Velics framtid i Öster

1101113151644

Kommentarer

• redigerade November 2019

Jag byter gärna ut hela backlinjen. Hoppas att Velic kan och vill ta itu med den lagdelen.

Gillad av:dokken, penseln (2 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Jag byter gärna ut hela backlinjen.

Månz och Örnblom funkade bra tillsammans visade dom mot Frej.
    Freddy winsth kan ersätta silverholt
    Björkén kan ersätta stefan

Gillad av:oysters (1 totalt)
  • @Eric sa:
    Tror inte att man ska vara rädd för att göra vissa jämförelser med Lakers och se vad dom gör bra.

Det slog mig här om dagen hur olika föreningarna har kunnat hantera en tuff säsongsinledning.

Jag kan tycka att det finns en hel del likheter mellan Hallam och Järdler, båda är vältaliga, ger ett empatiskt intryck samt är extremt analytiska.

Öster och Järdler lyckades bevisligen inte vända den tuffa säsongsinledningen utan var tvungen att lämna.

Vad det verkar så har Lakers lyckats vända den negativa trenden och är på väg uppåt. Den stora skillnaden är att Lakers har en handlingskraftig sportchef som möblerar om ganska så "hänsynslöst" när det behövs.

Som tränare så får man en daglig och personlig kontakt med spelarna vilket självklart gör de tuffa besluten ännu svårare.

Nått vi aldrig kommer att få reda på är hur senvåren/sommaren hade sett ut med en erfaren sportchef som dels möblerade om men som kanske även bakom kulisserna stöttade till att ta lite tuffa beslut kring bänkningar osv.

Det jag vill komma till är att jag tror att det är otroligt viktigt att vi får in en bra sportchef, speciellt med en relativt oerfaren tränare. Får vi lite stolpe in i början av säsongen så spelar det ingen roll men blir det likt denna stolpe ut så måste vi säkerställa att vi inte hamnar i samma situation igen.

IFK Göteborg valde en annan linje delvis där man la krut på en riktigt bra ass till tränaren och sedan lyfte.

@ÖIF135 sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Jag byter gärna ut hela backlinjen.

Månz och Örnblom funkade bra tillsammans visade dom mot Frej.
    Freddy winsth kan ersätta silverholt
    Björkén kan ersätta stefan

Nu är ju hemmamatchen mot Frej inte så representativ för hur det har sett ut under säsongen, men det är möjligt att Örnblom är tillräckligt bra och ung för att få en säsong till. I övrigt tycker jag att det har sett skakigt ut. Winsth och Björkén är två som vi realistiskt borde kunna få in istället.

• @Eric sa:
    Tror inte att man ska vara rädd för att göra vissa jämförelser med Lakers och se vad dom gör bra.

Det slog mig här om dagen hur olika föreningarna har kunnat hantera en tuff säsongsinledning.

Jag kan tycka att det finns en hel del likheter mellan Hallam och Järdler, båda är vältaliga, ger ett empatiskt intryck samt är extremt analytiska.

Öster och Järdler lyckades bevisligen inte vända den tuffa säsongsinledningen utan var tvungen att lämna.

Vad det verkar så har Lakers lyckats vända den negativa trenden och är på väg uppåt. Den stora skillnaden är att Lakers har en handlingskraftig sportchef som möblerar om ganska så "hänsynslöst" när det behövs.

Som tränare så får man en daglig och personlig kontakt med spelarna vilket självklart gör de tuffa besluten ännu svårare.

Nått vi aldrig kommer att få reda på är hur senvåren/sommaren hade sett ut med en erfaren sportchef som dels möblerade om men som kanske även bakom kulisserna stöttade till att ta lite tuffa beslut kring bänkningar osv.

Det jag vill komma till är att jag tror att det är otroligt viktigt att vi får in en bra sportchef, speciellt med en relativt oerfaren tränare. Får vi lite stolpe in i början av säsongen så spelar det ingen roll men blir det likt denna stolpe ut så måste vi säkerställa att vi inte hamnar i samma situation igen.

Jämförelsen med lakrisgängets sportchef haltar betänkligt. Hockeyn har betydligt fler "fönster" när spelare kan byta klubbar; det verkar föv att ha utvecklats en kultur inom hockeyn där skickar spelare mellan klubbar lite hur som helst.
    Det är kanske möjligt därför att det finns mer pengar inom hockeyn som gör att spelarna kan kompenseras för detta.
    Men inom fotbollen hade ingen sportchef - handlingskraftig eller inte - kunnat agera som lakrisgängets gjort.

• Helt rätt, Ola. En riktigt konstig jämförelse. Jag tycker Öster och Järdler visade handlingskraft i somras. Vi hade inte klarat kontraktet utan Persson och Keene. Sheriffen var bäst och Keene gjorde avgörande insatser mot Gais, BP och Bois. Vi skrek efter en ny vänsterback och fick en ny sådan i ett par matcher i form av Vall. Vem vet, kanske var det konkurrensen med Vall som gjorde att Silverholt höjde sig ett snäpp? Hur det blir med Tannus i framtiden får vi se, vi får hoppas på det bästa.

Gillad av:Redarmy88, naren (2 totalt)
  • @Calle01 sa:
    Helt rätt, Ola. En riktigt konstig jämförelse. Jag tycker Öster och Järdler visade handlingskraft i somras. Vi hade inte klarat kontraktet utan Persson och Keene. Sheriffen var bäst och Keene gjorde avgörande insatser mot Gais, BP och Bois. Vi skrek efter en ny vänsterback och fick en ny sådan i ett par matcher i form av Vall. Vem vet, kanske var det konkurrensen med Vall som gjorde att Silverholt höjde sig ett snäpp? Hur det blir med Tannus i framtiden får vi se, vi får hoppas på det bästa.

@Ols sa:

@Eric sa:

Jämförelsen med lakrisgängets sportchef haltar betänkligt. Hockeyn har betydligt fler "fönster" när spelare kan byta klubbar; det verkar föv att ha utvecklats en kultur inom hockeyn där skickar spelare mellan klubbar lite hur som helst.
    Det är kanske möjligt därför att det finns mer pengar inom hockeyn som gör att spelarna kan kompenseras för detta.
    Men inom fotbollen hade ingen sportchef - handlingskraftig eller inte - kunnat agera som lakrisgängets gjort.

Klart att det är skillnader men ingen som följde Öster i år kan väll ha undgått den brist på nytänkande och initiativ som präglade senvåren. Klart att det finns fler fönster och andra pengar i hockeyn.

En bra fungerande sportchef fungerar som en kravställare och ger tränaren ett helikopterperspektiv och kan i tuffare tider ha ett välbehövligt avstånd från den dagliga verksamheten.

Persson är framförallt den som gått in och gjort skillnad, att man lyckades värva honom var väll framförallt en serie lyckliga sammanträffanden. Övriga sommarvärvningar var helt ok, varken mer eller mindre.

Förstår att många tar en jämförelse med hockeyn hårt men sanningen är att Öster väldigt länge saknat en stark sportchef som driver en konsekvent linje.

• @Sheriffen sa:

@Eric sa:

IFK Göteborg valde en annan linje delvis där man la krut på en riktigt bra ass till tränaren och sedan lyfte.

Göteborg har en sportchef, Kenneth Andersson.

Det är ju exakt det jag menar de lyckades hitta ett sätt att resa sig utan att skicka tränaren.

Vissa gånger behöver en bra tränare annat folk runt sig (ny ass)
    Andra gånger nya spelare
    En tredje gång räcker det kanske att sportchefen bidrar med ett helikopterperspektiv

Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • @Eric sa:

@Sheriffen sa:

@Eric sa:

Det är ju exakt det jag menar de lyckades hitta ett sätt att resa sig utan att skicka tränaren.

Andra gånger nya spelare
    En tredje gång räcker det kanske att sportchefen bidrar med ett helikopterperspektiv

Kenneth Andersson har inget med Poyas vara eller inte vara i blåvitt. Styrelsen och klubbchefen sparkade den förra sportchefen, Gren, och tänkte sparka även tränaren, Poya. Han räddades av tongivande spelare som ville ha honom kvar.
    Ingen modell - sportchef eller "manager" - är bättre än den andra. Så kan man peka på både exemplet blåvitt som såg sig nödgad att sparka sin sportchef och var god väg att sparka dennes tränarrekrytering. Eller IFK Norrköping som först med Janne Andersson sedan Jens Magnusson som "managers" tagit sig från botten av allsvenskan till toppen och är nu en välmående toppklubb.

• @Ols sa:

@Eric sa:

@Sheriffen sa:

@Eric sa:

Andra gånger nya spelare

Kenneth Andersson har inget med Poyas vara eller inte vara i blåvitt. Styrelsen och klubbchefen sparkade den förra sportchefen, Gren, och tänkte sparka även tränaren, Poya. Han räddades av tongivande spelare som ville ha honom kvar.
    Ingen modell - sportchef eller "manager" - är bättre än den andra. Så kan man peka på både exemplet blåvitt som såg sig nödgad att sparka sin sportchef och var god väg att sparka dennes tränarrekrytering. Eller IFK Norrköping som först med Janne Andersson sedan Jens Magnusson som "managers" tagit sig från botten av allsvenskan till toppen och är nu en välmående toppklubb.

Måhända att manager kan fungera i vissa fall men än så länge inte en enda gång i Öster. Framförallt ska man inte vara naiv och lita på att en relativt junior tränare som Järdler med en lika junior ass i Velic ska klara av att hantera en sådan roll. Långt ifrån alla duktiga tränare är lämpade för detta.

Järdler har själv uttalat att han drev sin linje väl långt. Det behöver inte vara fel på linjen långsiktigt för det men kortsiktigt lyckades han inte vända trenden.

Hört många vittnesmål om att Järdler gjorde väldigt mycket bra genom hela organisationen. Ibland måste man dock avvika från den röda tråden för att hantera tillfälliga svackor och därefter hitta tillbaka. I en renodlad tränarroll med en sportchef menar jag att det är betydligt enklare.

Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • OlsOls
    redigerade November 2019

"Managers" fungerar inte inte Öster. Kanske inte, men när hade Öster en framgångsrik sportchef senast.
    Felet är nog inte att man valt att ha en "manager" och inte en sportchef eller tvärtom utan det handlar nog mycket om att styrelsen inte klarar av att hantera historien, inte har tillräcklig sportslig kompetens

• @Ols sa:
    "Managers" fungerar inte inte Öster. Kanske inte, men när hade Öster en framgångsrik sportchef senast.
    Felet är nog inte att man valt att ha en "manager" och inte en sportchef eller tvärtom utan det handlar nog mycket om att styrelsen inte klarar av att hantera historien, inte har tillräcklig sportslig kompetens

Tror vi i grunden tycker ganska lika, min poäng är att jag verkligen skulle vilja ha in en stark och erfaren sportchef som kommer att finnas i klubben länge och "överleva" ett antal tränare.

Då tror jag att vi skulle kunna hitta en väg framåt långsiktigt.

Att dessa personer inte växer på träd är jag tyvärr fullt medveten om...

• @Peter_Hansen sa:
    Skulle velat ha in Zingo i en roll nu direkt efter det inlägget men tyvärr har han Österbakgrund så då går det inte.

Helt rätt. Dessutom: Det räcker så väl för mig att droppa enkla oneliners på ett supporterforum efter att beslut väl tagits och konsekvenser redan inträffat ;)

Men - med risk att tjata - jag vill verkligen se tydlighet och mätbarhet i Öster 2020. Det kan tyckas löjligt att låta spelare springa runt med en massa prylar som mäter saker, men det handlar också om självförtroende. Om spelarna själva ser att deras resultat ständigt blir bättre, blir de också bättre i sitt mindset. Och jag tycker det är närmast idiotiskt att vi har friidrottare från hela världen som åker till Växjö för att mäta värden och träna med bra fysiska tränare och så ska vi försöka återuppfinna hjulet i nån slags egen bubbla...

Så fan heller att vi med seriens bästa förutsättningar ska ha spelare som är sämre tränade än ett nyligen uppflyttat Division 1-lag. Det är kanske det jag är mest förbannad över.

Gillad av:Eckart, Kalle Dahl (2 totalt)
  • @Zingo sa:

@Peter_Hansen sa:
    Skulle velat ha in Zingo i en roll nu direkt efter det inlägget men tyvärr har han Österbakgrund så då går det inte.

Helt rätt. Dessutom: Det räcker så väl för mig att droppa enkla oneliners på ett supporterforum efter att beslut väl tagits och konsekvenser redan inträffat ;)

Men - med risk att tjata - jag vill verkligen se tydlighet och mätbarhet i Öster 2020. Det kan tyckas löjligt att låta spelare springa runt med en massa prylar som mäter saker, men det handlar också om självförtroende. Om spelarna själva ser att deras resultat ständigt blir bättre, blir de också bättre i sitt mindset. Och jag tycker det är närmast idiotiskt att vi har friidrottare från hela världen som åker till Växjö för att mäta värden och träna med bra fysiska tränare och så ska vi försöka återuppfinna hjulet i nån slags egen bubbla...

Så fan heller att vi med seriens bästa förutsättningar ska ha spelare som är sämre tränade än ett nyligen uppflyttat Division 1-lag. Det är kanske det jag är mest förbannad över.

Håller helt med. Sedan kan det vars en kostnadsfrågs oxå men detta måste prioriteras.

@Eric sa:

Lakers har inte lyckats vända någon negativ trend. Lakers förefaller vara landets sämsta ishockeylag för närvarande en degradering ligger runt hörnet. Alla lag som spelar med käppar verka vara på väg utför i Växjö kommun. Hoppas att Åby kan få fart på laget, där finns genuint intresse och man har många eldsjälar i föreningen som gör ett fantastiskt jobb utan några stora tillgångar. Hatten av för dessa föreningsmänniskor som lyfter en hel byggd.

• redigerade June 2020

Hörni! Sagt med självdistans och medvetenhet om fotbollsvärldens, och min egen, ofullkomlighet. MEN! Jag ser framför mig en ny shitstorm för vår kära tomte till tränare. Ger Velic högst 5 matcher innan kritiken blåser. Tunna värvningar+ tunn trupp+ favoriserande ledarskap och en spelfilosofi som redan bevisats inte gav någon vidare utdelning. Det blir i bästa fall en mellansäsong.

• Det ser ej bra ut, speciellt med tunna truppen, men hela Corona grejen kommer säkert göra det högst ovisst hur det kommer se ut första omgångarna samt spel utan publik. Har vi bara hyfsad trupp kan det sluta hur bra som helst men givetvis hur jäkla dåligt som helst också. Oavsett lär det ej räcka i längden, som sagt vi får sikta på mellanmjölk med Velic & Co vid rodret, nåt annat ej realistiskt.

• @Plantagenparkeringen sa:
    Hörni! Sagt med självdistans och medvetenhet om fotbollsvärldens, och min egen, ofullkomlighet. MEN! Jag ser framför mig en ny shitstorm för vår kära tomte till tränare. Ger Velic högst 5 matcher innan kritiken blåser. Tunna värvningar+ tunn trupp+ favoriserande ledarskap och en spelfilosofi som redan bevisats inte gav någon vidare utdelning. Det blir i bästa fall en mellansäsong.

En mellansäsong är bästa möjliga utfall. Precis vad vi behöver.

• Ja... vad har ni för förväntningar? Jag är glad om vi hamnar över de negative strecken med den trupp vi besitter.

• Vill gärna höra er syn vad vi skulle tagit in istället för dem spelarna vi har tagit in.

• Lyckas Velic skapa rätt vilja och lagmoral kan den trupp vi har räcka långt, kanske inte hela vägen fram men ändå till en stabil placering. Hur laget arbetar just som ett lag är en av de viktigaste faktorerna i den här serien. Om det blir motgångar från början och hängande huvuden som följd, ja då lär det ju bli en ny shitstorm inom kort.

• Jag har inga direkt förväntningar på den här säsongen, jag är nöjd sålänge om vi har 4 lag nedanför oss

• @Villenyblom sa:
    Vill gärna höra er syn vad vi skulle tagit in istället för dem spelarna vi har tagit in.

Personligen skrev jag inget om värvningarna. Vi har en budget att förhålla oss till, sedan kom också Corona. Men med den truppen vi besitter, fjolåret i färskt minne också så är mina förväntningar inte skyhöga. Däremot en förhoppning om ett bättre 2020 och mittenplacering.

• Finns väl fler lag som kan få bekymmer men hamnar vi i mitten i år det ju helt okej så här på förhand.

• Jag var mest kritiskt till velic förra säsongen. Men efter vändningen säger jag topp5 vågar någon haka på?

Gillad av:Petter Bengtsson, Jockeluring, Lewinsky, lemon (4 totalt)
  • redigerade June 2020

Jag tror chanserna till en mittenplacering är goda, det såg riktigt bra ut i sista träningsmatchen mot Halmstad exempelvis. Men jag är nöjd med allt över kvalplats.

• redigerade June 2020

@Plantagenparkeringen sa:
    Tomte Velic

Måste reagera lite här i all ödmjukhet. Varför är han en tomte? Han har just räddat Öster kvar efter skitläget han tog över i.

Tunna värvningar

Är det verkligen tunna värvningar jämfört med andra Superettanlag. Presentera värvningarna som Dalkurd, Norrby, Umeå, Akropolis och Örgryte gjort och påvisa att de är mindre tunna.

tunn trupp

Återigen: har de andra klubbarna så mycket bredare trupper? Här frågar jag för jag inte helt vet.

spelfilosofi som redan bevisats inte gav någon vidare utdelning

Kunde nog inte begärt så mycket bättre utdelning än vad vi fick. Visst: ingen seger borta mot BP eller mot Bois men just att inte förlora de matcherna var exakt vad jag påpekade just då var mycket viktigare.

Gillad av:Slangen, penseln, Bissan, CrobyJr, Petter Bengtsson, swindie74, Atiba, Suppe, Ingemar, olka6806, Lewinsky, Lucksmith (12 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    Tomte Velic

Måste reagera lite här i all ödmjukhet. Varför är han en tomte? Han har just räddat Öster kvar efter skitläget han tog över i.

Tunna värvningar

Är det verkligen tunna värvningar jämfört med andra Superettanlag. Presentera värvningarna som Dalkurd, Norrby, Umeå, Akropolis och Örgryte gjort och påvisa att de är mindre tunna.

tunn trupp

Återigen: har de andra klubbarna så mycket bredare trupper? Här frågar jag för jag inte helt vet.

spelfilosofi som redan bevisats inte gav någon vidare utdelning

Kunde nog inte begärt så mycket bättre utdelning än vad vi fick. Visst: ingen seger borta mot BP eller mot Bois men just att inte förlora de matcherna var exakt vad jag påpekade just då var mycket viktigare.

Tummen upp för den analysen. Vi måste jämföra vår trupp och våra värvningar med lagen i Superettan, inte med MFF och AIK.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade June 2020

Det är svårt att veta om ett mer ihoptryckt spelschema kommer kräva bredare trupper.

En sak är säker och det är att om man tittar på de senaste åren så det en fördel att använda så få spelare som möjligt - dvs kontinuerliga startelvor och samspel har gett resultat. Tittar man t.ex på de två senaste säsongerna så har topp 4-lagen använt 8-9 utespelare som spelat större delen av matcherna och i stort sett gått runt på 14-15 spelare.

Öster hade motsvarande siffra 5 förra säsongen och gick runt på 17-18 spelare (Velic och KGB valde ju faktiskt att satsa på att försöka hålla samma elva efter de tog över).

Om vi räknar med Henningsson och Rochester så är vi uppe på 17 utespelare och då blir det svårt att hålla alla aktiva och samtidigt hitta något samspel.

Sen måste man givetvis ha en tränare som satsar på ett spel som passar de spelare man har - inte tvärtom som vi sett exempel på här i stan lite för många gånger de senaste åren.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade June 2020

En ofrånkomlig konsekvens av ett ihoptryckt spelschema blir att de lag som har det motigt får mindre tid på sig att göra något åt sin situation. Skador på nyckelspelare blir också mer påtagliga eftersom de missar fler matcher. Att detta skulle gynna eller missgynna just Öster är oerhört svårt att förutspå i nuläget. Vi vet dessutom knappast något om lagens form inför seriestarten. Det är ovisst och förutsättningarna är både unika och märkliga. Att ta något för givet är ännu dummare nu än annars.

Ytterligare en aspekt är att viruset på intet vis behöver avta. Det här är långt ifrån över. Vad händer om smittan börjar spridas i vissa lag? Ska de spela ändå? Om inte, ska då resten av lagen fortsätta spela? Hur många smittade i ett lag är för mycket? Trista frågor, men att inte ställa dem är att bortse från hyfsat sannolika situationer.

Logga in eller registrera för att kommentera.