Velics framtid i Öster

191012141544

Kommentarer

• Hitta en yngre tränare i England. Superettan är som engelsk fotboll i lägre divisioner. Viktigast med löpstyrka o energi. Ingen trött handelsresande i fotboll tack!

Gillad av:McA, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Väderkvarnen2 sa:
    Hitta en yngre tränare i England. Superettan är som engelsk fotboll i lägre divisioner. Viktigast med löpstyrka o energi. Ingen trött handelsresande i fotboll tack!

Mark Newson fick lämna Dover ifjol så via Calais skulle han kunna komma till Värend igen 25 år senare.

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • Öster behöver en omstart med en ny tränare och nya spelare.

• Får erkänna att jag inte sett alla matcher i år. Tycker ändå att stommen av spelartruppen ser ok ut för superettan. Tror inte det går att bygga spelartrupp långsiktigt utan det är föreningen som måste skötas långsiktigt ekonomiskt o organisatoriskt.

• @Skenben sa:
    Emin Nouri någon?

Nej tack.

• @Skenben sa:
    Emin Nouri någon?

Jag tror redan det finns folk som städar pissrännorna på Myran!??

Gillad av:Lewinsky, Skenben, dokken (3 totalt)
  • @Skenben sa:
    Emin Nouri någon?

Äter hellre en skål med grus.

Gillad av:Skenben, Peter_Hansen (2 totalt)
  • @Skenben sa:
    Emin Nouri någon?

Handen upp för Pålle
    Handen ner för Nouri

• @Skenben sa:
    Emin Nouri någon?

Som målvakt nu när Robin slutat?

Gillad av:Peter_Hansen, Skenben, Eric (3 totalt)
  • Fidde ger en del svar på Minboll:
    Han hoppas kunna presentera tränare denna veckan. Velic är ett av flera spår man jobbar med. Kan bli en lösning med två tränare.

Sportchef är en senare fråga, tränare är prio ett. Oklart hur rollen kommer att se ut.

Han ser gärna att Järdler blir kvar på något sätt.

Inga nyheter om spelare kommer innan tränarfrågan är löst.

http://www.minboll.se/article/da-hoppas-oster-att-presentera-tranaren-2/?fbclid=IwAR1XE6DJrYojqvD_aaHMgzy7R9aOP-1o1G7vQIaUaJMXRNkoxsFx4BMmVo8

• @Slangen sa:
    Fidde ger en del svar på Minboll:
    Han hoppas kunna presentera tränare denna veckan. Velic är ett av flera spår man jobbar med. Kan bli en lösning med två tränare.

Sportchef är en senare fråga, tränare är prio ett. Oklart hur rollen kommer att se ut.

http://www.minboll.se/article/da-hoppas-oster-att-presentera-tranaren-2/?fbclid=IwAR1XE6DJrYojqvD_aaHMgzy7R9aOP-1o1G7vQIaUaJMXRNkoxsFx4BMmVo8

Att Velic är "ett av flera spår" låter spontant som att han inte är klubbens förstahandsval, i vart fall inte som ensam huvudtränare. Bra eller dåligt vet jag inte, men jag hoppas i vart fall att klubben vill använda sig av Velic för att bibehålla någon form av kontinuitet. Och jag utgår ifrån att några tongivande spelare har fått lämna sin syn på fortsättningen inför styrelsens beslut.

Angående Järdler förstår jag att det svider för Fidde G att det inte föll så väl ut som Fidde hade hoppats. Och efter att ha hört intervjun med Järdler häromdagen förstår jag också att han är bra på att sälja in sig själv. Men ett uppbrott är ett uppbrott, en före detta flickvän är en före detta flickvän, hon kan vara precis hur go och härlig som helst men uppenbarligen blev det inte "match made in heaven" i just det här fallet och då får man acceptera det och gå vidare.

Gillad av:penseln, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Bissan sa:

@Slangen sa:
    Fidde ger en del svar på Minboll:

Att Velic är "ett av flera spår" låter spontant som att han inte är klubbens förstahandsval, i vart fall inte som ensam huvudtränare. Bra eller dåligt vet jag inte, men jag hoppas i vart fall att klubben vill använda sig av Velic för att bibehålla någon form av kontinuitet. Och jag utgår ifrån att några tongivande spelare har fått lämna sin syn på fortsättningen inför styrelsens beslut.

Angående Järdler förstår jag att det svider för Fidde G att det inte föll så väl ut som Fidde hade hoppats. Och efter att ha hört intervjun med Järdler häromdagen förstår jag också att han är bra på att sälja in sig själv. Men ett uppbrott är ett uppbrott, en före detta flickvän är en före detta flickvän, hon kan vara precis hur go och härlig som helst men uppenbarligen blev det inte "match made in heaven" i just det här fallet och då får man acceptera det och gå vidare.

Där tycker vi olika. Jag ser det som en styrka i att man vill använda en så bra tränare i någon funktion trots senaste säsongen.

Gillad av:Charlie (1 totalt)
  • Järdler är ju körd som huvudtränare i Öster, det måste vi alla vara på det klara med. Däremot kan han ju säkert användas som scout, konsult till sportgruppen och juniortränare. Problemet med andra uppgifter än huvudtränarrollen är två. För det första så vill inte Järdler och kommer alltså vara omotiverad vilka arbetsuppgifter föreningen än ger honom. För det andra uppbär han en lön i nuläget som lir för stor sett till de arbetsuppgifter han kan tänkas få. Han blir för dyr helt enkelt.

Så vi har två alternativ. Det bästa, för både Järdler och Öster, vore om Järdler självmant bröt upp, sålde huset på Östra Lugnet och gick vidare i karriären någon annanstans. Det andra alternativet är att vi ger honom andra arbetsuppgifter, han är omotiverad och kostar pengar men det är bättre än att bara låta honom gå omkring och inget göra, vi kan inte ha en tränare som reser runt till Holland och gud vet vart i helt egna syften samtidigt som han uppbär lön. Då är det bättre att ge honom ett juniorlag till dess kontraktet löper ut.

Gillad av:penseln, Petter Bengtsson, Knugen, jojolaget, Bulten, zune (6 totalt)
  • Och jag utgår ifrån att några tongivande spelare har fått lämna sin syn på fortsättningen inför styrelsens beslut.

Ja det hade vi ju många denna säsongen!!

• Velic har inte licens att träna ett Superettanlag därför måste någon med licens gå in jämte honom så som KGB gjorde.

• Det enda jag är riktigt säker på är att jag är glad att jag inte sitter i styrelsen. Oerhört svåra beslut att ta nu. :o

Gillad av:Bonus, Labila Kabila, naren, Zingo (4 totalt)
  • Halva veckan har gått. När kommer besked?

• @Slangen sa:
    Halva veckan har gått. När kommer besked?

Närsomhelst, kanske imorgon. Fidde G hoppades ju att det skulle vara klart den här veckan. Jag tror man just nu förhandlar om slutdetaljerna med den tränare som antingen blir delad huvudtränare med Velic eller också Velics assisterande. Att Velic ingår i tränarduon 2020 vågar jag närmast spika.

• @Ampelliljan sa:

@Slangen sa:

Närsomhelst, kanske imorgon. Fidde G hoppades ju att det skulle vara klart den här veckan. Jag tror man just nu förhandlar om slutdetaljerna med den tränare som antingen blir delad huvudtränare med Velic eller också Velics assisterande. Att Velic ingår i tränarduon 2020 vågar jag närmast spika.

Födde G pratar, vad gör han mer?

• @jojolaget sa:

@Ampelliljan sa:

@Slangen sa:

Vad menar du? Ta bladet från munnen! :o

• @Ampelliljan sa:

@Slangen sa:

Ja så blir det sannolikt.

• @Ampelliljan sa:

@jojolaget sa:

@Ampelliljan sa:

@Slangen sa:

Mycket snack, lite verkstad.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • @jojolaget sa:

@Ampelliljan sa:

@jojolaget sa:

@Ampelliljan sa:

@Slangen sa:

Vid Järdlergate var det Värnamo som snackade skit och Fidde som höll i verkstaden.

Gillad av:Jögge, Slangen, Ruuben (3 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:

@jojolaget sa:

@Ampelliljan sa:

@jojolaget sa:

@Ampelliljan sa:

@Slangen sa:

Vid Järdlergate var det Värnamo som snackade skit och Fidde som höll i verkstaden.

Under Concha var det väl i praktiken Fidde som skötte affärerna och Concha som twittrade efter vad man hört.

• Min uppfattning är att Fidde och Wibbe gör ett jäkla stort jobb för föreningen jämfört vad de får ut i lön etc. mot t.ex. vad Concha hade.
    Tycker man ska tänka till en extra gång innan man kritiserar den typen av eldsjälar, utan dem som brinner så för klubben hade det varit tufft.

Gillad av:Slangen, Pekka, zune, Zingo, Kalle Dahl, Bonus, Soldaten, oysters, KAX, JFA, Manne, Petter Bengtsson, Peter_Hansen, Labila Kabila, McA, öster i väster, Tompa, lemon (18 totalt)
  • @Ruuben sa:
    Min uppfattning är att Fidde och Wibbe gör ett jäkla stort jobb för föreningen jämfört vad de får ut i lön etc. mot t.ex. vad Concha hade.
    Tycker man ska tänka till en extra gång innan man kritiserar den typen av eldsjälar, utan dem som brinner så för klubben hade det varit tufft.

Helt riktigt, Fidde G och Wibbe är legender :+1:

Gillad av:zune, Ols (2 totalt)
  • redigerade November 2019

Äntligen har jag haft tid att lyssna igenom alla intervjuer med Denis, såväl Östers egna som SmPs och Radio Kronobergs. En bra dag. Jag tyckte verkligen att han skulle få chansen, och 2+1 är en bra kompromiss.

På plussidan: Det jag kanske mest av allt gillar med Denis är hans ödmjukhet inför uppgiften och hans framtoning. Han har både förmågan att ryta till, ha en balanserad kravställan och vara en person att snacka med, samtidigt som jag vet att många spelare - framförallt de yngre - ser upp till honom. En väldigt viktig egenskap om vi vill bygga ett lite yngre lag nästa år, vilket jag förstod att man siktar på. Det är faktiskt dags att säga hej och tack till några av våra äldre spelare. Fotbollsmässigt vet vi inte så mycket ännu, men det lilla han har sagt hittills bådar gott. Inget tjafs om att vi ska "spela Österfotboll" utan vi vill ha hög press på motståndarna, fart både framåt och bakåt samt förmågan att kunna växla mellan olika spelsystem för att inte vara så lättlästa och förutsägbara. Ordet för dagen är som sagt ÖDMJUKT.

På (eventuella) minussidan: Nu har vi gamla Österspelare i princip överallt på ledande sportsliga pallar i föreningen. Ibland så kan jag känna att vi är lite väl hemkära; vi vill så gärna ha tillbaka våra spelare i ledande positioner. Det är inte alltid en sådan välvilja har slutat väl. En professionell insikt utifrån som sportchef skulle kunna vara guld värd, någon som smälter in i och passar ihop med trojkan Fidde/WIbbe/Denis. Kanske också våga testa en andretränare som inte har Österbakgrund, kanske någon med koll på lokalfotbollen. Det vore spännande, speciellt då tillsammans med en sportchef utifrån.

Jag tycker också att vi borde kunna utnyttja Arenastadsområdet och den samlade kompetensen i och omkring föreningarna där bättre nu under försäsongen. Bygga upp fysik, mer tester av både styrka och kondition, börja mäta framsteg på riktigt. Jag hoppas verkligen att den sportsliga delen i Öster tar till sig det.

Gillad av:Szabo, Wallberg, Redarmy88, Lucksmith, zune, Peter_Hansen, JFA, Atiba, lemon, naren, Memory Man, Suppe, Tompa, Lewinsky, Slangen, olka6806, penseln (17 totalt)
  • Skulle velat ha in Zingo i en roll nu direkt efter det inlägget men tyvärr har han Österbakgrund så då går det inte.

Gillad av:Atiba, Pekka, El_barto, asundberg (4 totalt)
  • Tror inte att man ska vara rädd för att göra vissa jämförelser med Lakers och se vad dom gör bra.

Det slog mig här om dagen hur olika föreningarna har kunnat hantera en tuff säsongsinledning.

Jag kan tycka att det finns en hel del likheter mellan Hallam och Järdler, båda är vältaliga, ger ett empatiskt intryck samt är extremt analytiska.

Öster och Järdler lyckades bevisligen inte vända den tuffa säsongsinledningen utan var tvungen att lämna.

Vad det verkar så har Lakers lyckats vända den negativa trenden och är på väg uppåt. Den stora skillnaden är att Lakers har en handlingskraftig sportchef som möblerar om ganska så "hänsynslöst" när det behövs.

Som tränare så får man en daglig och personlig kontakt med spelarna vilket självklart gör de tuffa besluten ännu svårare.

Nått vi aldrig kommer att få reda på är hur senvåren/sommaren hade sett ut med en erfaren sportchef som dels möblerade om men som kanske även bakom kulisserna stöttade till att ta lite tuffa beslut kring bänkningar osv.

Det jag vill komma till är att jag tror att det är otroligt viktigt att vi får in en bra sportchef, speciellt med en relativt oerfaren tränare. Får vi lite stolpe in i början av säsongen så spelar det ingen roll men blir det likt denna stolpe ut så måste vi säkerställa att vi inte hamnar i samma situation igen.

Gillad av:Plantagenparkeringen, Redarmy88, Suppe (3 totalt)
  • Välförtjänt att Velic får fortsätta. Hoppas att det nu är slut på grillkvällar med Månz och Stefan och att Denis fullt ut blir tränare. Hoppas också på en annan ass än KGB och att vi fokuserar på att hitta en linje i hela föreningen där vi försöker lyfta fram unga spelare.

Logga in eller registrera för att kommentera.