutändan om hur det går för Södra också.

Samtidigt borde våra 33 redan inspelade poäng räcka för att undvika negativt kval, men jag skulle önska tre poäng till för att vara riktigt säker. Tre poäng på 10 matcher alltså :)

Ett par noteringar som sticker ut:
    * Qviding 2011 är superettans sämsta lag, lyckades endast skrapa ihop 11 poäng.
    * *Värnamo 2011 fick kvala negativt trots 40 inspelade poäng
    * Ingen här inne vill veta vilken lag som innehar poängrekordet på 68 poäng.
    * Brage och Ängelholm åkte ur direkt 2002 trots 34 inspelade poäng
    * Superettan 2002 var historiskt jämn. Endast 25 poäng skiljde mellan ettan (Öster!) och sista laget (Mink AIF). Östers vinnarpoäng på 54 är den lägsta i superettans historia.

Här finns säsongerna i sin helhet:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTpyWAxjZ79848K0Sinboqk6yGqxR8MQt5rptKLyTsVhFGJC83JDEwCKP5MCvARDw/pubhtml

Gillad av:Johannes Magnusson, Suppe, Old Chap, Atibatibatiba, hannesnilsson, Ingemar, Jögge, Drillo, Tompa, Lewinsky, NonPhixion, Berra, Phalen (13 totalt)

Tack för nerlagd tid och därvidlag utmärkt forskargärning! Uppskattas!

• @Weerez sa:
    Superettan 2002 var historiskt jämn. Endast 25 poäng skiljde mellan ettan (Öster!) och sista laget (Mink AIF). Östers vinnarpoäng på 54 är den lägsta i superettans historia.

Tack för finfin genomgång!

Med fyra omgångar kvar av Superettan 2002 hade Öster 42 poäng och man hoppades ju knappt ens på att nå tredjeplatsen. Så att de efter de avslutande 4 raka segrarna fick den lägsta serievinnarpoängen i Superettans historia låter verkligen rimligt.

@Weerez sa:
    Jag undersökte detta lite närmare för ett par år sedan. Blev sugen på att uppdatera underlaget när jag såg denna tråden. Så nu har jag tittat på samtliga 20 superettansäsonger. Här är några slutsatser:

• För att undvika negativ kval har det historiskt krävts mellan 27 och 40 poäng (har räknat på att lag 13-14 får kvala även om superettan inte var uppbyggd så i begynnelsen)

Sedan roade jag mig med att räkna om årets superetta till poäng efter 30 omgångar. Dvs hur skulle den sluta om lagen fortsatte snitta nuvarande poäng?
    En sådan prognos visar att Degerfors är på väg mot poängrekord på 69 poäng! Överlag har topplagen historiskt höga poängsnitt i förhållande till sin placering. Därför tror jag att vi kommer behöva 55 poäng för att nå kvalplatsen. Det innebär 22 poäng, t ex 7 segrar, 1 oavgjord och 2 förluster. Det blir tufft, men jag tänker fortsätta drömma. Naturligtvis handlar allt i slutändan om hur det går för Södra också.

Samtidigt borde våra 33 redan inspelade poäng räcka för att undvika negativt kval, men jag skulle önska tre poäng till för att vara riktigt säker. Tre poäng på 10 matcher alltså :)

* Superettan 2002 var historiskt jämn. Endast 25 poäng skiljde mellan ettan (Öster!) och sista laget (Mink AIF). Östers vinnarpoäng på 54 är den lägsta i superettans historia.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTpyWAxjZ79848K0Sinboqk6yGqxR8MQt5rptKLyTsVhFGJC83JDEwCKP5MCvARDw/pubhtml

>

Mycket fin sammanfattning :+1: En liten rättelse bara, IFKV tog 39 poäng i SE2011. Att behöva kvalspela negativt med den poängskörden är märkligt.

• Mycket intressant. Skulle också vara spännande att se hur många poäng totalt som delats ut varje säsong.

• Helt oväsentlig fakta,från förra årets sista matcher, som egentligen inte säger någonting men
    Jönköping tog förra året 15poäng på de 10 sista matcherna
    (6poäng sista 7 matcherna)
    Halmstad 19poäng
    Degerfors 25poäng
    Östers resultat behöver vi inte prata om, utan de räcker att vi skyller på järdler

• 2018
    Halmstad 17poäng
    Degerfors 10poäng
    Jönköping 13poäng

2017
    Halmstad 11poäng (allsvenskan)
    Degerfors 15poäng
    Jönköping 11 poäng (allsvenskan)

2016
    Halmstad 13poäng
    Degerfors 9 poäng
    Jönköping 9poäng (allsvenskan)

2015
    Halmstad 6poäng (allsvenskan)
    Degerfors 5poäng
    Jönköping 17poäng

2014
    Halmstad 17poäng (allsvenskan)
    Degerfors 16poäng
    Jönköping 23poäng

• @TheSmokingMan sa:

@Weerez sa:
    Jag undersökte detta lite närmare för ett par år sedan. Blev sugen på att uppdatera underlaget när jag såg denna tråden. Så nu har jag tittat på samtliga 20 superettansäsonger. Här är några slutsatser:

>

Mycket fin sammanfattning :+1: En liten rättelse bara, IFKV tog 39 poäng i SE2011. Att behöva kvalspela negativt med den poängskörden är märkligt.

Det var en stark säsong av alla lag

• Ser inte bra ut när tråden har felstavad rubrik.

Gillad av:Greger (1 totalt)
  • @Old Chap sa:
    Ser inte bra ut när tråden har felstavad rubrik.

Inte felstavad på Sumeriska.

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • @Wallberg sa:
    Inte felstavad på Sumeriska.

OT: Sumererna var de som skrev svårtydd kilskrift på lertavlor för sextusen år sedan.

Gillad av:Wallberg (1 totalt)
  • @MATTAN sa:
    Jag kollade hur superettan slutade 2019 och såg va som behövs för att sluta vad när tabellen sumeras. Öster har nu 33p. Skulle öster inte ta en enda poäng till på de sista 10 omgångarna skulle öster sluta på 11e plats om tabellen skulle se ut som den slutade 2019. För att komma på en kvalplats till allsvenskan så skulle öster behöva komma upp i 54p. Det skulle innebära att öster på de sista 10 omgångarna skulle ta 21p. Vilket innebär 7 segrar och 3 förluster på de 10 sista omgångarna. Klarar öster av det. Resterande matcher för Öster är Dalkurd (h) Norrby (b) Degerfors (h) Umeå FC (h) Örgryte (b) Halmstad (h) AFC Eskilstuna (h) Gais (b) Ljungskile (h) Västerås SK (b). Det är bara att sätta igång att super analysera hur det här året ska avslutas med östers IF. Först ut alltså på söndag dalkurd hemma. Mycket nöje.

Känns som att vi har goda chanser till 3 poäng i de flesta matcherna om vi håller formen, förutom Degen och HBK som vi förmodligen får det tufft emot, men inte på något sätt orimligt med poäng där heller.
    Blir oavsett väldigt spännande att följa denna avslutning på säsongen, om vi orkar hålla uppe den goda formen, eller om vi slappnar av för mycket och är mätta nu när vi snart säkrat kontraktet.
    Om det visar sig att spelare inte ger 100% framöver, så hoppas jag verkligen att man kastar in de yngre talangerna, som definitivt kommer ge 100%.
    Är det bara jag som har en ovanligt konstig känsla att nu kunna följa ett Öster utan kniven på strupen? Galet.

• Vill inte vara en tråkig realist. Men även om vi missar playoff-match har vi gjort en grym säsong. Framförallt värvat riktigt bra. Ännu ett fönster och försäsong på det så kan nog även en superettasäsong 2121 bli väldigt kul.

Men givetvis hoppas man :)

• @Berra sa:
    Vill inte vara en tråkig realist. Men även om vi missar playoff-match har vi gjort en grym säsong. Framförallt värvat riktigt bra. Ännu ett fönster och försäsong på det så kan nog även en superettasäsong 2121 bli väldigt kul.

Även om vi misslyckas så kan vi se fram mot derbyn mot Kalmar igen! (förmodligen)

@Berra sa:
    Vill inte vara en tråkig realist. Men även om vi missar playoff-match har vi gjort en grym säsong. Framförallt värvat riktigt bra. Ännu ett fönster och försäsong på det så kan nog även en superettasäsong 2121 bli väldigt kul.

Jag hoppas också, även om det krävs rätt många segrar. Men visst bör vi ha gått upp före 2121?! Flera gånger förmodligen. Det är några fönster att jobba med de kommande 100 åren... :)

Gillad av:ijo (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:

@Berra sa:

Jag hoppas också, även om det krävs rätt många segrar. Men visst bör vi ha gått upp före 2121?! Flera gånger förmodligen. Det är några fönster att jobba med de kommande 100 åren... :)

????

• Edit fel smiley B)

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)

@Berra sa:

@Petter Bengtsson sa:

@Berra sa:

????

Det är ju 2020 nu, inte 2120... Jag var bara putslustig.

• Sammanställningen uppdaterad t o m omgång 23:

*Gefle 2002 är det lag som haft flest poäng utan att nå kvalplatsen, 57. Frågan är om inte Öster eller J Södra kommer slå det. Båda lagen har god form.
    *Ruskigt tight kring kvalplatserna med 6 lag med prognos 34-33 poäng.
    *Vi snittar nu mot de 55 poäng som jag trodde krävdes för att nå kvalet. Men jag börjar undra om det kommer räcka.

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • Ställer frågan här nu med 6 matcher kvar. Hur många poäng till behövs? I början av inlägget sas det 7 vinster på de sista 10. Nu har vi tagit 4 vinster och 6 matcher kvar. Det betyder i så fall att vi kan vinna 3 till och klara oss.

Känns lite tunnt just i år. Jag tror vi behöver 4 vinster till. Ett kryss och en förlust, då har vi kvalet. För att nå direktplats så är det nog högst ett kryss i matcherna som är kvar.

• @Plantagenparkeringen sa:
    Ställer frågan här nu med 6 matcher kvar. Hur många poäng till behövs? I början av inlägget sas det 7 vinster på de sista 10. Nu har vi tagit 4 vinster och 6 matcher kvar. Det betyder i så fall att vi kan vinna 3 till och klara oss.

Känns lite tunnt just i år. Jag tror vi behöver 4 vinster till. Ett kryss och en förlust, då har vi kvalet. För att nå direktplats så är det nog högst ett kryss i matcherna som är kvar.

Klara oss till vad ? Menar du kval eller direktuppflyttning ? Med tanke på att Degen och HBK går bra och poängmässigt ligger före så tror jag vi mer eller mindre behöver gå rent i sex raka för att nå någon av de två översta platserna. När det gäller kvalet så beror det helt på hur J Södra lirar; vinner de match efter match så behöver vi också göra det. Hamnar de däremot i en svacka kan det räcka med några få segrar till för vår del.

Hade vi haft danskarna och 4-4-2 klappat och klart i maj så hade vi nog kunnat vinna serien, nu är det den stapplande inledningen de första tio matcherna som gör att vi trots en fantastisk poängskörd de senaste månaderna ändå ”bara” ligger fyra. Fjärdeplatsen är dock guld värd ekonomiskt. Det är ingen större skillnad mellan att sluta sist eller i mitten sett till tv-pengarna, men mellan de översta platserna kan det skilja så mycket som en miljon kronor mellan två placeringar.

• Precis. Känns som i sämsta fall slutar vi 4a denna säsongen. Borde väl ändå ge en del deg?

• @WittonAlbion sa:

Hade vi haft danskarna och 4-4-2 klappat och klart i maj så hade vi nog kunnat vinna serien, nu är det den stapplande inledningen de första tio matcherna som gör att vi trots en fantastisk poängskörd de senaste månaderna ändå ”bara” ligger fyra. Fjärdeplatsen är dock guld värd ekonomiskt. Det är ingen större skillnad mellan att sluta sist eller i mitten sett till tv-pengarna, men mellan de översta platserna kan det skilja så mycket som en miljon kronor mellan två placeringar.

Inte längre. Man beslutade att plana ut skillnaderna i hur stor andel de olika placeringarna är värda. Vinnaren får i år 7,35 procent jämfört med drygt 10 procent tidigare. Fjärdeplatsen ger i år 7,10 procent. Räknat på en totalpott på 150 miljoner blir skillnaden mellan ettan och fyra ungefär en miljon.

Skillnaden mellan sistaplatsen i allsvenskan och fjärdeplatsen i superettan är nästan 10 miljoner. De som kommer uppifrån har en stor ekonomisk fördel.

https://www.fotbollskanalen.se/superettan/klubbat-pengafordelningen-i-superettan-gors-om---vinnaren-far-mindre-an-tidigar/

Gillad av:Platini, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Slangen sa:

@WittonAlbion sa:

Inte längre. Man beslutade att plana ut skillnaderna i hur stor andel de olika placeringarna är värda. Vinnaren får i år 7,35 procent jämfört med drygt 10 procent tidigare. Fjärdeplatsen ger i år 7,10 procent. Räknat på en totalpott på 150 miljoner blir skillnaden mellan ettan och fyra ungefär en miljon.

Skillnaden mellan sistaplatsen i allsvenskan och fjärdeplatsen i superettan är nästan 10 miljoner. De som kommer uppifrån har en stor ekonomisk fördel.

https://www.fotbollskanalen.se/superettan/klubbat-pengafordelningen-i-superettan-gors-om---vinnaren-far-mindre-an-tidigar/

Tack för info, detta visste jag inte.

• @WittonAlbion sa:

@Slangen sa:

@WittonAlbion sa:

Dock är det ett lite större glapp mellan fjärde- och femteplatsen. Så det finns all anledning att satsa på fjärdeplatsen även om vi hamnar i ett läge där kvalplatsen blir omöjlig att nå.

Gillad av:Greger (1 totalt)
  • @Slangen sa:

@WittonAlbion sa:

@Slangen sa:

@WittonAlbion sa:

Dock är det ett lite större glapp mellan fjärde- och femteplatsen. Så det finns all anledning att satsa på fjärdeplatsen även om vi hamnar i ett läge där kvalplatsen blir omöjlig att nå.

Tappar vi fjärdeplatsen ska jag äta upp min hatt. Ser det som extremt osannolikt att Akropolis eller Sundsvall skulle ta in 8 respektive 9 poäng på oss resterande sex matcher.

Gillad av:Slangen, Lewinsky (2 totalt)
  • Vi är på många sätt i en drömsits. I princip ingen hade räknat med att vi på allvar skulle utmana om allsvenska platserna med 6 omgångar kvar. Vi har inte budgeterat för en uppflyttning och skulle klara det mycket bra ur alla aspekter med en säsong till i SE. Betydligt värre då för j-södra och Halmstad som på ett helt annat sätt satsat mot allsvenskan och dessutom haft en plats topp-3 under större delen av säsongen. På många sätt har de allt att förlora medan vi har allt att vinna.

Att vi just nu ligger fyra beror på ett måls sämre målskillnad än j-södra. Därmed har vi i princip exakt lika stor möjlighet till kval som de har och vi har kvalplatsen i lika mycket egna händer som de.

Nu kör vi sista 6. Fortsätter på inslagna vägen. Själv kommer jag vara nöjd hur säsongen nu än slutar även om de allsvenska drömmarna på allvar börjar smyga sig in i mitt undermedvetna...

Gillad av:Petter Bengtsson, Tompa, Platini (3 totalt)

Jämför man hur Öster och J Södra genomförde sina senaste matcher är skillnaden slående. J Södra missade två straffar och brände i ren ångest ytterligare ett antal klara målchanser. På tur kunde de till sist, när övertiden egentligen var slut, klämma in ett mål. Öster avfärdade däremot Umeå tämligen komfortabelt på dålig plan i ösregn. Avslappnade spelare med självförtroende gjorde målen. Även i intervjuer ger de intryck av att trivas med situationen. Jag har svårt att inte fortsätta tro på det här.

Gillad av:Tompa, Platini, onion (3 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.