Haverikommission

12467

Kommentarer

• @xonitex sa:
    Taktikpodden med Järdler. Inte lyssnat ännu, men låter spännande. Han ska bl a ta upp vad han tror gick snett med Öster.

https://www.svenskafans.com/fotboll/taktikpodden-13-med-christian-jardler-jag-kanske-drev-min-linje-lite-for-hart-609485

Mycket bra intervju med Järdler, både positivt, självkritiskt och ärligt, blir med all säkerhet mycket bättre med nästa lag då han verkar se vad han behöver bli bättre på och vad han gjort rätt i som tränare och i sitt ledarskap.

• redigerade November 2019

Ett problem med Järdlers matchanalyser är att han tror för mycket på statistik. Eller möjligen tolkar statistiken för mekaniskt. Visserligen är bollinnehav och antal skott på mål viktigt, men när jag tänker tillbaka på säsongens inledande matcher minns jag framför allt det eviga sidledspassandet i backlinjen och de tama målchanserna. Sådant syns inte i fyrkantig statistik, men är likväl viktigt för matchbilden. Där gör Järdler och jag helt olika analyser av matcherna. Det han tycker är bra uppfattar jag som ineffektivt och osäkert spel. Jag minns frustrationen jag kände över de tidiga hemmamatcherna mot Dalkurd och Degerfors.

Det som ändå är bra med den här intervjun är att vi får insyn i vad som blev fel. En hel del, enligt min mening. Förhoppnings kan vi gemensamt analysera och utifrån det gå vidare. Det finns flera andra trådar att dra i - exempelvis kost, motion och tekniska hjälpmedel.

Jag tror alltså att det går att få ihop en vettig lista med konstruktiva punkter om vad som kan göras bättre. Då blir kritiken något annat än gnäll.

Gillad av:penseln (1 totalt)
  • @ubie67 sa:

@McA sa:
    Lyssnat på taktikpodden nu med Järdler. Förvånansvärt lite självkritik, trodde att han hade större ödmjukhet i misslyckandet med Öster. Förstår mer att han inte är helt lätt att ha som tränare. Verkar ändå nöjd med att ligga 6:a i expected goals och tjatar fortfarande om otur med stolpträffar. Han låter som att han redo för en storklubb och att Östers förutsättningar är för dåliga för att skapa framgång.

Jo patetiskt bara förnamnet, stolpe ut o straffmissar på längre sikt förtjänar man alltid o aldrig ngt som handlar om otur, det vet vi tränare på gräsrotsnivå oxo o inget man kan snacka bort. Allt handlar om att levererar på sikt, även om man i ngn enstaka match givetvis kan ha oflyt med både domare, ngt rött o stolpträff men har man under längre spelperiod är det endast pga att man är för dålig helt enkelt, när skall alla verkligen begripa detta!!!
    (o om man som i Östers fall hade lite missflyt i början så kan man inte heller klaga på det, för det är tränaren o gruppens ansvar att vara så mentalt förberedd på att sådant kan hända så ingår att kunna tackla motgångar mentalt)

En vanlig floskel är att tur och otur alltid jämnar ut sig, att tabellen aldrig ljuger och att man förtjänar tur. Jag tror inte att det måste vara så och har inte sett någon mer seriös undersökning som pekar på det. Det jämnar säkert ut sig över tid men den tiden behöver inte vara en säsong, det kan lika gärna vara 10 säsonger, eller 100. Om man bara avfärdar årets resultat med att lag, tränare och taktik var värdelösa tror jag man kan missa de detaljer som faktiskt går att påverka och som kan vända det där oflytet.

• @Ozze sa:
    En annan sak cupen kontra seriespelet som har stor betydelse: I cupen låg Öster på kontring och lät MFF och AIK rulla boll. I superettan totala motsatsen. Och alla vet ju hur det gick att försöka vara spelförande.

Nu var det ett tag sedan matchen men min minnesbild är inte att Öster låg på kontring mot AIK utan snarare att man var spelförande. På gnagarforum var de ju desperata och skrev att AIK blev utspelade

Gillad av:Ols (1 totalt)
  • @jon sa:

@Ozze sa:
    En annan sak cupen kontra seriespelet som har stor betydelse: I cupen låg Öster på kontring och lät MFF och AIK rulla boll. I superettan totala motsatsen. Och alla vet ju hur det gick att försöka vara spelförande.

Nu var det ett tag sedan matchen men min minnesbild är inte att Öster låg på kontring mot AIK utan snarare att man var spelförande. På gnagarforum var de ju desperata och skrev att AIK blev utspelade

Jag hör dig och reviderar det jag skrev en smula. Det var inte så att Öster slog enbart massa långt, men mycket berodde också på att AIK, olikt superettanlagen, inte ställde upp med nio man framför eget straffområde. Det var där problemet låg i seriespelet, Järdler lyckades aldrig bygga ett spel att bryta upp ett sådant motstånd. Det såg man tydligt även 2018.

Gillad av:jores, jon, Suppe (3 totalt)
  • @Ozze sa:

@jon sa:

@Ozze sa:

Jag hör dig och reviderar det jag skrev en smula. Det var inte så att Öster slog enbart massa långt, men mycket berodde också på att AIK, olikt superettanlagen, inte ställde upp med nio man framför eget straffområde. Det var där problemet låg i seriespelet, Järdler lyckades aldrig bygga ett spel att bryta upp ett sådant motstånd. Det såg man tydligt även 2018.

Det låter som en mer korrekt analys. Och min bild är att det är svårare att bygga ett sådant spel än betongförsvar och kontringsspel

• Jag anser fortfarande att Öster hade orimligt mycket otur under inledningen av säsongen. Sett till spelövertaget i flertalet matcher (och i det lägger jag även kvalificerade chansövertaget) så skulle vi normalt sett vunnit flera av matcherna under vårsäsongen. Ex-vis Degerfors hemma, Norrby hemma, Frej borta, VSK hemma, Trelleborg borta... I den bemärkelsen kan jag verkligen lida med Järdler.

Men Järdler hade också ett ansvar att vända den negativa trenden och se till så spelarna kunde fortsätta leverera. Det lyckades han överhuvudtaget inte med, istället blev spelet sämre och sämre och efter sommaruppehållet var spelet mot ÖIS, Trelleborg och Norrby fruktansvärt uselt. En förändring blev då helt nödvändig och spelet på plan visade tydligt att Järdlers spelidé inte fungerade (längre).

Det som också är viktigt att ha med i analysen tycker jag är att Öster efter Järdler lämnade oss plötsligt haft lite medflyt i form av stolpe/ribba-in och "skotten som studsar på ett försvararben och ställer målvakten". Och där håller jag med Ubie67 att tur/otur i viss utsträckning är något man förtjänar. Ju hårdare laget kämpar, ju mer man sliter för varandra, ju mer man krigar inne i båda straffområdena, ju större är möjligheterna att få en stolpe-in, en medstuds eller en straff. Och den kämparglöden saknade jag under Järdlers ledning men kom tillbaka med Velic/KGB.

Gillad av:ubie67, jon, Suppe (3 totalt)
  • Att kämpa är också en fråga om kondition. Och kondisen var ju under Järdler inte tillräckligt bra om jag har förstått saken rätt.

Gillad av:Virden (1 totalt)
  • @jon sa:

@ubie67 sa:

@McA sa:
    Lyssnat på taktikpodden nu med Järdler. Förvånansvärt lite självkritik, trodde att han hade större ödmjukhet i misslyckandet med Öster. Förstår mer att han inte är helt lätt att ha som tränare. Verkar ändå nöjd med att ligga 6:a i expected goals och tjatar fortfarande om otur med stolpträffar. Han låter som att han redo för en storklubb och att Östers förutsättningar är för dåliga för att skapa framgång.

Jo patetiskt bara förnamnet, stolpe ut o straffmissar på längre sikt förtjänar man alltid o aldrig ngt som handlar om otur, det vet vi tränare på gräsrotsnivå oxo o inget man kan snacka bort. Allt handlar om att levererar på sikt, även om man i ngn enstaka match givetvis kan ha oflyt med både domare, ngt rött o stolpträff men har man under längre spelperiod är det endast pga att man är för dålig helt enkelt, när skall alla verkligen begripa detta!!!
    (o om man som i Östers fall hade lite missflyt i början så kan man inte heller klaga på det, för det är tränaren o gruppens ansvar att vara så mentalt förberedd på att sådant kan hända så ingår att kunna tackla motgångar mentalt)

En vanlig floskel är att tur och otur alltid jämnar ut sig, att tabellen aldrig ljuger och att man förtjänar tur. Jag tror inte att det måste vara så och har inte sett någon mer seriös undersökning som pekar på det. Det jämnar säkert ut sig över tid men den tiden behöver inte vara en säsong, det kan lika gärna vara 10 säsonger, eller 100. Om man bara avfärdar årets resultat med att lag, tränare och taktik var värdelösa tror jag man kan missa de detaljer som faktiskt går att påverka och som kan vända det där oflytet.

Ingemar Stenmarks sarkastiska svar om tur:
    "Det är konstigt för att ju mer jag tränar desto mer tur har har jag", ungefär citerat.

Öster tränade inte mkt eller hårt bevisligen och oavsett vad man håller på med så måste man vara förberedd och noggrann för att bli riktigt duktig på något. Känns som om att Järdler försökte med nån slags genväg.

Man påverkas ju mer av tur och otur när man inte har gjort jobbet ordentligt. Den korrelationen går iaf att göra.

• Jag ställer mig lite tveksam till att allt prat om kondition. Velic och KGB kan väl inte hunnit påverka spelarnas kondition särskilt mycket på några månader? Visst kan man höja träningsdos och/eller -intensitet men att säga att vi orkar i oktober men inte i slutet på juli?

• @jon sa:

@ubie67 sa:

@McA sa:

Handlar ju inte om floskler o man behöver inga kliniska studier (om det nu ens går att forska på detta) för att begripa att elitidrott lagsport handlar om att under seriens gång vända negativ trend / oflyt hit o dit så man har aldrig flera säsonger på sig. Klarar man inte av lite motgångar är man inte fysiskt eller psykiskt kapabel som lag, ngt som saknas, o då kan man aldrig klaga på ngt annat än sin egen insats /prestation då allt alltid handlar om att leverera här o nu.

Avseende träningsdos så kan man ju förändra lite under seriens gång absolut, men svårt för oss att sia om då vi ej vet så mkt hur pass skadeförebyggande man kört försäsong. Mkt under säsong handlar om att bibehålla försäsongsträningen o kanske köra ca hälften av den dos man på våren körde, gör man inte det så ökar risk att bli skadad, ngt som tränare i lägre serier inte har den blekaste aning om o så kommer baksida lår framåt sept som brev på posten med spelare borta till sankte Per.
    Antar de kört mer intensivare kortare intermittenta pass för att öka på uthållighet i 70-90% löpningar, 100% sådana görs så pass sällan FYI. Men bara en teori utefter egna upplägg o erfarenheter...

@Pelle sa:
    Jag ställer mig lite tveksam till att allt prat om kondition. Velic och KGB kan väl inte hunnit påverka spelarnas kondition särskilt mycket på några månader? Visst kan man höja träningsdos och/eller -intensitet men att säga att vi orkar i oktober men inte i slutet på juli?

Klagade inte Velic eller KGB på att spelarna hade för dålig kondis?

Jag tror, som sagt, att problemet också var att Järdler tittade för mycket på antalet avslut och nöjde sig med det. Det märktes på spelet. Det gick många halvlekar där det vi åstadkom framåt var lösa eller dåligt riktade långskott. Eller chansinlägg som inte ledde till något. Sådant gav förstås utslag i statistiken. Jag tycker också att antalet alibiavslut minskade när Velic och KGB tog över. Det räckte inte längre att bara avsluta.

• Jag ställer mig lite tveksam till att allt prat om kondition. Velic och KGB kan väl inte hunnit påverka spelarnas kondition särskilt mycket på några månader? Visst kan man höja träningsdos och/eller -intensitet men att säga att vi orkar i oktober men inte i slutet på juli?

Men jag VET att det var så. Laget hade för dålig fysisk status och det vet alla med lite insyn!

Gillad av:McA (1 totalt)
  • Nu börjar diskussionen närma sig något. Scenariot kan ha varit att laget var i grunden ganska bra. En hel del oflyt i början av säsongen satte sig i huvudet på spelarna. Ledningen hade inte förmågan att lyfta motivation och självförtroende när det gick dålig eller anpassa spelet till en enklare variant som funkar när man är nere i skorna. Dålig kondis tog ut sin rätt när andra lag som tränat hårdare på försäsong släppte på träningen och kom in i en formtopp.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @jon sa:
    Nu börjar diskussionen närma sig något. Scenariot kan ha varit att laget var i grunden ganska bra. En hel del oflyt i början av säsongen satte sig i huvudet på spelarna. Ledningen hade inte förmågan att lyfta motivation och självförtroende när det gick dålig eller anpassa spelet till en enklare variant som funkar när man är nere i skorna. Dålig kondis tog ut sin rätt när andra lag som tränat hårdare på försäsong släppte på träningen och kom in i en formtopp.

Vilket borde innebära att det inte krävs jättestora justeringar för att nästa år ska bli bättre.

• @Eckart sa:

Jag ställer mig lite tveksam till att allt prat om kondition. Velic och KGB kan väl inte hunnit påverka spelarnas kondition särskilt mycket på några månader? Visst kan man höja träningsdos och/eller -intensitet men att säga att vi orkar i oktober men inte i slutet på juli?

Men jag VET att det var så. Laget hade för dålig fysisk status och det vet alla med lite insyn!

Har också hört detta samt att spelare uttryckt att laget saknade en ”killer” som triggade igång laget. Där tyckte jag mig se att samma spelare under hösten blev lite mer ”killer-aktiga” varför jag tror att det har med taktik, inställning och träning att göra.

Gillade trots allt det jag hörde av Järdlers intervju, tror han kommer kunna gå långt. Men han måste återgå till att börja med grunderna i allt fotbollsspel för att därefter utveckla sitt lag. Intressant (och tacksamt) att han överhuvudtaget inte nämner Öster som en tänkbar fortsatt arbetsgivare, men jag utgår ifrån att så länge han är avlönad av oss ska han också stå till vårt förfogande i de delar vi anser oss ha nytta av honom.

• Får hoppas han jobbar aktivt för att fixa en arbetsgivare som tar hans lön. Varje månad går pengar vi skulle kunna spara.

• @Pelle sa:

Tveksam till att det går att påverka konditionen under pågående säsong så mycket. Tror snarare det handlar om självförtroende och jävlaranamma som ändrats. Någon tränare jag läste om påpekade att under pågående säsong var det försäsongsträningen som var avgörande och det gick bara lite att justera detta.

Det är inte så att det räcker med en eller två hårda konditionspass för att det plötsligt ska bli annorlunda.

Gillad av:Sheriffen (1 totalt)
  • @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Pelle sa:

Tveksam till att det går att påverka konditionen under pågående säsong så mycket. Tror snarare det handlar om självförtroende och jävlaranamma som ändrats. Någon tränare jag läste om påpekade att under pågående säsong var det försäsongsträningen som var avgörande och det gick bara lite att justera detta.

Det är inte så att det räcker med en eller två hårda konditionspass för att det plötsligt ska bli annorlunda.

Förutsatt att spelarna var ok grundtränade så är det ganska enkelt att förbättra konditionen. I alla fall så att du orkar helt matchen.

Kondition går snabbt att bygga upp och lika snabbt att tappa.

• Att bygga upp konditionen i slutet av juli till september/oktober märks nog marginellt. Det mesta handlar om självförtroende och att man får stolpe in. Brukar jämna ut sig över en säsong. Vilket det också gjorde.

• Flera spelare har ju påpekat att de tycker att den hårdare träningen har gett resultat. Men kan ju handla lika mycket om psykologi, att man tar i lite extra på match för att man gjort det på träning, som att man faktiskt har mätbart bättre fysik.

@Redarmy88 sa:
    man får stolpe in

De där 12-13 stolpe ut (och ingen stolpe in) under Järdler blev ju faktiskt stolpe/ribba in tre gånger i säsongsslutet (båda målen borta mot Mjällby samt Pavics mål hemma mot Frej) även om allt symboliskt nog avslutades med Keenes straff ribba ut.

Gillad av:Redarmy88 (1 totalt)
  • Som Per säger (och rimligtvis borde ha koll på efter alla timmar i skidspåret) så går det snabbt att bygga upp kondition. Om du och jag tränar 3-4 gånger i veckan så ser vi definitivt resultat på så kort tid som 4 veckor. Lägg till att spelarna redan har en relativt god grundfysik så tror jag definitivt att förändrat träningsupplägg kan ha gett stor effekt.

• @Manne sa:
    Som Per säger (och rimligtvis borde ha koll på efter alla timmar i skidspåret) så går det snabbt att bygga upp kondition. Om du och jag tränar 3-4 gånger i veckan så ser vi definitivt resultat på så kort tid som 4 veckor. Lägg till att spelarna redan har en relativt god grundfysik så tror jag definitivt att förändrat träningsupplägg kan ha gett stor effekt.

En inte helt omöjlig tanke är att någon som jobbar som journalist faktiskt frågar Österspelarna genom en enkät: upplevde du att du hade bättre ork i matcherna under hösten än under våren den här säsongen?

• @per gustafsson sa:

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Pelle sa:

Förutsatt att spelarna var ok grundtränade så är det ganska enkelt att förbättra konditionen. I alla fall så att du orkar helt matchen.

Kondition går snabbt att bygga upp och lika snabbt att tappa.

Klagan från velic och KGB var att de var dåligt tränade. Hade de varit dåligt tränade är det nog svårt att träna upp dem under pågående säsong.

Men som du förutsätter att de var ok grundtränade, då är det annorlunda. Men då är de inte dåligt tränade som jag tolkar det. Bara att de saknar den där udden. Och den kan du justera under pågående säsong.

• Då har det blivit många inlägg om konditionen. Helt okej. När nästa säsong drar igång vill jag höra från den som tränar Öster att spelarnas kondition har visat sig god i regelbundna mätningar. Jag vill också höra att fysträningen är individuellt anpassad och att laget äter gemensamma näringsrika måltider. Järdler nämnde ju faktiskt i intervjun att man i Öster INTE äter gemensamt, vilket man tydligen gör i en del andra klubbar. Antar att det blir ett sätt att hålla reda på vad spelarna har för kost.

Det här är ju en tråd om vad man kan göra bättre. Kanske är det någon från styrelsen som läser detta. Eller någon här som kost och motion bättre än vad jag kan. Det bör i alla fall vara en del av idrott på elitnivå.

• Jag kanske har en lite dålig dag... men jag är just nu skeptisk till det mesta. :)
    Det är små marginaler mellan framgång och misslyckande. Små förändringar kan alltså få stora effekter. Men samtidigt är det en högst chansartad sport. Jag tycker Öster är en klubb där man faktiskt agerat rätt i många fall och över en längre tid, men ändå blev resultatet uselt i år.
    Sen tittar man på Mjällby och kanske även Varberg. Deras framgång är INTE ett resultat av en väl genomförd långsiktig strategi. De har försökt överleva och sen har de plötsligt vunnit på lotto och fått allt att funka. Jag vet faktiskt inte vad för lärdomar man kan dra här?

Att vilja kicka ut Velic, Wibbe, Fidde G, Stefan K, Månz, Lunkan, DJ, Dragan för att sedan vilja satsa lokalt, långsiktigt, med hjärta osv går liksom inte ihop.

Men men, analysera på, Röda Blå! Jag köper en Trisslott istället. :)

Gillad av:Petter Bengtsson, Bissan, Pelle, jon, Ingemar, Pekka (6 totalt)
  • @Hasse-Hattrick sa:
    Jag kanske har en lite dålig dag... men jag är just nu skeptisk till det mesta. :)
    Det är små marginaler mellan framgång och misslyckande. Små förändringar kan alltså få stora effekter. Men samtidigt är det en högst chansartad sport. Jag tycker Öster är en klubb där man faktiskt agerat rätt i många fall och över en längre tid, men ändå blev resultatet uselt i år.
    Sen tittar man på Mjällby och kanske även Varberg. Deras framgång är INTE ett resultat av en väl genomförd långsiktig strategi. De har försökt överleva och sen har de plötsligt vunnit på lotto och fått allt att funka. Jag vet faktiskt inte vad för lärdomar man kan dra här?

Att vilja kicka ut Velic, Wibbe, Fidde G, Stefan K, Månz, Lunkan, DJ, Dragan för att sedan vilja satsa lokalt, långsiktigt, med hjärta osv går liksom inte ihop.

Vad gäller Mjällby tycker jag ändå det finns en linje i arbetet som Öster faktiskt kan lära sig av. Men Varberg är ju bara tokröta att de får ihop det just i år.

• @Slangen sa:

@Hasse-Hattrick sa:
    Jag kanske har en lite dålig dag... men jag är just nu skeptisk till det mesta. :)

Vad gäller Mjällby tycker jag ändå det finns en linje i arbetet som Öster faktiskt kan lära sig av. Men Varberg är ju bara tokröta att de får ihop det just i år.

Berätta gärna om Mjällbys linje. I mina ögon är de en kaosklubb som aldrig har ordning på ekonomin utan överlever på nödhjälp från minkfarmarna, plockar någon okänd tränare från ingenstans och kombinerar med lite blandade tjecker, afrikaner och små blonda pojkar. Kaos och röra är det enda långsiktiga jag har sett där... men jag har ärligt talat mer fördomar än kunskap om Mjällby. Så berätta gärna om deras linje. :)

• @Hasse-Hattrick sa:

@Slangen sa:

@Hasse-Hattrick sa:

Berätta gärna om Mjällbys linje. I mina ögon är de en kaosklubb som aldrig har ordning på ekonomin utan överlever på nödhjälp från minkfarmarna, plockar någon okänd tränare från ingenstans och kombinerar med lite blandade tjecker, afrikaner och små blonda pojkar. Kaos och röra är det enda långsiktiga jag har sett där... men jag har ärligt talat mer fördomar än kunskap om Mjällby. Så berätta gärna om deras linje. :)

Dessutom var det väl nästan bara uddamålssegrar rakt igenom. Visserligen starkt att ta tre poäng i alla matcher som är jämna vilket Öster 2012 gjorde hela tiden och Öster 2019 gjorde nästan aldrig.

Logga in eller registrera för att kommentera.