Startelva - möjliga ändringar..

1 MRS/Kozica/Engqvist
2 Hauk/Kusu/Engkvist/ MRS/Drott
3 Rodic / Bonnah/ABW
4 Bonnah/ABW/Isak
Tatu/Pavic/
Silver/Pavic/ Isak
ABW/JW/TBT
Berg / Stenberg

Tog mig friheten att leka lite med startelvan, och har i fet stil satt upp det jag uppfattat att Tufa prioritera som förstaval hittills. Sifferangivelse är min prioritering på vilka ändringar jag främst skulle vilja se.

Jag förstår att det ÄR svårt att plocka bort någon av de fetmarkerade, men, det vore intressant att få se några av de övriga mer i spel.
Kozica- smartness och kyla som med ett till synes lägre tempo kan få saker att hända. Tycker definitivt att det är dags att spela honom istf MRS.
Engkvist - En riktig box till box spelare med killerinstinkt som har lättare att ta sig fram till farliga ytor än t ex MRS. Kanske vi kan vila antingen Hauk eller Kusu för att med det få speltid på Emil. Jag bara väntar på hans totala genombrott.
Jag lägger Bonnah och Rodic i samma kategori. De måste inte spela 95 varje gång. Håll nere deras speltid till 70 för att ha dem riktigt skarpa, motiverade och energiska när de är på plan.

Ytterbackarna skulle vi kunna rulla lite på bara för att vi kan, åtminstone när vi möter lägre lag. Mot tuffa lag vill jag att vi säkrar med Tatu. Längst uppe men också den som är först hemma och täcker rätt sida

Tycker att vi har en för Superettan fantastisk bredd som vi bör utnyttja ännu bättre.

Kommentarer

• Efter gårdagens två mål får vi kanske prova kozica o westermark mot nästa bottenlag vi möter dalkurd, den måste vi nu vinna efter debaclet hemma mot Västerås.

• Som jag skrev i något annat inlägg tycker jag Rochester fått lite väl med skit tidigare matcher, tycker han har varit helt okej utan att för den sakens skull välta Superettan. Men mot VSK var han riktigt blek så läge med ett skifte där.

Kusu/Hauk tycker jag inte man ska röra nu. Kusu varit bäst på plan två matcher i rad och Hauksson bland de bättre Österspelarna i tre av fyra matcher. Känns som de kompletterar varandra bättre och bättre. En grej med Hauksson som jag inte noterat tidigare men som blivit tydligt för mig under de inledande matcherna är att han faktiskt har bland de bättre inläggen i truppen. Who'da thunk it.

Detta ligger nog jävligt långt bort men en spännande grej att pröva på hemmaplan mot förmodat lägre lag vore att spela Bonnah som en av två anfallare. Kanske i en 3-5-2, typ så här:

Nilsson
    Månz-Mattis (när han är tillbaka)-Stenberg
    Isak-Kusu-Kozica-Hauksson-Rodic
    ABW/JW-Bonnah

Borde kunna fungera med så pass offensiva wingar när 1. både spelat wingback i någon form tidigare och 2. vi har både Kusu och Hauksson centralt. Dessutom tänker jag främst att det bör spelas i den typen av matcher vi sett hemma hittills och med dessa spelare och den matchbilden borde risken för att vi i praktiken landar i ett mer baktungt 5-3-2 vara liten.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att ställa upp en 4-4-2 som ser ut så här försvarsmässigt:

Nilsson
    Isak-Månz-Stenberg-SIlverholt
    Kozica-Kusu-Hauksson-Rodic
    ABW/JW-Bonnah

Och att man vid bollinnehav flyttar in Silverholt, skjuter fram Isak och flyttar Kozica snett uppåt så att man formerar sig så här som utgångspunkt i offensiven:

Nilsson
    Månz-Stenberg-Silverholt
    Isak-Kusu-Hauksson-Rodic
    Kozica
    ABW/JW-Bonnah

Lite som landslaget åtminstone är tänkt att spela, fast inverterat.

• Framförallt måste Drott in istället för Höken och Kozica istället för Marc.

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • ABW känns som ett personligt drama. Om han inte levererar helst lite över förväntan är jag säker på att Vito vaskar fram något nytt till sommaren. För ABW:s del innebär nog det att han är för evigt dömd att lira på nedre halvan av SE som bäst. Alternativet är succé här, förlängning och elva mål i allsvenskan nästa år. Här snackar vi vägskäl.

• Samma vägskäl som alla andra "yngre" anfallare har så inte mer konstigare än så. Levererar man inte över tid o tar sina chanser så kommer man ej framåt, likt ABW som vart vart lite kall sista 3 men som sagt det ger sig kommande 10st matcherna om han är nåt att satsa på eller inte, that´s life!

• Gillar tanken på att spela med två anfallare då vi i nuläget har en såpass intetsägande nr.10. Krävs en hel del av nr 10 och 9 i det spelsystemet vi har just nu och där tycker jag inte vi får ut maximalt.

• @Vikash sa:
    Som jag skrev i något annat inlägg tycker jag Rochester fått lite väl med skit tidigare matcher, tycker han har varit helt okej utan att för den sakens skull välta Superettan. Men mot VSK var han riktigt blek så läge med ett skifte där.

Kusu/Hauk tycker jag inte man ska röra nu. Kusu varit bäst på plan två matcher i rad och Hauksson bland de bättre Österspelarna i tre av fyra matcher. Känns som de kompletterar varandra bättre och bättre. En grej med Hauksson som jag inte noterat tidigare men som blivit tydligt för mig under de inledande matcherna är att han faktiskt har bland de bättre inläggen i truppen. Who'da thunk it.

Detta ligger nog jävligt långt bort men en spännande grej att pröva på hemmaplan mot förmodat lägre lag vore att spela Bonnah som en av två anfallare. Kanske i en 3-5-2, typ så här:

Nilsson
    ABW/JW-Bonnah

Borde kunna fungera med så pass offensiva wingar när 1. både spelat wingback i någon form tidigare och 2. vi har både Kusu och Hauksson centralt. Dessutom tänker jag främst att det bör spelas i den typen av matcher vi sett hemma hittills och med dessa spelare och den matchbilden borde risken för att vi i praktiken landar i ett mer baktungt 5-3-2 vara liten.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att ställa upp en 4-4-2 som ser ut så här försvarsmässigt:

Nilsson
    ABW/JW-Bonnah

Och att man vid bollinnehav flyttar in Silverholt, skjuter fram Isak och flyttar Kozica snett uppåt så att man formerar sig så här som utgångspunkt i offensiven:

Nilsson
    Månz-Stenberg-Silverholt
    Isak-Kusu-Hauksson-Rodic
    Kozica
    ABW/JW-Bonnah

Efter att ha sett en del agerande vid inhoppet mot Öis är jag väldigt tveksam till Isak i en form av ytterbacksroll.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • @Hansen sa:

@Vikash sa:
    Som jag skrev i något annat inlägg tycker jag Rochester fått lite väl med skit tidigare matcher, tycker han har varit helt okej utan att för den sakens skull välta Superettan. Men mot VSK var han riktigt blek så läge med ett skifte där.

Nilsson
    ABW/JW-Bonnah

Nilsson
    ABW/JW-Bonnah

Nilsson
    Månz-Stenberg-Silverholt
    Isak-Kusu-Hauksson-Rodic
    Kozica
    ABW/JW-Bonnah

Efter att ha sett en del agerande vid inhoppet mot Öis är jag väldigt tveksam till Isak i en form av ytterbacksroll.

Han spelade väl inte ytterback då? Att han sen inte varit bra alls sedan inhoppet mot Landskrona är en annan sak, tänker jag.

• redigerade April 27

@Vikash sa:

Nilsson
    ABW/JW-Bonnah

Nilsson
    ABW/JW-Bonnah

Nilsson
    Månz-Stenberg-Silverholt
    Isak-Kusu-Hauksson-Rodic
    Kozica
    ABW/JW-Bonnah

Tycker definitivt inte att MRS förtjänat skit, men tycker inte att hans egenskaper är det som bidrar som 10. Han bästa matcher har han gjort som sittande mf. Jag vill se Kozica, Bonnah eller t o m Rodic där. En spelare som kan hota med att ställa försvararen på fel ben för ett snabbt avlossat skott.

När det kommer till Hauk och Kusu är jag överens om att de gjort det utmärkt, men jag menar att laget i längden har mer att vinna på att hålla också Engkvist och Drott med speltid för att fler spelare ska vara heta och få utveckling. Jag anar också att Engkvist har mer att naturligt bidra med i offensiven, där vi just nu behöver vrida upp styrkan ännu mer.

Vi har en fantastisk bredd i laget i år.

Gillad av:Suppe (1 totalt)
  • redigerade April 27

Tror faktiskt Rodic skulle vara riktigt fin i 10:e rollen. Bra tillslag, precision och smartness, förutsättningar både för att leverera ass och mål därifrån.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Nu skulle detta kunna tolkas för att vara en kampanj, vilket det inte är menat att vara. Men jag hävdade redan i vintras att MRS blir överflödig det här året.

Märk väl att jag gillar Marc och tycker att han är en väl skickad spelare på den här nivån. Men vi är väl bemannade med dugliga alternativ.

Vito!

• Kan vi inte skola om någon av våra duktiga mittfältare till mittbackar? Vi behöver få bättre fart, bättre fötter och framförallt bättre spelförståelse där

• @naren sa:
    Kan vi inte skola om någon av våra duktiga mittfältare till mittbackar? Vi behöver få bättre fart, bättre fötter och framförallt bättre spelförståelse där

Engkvist hade kunnat.

Gillad av:Eriksson (1 totalt)
  • @naren sa:
    Kan vi inte skola om någon av våra duktiga mittfältare till mittbackar? Vi behöver få bättre fart, bättre fötter och framförallt bättre spelförståelse där

Stenberg har slagit flest progressiva pass i serien 2 år i rad. Det som kompletterar Stenberg vore en riktigt jävla stort ånglok till mittback likt Haglind-Sangre, Engström, Isak Jönsson, Wihlstrand eller Mattis om han blir en aning snabbare

Gillad av:oysters (1 totalt)
  • @Villenyblom sa:
    Det som kompletterar Stenberg vore en riktigt jävla stort ånglok till mittback likt Haglind-Sangre

Jag tror vår Uppförandekod sätter stopp för honom redan i scoutningsfasen.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • Visste inte vilken tråd jag skulle skriva i. Men det är många som står på 2 varningar. Månza Pavic Stenberg bland annat. Hela backlinjen näst intill alltså

• @MATTAN sa:
    Visste inte vilken tråd jag skulle skriva i. Men det är många som står på 2 varningar. Månza Pavic Stenberg bland annat. Hela backlinjen näst intill alltså

Berg
    Stenberg
    Pavic
    Hauksson
    Kusu
    Westermark
    Bonnah

Verkligen bra om dessa sprider ut sina avstängningar för snart kommer det ju.

Två gula i Skövde med risk att missa Öster away har:
    Lindell
    Abraham
    Schyberg
    Lennerskog

Särskilt Abraham vore väl skönt att slippa där.

Logga in eller registrera för att kommentera.