Svenska Cupen

1356

Kommentarer

• @Slangen sa:
    Sundli tycks ha spelat hela matchen. Nån som kan säga nått hur han såg ut?

Jag är lite kluven till hans insats. Jag gillar att han ville gå fram och stöta, och föra upp bollen för att få tryck. Samtidigt var mittbackarna loja vid båda målen och många av uppspelen var inte bra. Det spreds många bollar som inte ens var i närheten av ytor där österspelare fanns.

• @Slangen sa:
    Sundli tycks ha spelat hela matchen. Nån som kan säga nått hur han såg ut?

Några resoluta ingripanden under matchen när han taggade till men instämmer i att han såg tämligen loj ut stundom och kändes inte helt stabil. Omotiverad? 4e mittback i min bok (har inte sett tillräckligt av Öhrnblom för att ge honom en ev 5e plats) baserat på gårdagens insats.

• Tack för länken :)

När satte Öster senast två strutar i krysset i samma match?

•  Gillad av:Jockeluring, Ako (2 totalt)
  • Jag tycker det är psykologiskt intressant hur så många kan gnälla på Kapcevic. Han har kvaliteter som vi inte haft på länge. Ligger bakom i princip allt vi skapar, med huvud och fötter. Väldigt likt tonen mot Velic, "han kan inte springa". Visst, ingen raket, men då hade han (och Denis) inte spelat i Öster, det måste man väl förstå. Då spelar man inte i Superettan. Springa får väl de andra nio utespelarna göra, de som inte kan slå en passning på tio-femton meter likt Kalle, Månz och Drott. Vi spelar ett lagspel där alla har olika roller. Alla ska inte vara lagom bra på allt.

Gillad av:Platini, Atibatibatiba, DNA, micke.sv (4 totalt)
  • @Sigge sa:
    Jag tycker det är psykologiskt intressant hur så många kan gnälla på Kapcevic. Han har kvaliteter som vi inte haft på länge. Ligger bakom i princip allt vi skapar, med huvud och fötter. Väldigt likt tonen mot Velic, "han kan inte springa". Visst, ingen raket, men då hade han (och Denis) inte spelat i Öster, det måste man väl förstå. Då spelar man inte i Superettan. Springa får väl de andra nio utespelarna göra, de som inte kan slå en passning på tio-femton meter likt Kalle, Månz och Drott. Vi spelar ett lagspel där alla har olika roller. Alla ska inte vara lagom bra på allt.

Alla kan inte vara snabba, det håller jag med om. Men att ge 100% och alltid försöka göra färdigt situationerna, det klarar alla. Med Johannesson på topp så tillåts ingen att göra ett halvdant jobb. David sätter exemplet och driver på de andra. Med Kapcevic på topp så känns det som att fler spelare blir lite bekväma. Det är ju inte Dragans fel egentligen.

• redigerade August 2017

Tänk dig själv om du suttit hemma mot Malmö och Öster haft 2-1 med några minuter och sedan vinner de med 5-2 - och behöva kommentera eländet. :) Det var väl Fredh-nånting som kommenterade - han som stod och grät med EF mot JSödra i kvalet på samma arena 2008 då han ville ha ner JSödra i Division 1.

Gillad av:Platini (1 totalt)
  • @Hasse-Hattrick sa:

@Sigge sa:
    Jag tycker det är psykologiskt intressant hur så många kan gnälla på Kapcevic. Han har kvaliteter som vi inte haft på länge. Ligger bakom i princip allt vi skapar, med huvud och fötter. Väldigt likt tonen mot Velic, "han kan inte springa". Visst, ingen raket, men då hade han (och Denis) inte spelat i Öster, det måste man väl förstå. Då spelar man inte i Superettan. Springa får väl de andra nio utespelarna göra, de som inte kan slå en passning på tio-femton meter likt Kalle, Månz och Drott. Vi spelar ett lagspel där alla har olika roller. Alla ska inte vara lagom bra på allt.

Alla kan inte vara snabba, det håller jag med om. Men att ge 100% och alltid försöka göra färdigt situationerna, det klarar alla. Med Johannesson på topp så tillåts ingen att göra ett halvdant jobb. David sätter exemplet och driver på de andra. Med Kapcevic på topp så känns det som att fler spelare blir lite bekväma. Det är ju inte Dragans fel egentligen.

Jag skulle säga att det ger en större trygghet. Slå ett inlägg till Dragan så blir det farligt, eller ge bollen till Dragan så hittar han någon som är fri. Johannesson sliter, javisst, men det kommer inget utav det. Effektiviteten är usel. Som att ständigt stå och svarva på en träbit i slöjden. Med det sagt bryr jag mig inte om ifall David eller Admir spelar längst fram, båda vinner på att någon skottar den snöiga vägen för dem då de inte kan göra det själva.
    Utan att ha statistik på fötterna tror jag att Dragan inte har många färre löpmeter på en match än Messi.

Gillad av:Platini, naren (2 totalt)
  • Jag tvivlar inte på att han håller hårt på HFF . Jag reagerade mer på att han var SÅ partisk i en sändning som faktiskt kostade 89 kr. Kutumen för kommentatorer i Sverige är trots allt att vara partisk.

Alla kommentatorer från division 1 Södra har varit partiska i de sändningar jag sett, men han slog rekordet.

• @Calle01 sa:
    Jag tvivlar inte på att han håller hårt på HFF . Jag reagerade mer på att han var SÅ partisk i en sändning som faktiskt kostade 89 kr. Kutumen för kommentatorer i Sverige är trots allt att vara partisk.

Alla kommentatorer från division 1 Södra har varit partiska i de sändningar jag sett, men han slog rekordet.

OK, visste inte att det var i Söderettans regi, trodde det var någon sorts HFF-produktion.

• Dragan kan möjligen se loj ut. Men vad gör det. Han levererar. Jag tänker, varför vet jag inte, på Johan Svensson. Han var kanske inte känd som slitvarg. Men han tog sina löpningar, gång på gång. Han vann boll, han vann meter efter meter ner till hörnflaggan. Till liten nytta. Men det såg rätt snyggt ut.

Jag tar hellre en loj Dragan alla dagar i veckan än en Johan Svensson-typ – som förmodligen dragit på sig mindre kritik än Dragan om han värvats idag.

Gillad av:naren (1 totalt)
  • @Peter Hansen sa:

@Calle01 sa:
    Jag tvivlar inte på att han håller hårt på HFF . Jag reagerade mer på att han var SÅ partisk i en sändning som faktiskt kostade 89 kr. Kutumen för kommentatorer i Sverige är trots allt att vara partisk.

OK, visste inte att det var i Söderettans regi, trodde det var någon sorts HFF-produktion.

Jag menade inte att det var en division 1 Södra produktion utan att HFF är på den nivån. Därav jämförelsen.

• @Calle01 sa:

@Peter Hansen sa:

@Calle01 sa:

Jag menade inte att det var en division 1 Södra produktion utan att HFF är på den nivån. Därav jämförelsen.

OK, men då var nog partiskheten inte så konstig. Öster-TV skulle nog inte heller jublat om Öster åkt på däng även om sändningen kostade 89 spänn. :)

• Jo men visst var det rekord oavsett? Kommentatorn gick ju och hängde sig varje gång vi gjorde mål.

Gillad av:[Raderad användare] (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Jo men visst var det rekord oavsett? Kommentatorn gick ju och hängde sig varje gång vi gjorde mål.

Katter har nio liv. Kommentatorer i alla fall fem.

Gillad av:Jockeluring, Zingo (2 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Jo men visst var det rekord oavsett? Kommentatorn gick ju och hängde sig varje gång vi gjorde mål.

Haha, ja det verkar varit helgalet - hörde ju bara målsammandraget men det räckte nog. :)

• Glöm inte allas vår Berne i en match förra säsongen:)

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Jag tänkte också på Berne när vi diskuterade ovan. Boendes 20 mil från Växjö streamade jag några matcher förra året och Berne var rena mönstergossen jämfört med snubben från Huskvarna. Men visst blev både han Fidde G glada när Öster gjorde mål.

• När skapas grupperna i cupen?
    Hur funkar seedningen och är Öster okej seedade med topposition i SE?
    Kan man hoppas på Tvååker, Halmstad, Varberg, Jönköping, Kalmar eller Helsingborg?

• Lottning i november ifjol. Lägst rankade lagen fick två hemmamatcher. Brofästet å Köpeborg hemma vore kul

• @Calle01 sa:
    Jag tänkte också på Berne när vi diskuterade ovan. Boendes 20 mil från Växjö streamade jag några matcher förra året och Berne var rena mönstergossen jämfört med snubben från Huskvarna. Men visst blev både han Fidde G glada när Öster gjorde mål.

Jag snackade lite med Fidde G om det efter någon av matcherna förra året. Han hade sagt till Berne att försöka tona ner det, men att det var helt omöjligt. =)

Gillad av:Virden, [Raderad användare], jon (3 totalt)
  • @Virden sa:
    Lottning i november ifjol. Lägst rankade lagen fick två hemmamatcher. Brofästet å Köpeborg hemma vore kul

Har för mig att det är så att lag från division 1 och nedåt har två hemmamatcher och att det i övrigt är de bäst rankade lagen som har två hemmamatcher. Om det är så kan vi nog tyvärr bara räkna med en hemmamatch, men hoppas jag har fel...

• Hm är det inte så att de som dras först i lottningen får en hemmamatch mer? Vet dock att t ex div 1-lag per automatik har en mer hemmamatch, ja. Men inte alls säker, kan nog vara som Bissan skriver!

• Dock: 8 grupper men bara Oddevold, Tvååker och Vasalund som inte är i Superettan och Allsvenskan. 5 grupper kommer alltså sakna div 1-lag så vem får då två hemmamatcher. Har då Öster, Frej och BP en fördel i ranking av att man just kommit upp från division 1? Tänkbart scenario: vi hamnar i en grupp bestående av Kalmar, Jönköping, Värnamo och Öster. Vem får då två hemmamatcher?

(Brasklapp: om Härnösand storskräller mot Europagiganten Östersund i den hängmatchen så är det 4 lag utanför elitfotbollen att fördela ut i de 8 grupperna.)

• "Varje lag i respektive grupp möts en gång där två lag har två hemmamatcher.
    Deltagande SDF-lag har rätt till två hemmamatcher. Vid fördelning av hemmamatcher
    mellan SEF-lag ska högst rankade lag ha rätt till två hemmamatcher. A och B ska mötas i
    sista matchomgången och A ska vara hemmalag i den matchen."

Utan att ha full koll på kvalificerade låg har jag svårt att tro att vi hamnar i en grupp utan SDF-lag och SEF-lag med lägre ranking.

Gillad av:xonitex (1 totalt)
  • Vi kan ju hoppas på ett publikdragande lag och 2000 pers i Tipshallen. Gråvitt eller Malmö kanske.

• Bör vi inte hoppas på sämsta möjliga lag? Det gör jag iaf!

• @razz97 sa:
    Bör vi inte hoppas på sämsta möjliga lag? Det gör jag iaf!

Ja:
    Elfsborg på Borås Arena
    Revansch i Tvååker
    Krossa Kalmar i Hybrishallen

Full pott

• Sannolikheten att gå vidare som etta av fyra lag, varav troligen två från AS, är väldigt låg. Bättre då att vi kan dra in ett par hundratusen på en fin match.

Logga in eller registrera för att kommentera.