HBK hemma

redigerade May 14 i Supportersnack

Är det inte lite vår tur här att vara lite underdog och göra det besvärligt för motståndarna?

HBK kan ju ändå inte komma till Visman och backa hem. Eller?

«134567

Kommentarer

• Det här blir en match att följa. Nu är det maxprestationer som gäller. En bra prestation med ett förhoppningsvist bra resultat så har vi berett väg för resten av säsongen.

/D

Gillad av:Tompa (1 totalt)
  • redigerade May 15

Två av HBK:s ghananer, Boakye och Karim, utgick skadade igår och missar eventuellt matchen mot Öster. Ersättare rakt av är Marcus Olsson (Martins tvillingbror) och Alexander Johansson (en snabb forward som är bra på att fixa straffar).

Får Emil Engqvist fortsätta som mittback blir det för honom att ta hand om sin gotländske vän Villiam Dahlström. Dahlström stod för en assist igår och har spelat till sig en startplats vad det verkar för bl a vår baneman från mötet i Allsvenskan på Myran 2013, Micke Boman.

HBK har annars föryngrat laget rejält på mittfältet senaste året med namn som Svedberg, Ahlstrand och 17-årige Kasper Karlsson (son till gamle allsvenske Häckenspelaren Rickard Kapella-Karlsson och som spelat mindre igen då Allansson varit tillbaka).

I centrala försvaret huserar U21-guldhjälten och straffläggare än Baffoe (vad är det i svensk fotboll senaste åren sedan Granen och KJL drog igång det här med att mittbackar lägger straffarna?) ihop med föttiåringen Andreas ”Getinge” Johansson.

• redigerade May 15

@Hansen
    Du som följer HBK på närmre håll. Hur kommer det sig att inte Baffoe fått erbjudanden som tagit honom från Halmstad? Lever han så högt på Adde och att de som sköter rekrytering genomskådat det? Eller finns mammas hemlagade köttbullar i närheten?

• redigerade May 15

HBK har i princip samma lag som när vi mötte dem hemma 2020, då torsk med 0-3.

Det är deras styrka att de har kontinuitet. Om Ante G hade slutat inför denna säsongen tror jag många hade lämnat, bara en spekulation såklart.

• redigerade May 15

@Drillo sa:
    @Hansen
    Du som följer HBK på närmre håll. Hur kommer det sig att inte Baffoe fått erbjudanden som tagit honom från Halmstad? Lever han så högt på Adde och att de som sköter rekrytering genomskådat det? Eller finns mammas hemlagade köttbullar i närheten?

Ja lite överskattad tror jag, men hade ändå trott att han liksom Malkolm skulle lämnat i vinter för att slippa starta om i Superettan igen.

Mammas köttbullar är väl närmare Värnamo där Baffoe ingick i den gyllene generationen med Simon Thern och gänget.

• Känner en viss oro över anfallet. Träbenen där framme som skjuter på allt och alla. Passningsspel som är under superettannivå, otroligt bedrövligt. Innermittfältare som svajar och ett mittbacksspel som igår var bedrövligt. Tur att vi har såna med hjärtan för klubben, som Pavic, kanske väl värt att lyfta fram när vi har spelare som springer runt som primadonnor eller bolltransporterar så att anfallsytorna försvinner helt. Hoppas inför Halmstad att flera ändringar görs i 11an.

Ensam Teo på topp. Drott och Hauk på innermittfältet. Pavic som höger, Silverholt på vänster. Gillar Engqvist men skulle testat Casper som MB.

Dags att börja springa! Släpp bollen i rätt tid och sälj på sikt spelare som sänker passningstempo och energinivå i laget. Är nöjd med det Tufa fått ur truppen hitills men tycker det är tydligt att flera spelare har brister som inte kompenserar upp bristen för Österhjärta.

Gillad av:penseln, olka6806, Segeltorparn (3 totalt)
  • Kom och ladda upp innan match på puben. (Sláinte)
    EF priser till alla medlemmar i supporterföreningen.
    Vi öppnar 16:00.

Gillad av:swindie74, Labila Kabila, Zingo, Alex (4 totalt)
  • Teo utlånad tydligen, mer o mer mysko beslut kan man tycka , blir o värva nån målskytt nu då innan vi hamnar i smeten.
    Viktigt att mÅns återkommer tydligen var bägge målen resultat av mindre bra insatser, av vikarierande mittbacken, enligt öster podden.

Gillad av:Hansen (1 totalt)
  • @Oldtimern sa:
    Teo utlånad tydligen, mer o mer mysko beslut kan man tycka , blir o värva nån målskytt nu då innan vi hamnar i smeten.
    Viktigt att mÅns återkommer tydligen var bägge målen resultat av mindre bra insatser, av vikarierande mittbacken, enligt öster podden.

Ja mot HBK behöver vi ordinarie mittförsvar. Men hade inte haft något emot Engqvist på mittfältet nu när Hauken och Kusu svajar lite.

• Varför buntas Hauksson och Kusu ihop? Jag tycker inte Hauksson svajar, han spelar som ifjol. Dvs ganska bra, mot Örebro bäst i Öster enligt mig. Betänk att han har betydligt mindre offensiv roll i år.

Kusu däremot som höjts till skyarna kan bättre. Spelar otroligt svårt. Han har mycket fotboll i sig men måste spela enkelt. ”Släpp bolljäveln”.

Gillad av:Drillo, ÖIF135, Labila Kabila, Atiba, penseln, emanuelpetersson (6 totalt)
  • @xonitex sa:
    Varför buntas Hauksson och Kusu ihop? Jag tycker inte Hauksson svajar, han spelar som ifjol. Dvs ganska bra, mot Örebro bäst i Öster enligt mig. Betänk att han har betydligt mindre offensiv roll i år.

Kusu däremot som höjts till skyarna kan bättre. Spelar otroligt svårt. Han har mycket fotboll i sig men måste spela enkelt. ”Släpp bolljäveln”.

Buntades även ihop i senaste poddavsnittet. Hauksson har ju varit en av lagets bättre spelare?

Gillad av:ÖÖIIFF, Atiba (2 totalt)
  • Hoppas vi mot Halmstad tidigt kan få utdelning av offensiven vi har. Så att det inte går troll i bra spel som inte ger mål. Den individuella kvalitén behöver fortsätta nyttjas för att skapa farliga lägen. Kan vi få se en högsta publiknotering för säsongen i morgondagens match?

• Kan vi få se en högsta publiknotering för säsongen i morgondagens match?

Ösregn imorgon kl 19, tyvärr.

• @Calle01 sa:

Kan vi få se en högsta publiknotering för säsongen i morgondagens match?

Gött! En repris från J södra hemma ifjol? Älskar regn. Det är ju trots allt varmt i luften. Vi har tak!! Men visst, lockar säkert bort några tjommar, förhoppningsvis från påtandet i trädgården istället.

• https://www.minboll.se/sport/ostertranaren-mot-sin-gamla-klubb-jag-krigade-och-jag-grat/

Har en kollega som känner Tobbes son. Tydligen hade Tobbe sagt alldeles nyligen (troligen och förhoppningsvis med glimten i ögat) att resväskan alltid stod reda att packas ifall Jens Gustafsson ringer. Gustafsson (som assisterades av Tobbe och Brännström i Hajduk Split förra året) blev nyligen klar för polska Pogon Szczecin efter bara en match som förbundskapten för U21-landslaget. Han lär vi vilja assisteras av någon han känner sedan tidigare..

• redigerade May 18

Läser i Hallandspostens rubriker att Marcus Olsson (34 år) startar en seriematch för första gången på 4 år imorgon mot Öster. Thomas Boakye blev ju skadad senast.

Hoppas Öster kan vara kvicka och utnyttja matchovanan.

Sedan finns ju rutinen där även om Olsson är rena ynglingen jämfört med Andreas Johansson.

• @Calle01 sa:

Kan vi få se en högsta publiknotering för säsongen i morgondagens match?

Nya väderbud. Regnfritt och 18 grader. Har på känn att Öster tar hem en 2-0 seger inför 2800 åskådare.

Gillad av:Calle01, Petter Bengtsson (2 totalt)
  • redigerade May 19

https://www.minboll.se/sport/klassikermote-oster-andrar-i-startelvan-mot-halmstad/

Fyra förändringar förutspår Ferm

Östers troliga startelva (4-2-3-1): Mathias Nilsson - Mattias Pavic, Månz Berg, John Stenberg, Oliver Silverholt - Manasse Kusu, Alex Hauksson - Ahmed Bonnah, Marc Rochester Sörensen, Vladimir Rodic - Jesper Westermark.

• Flera ändringar. Bl a JW på topp. Jag tyckte ABW var bra mot Örebro.

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • @Calle01 sa:
    Flera ändringar. Bl a JW på topp. Jag tyckte ABW var bra mot Örebro.

Jag tror han kan ha rätt i övriga ändringar förutom denna. Vore märkligt att bänka vår bästa målskytt om han inte är småskadad eller varit sjuk.

F.ö tror jag att denna match kommer avgöras beroende på vilken trio av Nilsson-Berg-Stenberg versus Nilson-Ante-Baffo som har starkast afton. Prio bör ligga på att hålla tätt så länge som möjligt, hamnar vi i underläge får vi en mycket svår afton med risk för baklängesmål via kontring. 0-0 är ett drömresultatet även om det låter jävligt pessimistiskt.

• Man måste ju få in Drott omgående.

• @jores sa:

@Calle01 sa:

Jag tror han kan ha rätt i övriga ändringar förutom denna. Vore märkligt att bänka vår bästa målskytt om han inte är småskadad eller varit sjuk.

F.ö tror jag att denna match kommer avgöras beroende på vilken trio av Nilsson-Berg-Stenberg versus Nilson-Ante-Baffo som har starkast afton. Prio bör ligga på att hålla tätt så länge som möjligt, hamnar vi i underläge får vi en mycket svår afton med risk för baklängesmål via kontring. 0-0 är ett drömresultatet även om det låter jävligt pessimistiskt.

HBK hemma är en jämn matchup. Lika är godkänt inget annat

• @Calle01 sa:

Jag tror att det kan bli bra med JJW från start. I både press-spelet och det övriga defensiva arbetet är JJW och ABW i mina ögon likvärdiga. Efter ca 60 minuter har JJW kört slut på Baffo och co, då sätter vi in en snabb och bollsäker - och utvilad ABW - som kommer in, gör stor skillnad, och avgör matchen.
    Jämför med när Sverige vann alla skidstafetter i OS och VM. Vem av Jan Ottosson och Gunde Svan tog förstasträckan och vem passerade mållinjen med armarna sträckta i segergest?

Gillad av:Drillo, Tompa (2 totalt)
  • Ser redan nu framför mig att JW lyckats bränna två frilägen och ett öppet mål innan matchminut 60. Motbevisa mig JW, snälla!

• redigerade May 19

Kände jag mig skeptisk inför matchen blev jag inte mindre skeptisk nu när jag läste den artikeln om startelvan.

Det är nog mest att jag retar mig på att Marc ska få chansen från start igen, faktiskt. Tålamodet med honom är ju betydligt bättre än med Kozica kan man säga. Vi ska vinna mot HBK hemma om vi ska kunna vara lite trovärdiga.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • @Ingemar sa:

@Calle01 sa:

Jag tror att det kan bli bra med JJW från start. I både press-spelet och det övriga defensiva arbetet är JJW och ABW i mina ögon likvärdiga. Efter ca 60 minuter har JJW kört slut på Baffo och co, då sätter vi in en snabb och bollsäker - och utvilad ABW - som kommer in, gör stor skillnad, och avgör matchen.
    Jämför med när Sverige vann alla skidstafetter i OS och VM. Vem av Jan Ottosson och Gunde Svan tog förstasträckan och vem passerade mållinjen med armarna sträckta i segergest?

@Ingemar sa:

@Calle01 sa:

Mogren?

• @Hansen sa:

@Drillo sa:
    @Hansen

Ja lite överskattad tror jag, men hade ändå trott att han liksom Malkolm skulle lämnat i vinter för att slippa starta om i Superettan igen.

Mammas köttbullar är väl närmare Värnamo där Baffoe ingick i den gyllene generationen med Simon Thern och gänget.

@Ingemar sa:

@Calle01 sa:

Vi supportrar klarar sällan av att se perspektiven där tränaren sätter en matchplan likt det du beskriver. Supportern ser förstaelvan och att bästa laget för dagen startar. Den som inte är med i första elvan är petad, bänkad eller satt på läktaren och är med den åtgärden långt från tränarens förtroende.

Jag gillar tankegången med att nyttja fler spelare för att sätta en matchplan och tycker ockå att Tufa är rätt bra på utnyttja fler spelare än vad som varit fallet tidigare år. ( Nu har vi iofs bredare och starkare trupp också)

Som någon skrev så är HBK en match där vi verkligen inte ska hamna i ett underläge. Därför kan jag i den här matchen gilla tanken att köra en Askebrandare. 30 minuter tillbakadraget säkerhetsspel, 30 minuter med lösare tyglar för att sista 30 + övertid köra Tufastyle med offensiva powerbyten, och full fart framåt.

F O R Z A!

Gillad av:Ingemar (1 totalt)
  • redigerade May 19

@Ingemar sa:

@Calle01 sa:

Hoppas du får rätt. Själv tycker jag det är konstigt att en ny spelare, som gjorde sin bästa match senast, blir petad. Att han dessutom är vår bästa målskytt gör inte saken, i ,mina ögon, mindre konstig.

Gillad av:Petter Bengtsson, ÖIF135 (2 totalt)
  • @Calle01 sa:

@Ingemar sa:

@Calle01 sa:

Hoppas du får rätt. Själv tycker jag att en ny spelare, som gjorde sin bästa match senast, blir petad. Att han dessutom är vår bästa målskytt gör inte saken, i ,mina ögon, mindre konstig.

Ska JW tvunget in hade jag kunnat tänka mig ABW på Bonnahs plats för att sätta matchovane Marcus Olsson på rejäla prov med sin styrka och snabbhet. Bonnah känns mer som en snidare än en explosiv spelare och kanske lättare för Olsson att neutralisera med sin rutin.

Gillad av:KAX, Hansen, Drillo (3 totalt)
  • Varför har vi ens JW i truppen ? Men som ni sagt ovan; den här matchen kan avgöra hela säsongen. Det känns som en riktig värdemätare.

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.