Silly Season 2016/17

1242527293065

Kommentarer

• Känns bra! Denis fick sluta en fin Österkarriär med flaggan i topp, serieseger och många viktiga mål/insatser för laget.
  • Listan över spelare som har kontrakt med Öster nästa år ser ut så här (komplettera om jag glömt någon):

X, X

Björken, örnblom, stahre, elmin

shaze crona

Andreasson, Levi, Östlind, Pavic,

Johannesson, bajrovic.

12 spelare med kontrakt, 8 kvar.

Enligt Rydströms blogg är även Majje klar för nästa år, stämmer det verkligen? http://rydis.blogg.vxonews.se/blogg/sa-gar-osters-lagbygge/
  • Listan över spelare som har kontrakt med Öster nästa år ser ut så här (komplettera om jag glömt någon):

X, X

Björken, örnblom, stahre, elmin

shaze crona

Andreasson, Levi, Östlind, Pavic,

Johannesson, bajrovic.

12 spelare med kontrakt, 8 kvar.

Enligt Rydströms blogg är även Majje klar för nästa år, stämmer det verkligen? http://rydis.blogg.vxonews.se/blogg/sa-gar-osters-lagbygge/
    Japp
  • Känns bra! Denis fick sluta en fin Österkarriär med flaggan i topp, serieseger och många viktiga mål/insatser för laget.
    Håller med, bättre det än att sluta efter en medioker superettansäsong om det visat sig att speeden inte räckte
  • Emil Skogh klar för ÖIS, så inget provspel här.
  • Ivo Vazgec till Landskrona. Men de hade väl en rätt hyfsad målvakt i Amr Kaddoura förra säsongen, kanske något för oss?
  • Ni som sett honom mer - hur mycket talang är han?
  • Ni som sett honom mer - hur mycket talang är han?
    Mer än Elvby. Och han har ändå fått starta.

Lite samma spelartyp som Shaze - för att tala österspråk. Bra med boll och spelar passningsfotboll. Bra positionering på planen.
  • Hoppas han är vänsterback!
  • Hoppas han är vänsterback!
    Ja han är vänsterback!
  • En ny Emil Krafth-solskenshistoria? Vore grymt med en ny grym vb. Varit något av en problemposition senaste åren.
  • Verkar knappt ha spelat i hälften av matcherna i IFK Osby(mittenlag i div 4) i år. Vi kanske inte sak ha allt för höga förhoppningar..

Hoppas så klart att vi säljer för hundrafötti miljoner till Sampdoria, redan i sommar, men det brukar ju inte bli så.
  • redigerade December 2016
    Verkar knappt ha spelat i hälften av matcherna i IFK Osby(mittenlag i div 4) i år. Vi kanske inte sak ha allt för höga förhoppningar..
    Missade vårsäsongen pga skada, vet inte hur det såg ut under hösten.
    Sen känns det väl mer som en u21/p19-värvning (i mina ögon)
    Ytterbacken Jesper har än så länge inte spelat en enda match det här året, på grund av en sena i foten som gjort att han fått fokusera på rehaben sen början av februari.

— Jag kunde gå för fullt igen för bara några veckor sedan så jag lägger fokus på höstsäsongen istället.
    http://www.skaraborgslanstidning.se/article/gani-och-jesper-vet-vad-som-kravs/

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/skaratalangen-ar-klar-for-oster/
  • Angående Ask: Gillade honom från första gången jag såg honom. Fin bollkontroll/snabbhet och bra blick för spelet. Fysiken kanske inte riktigt där ännu, men en stor talang som sagt. Lite synd att vi tappar honom, tänker att han kunde matchats flitigt i U21. Men Thern kallade säkert, och Landskrona är nu "kapat" av hans idéer. Vi får se hur det går för di randige, känns som att det kan gå hursomhelst...

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article23898414.ab

Angående Lövdahl: Det var fan vad västgötar vi värvar då! Men en vänsterfot och en tidigare P-landslagsspelare är väl aldrig fel(?)

Man kan nästan se det lite som ett byte av spelare, och vi behöver ju backup på vänsterbacken mer än på offensiva mittfältet mer...

• En fundering, varför låter vi en talangfull vänsterback lämna och värva en annan? Tänker på Filip Stenmark och Jesper Lövdahl. Kan det vara så att Jesper Lövdahl är större talang? Billigare? Eller kan det vara så enkelt att Filip Stenmark önskade garanterad speltid?
    Verkar knappt ha spelat i hälften av matcherna i IFK Osby(mittenlag i div 4) i år. Vi kanske inte sak ha allt för höga förhoppningar..

Hoppas så klart att vi säljer för hundrafötti miljoner till Sampdoria, redan i sommar, men det brukar ju inte bli så.
    Vad har Osby för hållhake på oss, när de kan skicka spelare som honom? Vad håller vi på med när inte våra egna spelare får chansen som är minst lika bra? Många av spelarna som går in i div.2 i räppe är gamla öster-juniorer. Div 4 är långt ifrån div.2.
    Låter nästan som du har någon koppling till någon i U19 Plantagenparkeringen? Eller så kanske du bara har väldigt bra koll på truppen där?

Sedan kan jag hålla med i sak. Vi behöver bli bättre framöver med vår ungdomsverksamhet. Men jag tror att kraven på avancemang till SE försvårat processen, tyvärr, att ta in unga spelare och ge dem speltid. Vi behöver lite lugn och ro.
  • Hur många av våra ratade ungdomar som lämnat för Räppe eller annan klubb har efter det tagit sig vidare till lag i div 1, superettan eller allsvenskan?

Ungdomsverksamhet är svårt och även när nan tittar på andra betydligt bättre klubbar så är det få spelare som kommer från egna leden. Och har man ambitionen att gå hela vägen till smguld är det nästan omöjligt. Sveriges bästa ungdomslag är ofta Brommapojkarna och de har en enormt stor verksamhet. Men A-laget är ju skitdåligt med tanke på underlaget.

• (en massa klokskap)
    Skriver under på allt som sägs i inlägget ovanför mig. Vi ska ha samma förväntningar på våra talanger som alla andra. I Lövdahls fall så har han de facto landslagssamlingar bakom sig. Troligen känner våra P-lagstränare till honom och tycker att han har bättre potential. Kan man såklart ha delade meningar om och det är ju långt ifrån alltid så att det är bättre att värva utifrån.

Sen är det väl alldeles ypperligt att vi numer kan låta ungdomsspelare få chansen i ett A-lag i Division 2! Om de dominerar i den serien så är det väl inget som säger att de inte återigen kan få chansen i Öster eller någon annan klubb? Jag fattar inte det här med att vi ska behålla spelare år efter år efter år efter år...

Zingo wrote:

(en massa klokskap)

Skriver under på allt som sägs i inlägget ovanför mig. Vi ska ha samma förväntningar på våra talanger som alla andra. I Lövdahls fall så har han de facto landslagssamlingar bakom sig. Troligen känner våra P-lagstränare till honom och tycker att han har bättre potential. Kan man såklart ha delade meningar om och det är ju långt ifrån alltid så att det är bättre att värva utifrån.

Sen är det väl alldeles ypperligt att vi numer kan låta ungdomsspelare få chansen i ett A-lag i Division 2! Om de dominerar i den serien så är det väl inget som säger att de inte återigen kan få chansen i Öster eller någon annan klubb? Jag fattar inte det här med att vi ska behålla spelare år efter år efter år efter år...

Kloka ord Zingo.. titta på Italien där man skickar iväg juniorer för speltid i serie b, c och plockar tillbaka ifall dom utveclas rätt. Troligtvis har vi stenkoll på honom och övriga talanger i växjöklubbarna. Ett annat namn jag hoppas vi har koll på är Waed Shaif 16 år i Älmhult

Skickat från min Samsung Galaxy A5

• Föreställningen om att spelare fostras i en klubb och sedan fortsätter i densamma upp till a-laget har inte varit tillämplig på elitfotbollen på decennier.

Om vi jämför elitklubbarnas "akademier" med övriga utbildare av fotbollsspelare utgör dessa inte ens en procent av en årgång spelare. De flesta spelare utbildas av småklubbar runtom i landet.

Sannolikheten att hitta talanger borta är alltså större än hemma.

Tittar vi på Malmö FF:s trupp finns sju spelare med någorlunda bakgrund i klubbens akademi. Fler brukar det inte bli, trots att Malmö haft den uttryckliga ambitionen att premiera egna.
  • OlsOls
    redigerade December 2016
    Föreställningen om att spelare fostras i en klubb och sedan fortsätter i densamma upp till a-laget har inte varit tillämplig på elitfotbollen på decennier.

Om vi jämför elitklubbarnas "akademier" med övriga utbildare av fotbollsspelare utgör dessa inte ens en procent av en årgång spelare. De flesta spelare utbildas av småklubbar runtom i landet.

Sannolikheten att hitta talanger borta är alltså större än hemma.

Tittar vi på Malmö FF:s trupp finns sju spelare med någorlunda bakgrund i klubbens akademi. Fler brukar det inte bli, trots att Malmö haft den uttryckliga ambitionen att premiera egna.
    Precis så ser det ut. Och en av svårigheterna ligger i steget från ungdomsfotboll till Seniorfotboll. Det krävs mycket för att konkurrera ut en etablerad seniorspelare. Därför kan en klubb inte heller flytta upp för många ungdomar ett enskilt år, trots att flera kan vara nog så lovande, utan att det påverkar A-laget negativt.
    För Östers del är Räppes avancemang till div 2 oerhört viktigt för att kunna bygga laget på egna förmågor. Att låta ungdomar få speltid och utveckling där är bra för Öster (och individen).
  • En helt annan fråga som inte dryftats här på länge - Matteo. Är han helt enkelt så pass skadad att han inte kan spela fotboll på elitnivå? Så har jag tolkat tystnaden kring honom.
  • Tycker Daniel Ask mest gick/sprang runt och tog sig på snoppas. Men all lycka till honom, hoppas det slutar klia.

Angående talanger från egna leden så får gärna någon med insyn i ungdomsverksamheten säga vem eller vilka som förtjänar en plats i a-laget. Så himla lätt att säga att de egna ska få chansen men kvalitén måste finnas också. Tycker inte jag sett någon sen Emil Kraft. Blir lätt lite tjatigt... Jag älskar också spelare som går hela vägen från egna leden men som sagt de ska hålla också.
  • Drott klar för 2 nya år. Gött!
    En fin 3:e advents present till alla Öster-fans är att vi nyss avslutat förhandlingar med Jonathan Drott och han stannar hos oss i 2 år.
  • Bra med Drott! Ser fram emot ett par nya stenhårda distansskott avlossade några meter utanför straffområdet.
Logga in eller registrera för att kommentera.