Seriepremiären (6 april, Olympia)

13

Kommentarer

• Sådär ja! Det där var över förväntan. Såg ju nästan ut som på Roars tid. Stabilt över hela banan. Kanonjobb av EF på plats också
  • Såg riktigt bra ut stundtals och det lovar gott inför resterande del av serien när spelet sitter ännu bättre. Bra tryck på EF under hela matchen!

Mycket nöjd!
  • Det var oerhört glädjande att höra EF och se Öster. Ett fysiskt starkt och välspelande lag med pondus. Visst finns det skavanker, några svårartade bolltapp bl.a. Men vadå, nytt lag i många stycken, ny tränare och nytt spel efter en säsong som sänkte humöret på oss alla. Och nu 4-1! Tack Öster. Och tack Anti som gjorde det bra!
  • Och Velic är tillbaka som poängspelare, härligt!
  • EF gick fram fantastiskt i rutan. Propagandafotboll...sklack! :-)
  • Och Velic är tillbaka som poängspelare, härligt!
    Det är väl ingen som tvivlat. Träningsmatcher och annan skit - Velic och Söderberg, bra SE-spelare som levererar när det gäller.
  • Ytterbackarna var strålande idag tillsammans med Velic.
  • Bolin bloggar i AB: http://bloggar.aftonbladet.se/superettan/

Och visst har han rätt i att Östers försvarsspel såg oroväckande ut då och då. Men man kommer med stor sannolikhet att diskutera och försöka rätta till detta i veckan och framgent.

• Och visst har han rätt i att Östers försvarsspel såg oroväckande ut då och då
    Jag tycker att det såg oförskämt stabilt ut med tanke på att hela backlinjen + målvakt är ny sedan förra premiären (Det var väl Månz och Juan som startade då?). Hade Äff fler skott än det som gick i mål?

Östers passningsspel var stundtals riktigt bra och hela laget såg betydligt mer "färdigt" ut än jag hade vågat hoppas på. Synd att inte Freddy fick sätta en boll (han borde gjort tre), men han kämpade och bidrog bra till målen ändå.
  • Ok, några tankar, på grund av min nervösa läggning mest gnäll och oro. Det finns ju en del att putsa på trots vinsten:

• Sett från läktarplats och inte från tv-soffan var det några avvinkningar som var tveksamma i andra halvlek, men Kanerva var verkligen inte en dålig domare för oss idag. Elvby samlade ihop till minst tre gula kort i första halvlek utan att få syna ett enda av dem. Lite oroväckande hur han försöker riva ner motståndarna när han hamnar på efterkälken, det lär ju knappast fungera hela säsongen.

• Fyra mål framåt är fantastiskt, synd dock att Söderberg inte satte något av dem, men så länge han är delaktig i spelet på det vis han är idag ska man inte klaga.

• Gero punkterade matchen, men innan dess visade han tydligt varför han inte får starta. Känns nästan som han har tagit ett steg tillbaka över vintern. Vi får hoppas att det bara var ringrost. Han tappade bollen gång på gång på mittplan och kunde mycket väl ha kostat oss ett 2-2-mål i baken. Jag hoppas att Björknesjö förstår att han inte kan spela Gero så långt ner i banan som han gjorde idag.

• Spelarna hade uppenbarligen fått order att löpa in bakom Ängelholms ytterbackar. Det skapade mängder med oro i början, men sen slutade löpningarna att komma. Särskilt i första halvlek, och då stagnerade anfallsspelet. I viss mån uteblev löpningarna nog också för att passningarna inte kom i alla lägen. Frågan är om Bergholtz och Elvby är bra nog för att fördela de bollarna. De verkade inte alltid se tillfällena idag. Kanske borde Velic sjunka ner mer i planen när vi har tryck? Någon måste hålla uppe tempot.

•Wihlborg och Konate är väldigt bra, särskilt offensivt och lär dessutom bara bli bättre. Bojent och Nurkic får nog invänta avstängningar och skador. Tyvärr känns det som de två startmännen inte alltid fick det understöd de behövde och hamnade ofta en mot en mot ÄFF:arna i defensiven. På slutet kunde de mata inlägg utan att vi hade något egentligt motvapen.

• Är Ängelholm en sann värdemätare på nivån i årets Superetta? Det här kändes lite för enkelt. Troligtvis blir GIF Sundsvall i den tredje omgången den första riktiga värdemätaren. Förhoppningsvis har vi sex poäng med oss in i det mötet och kan slippa panikrubriker oavsett utgången. Det är skönt med ett lindrigt spelschema i inledningen.

• Trist för Ängelholm med matcherna på Olympia. Blir det över 1 000 åskådare mot några andra lag än Hammarby och Landskrona?
  • • Är Ängelholm en sann värdemätare på nivån i årets Superetta? Det här kändes lite för enkelt. Troligtvis blir GIF Sundsvall i den tredje omgången den första riktiga värdemätaren. Förhoppningsvis har vi sex poäng med oss in i det mötet och kan slippa panikrubriker oavsett utgången. Det är skönt med ett lindrigt spelschema i inledningen.

Pratade med en kompis som håller på Hammarby efter matchen. Han var imponerad och sa att de hade fått slita mot Ängelholm i cupen.
  • • Trist för Ängelholm med matcherna på Olympia. Blir det över 1 000 åskådare mot några andra lag än Hammarby och Landskrona?
    Tyvärr är ju 632 åskådare långt från en bottennotering för ÄFF oavsett var de spelar - de hade sex eller sju matcher med sämre publik hemma i Ängelholm ifjol. =(
  • Ok, då ska jag inte säga något mer om det. Kanske ett lyft att spela på Olympia? :)
  • redigerade April 2014

• Gero punkterade matchen, men innan dess visade han tydligt varför han inte får starta. Känns nästan som han har tagit ett steg tillbaka över vintern. Vi får hoppas att det bara var ringrost. Han tappade bollen gång på gång på mittplan och kunde mycket väl ha kostat oss ett 2-2-mål i baken. Jag hoppas att Björknesjö förstår att han inte kan spela Gero så långt ner i banan som han gjorde idag.

•Wihlborg och Konate är väldigt bra, särskilt offensivt och lär dessutom bara bli bättre. Bojent och Nurkic får nog invänta avstängningar och skador. Tyvärr känns det som de två startmännen inte alltid fick det understöd de behövde och hamnade ofta en mot en mot ÄFF:arna i defensiven. På slutet kunde de mata inlägg utan att vi hade något egentligt motvapen.
    Delar din uppfattning Lagan, framförallt beträffande de citerade punkterna. Gero tappade/felpassade flera gånger bollen där det inte får ske. Vi får hoppas att han lär sig och utvecklas, precis som Freddy Borg gjorde på sin tid.

Kanterna var väl öppna transportsträckor stundtals. Mot ett mer alert lag går det inte att stå emot.

1-4 är 1-4 och premiär är premiär. Björknesjö har sett allt vi har sett. Bara att jobba vidare. Längtar redan till fredag.
  • Skönt att se att vi kan lira bra fotboll och Björkensjö har satt sin prägel på laget det ser man ju. Gero var helt värdelös förutom målet och tappade sin kant flera gånger och man hörde Björkensjö skrika ett antal gånger på honom. Dock ska man kör Gero som target i den uppställningen eftersom han inte är nån defensiv spelare eller hypersnabb. Tycker det va enda missen av Robban att inte lyfta han som target o lyfta ner Söderberg på kanten istället.För dom körde väl 1-5-4 i slutet ?
  • Imponerande start både av laget och av EF!
  • Dock - att spela som target är ett betydligt större taktiskt ansvar i RB:s spel. Klarar inte Gero en kant, då kan det bli ännu mer påtagligt för det egna spelet centralt.
    Jag tror att tyvärr kommer att få se Gero framförallt som inhoppare om vi skulle vilja gå framåt för ytterligare mål, åtminstone tills han greppar det taktiska bättre.
  • Väldigt tacksamt att kunna fokusera på småsaker nu efter matchen, själv var jag orolig att det skulle gå betydligt sämre nu i början av säsongen. Otroligt lättad efter gårdagens vinst!
  • så otroligt JÄVLA skönt med en vinst i premiären. Freddy var så fruktansvärt bra!
  • redigerade April 2014
    Jag funderade också lite om det är ett särdeles uselt ÄFF som vi stötte på, men jag tror nog inte det. De har presterat som ett "normalt" i SE-lag i sina cupmatcher och träningsmatcher känns det som, och de var inte helt ofarliga framåt. Med lite mer skärpa i deras sista passningar hade det blivit en betydligt jämnare match.

Positivt:

1. När Söderberg och Wihlborg gör 1-4 så har bägge spelarna spelat 90 minuter, och sannerligen inte stått stilla många av dem. Helvetes jävlar vilka lungor. Sjukt imponerande.

2. Berglund är lugn som en filbunke i mål. Nadj i träning och Robertino har imponerat i U21 och i träningsmatcherna. Superettans klart bästa målvaktsbesättning.

3. Velic. Äntligen en tränare som fattar hur Denis ska användas (och dessutom sett till att få fart på honom så han orkar i 90 minuter).

4. Linjerna. Nog fanns de där, tidigare än man trott. Nu fick vi lite hjälp av ÄFF som faktiskt ville spela fotboll, men det ska vi inte räkna med att få med andra lag. Ska bli intressant att se när vi får möta ett tvättäkta betongblandarlag.

5. East Front. Härlig insats.

Negativt:

1. Gero har problem i ytterforwardrollen. Det finns inte rum för mer än en "fri" roll i Björknesjös 4-3-3, och det är Velic som har den. När Gero valsar runt på egen planhalva för att jaga ikapp en boll är det förvisso charmigt men... han måste komma in i det för att få mer speltid. Supersub i A-laget och matchande i U21 är min medicin.

2. Konate. Under de sista 20 i första halvlek hittade ÄFF:s högerkant konstant ytor bakom honom och han var faktiskt en oroshärd för det mesta då. Blev bättre i andra när jag upplevde att Elvby hade lite extra koll på de där ytorna och hjälpte till att täcka.

3. Finns inget mer negativt att berätta om med tanke på att det var premiär. Skulle isåfall vara att vi nu skrämt skiten ur Assyriska och att de ställer upp med 11 man på rätt sida av bollen på fredag.
  • Gero, ja... Jag råkade se sista kvarten i repris i dag och han tappade ju bollen vid ett par tillfällen då han inte hade täckning bakåt. Båda gångerna ledde det till ÄFF-farligheter.
  • Var hittar man repris? Endast med tv4play premium eller?
  • Jag funderade också lite om det är ett särdeles uselt ÄFF som vi stötte på, men jag tror nog inte det. De har presterat som ett "normalt" i SE-lag i sina cupmatcher och träningsmatcher känns det som, och de var inte helt ofarliga framåt. Med lite mer skärpa i deras sista passningar hade det blivit en betydligt jämnare match.
    Jämför man med Syrianska så ska man nog klassa Ängelholm ett par snäpp vassare.
  • Jaha, då blir man ju tvungen att stövla in och vara lite motvalls. Jag är helnöjd med seger, helnöjd med 4 gjorda mål (och dessutom helnöjd med att de som gjorde dem fick göra dem), helnöjd med Wihlborg som gör att vi släpper det där med Karlsson, helnöjd med att det skapas mycket lägen (de kommer att sitta framöver Söderberg) och jag är framför allt helnöjd med att Velic åter igen straffar ett lag med skitdåligt försvarsspel.

För det är väl det som det egentligen handlar om här va? Ängelholm är mer än lovligt passiva vid både 2:an och 3:an. Velic gör det bra som drar direkt (välplacerat) vid 2:an men det står ändå tre backar runt honom och bara glor (för att inte tala om att ingen suger upp Vlado vid bortre stolpen. Vid 3:an har Ängelholm 6 spelare i (kring) eget straffområde och dessa lyckas med att inte sätta någon som helst press på Velic som får all tid i världen att måtta inlägget samtidigt som de tappar både Gero och Söderberg.

Velic är precis som jag nyss påpekade riktigt bra på att utnyttja lag som är passiva defensivt men här kommer min lilla motvalls-påstående; Öster måste spela in någon annan på den offensiva mittfältspositionen!

Det pratas här tidigare om 433 men Öster spelar inte 433. De spelar större delen av tiden 424. Precis som när Velic skulle spela släpande forward/offensiv mittfältare under Roar så springer han upp och ställer sig i linje med anfallet i stort varenda gång. Det gör att han krymper ytorna för de tre anfallarna och blockerar dessutom deras löpvägar (inte konstigt att Vlado sjunker ner i mf-position när Velic helt plötsligt är uppe i hans domäner). Han tar dessutom bort passningsalternativ för Elvby och Bergholtz i och med att han gömmer sig i knät på Söderberg istället för att backa hem och göra sig spelbar. Det pratades tidigare även om att han orkar 90 minuter och det är väl inte så jävla konstigt när han knappt aldrig deltar i försvarsspelet. Det är inte många meter han springer utan boll.

Det är möjligt att det är så här tränarna vill ha det men jag blir livrädd att de bättre lagen kommer utnyttja detta att vi bara har två mittfältare (t.o.m. Ängelholm fattade ju detta till slut och börja ta sig förbi ytterbackarna. Vi ska faktiskt vara glada att de inte fick in 2-2 innan Geros nick). Jag bryr mig inte ett jota om nån annan håller med mig men ska det bli något vettigt av det här så måste vi ha tre mittfältare som jobbar nåt kopiöst och det kommer vi aldrig få av Velic. Låt människan istället stanna i anfallet där han ändå placerar sig och utgå i en friare roll från högerforwardsplatsen eller nåt, om han nu trots allt ska vara med på plan.

Jag hoppas att jag motbevisas när vi möter bättre motstånd och ställer mig gladeligen i ett hörn med både ett leende och dumstruten på.
  • Håller med!
  • Jag nöjer mig med att konstatera att Superettan är serien för Velic och Söderberg. Du slår huvudet på spiken, Greger, och det är just det som skiljer SE från AS. Milsvid skillnad i defensiv skicklighet och Ängelholm var inte osedvanligt dåliga, de var bara ett normalt SE-lag. Jag imponerades av den kopiösa arbetsinsatsen på de flesta fötter, och så länge vi jobbar på det viset kommer vi skapa mängder med chanser. Vi blir jobbiga att möta i år, likt vi var 2012 när vi avgjorde många matcher sista tio. Trevligt att den vanan började direkt i premiären, viktigt för spelarna att få in i bakhuvudet att de står när andra faller.
  • Jag är med på hur du menar - jag är inne på att det kan vara en medveten tanke av RB - som jag förstår det vill han ha första spelet snarare på en felvänd Velic än en felvänd Söderberg. Dock köper jag helt det effekter som du ser s oroväckande, och Velic bör ju rimligen delta defensivt. RB:s modell verkar gå ut på att psykologisk vinna matchen genom att trycka ner motståndaren på egen planhalva. Så länge man har täckning för det är det ju inga konstigheter, men det vill nog till att alla behärskar till fullo - vilket man av förståeliga skäl inte gör ännu.
    Kontentan? Jag är inte alls lika säker på av Velic hör hemma på bänken.
Logga in eller registrera för att kommentera.