Visionen - strategin - aktiviteterna - utvecklingen - spelet - resultatet

redigerade August 16 i Supportersnack

Oj. Det här riskerar att bli ett långt inlägg. Men ska försöka hålla mig kort och fokusera på spelet och resultaten det som skapar frustrationen hos oss supportrar och får topplock att flyga här på forum, bland annat.

Med rubriken vill jag beskriva allt arbete som rimligen görs i föreningens organisation (styrelse, anställda tjänstemän och ledare), för att allt som i slutändan såsom slutprodukt skapa resultat, förhoppningsvis ett som samtliga kan uppskatta. Dvs allt arbete som görs innan det vi följare ser och bedömer, utvecklingen, spelet och resultatet.

Spelet - Vi gick in 2021 med ambitionen att utveckla och förändra. Vi startade serien resultat och spelmässigt ok, men får ett rejält bakslag när fjolårets mest stabile spelare gick sönder. Målmannen Mehic. Ett bakslag som krävde åtgärder och förändringar och tid för att stabilisera för. Det har vi gjort nu.

Det offensiva spelet och dess utveckling har under tiden fått stå tillbaka, och vi har också saknat variation och kvalitet i det offensiva spelet. Utöver det eviga inläggsspelet handlade det mesta om att Calle J med sin spetskvalitet skulle skapa något.

Över en natt försvann Calle och några spelare till, några potenta nyförvärv kommer in och vi ser att kvaliteter tillförts, men det är också tydligt att samspelet saknas, och ibland också tydligheten i idéerna.

Trots min egen frustration över uteblivna resultat, den där krypande känslan av maktlöshet som infinner sig efter ännu en sådär tajmad passning ut till Varmanen som utan att flytta sin försvarare drar inlägget på dennes täckande benskydd, trots det vill jag behålla lugnet och låta organisationen, leda och driva fram det som kommer att skapa utvecklingen som ger spelet som skapar resultaten.

Kräver det ytterligare åtgärder så kommer även det att ske.

/ D

Gillad av:ÖÖIIFF, Knugen, Tompa (3 totalt)

Kommentarer

• Fick häromdan en plötslig känsla mot Jönskvarna att nyförvärven drog med sig Pavic till en ny teknisk nivå, samt att Varmanens bristande. kvaliteter (enligt ovan) blev mer tydliga. Kanske helt ovetenskapligt, men ändå. Tänker också mkt på Petars insats mot Öster. Han var ju ALLT de hade framåt (och allt det vi inte hade). Hur förklarar man då fjolårsstatistiken, där - statistiskt sett - Petar inte var avgörande för vår framgång? På nåt sätt ljuger statistiken, tänker jag, men hur?

Gillad av:Anders, Plantagenparkeringen (2 totalt)
  • Petar, igen, han ville inte vara kvar här, men hans spetskvaliteter är oomtvistliga. Sylvass och skapar ur inget och levererar poäng.

Men, han spelar uppskattningsvid 50-60% per säsong, alltså inte någon man bygger en varaktig hållbar framtid med.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Jockeluring sa:
    Fick häromdan en plötslig känsla mot Jönskvarna att nyförvärven drog med sig Pavic till en ny teknisk nivå, samt att Varmanens bristande. kvaliteter (enligt ovan) blev mer tydliga. Kanske helt ovetenskapligt, men ändå. Tänker också mkt på Petars insats mot Öster. Han var ju ALLT de hade framåt (och allt det vi inte hade). Hur förklarar man då fjolårsstatistiken, där - statistiskt sett - Petar inte var avgörande för vår framgång? På nåt sätt ljuger statistiken, tänker jag, men hur?

Bra iakttagelse! Pavic såg ut som en ny spelare.
    Tyckte det var tydligt med Varmanen även emot Trelleborg där han bl.a. missade det där jätteläget. När Toris kom in mot J-södra och kunde göra sin gubbe på samma kant blev det direkt livsfarligt (bakåt var Varmanen helt ok dock).

Gillad av:Jockeluring (1 totalt)
  • Håller med om Pavic, men det är han som slår passen som sätter Mattis i skiten. Kännetecknar lagets försiktighet och rädslan att våga satsa framåt när man väljer en bakåtpass i det läget.

Gillad av:ÖIF135, penseln, Pekka (3 totalt)
  • Utvecklingen och spelet. Första 20 mot ÖIS är bra. Faktiskt riktigt bra. Lima faller lite i kvalitet eftersom medan Peking är ren och skär klass. Fysik, driv, bollskicklighet, någon som tar fram bollar bra och som också kan täcka och gå förbi i tung trafik. Tyvärr gör han sig illa och hela laget tar ett steg tillbaka.

Mortensen jagar på bra där uppe som target, men hamnar därför också längre från boxen för potentiella avslut. Det blir tomt däruppe då. Några fina kontringslägen såg vi också, bla ett som Varmanen tyvärr spelar bort.

Förbannat synd att inte något avslut satt, ett av de absolut bästa hade väl Lima?! som från position på bortre styr en nick över då det faktiskt var öppet mål.

• Eftersom allt i slutänden kokar ned till - Resultatet så är känslan efter gårdagen katastrof. Vi lyckades förlora en poäng. Därför är resultatet nattsvart.

Men ska man ge sig på ett försök att analysera vad som föregår det så är det inte längre nattsvart. Vi har ett grundspel, en defensiv, en målvakt som tar det han skall men leveransen saknas, och det är kvaliteten och samspelet i sista 1/3 som saknas. KRAMP!

Varmanen har inte sina styrkor där just nu, och ett samspel med denna gången Westermark funkar ju sådär. Silver kommer inte fram på det sätt man önskar, han är ju den av de två som kan ha lite kvalle på sina inlägg.

I nuläget, när Nico kommer längre från mål för att möta och ta emot, har han inte samma möjlighet till sina måltjuvsmål. Jag tänker att nyckeln ligger i att få in Nico nära mål och att det är andra som ska vara targets hitta instick inlägg på honom för direktavslut på styrningar.

Utöver det så måste kvaliteten på inspel, instick, inlägg öka. Detta gäller oavsett vem som tar ut startelvan, vem som sätter upp taktiken och vem som gnäller på domaren och förklarar omständigheterna.

Forza.

• redigerade September 13

Jag gnuggar på i tråden. Fortsätter göra bra saker så händer bra saker. Precis som Öster som förening. Vitos förändring som kommer tack vare Jens inträde, som kommer tack vare styrelsens egenanalys och handlingsförmåga. Bra Styrelsen. Det kommer fortsätta att hacka på plan emellanåt, men föreningen är på väg mot något bättre. Trust the process.

Månz är rätt cool igår när han efter matchen svarar på frågan vad vi gör bättre mot för tidigare matcher. MÅL

Underbart. Det jag tycker mig se att vi nu har fler spelare som går rakare mot och utmanar, istf det enformiga inläggsspelet. De nya spelarna hittar varandra bättre och de sätter upp varandra för avslut eller skickar hyggliga skott från lite håll också. Pavic, nästa missil sitter under ribban.

Falkenberg nästa.

Gillad av:Lewinsky, lidot, Zingo, Atiba, Fidde P, Manne (6 totalt)
  • Apropå inlägg: Tatu har två riktigt fina igår, vill jag minnas. Jag tycker det är en spelare som jobbar upp sig. Ganska god teknik och löper oerhört mycket. Om han lägger några extra timmar i veckan på tillslag/inlägg kan han bli en nyttig SE-spelare för oss.

• Han har absoluta kvaliteter för den här nivån. Dock lider hans spel av att inte ha fasta spelare runt sig att hitta kombinationer med. Det är i det stationära spelet, när han tvingas hitta inlägg själv som jag ser hans begränsningar.

I ett snabbare omställningsspel när han får nyttja sin frejdighet och sitt Perkele är han bra. Lite grann av det spel som han och Öster spelade mot både Värnamo och J-Södra, (tror jag det var.)

Spelar vi uppställt behövs mer av Bojent eller Silvers förmåga att hitta inlägg.

• @Drillo sa:
    Han har absoluta kvaliteter för den här nivån. Dock lider hans spel av att inte ha fasta spelare runt sig att hitta kombinationer med. Det är i det stationära spelet, när han tvingas hitta inlägg själv som jag ser hans begränsningar.

I ett snabbare omställningsspel när han får nyttja sin frejdighet och sitt Perkele är han bra. Lite grann av det spel som han och Öster spelade mot både Värnamo och J-Södra, (tror jag det var.)

Spelar vi uppställt behövs mer av Bojent eller Silvers förmåga att hitta inlägg.

Tatu är överlägset topp3 sämsta högerbackar i S1, speeden kompenserar knappt alla andra brister. Tur för han att han är den enda naturliga högerbacken

Gillad av:KAX, CrobyJr, östers_firma (3 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@Drillo sa:
    Han har absoluta kvaliteter för den här nivån. Dock lider hans spel av att inte ha fasta spelare runt sig att hitta kombinationer med. Det är i det stationära spelet, när han tvingas hitta inlägg själv som jag ser hans begränsningar.

Tatu är överlägset topp3 sämsta högerbackar i S1, speeden kompenserar knappt alla andra brister. Tur för han att han är den enda naturliga högerbacken

Agreed, han ser helt tafatt ut så fort han är över på motståndarens planhalva, varken tillräcklig teknik, speluppfattning eller passningsförmåga. Springa och markera klarar han ju iaf oftast dock. Men absolut en av de sämre ytterbackarna i serien offensivt.

• @Villenyblom sa:

@Drillo sa:

Helt enig, tyvärr. Här behövs en rejäl uppgradering.

• redigerade September 14

@Villenyblom sa:

@Drillo sa:

Topp tre sämsta högerbackar i hela serien? Varför detta tvärsäkra avfärdande? Det var hårt - och i mitt tycke orättvist. Han är snabb och stark och tar sig ofta fram bra på kanten. Men han behöver bli bättre med bollen, så att han kan ta hand om de lägen han skapar.

• @Petter Bengtsson sa:

@Villenyblom sa:

@Drillo sa:

Topp tre sämsta högerbackar i hela serien? Varför detta tvärsäkra avfärdande? Det var hårt - och i mitt tycke orättvist. Han är snabb och stark och tar sig ofta fram bra på kanten. Men han behöver bli bättre med bollen, så att han kan ta hand om de lägen han skapar.

Utan tvekan. Dålig på att försvara, svag spelförståelse och fotbolls-iq och svag passningsfot både på kort och långt avstånd.

• redigerade September 14

Då är det ju bra att vi kan tycka olika. Tycker att det går att hitta rätt många träben i den här serien, så konkurrens om att vara i den absoluta botten finns. Men om jag ska återknyta till trådens breda och övergripande ämne, så lär det bli en rejäl utrensning i truppen inför 2022, förutsatt att vi hänger kvar. Jag tror också att det blir flera nya lån eftersom alla eller några av du nuvarande lånen lär försvinna.

• @Petter Bengtsson sa:
    Då är det ju bra att vi kan tycka olika. Tycker att det går att hitta rätt många träben i den här serien, så konkurrens om att vara i den absoluta botten finns. Men om jag ska återknyta till trådens breda och övergripande ämne, så lär det bli en rejäl utrensning i truppen inför 2022, förutsatt att vi hänger kvar. Jag tror också att det blir flera nya lån eftersom alla eller några av du nuvarande lånen lär försvinna.

Det lär nog bli en ordentlig rensning i truppen oavsett serie nästa säsong skulle jag tro

• @Knugen sa:

@Petter Bengtsson sa:

Det lär nog bli en ordentlig rensning i truppen oavsett serie nästa säsong skulle jag tro

Både trupp och tränare

• Även om Tatu absolut inte varit något att hänga i granen i år så tycker jag han är ett intressant råämne. Styrka, snabbhet, uthållighet och sisu. Kan han bara höja sin fotbolls-iq minst ett snäpp (vilket kan hända, spelare utvecklas ju) så har han lite verktyg att jobba med.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:

Är dock bara Mehic, Berg, Billy och Keene som har utgående. Av lånen känn bara Kusu(om han är intresserad ens) och Nilsson(om Mehic håller) aktuella.

• Bör vi förlänga med Mehic? Det är frågan.

• Känns som att Mehic och Stulic kompletterar varandra bättre än vad Nilsson och Stulic gör. Med det menar jag att det är enklare att få in Stulic i bilden om det är en äldre målvakt som närmar sig slutet av karriären han konkurrerar med.

Nilsson skulle jag för övrigt säga är bättre än Mehic. Mehic är dock väldigt bra han också.

• @Villenyblom sa:

@Drillo sa:

En av flera supervärvningar under vintern.

• Undrar om inte högerbacken är den position där Öster varit starkast genom åren.

• redigerade September 15

@Villenyblom sa:

@Petter Bengtsson sa:

Är dock bara Mehic, Berg, Billy och Keene som har utgående. Av lånen känn bara Kusu(om han är intresserad ens) och Nilsson(om Mehic håller) aktuella.

Som du vet går det även att göra sig av med spelare som har kontrakt. Det har hänt förut. Vilket eller vilka av lånen som kan tänkas förlänga vet vi inte. Det beror förstås på vilka andra intressenter som finns. I nuläget tror jag bara att Kusu kan bli startspelare i sin klubb. Mehic har jag faktiskt räknat bort helt, men skadefri och i god form är han en målvakt utöver det vanliga. Åtminstone i Superettan.

• Måste lufta några positiva tankar...

Att föreningen agerade kvickt och lånade in en duktig ersättare till Mehic. Jag kan räkna till ett mål som han borde ha tagit under de matcher jag sett.

Att se Berg och Stenberg leda ett av seriens stabilaste försvar. Månz har, spelandes tlll höger i mf, gjort en klart bättre säsong i år och har banne mig bättrat sina uppspel nu när det emellanåt är tillåtet att spela på fötter rakt upp i banan. Fortsätt så pojkar. Som jävig agent för Stenberg avstår jag att lyfta hans goda insatser i försvarslinjen och speluppbyggnad utan konstaterar bara att han inte gjort några mål och slagit flera överlånga passningar. Fyfan vad dåligt :s .

Att spelarna som tillkommit under säsong höjt graden av individuella skills som gör skillnad. Graden av samspel, som föll bort tidigare, har kompenserats med en höjd individuell skicklighet, som när säsongen summeras kommer ha landat oss i en lagomt tråkig och bustrist mellanmjölksplacering att vara tacksam över.

Att Denis har under andra halvan av säsongen börjat göra byten något tidigare, redan vid minut 60.

Att föreningen gjort sig av med kostnader i form av onödigt bred spelartrupp och därmed öppnat upp ytor även för egna ungdomar.

Att föreningen tillfört erfarenheter, skills och nätverk med årets byråkratrekryteringar. Jag dristar mig att påstå att ingen svensk klubb kan drivas framgångsrikt utan en dedikerad tjänsteman med ansvar för sportsligt och scouting, friställd från vardagens träning/match/laguttagningsfrågor. MFF utan Daniel? Djurgården utan Bosse? Hammarby utan Jesper? Elfsborg utan Andreasson? Årets sportchefstillsättning är sannolikt det absolut viktigaste steget för lagets fortsatta utveckling som föreningen tagit under året.

/ D

Gillad av:Lewinsky, Calle01, Bissan (3 totalt)
  • Vill tillägga att jag har för mig att Månz svacka förra året, då han i flera matcher stod för avgörande felbeslut, kom i samband med att han blev pappa för första gången och säkert hade tankarna på annat håll, störd sömn osv. I år tycker jag att han tydligt visat att han är topp 5 bland mittbackar i Superettan. Stenberg får rida med på den vågen men tycker inte han är riktigt på samma nivå om än en hygglig superettanspelare (men inte på något sätt överlägsen exempelvis Lunkan eller Örnblom). Sen får agent Drillo tycka vad han vill :)

Gillad av:Drillo (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.