Få igång East Front och supporterkulturen igen

redigerade June 3 i Supportersnack

Jag tror att många inklusive mig själv har känt att EF stagnerat lite senaste åren. Mycket tack vare pandemin naturligtvis.
Men engagemanget och viljan att komma tillbaka till ståplats och framförallt bortaresor är ju
Sådär. Och har så varit sämre ett bra tag.

Vad kan vi då göra för att öka intresset och viljan att vilja stå på Ståplats och hänga med EF på resor?
Framgång är absolut viktigast.
Vilket vi nu fått, men det går ändå trögt. Vi ska givetvis ha tålamod. Det kommer att ta en tid att få folk att hitta tillbaka.

Men jag har tänkt på en sak.
Jag skulle vilja gå tillbaka till att ha ståplats där nere igen. Där det var tänkt. Bakom målet.
Nära planen.
Samt att kunna gå ner bakom ståplats i pausen under tak och umgås snacka skit.

Jag tror även att vi kan få med fler till klacken om ståplats är ståplats. Om folk köper billigare biljetter (hemmastå) så tror jag dom automatiskt ansluter runt kärnan på ett enklare sätt.
Vilket gör sannolikhet att växa större.
Då dom inser hur kul det är.

Efter att ha sett Eriks Nivas fotbollsresa till Belgien så blir man sugen på att ha det likt supportrarna i Belgien med en riktig ståplats bakom målet.
Samt en samlingspunkt bakom ståplats där man sjunger och umgås i pausen.

Jag personligen skulle uppskatta fotbollen mer.
Det skulle kännas mer äkta och mer intensivt.
Man skulle känna sig mer delaktig i spelet.

Anledningen till att flytta upp ståplats var att få hjälp av taket för att låta mer i Allsvenskan 2013.
Sen får man en bättre översikt av spelet.
Men fördelarna väger tyngre med att ha ståplats på nedre plan.
Med vår egen ingång, egna kiosker samt skapa mer gemenskap och samhörighet.
Kanske även slänga in en liten souvenirshop där bakom?
samt enkelheten att få med fler nya till klacken.

Få igång en ramsgrupp samt Tifogrupp är två andra bra saker. Samt en resesektion.
Där varje renodlad grupp jobbar självständigt.
Så att det inte blir en person som måste jobba med flera saker.
Exempelvis både dra i resorna och skapa ramsor. Kanske även hjälpa till med Tifot.
Tror att intresset då svalnar, samt tiden för att göra varje sak perfekt. Då blir det istället halvdant arbete i dessa grupper.
Eftersom man saknar tiden till att göra det perfekt.

Vad känner ni andra?
Vi har ju försökt att köra på övre stå sen 2013.
Och det har ju inte blivit bättre på nästan ett decennium.
Jag tycker att vi testar med nedre stå och ser vart det tar vägen.
Tror även att föreningen skulle gilla det.
Då det blir enklare arbete för dom med ”ståplats”

Gillad av:Petter Bengtsson, NonPhixion, Manne, Redarmy88, Apotekaren, östers_firma (6 totalt)
«13

Kommentarer

• redigerade June 3

Som alltid, ett engagerande inlägg Malmström! Ramsgrupp, tifogrupp, resegrupp - kanonbra ideér! Bara folk vill, välkomna att jobba, tror East Front välkomnar allt och även frigör kontanta medel.
    Att stå där nere tror jag inte en sekund på. Det var ok drag i premiären mot Värnamo, sen dog det sakta men säkert ut även under den hyggligt framgångsrika säsongen 2012... Överblick, hjälp av tak. Det är sant att mycket blivit sämre sen 2013, men skulle rätt säkert vilja påstå att vår position på övre stå är anledningen att vi överhuvudtaget finns kvar. Upp i Allsvenskan, sen har vi 2-300 på övre vilket kan ge ett jäkla tryck precis som det gjorde då. Släng inte bort den möjligheten! Den dan vi är 500 som inte bara står utan är med i ramsor, klappar - ok då kan man köra nere så det ser bra ut på tv, vilket brukar efterfrågas här. Vi behöver mer folk! Men då måste vi börja med att vi som redan finns, vi som skriver här visar lite vilja. Vill man ha stämning skriker man, klappar man, hoppar man. Vi var 6 anmälda till Örebro, 15 till Trelleborg. Vi får börja med oss själva, hur trist det än är att vara realist. Senast mot J Södra var det ett jäkla drag. Vi kan om vi vill, även 2022!

Gillad av:Vikash, papy, Pekka, Manne, Fidde P, jojolaget, Ozze, Hansen, Gurröö, NonPhixion, Labila Kabila, Hulthan, Redarmy88 (13 totalt)
  • Jag vill att det ska finnas ett naturligt inflöde av yngre som stannar. Att fånga upp tonåringar som älskar fotboll och få dem att inse att Öster är laget som gäller är viktigt. Det finns ett gäng stabila på ståplats men sanningen är att när man börjar bli över 25 år är det sällan man kommer på att det är ståplats man vill hänga på man inte redan gör det.

Det bästa vore att få typ gymnasieålder att dra varandra till ståplats och skapa lite hype och ös. Går det att sänka tröskeln för dem ekonomiskt eller på något sätt fånga upp dem. Vad händer om EF tillsammans med Öster satsar på "klackkortet" för gymnasieelever likt det skolkort som finns för låg- och mellanstadiet?

Gillad av:Labila Kabila, NonPhixion, Lewinsky, rapparee_1, papy (5 totalt)
  • Bra trådstart @Malmström - precis den här typen av diskussioner vi behöver ha. Håller också med @Lewinsky om att EF hade varit utraderat på läktaren om vi blivit kvar därnere när det nu blev som det blev - bottenlag i Allsvenskan följt av... ja ni vet ju alla vad som hände sen. Hade Öster tvingat kvar oss på nedre hade det slutat med 10 pers där nere och resten utspridda på resten av arenan. Så enkelt är det.

Men jag tror också att det ofrånkomligt att klacken och större delen av vår läktarkultur en dag kommer att hamna på Nedre södra stå igen. Jag tycker dock att det inte riktigt är läge för det ännu, vi behöver rent allmänt få upp det allmänna publiksnittet en bra bit till (det är faktiskt inte logiskt att ha en klacksektion med usla platser så länge Östers IF fyller typ 20% av arenans kapacitet) och få in än mer folk som ställer sig i klacken. Vi behöver föryngras på läktaren och starta nya tifo-sektioner (som EF kan och ska sponsra!). Om laget bara hjälper oss på planen och vi är öppna för förändring så kommer så också att ske till sist.

Jag ber dock alrig om ursäkt för East Front. Det är en fantastisk förening som jag brinner och dör för tills den dag jag inte finns mer. Vi gör vad vi kan och har gjort så i 30 år nu...

Gillad av:Hansen, Labila Kabila, NonPhixion (3 totalt)
  • ...o jag som vill ha klacken på långsidan i höjd med yttre straffområdet. Givetvis på tv-sidan. Är nog en utopi men med runt 2500 personer på matcherna skulle "vi" få plats där.

Gillad av:Hansen, NonPhixion, Manne, öster i väster, Calle01, lemon, Atiba (7 totalt)
  • Min tanke är att vi kanske gjort och gör jäkligt mycket rätt. En supporterklubb som kan samla ihop det trycket, engagemanget och den stöttningen av klubben utan en massa ordningsskit efter allt vi gått igenom de senaste åren är värd all respekt. Allt kan givetvis bli bättre men vårda även allt bra.

Gillad av:Fidde P, NonPhixion, Manne, Hansen, outdoor_miner, Calle01 (6 totalt)
  • @Lindstig sa:
    ...o jag som vill ha klacken på långsidan i höjd med yttre straffområdet. Givetvis på tv-sidan. Är nog en utopi men med runt 2500 personer på matcherna skulle "vi" få plats där.

Det här jag föreslagit tidigare, men det verkar vara blankt nej på det förslaget.

• En idé kan vara att storsatsa till en bortamatch per år. Det kan man göra på olika sätt. Till Falkenberg hypade vi resan kring jul året innan. Därav fick vi även det mäktigaste följet på många år.
    Resorna bör även ha en barometer där man ser hur många anmälda, folk drar folk.
    Stämningen är bättre i superettan än på länge men vi kan bli mycket bättre.

Gillad av:Manne, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • @Redarmy88 sa:
    En idé kan vara att storsatsa till en bortamatch per år. Det kan man göra på olika sätt. Till Falkenberg hypade vi resan kring jul året innan. Därav fick vi även det mäktigaste följet på många år.

Instämmer i att det kan vara idé att satsa på en lämplig resa men just Falkenberg 2017 är svårt att jämföra med då vi just vunnit efterlängtad återkomst till elitfotbollen, det har premiär på en helg på en arena som den dagen skulle invigas och därmed fyllas med folk.

Finns väl inget liknande i år som vi hade kunnat mobilisera för förutom om det skulle visa sig inför omgång 29 att vi skulle ha chans att gå upp och möter Norrby i Borås (förhoppningsvis på en helgdag). Men svårt att mobilisera långt innan för ett sådant scenario.

• redigerade June 4

@Redarmy88 sa:
    En idé kan vara att storsatsa till en bortamatch per år. Det kan man göra på olika sätt. Till Falkenberg hypade vi resan kring jul året innan. Därav fick vi även det mäktigaste följet på många år.

Ambulansresorna har väl lyckats locka ganska mycket folk, även om vi sedan sällan spelat särskilt bra bra i just de matcherna om jag minns rätt. Där har det väl varit lite subventionerade priser med. Jag som exilare hade absolut kunnat tänka mig att skjuta till ett bidrag för att ett sådant arrangemang skulle bli av årligen.

• @Slangen sa:

@Redarmy88 sa:

Ambulansresorna har väl lyckats locka ganska mycket folk, även om vi sedan sällan spelat särskilt bra bra i just de matcherna om jag minns rätt. Där har det väl varit lite subventionerade priser med. Jag som exilare hade absolut kunnat tänka mig att skjuta till ett bidrag för att ett sådant arrangemang skulle bli av årligen.

Varför kallas de "Ambulansresor"?

• @Knugen sa:

@Slangen sa:

@Redarmy88 sa:

https://ostersif.se/a/east-front-anordnar-ambulansresan-till-varnamo

• redigerade June 4

Info angående en storsatsning kommer i veckan B)

Gillad av:Slangen, Fidde P, Labila Kabila, Manne, Hansen, Redarmy88 (6 totalt)
  • redigerade June 5

fast 6 september mot jönköpings södra är ju a go

• redigerade June 5

@Knugen sa:

@Slangen sa:

@Redarmy88 sa:

Ambulansjonas son cashar för resan!

• men visst skapa egna föreningar och får de att överleva 14 månader, sen är smekmånaden över.
    jag skulle gärna se flera föreningar som inte kanibaliserar på varandra, men titta på håbekå elitfotboll eller degenfors och lär er läxan

• redigerade June 5

Så länge vi spelar dåligt hemma och bra borta kommer det bli svårt att locka folk till arenan överlag, lägg där till att folk vant sig vid att titta på matcherna via discovery plus. Och dom som är bekväma i tvsoffan lär inte dyka upp förrens visman blir en borg där vi alltid är extra taggade istället för nervösa och plockar 3or istället för att rädda ett kryss i slutminuterna, eller tappa till ett kryss för att vi försvarat en ett nollsledning sen minut 53. Med hemmavinster kommer folk till eastfront och bortmatcher.

Men kunde inte nedre stå vara öppet också så kanske några kids drar igång en egen klack för att senare ta steget till ef? Känslan av att av att stå 5 meter från mållinjen och få göra highfive med en målskytt var ändå jävligt mäktig 2012/13

• redigerade June 5

@cj9808 sa:

Gissar på Utsikten på Hisingen 10 juli. Dit får en annan åka tåg+spårvagn för att ansluta. :)

• @cj9808 sa:

Lägg upp den i veckan med en tickande barometer så garanterar jag 200 anmälningar om jag såväl ska dra ihop dem själv.
    Låt oss skapa magi!!

• redigerade June 5

@Redarmy88 sa:

@cj9808 sa:

Lägg upp den i veckan med en tickande barometer så garanterar jag 200 anmälningar om jag såväl ska dra ihop dem själv.
    Låt oss skapa magi!!

Starkt löfte om det visar sig vara Östersund away ;)

På tal om bortaresa till Utsikten away: Hisingen via Halmstad är visserligen tre mils omväg jämfört med att åka genom skogarna men dels tar man kanske in lite tid på E6:an(?), dels kanske det är fler som man får med sig utefter vägen då det är mitt i semestrar då många befinner sig på västkusten. Fattar att man i annat fall inte vill köra det hållet men just den gången kanske skulle det vara en idé?

• @Hansen sa:

@Redarmy88 sa:

@cj9808 sa:

Låt oss skapa magi!!

På tal om bortaresa till Utsikten away: Hisingen via Halmstad är visserligen tre mils omväg jämfört med att åka genom skogarna men dels tar man kanske in lite tid på E6:an(?), dels kanske det är fler som man får med sig utefter vägen då det är mitt i semestrar då många befinner sig på västkusten. Fattar att man i annat fall inte vill köra det hållet men just den gången kanske skulle det vara en idé?

Stod väl 6e september ? Det innebär jönköping därav löftet.

• @Redarmy88 sa:

@Hansen sa:

@Redarmy88 sa:

@cj9808 sa:

Låt oss skapa magi!!

”Info om en storsatsning kommer i veckan”, skrev Jaktlund

”Jönköping i september tycker jag,” skrev Labila

Två olika saker väl.

• @Hansen sa:

@Redarmy88 sa:

@Hansen sa:

@Redarmy88 sa:

@cj9808 sa:

Låt oss skapa magi!!

Två olika saker väl.

Jag tänker på storyn på Instagram som var i dagarna

• @Redarmy88 sa:

@Hansen sa:

@Redarmy88 sa:

@Hansen sa:

@Redarmy88 sa:

@cj9808 sa:

Låt oss skapa magi!!

Två olika saker väl.

Jag tänker på storyn på Instagram som var i dagarna

Okej, den gick rakt över huvudet på mig i den här tråden. :)

• Det är svårt att lära gamla (och stumma) hundar att sitta...När man ser sig omkring på ståplats mitt i en sång så är det ändå folk runt om en som mest stor och glor. Varför stå mitt i klacken om man bara är intresserad av spelet och skiter i läktarkulturen? Varför freerida om man inte vill bidra? Skulle det kanske gå att markera upp en zon där man endast får stå om man är beredd att vara aktiv med tifo, ramsor och flaggor? Kanske kan den växa efterhand? Jag tror att det blir bra mycket mer tryck med 25 som skriker och står tätt ihop än 75 som är utspridda på läktaren, omgivna av ljuddämpande analytiker (som dessutom hellre pratar Premier League).

Gillad av:Lewinsky, Hulthan, Calle01 (3 totalt)
  • Jag håller med Malmström om att klacken borde hålla till på nedre etaget.
    Varje gång vi möter lag med lite större bortaföljen på Visma får man direkt känslan utav att det är fler än East Front och skapar en annan typ utav inramning.
    Klacken ska vara nära planen och kunna psyka bortalagets målvakt samt kunna fira med våra hjältar när de gör mål precis framför oss!

Gillad av:Petter Bengtsson, Atiba, Knugen, öster i väster, Apotekaren (5 totalt)
  • När vi fyller arenan till iaf 50% kan man diskutera att sätta ner klacken. Gör vi det nu tror jag tyvärr en och annan aktiv väljer bort klacken.

Gillad av:Zingo, rapparee_1 (2 totalt)
  • redigerade June 6

Låter väl snarare som att det borde ske någon sorts medlemsomröstning där EF:s styrelsemedlemmar har röster som räknas som fem pga mer insatta. :)

• @Hansen sa:
    Låter väl snarare som att det borde ske någon sorts medlemsomröstning där EF:s styrelsemedlemmar har röster som räknas som fem pga mer insatta. :)

Nu fick jag Ryssholm-vibbar.

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • redigerade June 6

@xonitex sa:

@Hansen sa:

Nu fick jag Ryssholm-vibbar.

Haha, menar ju inte allvar. :)
    Menar att ett eventuell byte av läktare eller ej knappast skulle avgöras av vad en eller två individer i forumet skulle tycka.

För min del är jag med var vi än må stå
    Blir det så på Vallens grå betong så är jag på
    Röda röda röda röda rööööda blå… :heart:

• Bra tråd det finns mycket att diskutera här.

Bara en kort kommentar kring över och nedre ståplats. Öster har redan försökt och inleda ett samtal med oss kring detta, det vill säga flytta ner oss. Vi kommer ha ett möte med dem snart. Men vi kommer inte driva frågan att flytta ner oss denna säsong. Framöver så är detta en så pass viktig fråga så våra medlemmar kommer givetvis vara med och bestämma vilken hållning EF ska ha i frågan. Vad Öster sen bestämmer är en annan sak. Som flera skriver EF hade inte existerat idag om det inte hade varit för Övre ståplats. Men vart som händer i framtiden är en annan sak.

OM Öster väljer att flytta ner EF så skulle vilja se ett förslag om en "levande sittplats" framöver gärna i anslutning till Tommy Svensson loungen.

Gillad av:Fidde P, Hansen (2 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.