Österspelare i världen

1383941434495

Kommentarer

• Kalle Björklund!!??

• redigerade November 2017

@Calle01 sa:
    Kalle Björklund!!??

Se länken.

Kalle Björklund d.y. är Jockes son, uppvuxen i Spanien och har kommit fram genom Torre Levantes ungdomsverksamhet. Är väl i samma hoods som pappan spelade för Valencia. Har väl ryktats till IFK Göteborg någon gång då man verkar tro att det är därifrån Jocke B kommer trots hans otroliga bonnadialekt.

Jonathan Hårenberg vaktar kassen i Grebbestad.

Nästa år i ett Division 1 Södra som utökar till 16 lag. Där får han ta emot till exempel Åtvidaberg (om de inte hamnar i Norrettan), Ljungskile och Örgryte eller Mjällby.

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • 2015: IFK Norrköping vinner guld och Isak P spelar i HBKs juniorlag.
    2016: Isak P dyker upp i Österkassen under våren. 3 insläppta på 7 minuter mot Kristianstad men även 7 hållna nollor i Division 1.
    2017: allsvensk succédebut för Isak P som blir klar för IFK Norrköping i november.

• Den gamla Superettan kommentatorn Jarelind berättar att Emil Krafth slog igenom i Öster.

Gillad av:Fotbollsfakiren, Lewinsky, BKBiceps, Platini, Old Chap, Drillo, Pekka, Memory Man (8 totalt)
  • Fast han slog ju igenom i div 1, Jarelind sa SE.

• @Slangen sa:
    Levi på Rosenborgs bänk mot zenit st Petersburg

Kom tillbaka så slipper du sitta på bänken Levi!

Gillad av:Platini (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Fast han slog ju igenom i div 1, Jarelind sa SE.

Visst var det väl under vårsäsongen 2012 när Öster var oslagbara i superettan som han fick sitt genombrott som sjuttonåring och förpassade Stefan Karlsson till bänken.

• @Old Chap sa:

@Jockeluring sa:
    Fast han slog ju igenom i div 1, Jarelind sa SE.

Visst var det väl under vårsäsongen 2012 när Öster var oslagbara i superettan som han fick sitt genombrott som sjuttonåring och förpassade Stefan Karlsson till bänken.

Visst var de under roars första säsong

• Ett klargörande: Emil Krafth slog igenom 2011 i Superettan. Inte 2012 och inte i division 1.

• Krafth gick väl till HIF inför säsongen 2012, slog igenom 2011 under Roars första säsong

• @Johannesson sa:
    Krafth gick väl till HIF inför säsongen 2012, slog igenom 2011 under Roars första säsong

Så var det. Ville bara kolla så att ni var med :p :# B) .

@Jockeluring sa:

@Johannesson sa:
    Krafth gick väl till HIF inför säsongen 2012, slog igenom 2011 under Roars första säsong

Så var det. Ville bara kolla så att ni var med :p :# B) .

I augusti 2009 när Öster var i Division 1 fyllde Emil 15 år. Spelade i Lagan 2010 när Öster kommit upp i Superettan. B)

• Är det någon här som vet hur det är med Stefan Paldan och hans relation till Öster numera. Jag minns att det var väldigt frostigt på slutet, men jag minns inte varför. Erbjöds han ingen förlängning på kontraktet eller arbetsuppgifter i föreningen vid karriärsslutet ?

När Öster gick upp i Allsvenskan 2002, valde Schenka och Öster att inte förlänga Paldans kontrakt. Då var det inga muntra miner och Paldan spydde lite galla i Smp. Hur kontakten varit efter det vet jag inte. Men jag minns inte att han haft några uppgifter i föreningen.

• @Calle01 sa:
    När Öster gick upp i Allsvenskan 2002, valde Schenka och Öster att inte förlänga Paldans kontrakt. Då var det inga muntra miner och Paldan spydde lite galla i Smp. Hur kontakten varit efter det vet jag inte. Men jag minns inte att han haft några uppgifter i föreningen.

Det var lite frostigt där mot slutet av säsongen 2002, med uttalanden om att ”ryssen förstör föreningen”. Ludde fick väl också ta över kaptensbindeln under de fyra sista matcherna det året? Några år efter det ingick Stefan i scoutinggruppen tillsammans med bland andra Håkan Arvidsson och Peo Bild. Efter det har det nog inte varit några uppdrag.

En fråga riktad till de lite äldre forumläsarna:
    Kan ni komma på n å g o n som spelat i Öster (dam eller herr/fotboll eller hockey) som är född och/eller uppvuxen i Jämtland, Medelpad eller Härjedalen?
    Ingen quiz - bara en grej jag kollar på.
    Tack på förhand!

• Peter Nilsson är det nordligaste jag kan komma på, men det svarade ju inte på frågan. :o

• @Jockeluring sa:
    Peter Nilsson är det nordligaste jag kan komma på, men det svarade ju inte på frågan. :o

Nä han är från Lycksele vars tätortsdel ligger i Lappland.

• @Peter Hansen sa:
    Kan ni komma på n å g o n som spelat i Öster (dam eller herr/fotboll eller hockey) som är född och/eller uppvuxen i Jämtland, Medelpad eller Härjedalen?
    Tack på förhand!

Är inte Erik Lundgren från Sundsvall och därmed Medelpad?

• Erik Lundgren är från Umeå.

Gillad av:Fotbollsfakiren (1 totalt)
  • Med lite fantasi är Hafizovic ”uppvuxen” där då han kom till Sundsvall i ungdomsfotbollsåldern.

Jämtland är värre. De har inte bidragit med mycket till egna produkter överhuvudtaget till den svenska elitfotbollen va? (Förutom Bobbo Sollander och Douglas Bergqvist som åkt med ÖFK upp genom serierna).

@Peter Hansen sa:
    Tack på förhand!

Åke Andersson har spelat för för GIF och IFK Sundsvall så han kanske är från Medelpad. Han spelade i Öster 83-84 nångång (har f.ö. rekordet att åka ur Allsvenskan flest gånger, 4 ggr - 2 ggr var med båda Sundsvallsklubbarna. Delar skamplatsen med bl.a Lasse Johansson och Fredrik Bild)

• @Greger sa:

@Peter Hansen sa:
    Tack på förhand!

Åke Andersson har spelat för för GIF och IFK Sundsvall så han kanske är från Medelpad. Han spelade i Öster 83-84 nångång (har f.ö. rekordet att åka ur Allsvenskan flest gånger, 4 ggr - 2 ggr var med båda Sundsvallsklubbarna. Delar skamplatsen med bl.a Lasse Johansson och Fredrik Bild)

Snyggt!
    Ja, hittade en sida där han var med bland Medelpads bästa spelare genom tiderna så han lär ju vara en Sundsvallsson.

• Spelare från norr. Peter Sedunov värvades från Boden, tror jag, men hade moderklubben FC Murmansk.

Torbjörn Isaksson var från Umeå, längre söderut än Lycksele.

Men Jämtland och Medelpad, svårt.

Gillad av:[Raderad användare] (1 totalt)

@Platini sa:
    Spelare från norr. Peter Sedunov värvades från Boden, tror jag, men hade moderklubben FC Murmansk.

Torbjörn Isaksson var från Umeå, längre söderut än Lycksele.

Men Jämtland och Medelpad, svårt.

Ja även Gitselovs har ju varit i Boden och i Luleå har det varit en massa Österspelare men nu var det om spelarna ursprungligen kom ifrån det aktuella landskapet.

Det landskap, utöver då kanske Jämtland, som nog inte går att lösa är för övrigt Härjedalen. :)

• Magnus Samuelsson har Bodens BK som moderklubb. Sedunov har visserligen spelat där, men är ju ryss och inte fostrad i klubben. Gitselov d.y. tränar Boden sedan förra säsongen, han är ryss han också och jag har aldrig gillat honom eller hans inställning. Han gillar väl kylan. Boden är ingen trevlig stad. Det finns en plats på jorden, där solen aldrig ler. Den platsen heter Boden, dit vill jag aldrig mer.

• Ubbe Westerberg och Ken Burwall är väl också norrlänningar?

• @Greger sa:
    Ubbe Westerberg och Ken Burwall är väl också norrlänningar?

Burwall, Malå (Västerbotten) men som sagt sökte jag nu efter Jämtland och Härjedalen. :)

Ubbe såldes till Umeå men vet inte om han var därifrån. Umeå ville ju delbetala Öster med Jesper Blomqvist men Öster nobbade.

Logga in eller registrera för att kommentera.