Velics framtid i Öster

1568101144

Kommentarer

• Självklart ska vi låta Velic få chansen att bygga vidare på det han nu påbörjat. Han har fört laget samman, periodvis har vi även haft ett riktigt fartfyllt och roligt spel men framförallt har han fått alla att kämpa för varandra och för föreningen igen. Bedriften han gjort, att vända en så kraftigt negativ trend, är imponerande!

Gör inte om Kalmars misstag med Rydström, situationen är ganska lik. Men se till så Velic har en erfaren assisterande tränare, gärna KGB!

• Antingen in med Patrik Winqvist eller låt Denis och KGB fortsätta

Gillad av:Peter_Hansen (1 totalt)
  • Vad särskiljer Winqvist mot Denis? Fan inte mkt. Vet inte vad som lockar mer med honom alls.

• @xonitex sa:
    Vad särskiljer Winqvist mot Denis? Fan inte mkt. Vet inte vad som lockar mer med honom alls.

Att Winqvist tog trelleborg från division 1 till allsvenskan på 3 år

• Vad har Winqvist för meriter? Upp och ner med TFF och sparken från TFF.

• redigerade November 2019

Det är dessutom högst sannolikt att Velic vill stanna i Växjö. Att bara plocka in någon som sedan sticker när det går bra eller dåligt - vi har ju tidigare varit med om både och - är dåligt för kontinuiteten. Velic har onekligen under hösten hanterat en svår situation mycket bra. Jag tror att många mer meriterade tränare hade misslyckats med det han klarade. Men förmodligen hade många av de mer meriterade kunnat dra ett säljsnack som gänget i styrelsen hade köpt. Jag vet att jag är lite hård när jag säger så, men jag tror att det är för mycket säljartyper och för få ledare i fotbollens omklädningsrum. Velic verkar vara en bra ledare och det är det jag tror behövs.

Vad jag dock funderar över är vilken sorts lag och spel Velic vill leda om han stannar. Den som tränar Öster nästa säsong kommer högst sannolikt att behöva förhålla sig till en till stora delar ny trupp - som han (eller hon, vilket hade varit ett udda men intressant steg) själv aktivt bör vara med om att forma. Jag skulle alltså vilja höra hur Velic tänker sig att hantera 2020 och 2021 års Öster. Att han gjorde ett bra jobb med Öster 2019 vet vi nu, men när han har vilat ut ett par dagar är det framtiden det handlar om!

Gillad av:olka6806 (1 totalt)
  • Onödig debatt, Velic måste få fortsätta! Skitsnack att han är oerfaren, han lärt sig mycket och fått mycket erfarenhet av både Asken och Järdler. Orkar KGB ett år till så är han välkommen!

• Jag vidhåller mitt förslag på 1+1 med Denis och KGB. Använd tiden för att scouta, alternativt hitta en ny andretränare till Denis om vi utvecklas åt rätt håll.Den gode Kalle blir inte yngre men hans leende på efterfesten idag gick inte att ta miste på.

Gillad av:naren, Lucksmith (2 totalt)
  • Velic har gjort det bra sedan han tog över men vem vet hur han vill spela? Att rädda ett lag är en sak och att bygga upp något en helt annan. Nu säger jag inte att Velic är fel för detta men vill ändå lyfta upp att det finns olika aspekter i valet av tränare. Att höja träningsnivån om spelarna varit dåligt tränade är ingen merit som sticker ut för spelmässigt har det enligt min mening inte sett bättre ut. Det som, till stora delar, förändrats är att vi kämpat (orkat) mer sedan vi bytte tränare. Att välja tränare efter "hjärta" behöver inte alltid vara det bästa även om man hoppas det just pga den känslomässiga kopplingen. Vem vill i sommar stå och skrika "Avgå Velic" om resultaten inte är som förväntat? Jag hoppas ledningen har bra fingertoppskänsla i just tränarvalet då det är så viktigt för prestationen.

Gillad av:Plantagenparkeringen, outdoor_miner, Szabo, Labila Kabila (4 totalt)
  • Här låter det som att klubben är öppen för att förlänga med Velic i någon form: http://www.smp.se/sport/ordforanden-vi-ska-bygga-ett-starkt-oster/

Det ska dessutom tillsättas ”haverikommission”, vilket låter sunt.

• Om Velic ska fortsätta är jag inte helt övertygad om men det kan funka med rätt omgivning.
    Men att han ska fortsätta enbart för att han räddar kvar oss känns alldeles för enkelt.
    Det måste tänkas till ordentligt från alla håll innan det det tas några beslut. Rätt beslut!!

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • @KAX sa:
    Velic har gjort det bra sedan han tog över men vem vet hur han vill spela? Att rädda ett lag är en sak och att bygga upp något en helt annan. Nu säger jag inte att Velic är fel för detta men vill ändå lyfta upp att det finns olika aspekter i valet av tränare. Att höja träningsnivån om spelarna varit dåligt tränade är ingen merit som sticker ut för spelmässigt har det enligt min mening inte sett bättre ut. Det som, till stora delar, förändrats är att vi kämpat (orkat) mer sedan vi bytte tränare. Att välja tränare efter "hjärta" behöver inte alltid vara det bästa även om man hoppas det just pga den känslomässiga kopplingen. Vem vill i sommar stå och skrika "Avgå Velic" om resultaten inte är som förväntat? Jag hoppas ledningen har bra fingertoppskänsla i just tränarvalet då det är så viktigt för prestationen.

Håller med om att det ibland blir för mycket fokus på "hjärta" för såväl tränare som spelare, men jag vill inte heller enkelt byta ut ett tränarpar som lever, andas och dör Östers IF - och samtidigt - visar resultat och har respekt från spelartruppen. Jag vill inte riva upp hela "kärnan" i truppen och börja om. Tillsammans har de spelartruppen + tränarna gjort en bragd. Delar vi upp det nu tar vi också bort känslan av självförtroende och den extra gruppgemenskap som bildats när man går igenom ett stålbad tillsammans.

Gillad av:Atiba, Ruuben, Eric (3 totalt)

Ändå lär det bli en till stora delar ny spelartrupp nästa år. Det gör valet av tränare svårt.

• Med en bra sportchef in så tycker jag Velic ska få fortsätta. Jag har fan svängt helt.

Gillad av:Zingo, gyros, Ruuben (3 totalt)
  • Varför inte delat ledarskap? Velic och ? (KGB, Wingqvist, Roar), det har funkat bra i år. Det har även funkat bra för Sirius och Djurgården.

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • Tror faktiskt det där Österhjärtat hos Denis å Kalle var det lilla extra som avgjorde att vi höll oss kvar. Tränare som Björknesjö, Thomsson osv hade ju bara sagt typ ”jahapp det blev degradering, nu åker jag hem”.

Sen vet vi ju inte vad han har för spelidé, men att han har tillräckligt med erfarenhet efter gått vid sidan om Thomas och Järdler tror jag säkert, så kan han nog plocka godbitarna från deras filosofi.
    Hade ju varit som å ge en pungspark om man inte fått fortsätta i någon form efter utfört denna bragd, vad skulle han gjort bättre liksom? Rid på den här lagmoralen och ta med den till nästa säsong.
    Men en sportchef och en tränare till (om KGB lämnar) kommer definitivt behövas.

Gillad av:Zingo, Petter Bengtsson, Tompa, olka6806, Pekka (5 totalt)
  • Helt enig med Ruuben och Sheriffen ovan. Det talas ju nu om en "haverikommission", kommer de inte fram till att Östers IF behöver en heltidsanställd sportchef med fullt ansvar för den sportsliga verksamheten så har nog själva haverikommissionen havererat. Låt oss börja där.

Gillad av:gyros (1 totalt)
  • Precis vi behöver en "redig" sportchef. Inte nån kombinerad post á la Järdler eller någon halvmesyr till lösning bestående utav Fidde, Wibbe och någon till i någon slags "sportgrupp".

Jag kan också formulera min åsikt så här: jag tror INTE att det funkar att en kostymklädd stockholmare kommer in i klubben och kör lite trendigt säljsnack och några ledarskapsklyschor (transparens och högt i tak etc.). Några i styrelsen kanske (nu gissar jag fördomsfullt) skulle gilla det, men jag tror inte att det är en långsiktigt god idé. En sådan person stannar inte i Växjö mer än något år. Östers lokala själ och hjärta är även praktiskt betydelsefullt. Den som tänker stanna beter sig på ett annat sätt. Velic har just visat det.

• Man ska inte överdriva Velic resultat. 5 vinster på 14 matcher i serien, där vinsterna kom mot usla GAIS, Syrianska och Frej och omotiverade Halmstad och Västerås. Dessutom förlust i cupen.
    Vi lyckades inte vinna mot något topplag och spelet har sett uselt ut på bortaplan.
    Att vi lyckades vinna kvalet mot ett div-1-lag med minsta marginal motiverar inte att Velic ska få vara kvar.
    Det känns som en bragd att vi lyckades men det är ju till stor del för att resultaten med Velic var dåliga innan Halmstad-matchen.

Gillad av:Eckart, JanJosefsson, Johannesson, jreinholtz, österlivetut, André, Plantagenparkeringen, per gustafsson, ojabysupport, KAX, Sääf (11 totalt)
  • Tänker att de tar ett tag att vända på skutan och att det är avslutningen på säsongen man måste kolla på..
    Det va kanske inte mycket skönspel, men va det de som efterfrågades? Väldigt nöjd med vad Velic o kgb gjort och för mig, till skillnad från många andra röster, så väger deras österhjärta tungt i frågan om de ska få va kvar eller inte.

• @Petter Bengtsson sa:
    Jag kan också formulera min åsikt så här: jag tror INTE att det funkar att en kostymklädd stockholmare kommer in i klubben och kör lite trendigt säljsnack och några ledarskapsklyschor (transparens och högt i tak etc.). Några i styrelsen kanske (nu gissar jag fördomsfullt) skulle gilla det, men jag tror inte att det är en långsiktigt god idé. En sådan person stannar inte i Växjö mer än något år. Östers lokala själ och hjärta är även praktiskt betydelsefullt. Den som tänker stanna beter sig på ett annat sätt. Velic har just visat det.

Och hur många tränare med "östersjäl och hjärta" har lyckats innan?

• Hur många utan Östersjäl har lyckats och stannat mer än ett år??

Tycker att de två inläggen ovan visar precis hur svårt det här är. Både Honda och Jbo har rätt. Det behöver de som rekryterar en ny tränare eller behåller Velic förhålla sig till. Fan vet hur det ska gå till!

Gillad av:honda (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Tycker att de två inläggen ovan visar precis hur svårt det här är. Både Honda och Jbo har rätt. Det behöver de som rekryterar en ny tränare eller behåller Velic förhålla sig till. Fan vet hur det ska gå till!

Totally agree, men om vi ej hittar denne klockrene tränare till rätt ekonomisk läge så behåll då firma Velic/KGB o ingjut/bibehåll positiva känslan i hela gruppen som säkerligen med nån spelare hit o dit kan föra oss till ok placering nästa år. Svårt för oss att vet nu riktigt hur mkt muskler vi har att spela med o vilka som spelare som lämnar samt kommer, men bara det blir till det bättre i truppen så ser inga som helst farligheter med laget att klara oss även med en oerfaren Velic vid rodret. Kontinuitet viktig, o där kan Velic få ett år till på sig o överbrygga Järdlers katastrofsäsong till ngt att bygga vidare på 2021.

...men som sagt, silly season/målbild för avgöra lite hur jag/vi får approacha tränarskapet, nu bara lösryckta spekulationer. Malmqvist först att lämna det nu flytande skeppet, who´s next?

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @ÖIF135 sa:

@xonitex sa:
    Vad särskiljer Winqvist mot Denis? Fan inte mkt. Vet inte vad som lockar mer med honom alls.

Att Winqvist tog trelleborg från division 1 till allsvenskan på 3 år

När han väl hamnade i allsvenskan blev kostymen för stor. Trelleborg var inte ens nära att hänga kvar. Fick han inte sparken också innan den allsvenska säsongen var över?
    Nej tack!

• OlsOls
    redigerade November 2019

@Zingo sa:
    Helt enig med Ruuben och Sheriffen ovan. Det talas ju nu om en "haverikommission", kommer de inte fram till att Östers IF behöver en heltidsanställd sportchef med fullt ansvar för den sportsliga verksamheten så har nog själva haverikommissionen havererat. Låt oss börja där.

Det finns för och nackdelar med sportchef kontra "manager". En sak som man kan slå fast är att ska Öster dansa med de stora elefanterna under mer än en säsong behöver man hantera sina knappa resurser bättre än de övriga klubbarna. det kan vara bättre att ta bort mellannivån sportchef för att ge utrymme till att satsa på fler tränare, bättre rehab, eller scouting. Tex. I varje fall något som ger direkt avtryck i den dagliga sportsliga verksamheten än vad en sportchef kan göra

Velic har fått kontraktserbjudande ifrån Västerås enligt fotbollstransfers.

http://fotbolltransfers.com/site/news/115975

• @CrobyJr sa:
    Velic har fått kontraktserbjudande ifrån Västerås enligt fotbollstransfers.

http://fotbolltransfers.com/site/news/115975

Hörde ni intervjun med Velic på SR Kronoberg i morse? Där sade han att han var säker på att vara i Superettan nästa år. Var det månne VSK han syftade på då?

• @Ols sa:

@Zingo sa:
    Helt enig med Ruuben och Sheriffen ovan. Det talas ju nu om en "haverikommission", kommer de inte fram till att Östers IF behöver en heltidsanställd sportchef med fullt ansvar för den sportsliga verksamheten så har nog själva haverikommissionen havererat. Låt oss börja där.

Det finns för och nackdelar med sportchef kontra "manager". En sak som man kan slå fast är att ska Öster dansa med de stora elefanterna under mer än en säsong behöver man hantera sina knappa resurser bättre än de övriga klubbarna. det kan vara bättre att ta bort mellannivån sportchef för att ge utrymme till att satsa på fler tränare, bättre rehab, eller scouting. Tex. I varje fall något som ger direkt avtryck i den dagliga sportsliga verksamheten än vad en sportchef kan göra

Är av exakt motsatta åsikten :) Tror att ytterst få tränare klarar av en manager roll.

Den insparade lönekostnaden ta upp direkt av en felrekrytering. Jag tror även att det helikopterperspektivet en sportchef har kan bidra till att nödvändiga korrigeringar görs innan vi hamnar i situationer liknande den vi hamnade i år. Kanske hade säsongen sett annorlunda ut om Järdler tidigt hade haft någon att bolla med som gav lite andra perspektiv samt fick honom att ta en del obekväma beslut.

Logga in eller registrera för att kommentera.