James Keene och Elfsborg

Den här diskussionen skapades av kommentarer utbrutna från: Falkenberg-Öster 19/9.
«1

Kommentarer

•  Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • Han ska nog till Östersund istället

• @Plantagenparkeringen sa:
    Ser ju inte bra ut

Varför inte? Är ju ingen hemlighet att Elfsborg ligger Keene varmt om hjärtat, han spelade ändå där i sju år. Glöm inte att han lojalt fortsatt att delta som extra ledare för oss både på hemma- och bortaplan sedan skadan, vilket han verkligen inte hade behövt göra. Unnar honom att få sjunga lite på läktaren på sin lediga tid.

Gillad av:Anders, Bobby, östers_firma, Front, Old Chap, olka6806, JFA, jores, Fille, Ingemar, Kalle Dahl, Tompa, Peter57, Manne, Bissan, penseln, Petter Bengtsson, lidot, outdoor_miner (19 totalt)
  • @Slangen sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    Ser ju inte bra ut

Varför inte? Är ju ingen hemlighet att Elfsborg ligger Keene varmt om hjärtat, han spelade ändå där i sju år. Glöm inte att han lojalt fortsatt att delta som extra ledare för oss både på hemma- och bortaplan sedan skadan, vilket han verkligen inte hade behövt göra. Unnar honom att få sjunga lite på läktaren på sin lediga tid.

Måste var det dummaste jag läst på det här forumet på mycket länge. Helt ofattbart att man kan försvara det här

Gillad av:dokken, Lewinsky, razz97, Jögge, cj9808, onion (6 totalt)
  • @Hulthan sa:

@Slangen sa:

@Plantagenparkeringen sa:
    Ser ju inte bra ut

Måste var det dummaste jag läst på det här forumet på mycket länge. Helt ofattbart att man kan försvara det här

Vi ligger i olika serier, Keene har varit professionell och gett allt från första dagen det är det jag begär. Hade det varit samma serie, eller Kalmar hade det givetvis varit annorlunda men att en skadad spelare med 7 säsonger i Elfsborg bjuder på sång har jag iaf svårt att bli upprörd över.

Gillad av:Slangen, Peter57, östers_firma (3 totalt)
  • Det spelar ingen roll om vi spelar i olika i serier. Han ska vara lojal mot sin arbetsgivare och det är Östers IF. Vill han hoppa runt på läktaren så kan han göra det efter sin karriär.

Gillad av:dokken, Vikash, Plantagenparkeringen, Lewinsky, cj9808, onion (6 totalt)
  • Låt människan ha ett liv. Han kommer aldrig att möta Elfsborg i vår tröja ändå. Det är väl uppenbart.

• @Hulthan sa:
    Det spelar ingen roll om vi spelar i olika i serier. Han ska vara lojal mot sin arbetsgivare och det är Östers IF. Vill han hoppa runt på läktaren så kan han göra det efter sin karriär.

Jo det gör det, lojal har han varit. I produkten Keene får du en Eflsborgsupporter det var inte oklart när kontraktet signades. Keene kom aldrig hit för att bli en Österlegend. Han kom hit för att göra jobbet när hans kontrakt är slut kommer han bli ihågkommen som en av alla spelare, varken mer eller mindre.

Vart drar du gränsen, är det lika illa om Pavic skulle stå och heja på Emmaboda?

Zampi var ju inte direkt diskret med sina känslor för Öster när han lirade i Falkenberg. Blir löjligt om du man ska hänga upp sig på sånt här. Finns 2 000 värre grejer som är värt att lägga sin energi på.

Gillad av:Slangen, Tompa, östers_firma, outdoor_miner (4 totalt)
  • Det finns oskrivna regler och att vara i en motståndares klack är respektlöst mot sin arbetsgivare. Framförallt eftersom vi fans betalar hans lön.
    Förväntar mig att se keene i öster klacken på söndag om inte så kan han gott vara kvar i Borås.

Gillad av:Lewinsky, dokken, onion (3 totalt)
  • Det här berör mig inte nämnvärt skall jag säga pga det bl a Eric skriver ovan. Keene är snart pensionerad, men samtidigt håller jag två tankar i huvudet och tycker det är väldigt omdömeslöst agerat också.

• @Redarmy88 sa:
    Det finns oskrivna regler och att vara i en motståndares klack är respektlöst mot sin arbetsgivare. Framförallt eftersom vi fans betalar hans lön.
    Förväntar mig att se keene i öster klacken på söndag om inte så kan han gott vara kvar i Borås.

Skulle tro att han även den här matchen befinner sig i omklädningsrummet, på planen under uppvärmningen och sedan på bänken.

• Keene var tillsammans med andra fd. Elfsborgs spelare inbjudna till en invigning av en ny läktare/sektion. Efter ett tag började publiken skrika att de ville höra (se) Keene sjunga. De slutade inte utan fortsatte att skrika och då kunde inte Keene stå emot.
    Tycker det är ganska oskyldigt, han visar sin proffsighet till Öster vid varje match och träning.

Gillad av:Tompa, outdoor_miner (2 totalt)
  • Får nästan samma obehagskänslor av Keenes agerande som jag fick 2013 när Kenny Pavey höll på med sitt jävla AIK-daltande.

Gillad av:Lewinsky, dokken (2 totalt)
  • Har funderat mer på det under kvällen. Så länge man har sin tjänst i ett annat lag så får man hålla sig. Hur mycket än publiken skriker. Det omdömet hoppas jag man har som spelare. Oavsett om man ger allt i Österrtröjan.

Keene får gärna bänkas fram till att kontraktet löper ut.

• redigerade September 15

@Eric sa:

@Hulthan sa:
    Det spelar ingen roll om vi spelar i olika i serier. Han ska vara lojal mot sin arbetsgivare och det är Östers IF. Vill han hoppa runt på läktaren så kan han göra det efter sin karriär.

Jo det gör det, lojal har han varit. I produkten Keene får du en Eflsborgsupporter det var inte oklart när kontraktet signades. Keene kom aldrig hit för att bli en Österlegend. Han kom hit för att göra jobbet när hans kontrakt är slut kommer han bli ihågkommen som en av alla spelare, varken mer eller mindre.

Vart drar du gränsen, är det lika illa om Pavic skulle stå och heja på Emmaboda?

Zampi var ju inte direkt diskret med sina känslor för Öster när han lirade i Falkenberg. Blir löjligt om du man ska hänga upp sig på sånt här. Finns 2 000 värre grejer som är värt att lägga sin energi på.

Det är ju en enorm skillnad på om Pavic skulle stå och dra igång ramsor för Emmaboda jämfört med det här.

Det finns 32 elitlag i Sverige. Keene tillhör och spelar för ett av dessa samtidigt som han drar igång klacken för ett annat av dem. Om än det kan tyckas löjligt när Elfsborg ligger i toppen av Allsvenskan och vi krigar för att hålla oss ifrån botten av Superettan, så _är _Elfsborg och Öster direkta konkurrenter. I teorin kan vi spela i samma serie nästa år, vi kan lottas in i samma cupgrupp, vi tävlar just nu indirekt mot dem och kan i närtid komma att tävla direkt mot dem.

Skulle vi möta Elfsborg med Keene på plan är jag övertygad om att han under matchen skulle göra allt han kunde för att vinna den, så det är inte där min kritik ligger. I stället är det att detta agerande förlöjligar Öster och höjer Elfsborg, oavsett hur man själv känner inför det. Det är en spelare i ett av 32 svenska elitlag som på eget bevåg och av helt fri vilja aktivt lämnar bidrag till ett annat av de 32. Och det gör att Öster framstår som något som inte är lika stort, fint eller viktigt som i det här fallet Elfsborg. Det reflekterar säkert även Keenes innersta känslor, och dem är han fullt ut berättigad att ha, men så länge Öster betalar hans lön pissar han på Öster och alla som tycker att Öster är det största, finaste och viktigaste som finns när han ger uttryck för de här känslorna.

Hade Keene stått på läktaren och dragit igång ramsor när Portsmouth mötte Doncaster vore det en helt annan sak. Det är inte en konkurrent till Öster på tillnärmelsevis samma sätt. Det är liksom inget problem att Drott håller på Manchester United heller. Och om Pavic finns vid sidlinjen och hojtar när Emmaboda möter ett ängagäng i division 5 är det mest gulligt, eftersom Emmaboda och Öster inte alls är nära att konkurrera. Hade Emmaboda plötsligt gått upp i division 1 och Pavic stått som något slags capo där hade det dock varit en helt annan fråga.

Gillad av:Wallberg, Hulthan, Lewinsky, Plantagenparkeringen, razz97, xonitex, onion, Redarmy88 (8 totalt)

Detta är nog bland det mest inskränkta jag läser om här på forum. Och som supporter får man förvisso vara inskränkt.

Men, måste alla spelare som erbjuds kontrakt med Öster nollställa sina känslor för andra, tidigare föreningar?

Drott sympatiserar med Man United. Får han inte heja på dem när han har kontrakt med Öster?

Vår bedömning av spelare måste väl kunna utgå från hur de själva representerar och företräder Östers IF i officiella sammanhang, och framför allt i tränings och tävlingssammanhang. Något som Sir James Keene gjort så professionellt som någon kan. Han är dessutom en bra bit över kullen och gör kanske sina sista månader som elitspelare.

Den som verkligen tycker något annat gör sig ju själv till en Taliban som ska påtvinga andra sina egna fundamentalistiska åsikter. Bevara oss från det.

Rock on. Sir James. B)

Gillad av:Slangen, penseln, Front, Greger, Thojo, Segeltorparn, janne_mannen, outdoor_miner (8 totalt)
  • @Drillo sa:

Men, måste alla spelare som erbjuds kontrakt med Öster nollställa sina känslor för andra, tidigare föreningar?

Nej, men de ska inte ge uttryck för eventuella känslor för andra svenska elitlag under tiden de tillhör Öster. Det är inte ett otroligt blodigt krav, tycker jag.

@Drillo sa:

Drott sympatiserar med Man United. Får han inte heja på dem när han har kontrakt med Öster?

Jo, det tycker inte jag är något problem alls. Se mitt inlägg ovan.

@Drillo sa:

Vår bedömning av spelare måste väl kunna utgå från hur de själva representerar och företräder Östers IF i officiella sammanhang, och framför allt i tränings och tävlingssammanhang. Något som Sir James Keene gjort så professionellt som någon kan. Han är dessutom en bra bit över kullen och gör kanske sina sista månader som elitspelare.

Håller med om att bedömningen ska utgå från hur spelarna representerar och företräder Östers IF i officiella sammanhang, dock verkligen inte begränsat till träning och tävling. Att dra igång ramsor för ett annat svenskt elitlag är i min bok inte att företräda Öster så professionellt som någon kan. Att Keene eventuellt slutar efter säsongen är irrelevant eftersom han i nuläget inte har slutat utan står under kontrakt med Öster.

@Drillo sa:

Den som verkligen tycker något annat gör sig ju själv till en Taliban som ska påtvinga andra sina egna fundamentalistiska åsikter. Bevara oss från det.

Så gott som alla sammanhang i hela världen, genom hela livet, har uppförandekoder. Det gör inte alla sammanhang till fundamentalistiska talibanregimer.

Gillad av:Hulthan, Lewinsky, onion (3 totalt)
  • Intressant diskussion, jag kan förstå att det sticker i ögonen hos vissa supporters när spelare och anställda i Öster visar känslor för andra klubbar. Så klart går det inte förbjuda, men personligen tycker jag inte det är speciellt snyggt eller lojalt mot föreningen.

Gillad av:Hulthan (1 totalt)

Jag tycker det är olyckligt men framförallt oprofessionellt av Keene. Hade jag varit i hans kläder hade jag bett om ursäkt, förstår han inte problemet själv så tycker jag att föreningen bör upplysa honom om det. Ingen av oss som någon gång bytt jobb till en konkurrerande arbetsgivare skulle troligen inte ens tänka tanken på att gå tillbaka och identifiera sig med den gamla arbetsgivaren på ett sådant sätt. I t ex min bransch skulle man lätt kunna få sparken för något sånt.

Men samtidigt - orkar inte heller bli sådär jätteupprörd. Elfsborg är såklart det svenska laget i Keenes hjärta, och det är ingen här som surar på t ex David Johannesson när han hyllar Öster fast han spelar i ett lag som ligger en division under oss.

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • För mig spelar det också roll vad en spelare som gör detta sänder ut för signaler i övrigt. James åker som skadad(snart pensionerad?) med på bortamatcher som ledare, gnäller aldrig och ger ett seriöst och engagerat intryck. Min känsla är att han trivs väldigt bra i Öster, som nu är den klubb i Sverige som han har spelat flest matcher för, efter Elfsborg.

Andra typer av spelare skulle jag vara mycket hårdare mot.

Vi får nog tugga i oss att en spelare som var inbjuden att delta i "arrangemang" hos sin tidigare långvariga arbetsgivare besvarar en hyllning på sådant sätt.

Möjligen något opassande men verkligen inget att uppröras över.

Talibanism är dock ett oprofessionellt supporterskap. :# <3

• Herregud vilken storm i ett vattenglas.

Hade Öster och Elfsborg spelat i samma serie, ja då hade det varit dåligt agerat, men inte nu när vi befinner oss på helt olika spelplaner av elitfotbollen i Sverige.

Hade Öster och Elfsborg däremot varit nära rivaler, då hade det också varit annorlunda.

Men nu, alltså, väx upp och se att världen är lite större än Öster.

Att försöka jämföra det med att gå till en konkurrerande verksamhet inom yrkeslivet är knappast görbart, av orsakerna jag skrivit ovan. Det hade varit likställt med att gå till konkurrerande verksamhet, om man konkurrerat om samma kunder, vilket knappast det är fallet här, mellan Öster och Elfsborg.

Gillad av:Bissan, Tompa, Drillo (3 totalt)

@Pelle sa:
    För mig spelar det också roll vad en spelare som gör detta sänder ut för signaler i övrigt. James åker som skadad(snart pensionerad?) med på bortamatcher som ledare, gnäller aldrig och ger ett seriöst och engagerat intryck. Min känsla är att han trivs väldigt bra i Öster, som nu är den klubb i Sverige som han har spelat flest matcher för, efter Elfsborg.

Det håller jag med om. Utöver fadäsen med Elfsborgsklacken har jag absolut inget att anmärka på.

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:
    Att försöka jämföra det med att gå till en konkurrerande verksamhet inom yrkeslivet är knappast görbart, av orsakerna jag skrivit ovan. Det hade varit likställt med att gå till konkurrerande verksamhet, om man konkurrerat om samma kunder, vilket knappast det är fallet här, mellan Öster och Elfsborg.

Jag tycker att det är görbart, annars hade jag inte skrivit det.

• Förstår verkligen inte vissa resonemang. Om Isak Magnusson hade dragit igång en med all säkerhet supertöntig ramsa i Kalmar-klacken, hade det varit lugnt? Nej, tror jag de flesta här skulle säga, eftersom vi har det gemensamt att vi alla avskyr Kalmar. Men om inte Isak Magnusson gör det då? Tänk om han innerst inne känner att det är hans förening? Är inte det talibanfasoner att tycka att det vore bedrövligt?

Om Mehic har sina starkaste sympatier för GAIS, kan han ställa sig i deras klack och leda den då? J Södras? Kanske båda? Silverholt, Hammarby? HBK? Allt är som det ska vara?

Jag och säkert alla andra förstår att Keene på ett mänskligt plan känner mer för Elfsborg än Öster. Man behöver vara ett barn för att tro något annat. Men han är anställd av och får betalt av Öster. Då gör man inte vissa saker. Om han ville delta i något arrangemang som Elfsborg anordnar, käka baguette på huvudläktaren och kanske till och med skriva någon autograf kan han väl göra det. Men varför ska han leda Elfsborgsklacken i en ramsa som lyder "hoppa om ni älskar Elfsborg", samtidigt som Öster betalar hans lön?

Det är lite som om Öster värvar en spelare från Elfsborg och denne får frågan från en journalist om hur det känns att lämna Elfsborg. Att svara "Jag har varit i Elfsborg i åtta år och en del av mig kommer alltid hysa varma känslor för den föreningen, men nu är jag i Öster och är fullt fokuserad på att göra allt jag kan här" är en sak. Att svara "Jag önskar så klart att jag varit tillräckligt bra för att fortfarande tillhöra Elfsborg, men nu är jag inte det och eftersom jag måste ha en inkomst får jag spela här i stället fastän jag inte riktigt vill det. Jag älskar Elfsborg, medan det här med Öster mer är som ett jobb" är ett skitdåligt svar, oavsett hur sant eller falskt det är.

Och angående Zampi, DJ, etc. och att ingen här blir upprörd om de uttrycker Östersympatier när de tillhör andra lag: Nej, det är klart. Det gör ju inte ont i en själv? Om Öster får en feldömd straff med sig kommer jag ju att bli glad men jag kan samtidigt se att straffen är feldömd. Om straffen slås i mål kommer jag sen fira målet, inte anse att Öster borde slagit straffen utanför på grund av att den kom till på felaktiga grunder. Om Öster däremot får en feldömd straff emot sig kommer jag att bli vansinnig och hata domaren, motståndaren som ordnar straffen, allt. Men jag kommer inte hata motståndarna för att de faktiskt slår in straffen i stället för att rulla den utanför och buga inför ståplats.

Gillad av:Zingo, Redarmy88, onion, Plantagenparkeringen, razz97, Lewinsky, Ozze, NonPhixion, cj9808, Hulthan, xonitex (11 totalt)
  • Väl sammanfattat @Vikash <3

@Vikash sa:

" Men jag kommer inte hata motståndarna för att de faktiskt slår in straffen i stället för att rulla den utanför och buga inför ståplats. "

Okej, där är vi olika. Jag hatar alla som gör mål på Öster, till och med de som har mage att försöka. Jävla fasoner att hålla på så!

Gillad av:swindie74 (1 totalt)
  • @Pelle sa:

@Vikash sa:

" Men jag kommer inte hata motståndarna för att de faktiskt slår in straffen i stället för att rulla den utanför och buga inför ståplats. "

Okej, där är vi olika. Jag hatar alla som gör mål på Öster, till och med de som har mage att försöka. Jävla fasoner att hålla på så!

I mina öron låter du som en taliban!

• @Vikash sa:

@Pelle sa:

@Vikash sa:

I mina öron låter du som en taliban!

=)

Gillad av:Vikash (1 totalt)
  • @Zingo sa:

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

Jag tycker att det är görbart, annars hade jag inte skrivit det.

Blir som att jämföra äpplen och päron, ketchup och senap, ja listan kan göras lång.

Jag vet inte, men många supportrar verkar vilja leva i en Bagdad Bob värld. Bara det onämnbara inte nämns eller att spelaren spelar med i spelet, så är allt ok.

Logga in eller registrera för att kommentera.