Silly season 19-20

1679111277

Kommentarer

• Styrelsen har fått oförtjänt lite kritik för den här säsongen. Det är dags att en tränare tar över som get egna talanger speltid. Vi går in i samma fälla gång på gång, vi tänker kortsiktigt. Vi bör utveckla våra egna talanger, jobbet järdler påbörjade även i våra yngre led bör fortlöpa även om järdler inte gör det bör någon annan gör det. Vi måste implementera något som följs i alla led. Vi har chansen att börja om med ett etablerat namn.

• redigerade November 2019

@Redarmy88 sa:
    Styrelsen har fått oförtjänt lite kritik för den här säsongen. Det är dags att en tränare tar över som get egna talanger speltid. Vi går in i samma fälla gång på gång, vi tänker kortsiktigt. Vi bör utveckla våra egna talanger, jobbet järdler påbörjade även i våra yngre led bör fortlöpa även om järdler inte gör det bör någon annan gör det. Vi måste implementera något som följs i alla led. Vi har chansen att börja om med ett etablerat namn.

Tror vi just nu har väldigt svårt att locka ett etablera namn. Sa redan i höstas att laget nästa år kommer att tränas av Velic, Winqvist eller Roar. Det tror jag fortfarande. Möjligt en kombination av två av dem. Om det stämmer att Velic tackat nej till VSK lär han nog vara inblanda på något sätt.

• @Redarmy88 sa:
    Styrelsen har fått oförtjänt lite kritik för den här säsongen. Det är dags att en tränare tar över som get egna talanger speltid. Vi går in i samma fälla gång på gång, vi tänker kortsiktigt. Vi bör utveckla våra egna talanger, jobbet järdler påbörjade även i våra yngre led bör fortlöpa även om järdler inte gör det bör någon annan gör det. Vi måste implementera något som följs i alla led. Vi har chansen att börja om med ett etablerat namn.

Då är väl just KGB ett dåligt val. För kritiken mot honom från unga spelare senast han var i klubben var väl monumental. Sedan om kritiken var rättfärdig eller inte är kanske lite svårt att avgöra.

Gillad av:Sheriffen (1 totalt)
  • Roar och KGB vore en våt dröm, och så Järdler som ungdomstränare och talangscout under resten av hans kontraktstid. Läs detta, styrelsen ! Och ordna så att vår nya tränarkonstellation är klar sensst onsdag.

• @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Redarmy88 sa:

Då är väl just KGB ett dåligt val. För kritiken mot honom från unga spelare senast han var i klubben var väl monumental. Sedan om kritiken var rättfärdig eller inte är kanske lite svårt att avgöra.

Är ju inte direkt så att ”talangerna” som var i klubben senast KGB var här har visat sig hålla jättehög klass sedan dess. Är väl bara Örnblom som tagit steget upp till elitnivå. Kanske var det helt enkelt så att KGB var ärlig mot dem och att de hade svårt att ta det.

• @Petter Bengtsson sa:

@ojabysupport sa:

@xonitex sa:
    Hoppas verkligen Velic ges chansen att fortsätta. Vore dumt att kasta bort möjligheten.

Han spelade oss kvar mot usla lag. Så därför måste vi höja honom till skyarna?

Man kan också vända på det: att vinna mot just de usla lagen är oerhört väsentligt. Till skillnad från tidigare dåliga säsonger vann vi just de matcher som betydde något. Nästan alla segrar var 6-poängare. Därför ramlade vi inte ur, trots att Järdler lämnade efter sig ett uselt utgångsläge. Jag tror att tränarfrågan är löst inom några dagar, men det är bara en känsla.

För övrigt behöver styrelsen förhålla sig till ett besvärande faktum: Järdler har kontrakt och kan därmed lyfta månadslön från klubben ett tag till. Fullt möjligt att han inte snart hittar en ny arbetsgivare. Vilka arbetsuppgifter ska Öster då ge honom? Betalt har han ju, oavsett hur kritiska vi är här. Jag köper inga poänglösa och helt orealistiska näthataråsikter som att han ska städa arenan och liknande. Kanske kan han bli talangscout, även om jag är måttligt nöjd med hans värvningar.

Att ta sexpoängare mot andra looserlag är väl en sak. Där tror jag helt enkelt att vår bättre trupp med rakare spel var den avgörande faktorn. Där får Velic ta åt sig äran för modellen.

Men att inte ha en syl i vädret när det liras boll som i Borlänge, Hällevik och Degerfors, ser jag som oroande. Saknar lite, med risk för att vara allt för krävande här, finess.

Ja jag vet, vi fixade det, men är Velic mogen?

Ser gärna att Velic stannar. Gärna behjälpt av någon mer (eller annan) än KGB..

Roar kanske?

Gillad av:Sheriffen, Old Chap (2 totalt)
  • @ojabysupport sa:

@xonitex sa:
    Hoppas verkligen Velic ges chansen att fortsätta. Vore dumt att kasta bort möjligheten.

Han spelade oss kvar mot usla lag. Så därför måste vi höja honom till skyarna?

Var hittar du att han höjts till skyarna?

• Mina förhoppningar inför nästa säsong: Stabilt mittenlag som varken är med i kampen om att undvika nedflyttning eller att gå för en uppflyttning. Jag vill se att vi som klubb utvecklas nu ett par år så att blir helt redo senare att ta klivet upp till Allsvenskan när vi väl är både ekonomiskt redo men även redo som klubb och orginisatoriskt.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • @Knugen sa:
    Mina förhoppningar inför nästa säsong: Stabilt mittenlag som varken är med i kampen om att undvika nedflyttning eller att gå för en uppflyttning. Jag vill se att vi som klubb utvecklas nu ett par år så att blir helt redo senare att ta klivet upp till Allsvenskan när vi väl är både ekonomiskt redo men även redo som klubb och orginisatoriskt.

Låter jättebra, men det finns ingen klubb som blir redo för Allsvenskan när de ligger i Superettan. Så länge du ligger i Superettan kommer du alltid ha en väldigt mycket mindre budget och organisation. Bygger du en Allsvensk organisation i Superettan så kommer du gå många många miljoner back varje år.

Det enda som funkar är att ta sig upp. Hänga kvar. Stabilisera

• Nästa säsong går vi in på fjärde raka i Superettan. Känns absolut bra om det blir Superettan 2021 också, gärna allsvenskan på sikt men Östers förbannelse är de orimliga förväntningarna. I grannstäderna är man nöjda om man har ett lag i Superettan, här pratas alltid om allsvenskan. Måste vara tufft för spelare och vår hela organisation att alltid ha för högt ställda förväntningar på sig. På sikt jämnas det nog ut, det var längesedan vi var ett stabilt och etablerat allsvenskt lag och Växjö borde vara glada att vi är där vi är, men givetvis hoppas, utan att pressa föreningen, på en återkomst så småningom.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Nej, nej och åter nej. Vi ska aldrig vara nöjda med att vara ett superettan-lag. Vår ambition är och ska vara att etablera oss i allsvenskan igen. Allt annat snack degraderar vår förening till Värnamo-nivå där vi ska vara nöjda om några av våra killar blir allsvenska spelare i andra klubbar och om vi någon enstaka säsong hamnar på övre halvan i superettan. Det som göder intresset kring Öster och som gör att vi trots vår katastrofsäsong kommer femma i publikligan är att vi vill högre, vi ska högre.

Sen behöver inte målet inför varje säsong vara att ta steget upp, men föreningens målsättning, den röda tråden, ska vara att stabilisera oss i allsvenskan!

Gillad av:Szabo, Lutavallen, Redarmy88, janne_mannen, penseln, gyros, ojabysupport, Tompa, Fille, Kalle Dahl, naren, Old Chap, Lewinsky, Peter_Hansen, Johannes Magnusson, razz97, Labila Kabila, Wallberg, Zingo, Knugen, Bulten (21 totalt)
  • Men när spelade vi senast två säsonger i rad i Allsvenskan? Många växjöbor minns det antagligen inte.

• @per gustafsson sa:
    Men när spelade vi senast två säsonger i rad i Allsvenskan? Många växjöbor minns det antagligen inte.

1997-1998

Gais vill ha Degerfors tränare Stefan Jacobsson enligt GP. Andra namn som ska ha varit uppe på bordet är Axén, Stefan Rehn och Martin Pringle.

• Peparim Beqaj får lämna Varberg. Kanske vore något för oss.

• @Christoffer sa:
    Peparim Beqaj får lämna Varberg. Kanske vore något för oss.

5 mål på hela säsongen gjorde david bättre. Nej tack

http://www.minboll.se/article/magnusson-han-ar-osters-forstaval-som-tranare/

Velic förstavalet enligt Dan M men behövs en tränare med licens också (KGB hade ju det) om Velic inte skulle komma in på utbildningen.

Dan M tror också i senaste artikeln att Järdler lämnar för annan klubb om han inte vill vara scout/akademiansvarig, typ. Järdler själv säger att han ska ta beslut inom de kommande veckorna. Så han lär ju lämna innan nyår om han nu inte tackar ja till någon uppgift Öster sätter honom på. Och man får anta att han inte vill vara annat än seniortränare (förste eller assisterande) om nu andra klubbar på okej avstånd är intresserade vilket tydligen ska vara fallet. Ska vi få se en fotbollstränare som pendlar från istället för till Växjö nu?

• Järdler till K**mar? :s

Gillad av:Petter Bengtsson, Wallberg (2 totalt)

@Jockeluring sa:
    Järdler till K**mar? :s

Skulle vara intressant att höra vad Kalmarfansen säger om Kalmar tar in en tränare som Öster nyss kickat (efter att Öster historiskt också kickat ex-KFF:arna Stille och Thomsson). Samtidigt kör Öster dynamiska duon Rydström-Velic. :astonished:

Rydström-Velic tror jag på alla dagar i veckan! Gärna samtidigt som Järdler kör sin statistikfotboll i Kalmar...

• @DaKlonker sa:
    Tycker det vore förnuftigt att fortsätta med Velic, förhoppningsvis med KGB som assisterande.

Dragan vore ändå bra med förlängning på. Tycker ändå visades prov på att han är rörlig när han är vältränad och vass uppspelspunkt. Förlängning med ett år?

David Johannesson - gjorde det väldigt bra sommaren och hösten i Division 1 Södra. Men, kan tycka att vi behöver en mer klinisk och notorisk målskytt. Men också visat att han gillar Öster, trots tröjincidenten. Tycker det vore dumt att förlänga trots allt.

Lunkan och Månz kontrakt - bör förlängas. Hjärta och även om deras prestationer har varit upp och ner under säsongen. Tror jag ändå båda kan höja sig till nästa säsong.

Helg har varit helt okej under året men tror det går hitta en billigare, yngre och med utvecklingspotential på den positionen. Kluven där dock.

Andreasson tycker jag ändå har gjort en fin höst. Lite tungt tapp kan jag tycka men inte oersättlig.

Håller med i stort med det du skriver. En sportchef som styr det långsiktiga arbetet och Velic som tränare på 1+1 eller liknande låter inte dumt. Johannessons tid bör vara räknad i Öster, Dragan skulle kunna få ett år till, men då bör han vara beredd på att gå ner i lön och acceptera at> @Peter_Hansen sa:

http://www.minboll.se/article/magnusson-han-ar-osters-forstaval-som-tranare/

Velic förstavalet enligt Dan M men behövs en tränare med licens också (KGB hade ju det) om Velic inte skulle komma in på utbildningen.

Dan M tror också i senaste artikeln att Järdler lämnar för annan klubb om han inte vill vara scout/akademiansvarig, typ. Järdler själv säger att han ska ta beslut inom de kommande veckorna. Så han lär ju lämna innan nyår om han nu inte tackar ja till någon uppgift Öster sätter honom på. Och man får anta att han inte vill vara annat än seniortränare (förste eller assisterande) om nu andra klubbar på okej avstånd är intresserade vilket tydligen ska vara fallet. Ska vi få se en fotbollstränare som pendlar från istället för till Växjö nu?

Samtidigt så brukar väl de som har fått tränaruppdrag i superettan/allsvenskan ha förtur till den utbildningen?

@Jockeluring sa:
    Järdler till K**mar? :s

Värnamos Trojanska häst fortsätter sin resa österut för nya erövringar.... B)

Förlåt. Nu var jag osaklig igen ;)

Gillad av:Jockeluring, Pekka (2 totalt)
  • Vilka det än blir som tar över tränarsysslan så får vi backa dom personerna till 110%. Jag är öppen med att jag tycker att Velic är otillräcklig, men blir det Velic med KGB (eller annan assisterande) så har dom ändå mitt fulla stöd. I alla fall fram till sommaruppehållet oavsett resultat, ungefär som med Järdler. Jag stod bakom honom in i det allra sista tills det helt enkelt inte gick längre.

Om det inte skulle bli KGB som står vid Velics sida, vad finns det för tränare med Uefa Pro som skulle kunna bli aktuella?
    En snabb googling visar namn som Andreas Thomson (hjälp!), Jack Majgaard Jensen och Pero Kapcevic (Dragans brorsa).

• En möjlighet är ju också att Velic tar klivet tillbaka till assisterande med en ny huvudtränare ? Lucksmith, vad tror du om det ? :o

• @Ampelliljan sa:
    En möjlighet är ju också att Velic tar klivet tillbaka till assisterande med en ny huvudtränare ? Lucksmith, vad tror du om det ? :o

Det är ju självklart en möjlighet, men då krävs det ju ändå en Uefa Pro-utbildning på den personen. ;)

@Lucksmith sa:
    Vad finns det för tränare med Uefa Pro som skulle kunna bli aktuella?
    Pero Kapcevic (Dragans brorsa)

”Super-Pero
    Super-Pero
    Hey hey!”

Undrar vem som startar på topp i premiären då? :)

Gillad av:Lucksmith (1 totalt)
  • Trodde Velic hade utbildningen då han gick en sådan för något år sedan. Men det var väl UEFA A han tog då.

• Är det inte ganska fånigt att det behövs tränarlicens? Ett lag borde väl kunna få välja vilken tränare de vill, det är ju ingen annan än klubben själv som drabbas om man har en dålig och outbildad tränare. Är nästa steg, inkastet går över till motståndarna eftersom det var på egen planhalva och det inte var en legitimerad högerback som tog det?

Gillad av:Szabo, Slangen, Jockeluring (3 totalt)

@Lucksmith sa:
    Om det inte skulle bli KGB som står vid Velics sida, vad finns det för tränare med Uefa Pro som skulle kunna bli aktuella?
    En snabb googling visar namn som Andreas Thomson (hjälp!), Jack Majgaard Jensen och Pero Kapcevic (Dragans brorsa).

Majgaard ska ta över Kristianstad, numera i tvåan, enligt Kristianstadsbladet. Roar?

Logga in eller registrera för att kommentera.