SMP inför Matchen

Är det bara jag som är lite konfunderad över SMPs inför matchen artiklar?

Inför matchen mot ÖIS imorgon så har man ett reportage om Billy Nordström som är långtidsskadad. Intressant visserligen, men handlar ju inte alls om morgondagens match.

Inför matchen mot Västerås så hade man ett reportage om Alexander Henningsson som stod utanför truppen och var gnällig. Dålig tajming och inget om matchen.

Jag kanske missar något, men jag kommer inte ihåg ett vettigt "inför matchen" ens. Det känns som att man plockar fram lite skåpmat, lägger till ett citat från Velic och listar vilka som är skadade. Ingen analys, ingen spekulation och inget som lockar till att se matchen.

Jag uppskattar SMPs Österbevakning men här kunde man allt skärpa sig!

Gillad av:xonitex, Petter Bengtsson, Suppe (3 totalt)

Kommentarer

• Kanske har lite att göra med att Dan fortfarande har semester och Laag är på väg bort? Jag tycker det vore intressant med Vitos tankar om sommarens nyförvärv så här långt efter morgondagens match.

• Vart ska Laag?

• @Tompa sa:
    Vart ska Laag?

Till Kalmar och Barometern

• Stackare!

Gillad av:razz97, Knugen (2 totalt)
  • SMP fortsätter att briljera med orelevanta Inför matchen reportage.

Idag pratar man med Emil Engqvist som har en odefinierad skada och inte är aktuell för kvällens match. Vore det inte mer intressant med någon som faktiskt är med i truppen?
    Det finns ett gäng nya spelare som det hade varit intressant att läsa mer om till exempel.

https://www.minboll.se/sport/oklar-skada-fortsatter-att-plaga-engqvist-det-kom-till-en-grans-dar-smartan-tog-over-eff80fad/

Gillad av:Eckart, Atiba, jojolaget, Kalle Dahl, Vikash, Drillo, Petter Bengtsson, CrobyJr (8 totalt)
  • @Hasse-Hattrick sa:
    SMP fortsätter att briljera med orelevanta Inför matchen reportage.

Idag pratar man med Emil Engqvist som har en odefinierad skada och inte är aktuell för kvällens match. Vore det inte mer intressant med någon som faktiskt är med i truppen?
    Det finns ett gäng nya spelare som det hade varit intressant att läsa mer om till exempel.

https://www.minboll.se/sport/oklar-skada-fortsatter-att-plaga-engqvist-det-kom-till-en-grans-dar-smartan-tog-over-eff80fad/

Som jag misstänkte: sämre utan Laag. Upp till bevis, SMP!

• redigerade September 2021

Det är bara att titta på vem det har skrivits mest om på forumet på sistone: Velic. Självklart borde då SMP idag eller i lördags ha haft en lång intervju med honom inför kvällens match. Om han inte vill ställa upp, så hade det varit läge att intervjua någon som har inflytande över tränarfrågan. Utöver detta hade det förstås också varit intressant med någon av de nya spelarna.

Möjligen är det dock så att SMP inte längre har (eller anser sig ha) bemanning nog för att bevaka Öster mer ingående. Kanske ger Lakers fler klick som leder till prenumerationer. Den sortens kopplingar har tidningar idag mycket god statistisk insyn i. Klicken styr. Papperstidningar köps mest av pensionärer.

Gillad av:Knugen, Plantagenparkeringen (2 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Det är bara att titta på vem det har skrivits mest om på forumet på sistone: Velic. Självklart borde då SMP idag eller i lördags ha haft en lång intervju med honom inför kvällens match. Om han inte vill ställa upp, så hade det varit läge att intervjua någon som har inflytande över tränarfrågan. Utöver detta hade det förstås också varit intressant med någon av de nya spelarna.

Möjligen är det dock så att SMP inte längre har (eller anser sig ha) bemanning nog för att bevaka Öster mer ingående. Kanske ger Lakers fler klick som leder till prenumerationer. Den sortens kopplingar har tidningar idag mycket god statistisk insyn i. Klicken styr. Papperstidningar köps mest av pensionärer.

Skulle nog gissa på att Lakers ger mer klick och hype numera tyvärr så de lägger nog mestadels av sin fokus där på längre intervjuer och reportage

Lakers ger garanterat fler klick, men vad jag inte är lika säker på är att de ger fler klick som leder till prenumerationer. En väsentlig skillnad! Kan det vara så att Öster, som är en betydligt äldre förening än Lakers, också attraherar en något äldre publik som i högre grad läser tidningar? Och hur går det egentligen för SMP:s minboll-satsning?

Jag har alltså själv inte svar på någon av dessa frågor, men när jag för något år sedan eller två kommenterade den lokala mediebevakningen av Öster tyckte flera här att minboll var den ultimata lösningen. Själv trodde jag dock redan då mer på podcasts drivna av fans (och på nya typer av samarbeten kring dessa podcasts). Det gör jag fortfarande. Om de idag dominerande lokala medieföretagen i längden kan hantera den här situationen vet jag dock inte. Jag är dock övertygad om att det krävs betydligt mer än minboll-lösningar för att de ska överleva.

Gillad av:jojolaget (1 totalt)
  • Jag har ca 20 år till pensionen och prenumererar på pappers-SMP. Dock enda papperstidning jag läser.

Gillad av:swindie74 (1 totalt)

@Tompa sa:
    Jag har ca 20 år till pensionen och prenumererar på pappers-SMP. Dock enda papperstidning jag läser.

Det betvivlar jag inte. Men det övergripande mönstret är att de som prenumererar på papperstidningar blir allt färre och äldre. Det var flera år sedan som nätdelen av tidningarna började generera större annonsintäkter än papperstidningarna. Därmed blir nätupplagan viktigare än papperstidningen. Och eftersom nätet är viktigare tror jag att lösningen är att det händer mer där. Alltså inte bara skriven text, utan även annat innehåll som leder till intäkter.

• @Petter Bengtsson sa:

@Tompa sa:
    Jag har ca 20 år till pensionen och prenumererar på pappers-SMP. Dock enda papperstidning jag läser.

Det betvivlar jag inte. Men det övergripande mönstret är att de som prenumererar på papperstidningar blir allt färre och äldre. Det var flera år sedan som nätdelen av tidningarna började generera större annonsintäkter än papperstidningarna. Därmed blir nätupplagan viktigare än papperstidningen. Och eftersom nätet är viktigare tror jag att lösningen är att det händer mer där. Alltså inte bara skriven text, utan även annat innehåll som leder till intäkter.

Det enda jag vill är att ha en pappersvariant men köper inte pga pris. Det är trist.

• Håller förövrigt Laag och Dan som mina två favoriter i Österrapporteringen. Vågar vara kritiska och har ett kunnande. Synd att ena hälften är borta.

Gillad av:jojolaget (1 totalt)
  • Dagens referat var ju katastrof,

• Jag tycker överlag att Min Boll är rätt så schysst. Jag tycker att SMP har vettig täckning på Öster efter match och generellt. Deras Pod är också helt okej, så jag gnäller faktiskt inte över SMP generellt... men just inför matchen lämnar ofta mycket att önska som jag ser det. Att väcka intresse och analysera motståndare och tänkbar matchbild skulle ju ge så mycket mer.
    Reportaget om en missnöjd Henningsson eller en skadad Engqvist tycker jag passar bättre som utfyllnad mellan matcherna.

• Vad jag saknar i många tidningar - och inte minst i sportjournalistik - är längre intervjuer. Där fyller podcasts som medieform ett tomrum. Jag vill veta vad som händer bakom kulisserna - och varför. Precis det tycker jag saknas i SMP:s bevakning av Öster. Särskilt tydligt blir det just nu när det rimligen är mycket drama vid sidan av planen.

Gillad av:Plantagenparkeringen (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Vad jag saknar i många tidningar - och inte minst i sportjournalistik - är längre intervjuer. Där fyller podcasts som medieform ett tomrum. Jag vill veta vad som händer bakom kulisserna - och varför. Precis det tycker jag saknas i SMP:s bevakning av Öster. Särskilt tydligt blir det just nu när det rimligen är mycket drama vid sidan av planen.

Verkligen. Det finns så mkt de skulle kunna skriva men inte gör. Undra om det är av respekt eller att man inte får tillgång till det.

Ja, säkert kan det vara känsligt att ställa frågor i ett utsatt tabelläge. Men jag tror att det går att närma sig sådant utan att göra någon arg. Det kan ju exempelvis handla om spelsätt och laguttagningar.

• @Plantagenparkeringen sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Vad jag saknar i många tidningar - och inte minst i sportjournalistik - är längre intervjuer. Där fyller podcasts som medieform ett tomrum. Jag vill veta vad som händer bakom kulisserna - och varför. Precis det tycker jag saknas i SMP:s bevakning av Öster. Särskilt tydligt blir det just nu när det rimligen är mycket drama vid sidan av planen.

Verkligen. Det finns så mkt de skulle kunna skriva men inte gör. Undra om det är av respekt eller att man inte får tillgång till det.

Fast kanske inte alltid så enkelt. Se t.ex. Velic svar på SMPs fråga om publikens burop efter matchen.
    Barnslig fråga, enligt velic.

Så, även om tidningarna vill ställa känsliga frågor kanske inte andra sidan vill svara på dem.

• @fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Plantagenparkeringen sa:

@Petter Bengtsson sa:

Fast kanske inte alltid så enkelt. Se t.ex. Velic svar på SMPs fråga om publikens burop efter matchen.

Så, även om tidningarna vill ställa känsliga frågor kanske inte andra sidan vill svara på dem.

Oprofessionellt svar av Velic

Gillad av:McA (1 totalt)
  • @jojolaget sa:

@fåtöljsupporter a.k.a. fr sa:

@Plantagenparkeringen sa:

@Petter Bengtsson sa:

Oprofessionellt svar av Velic

Rädda föreningen och avgå NU!

Gillad av:zune (1 totalt)
  • Nu måste Velic avgå. Har han något hjärta kvar så avgår han självmant för Vito kommer avskeda honom frågan är bara när.

Gillad av:Knugen, zune (2 totalt)
  • Frågan är vad han istället skulle sagt, vad hade ni här inne sagt i samma situation på en fråga en tränare givetvis inte är av godo? Ger Velic 2st matcher till oavsett hans svar för det är vad som händer ute på plan som är avgörande o inget annat....

Logga in eller registrera för att kommentera.