Öster-Brage

På söndag är det dags igen. Brage ligger sist och har inlett: Akropolis 1-1, Falkenberg 0-1, Värnamo 0-1, Vasalund 0-1, Helsingborg 0-0, Norrby 1-2.

«13456711

Kommentarer

• Inte mycket mål inblandade i dem matcherna. Och det lär det inte bli när dem möter Öster heller

Gillad av:Pekka (1 totalt)
  • Max 1-1 säkert, men tippar 1-0 till oss igen då Stulle stänger butiken därbak!

• 0 mål från öppet spel av Brage hittils. Det stora bekymret för Brage är att Seth Hellberg fortfarande är skadad. Spelet gick oftast genom honom när det gick som bäst för Brage förra säsongen då han är en kreativ mittfältare och lite mer offensivt lagd. En tia i grunden precis som Rochester. Nu spelar de med Oscar Lundin och Bjarni Antonsson vilket är som att spela med Johan Persson x2. Inte mycket kreativitet där.

Laget har också saknat en målskytt sedan Kouakou lämnade. Pllana gör sina mål men kommer aldrig över 7-8 mål.

Gillad av:Platini (1 totalt)
  • redigerade May 16

@ÖIF135 sa:
    0 mål från öppet spel av Brage hittils. Det stora bekymret för Brage är att Seth Hellberg fortfarande är skadad.

Samtidigt har vi släppt till väldigt lite målchanser i det öppna spelet. Håll diciplinen upp och undvik onödiga frisparkar så ska det lösa sig. Men Brage är bättre än sin tabellplacering, men saknar offensiv spets.

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • redigerade May 18

Mehic skadad
    Malmkvist skadad
    Rydén ser dåligt efter petats i ögat av dottern

Bara hoppas att Stulic inte blir skadad eller sjuk inför helgen.

Vilken utespelare ställer vi helst i mål? Mattis räcker i alla fall till ribban men hur snabb upp är han efter en räddning på mållinjen? Silverholt är mångsidig men tror han är lite för skotträdd. Nico täckte skott med ansiktet senast men behövs på topp. Pavic är alltid orädd men lite för kort, Labbe Green var väl längre.

• Vi kan skratta åt det o göra roliga jämförelser, tror nog en viss andretränare med Rydaholmsrötter ligger främst till, men oavsett måste detta lösas jävelsnabbt o tror nog det jobbas febrilt mellan Velic/sportchef/agenter etc. avseende detta för tillfället. Här kan vi se varför vi spelar i SE med begränsade resurser, till skillnad från t.ex. MFF som det aldrig hade skett i (frånsett 1999 då halva deras trupp var skadad o de degraderades).

Handlar om signalvärde o att skapa harmoni/trygghet i truppen att ha erforderlig backup på denna viktiga sista utpost, absolut nåt som kan störa den så eftersträvade andra trepoängaren på raken som klart är inom räckvidd i normala fall. Hoppas vi löser denna fråga innan söndag, blir nog svårt men inte omöjligt...

• Silverholt har väl lyckats rädda på mållinjen ett par gånger den här säsongen... jag tycker vi struntar i målvakt utan sätter in en extra anfallare istället. Framåt!

• Varmanen - Månz - Örnblom - Stenberg - Silver - Billy.

Med en sexbackslinje behöver vi ingen målvakt. Plus att vi håller alla försvararna glada.

• PS.

Vi är serieledare efter nästa omgång om Värnamo t.ex. förlorar med 2-0 mot Vasalund medan vi vinner med 2-0 över Brage. Dessutom måste Örgryte ta poäng hemma mot Giffarna. Och Gais får inte vinna med mer än ett mål över Helsingborg. Detta efter att inte ha fått bättre än oavgjort mot TFF ikväll. Vidare får inte Bois samla på sig mer än tre poäng i matcherna Falkenberg (hemma) och Jsödra (borta). Plus att TFF inte får vinna båda sina matcher Gais (borta) och Västerås (hemma). Så gott som klart, skulle jag säga.

Gillad av:Tompa, jores, olka6806, hannesnilsson, Platini (5 totalt)
  • Jag skulle sammanfatta det som en TOMBOLA helt enkelt.

• Jag gillar inte att den här säsongen kändes som 2012 under de inledande omgångarna men att den nu snarare känns som 2007 med hänvisning till den då sällsynt olycksbådande målvaktsrotationen.

• @Vikash sa:
    Jag gillar inte att den här säsongen kändes som 2012 under de inledande omgångarna men att den nu snarare känns som 2007 med hänvisning till den då sällsynt olycksbådande målvaktsrotationen.

Nja, 2007 hade vi tabellraden 1-2-3 (alltså 5 poäng) efter sex spelade omgångar, dessutom förlorade vi i såväl omgång 7 (Sirius borta 1-3) och i omgång 8 (ÖIS hemma 2-3), så poängmässigt haltar jämförelsen kraftigt...

• @Bissan sa:

@Vikash sa:
    Jag gillar inte att den här säsongen kändes som 2012 under de inledande omgångarna men att den nu snarare känns som 2007 med hänvisning till den då sällsynt olycksbådande målvaktsrotationen.

Nja, 2007 hade vi tabellraden 1-2-3 (alltså 5 poäng) efter sex spelade omgångar, dessutom förlorade vi i såväl omgång 7 (Sirius borta 1-3) och i omgång 8 (ÖIS hemma 2-3), så poängmässigt haltar jämförelsen kraftigt...

Ja, absolut. Jag syftade alltså på målvaktsrotationen utifrån diskussionen tidigare i tråden.

• Idag fullbordas omgång 6 med matcherna Gais - Trelleborg och Landskrona - Falkenberg.

• Verkar som att alla 3 målvakter kan vara spelklara i helgen :smile:

• redigerade May 19

Stulic,
    Silverholt, Månz, Stenberg, Nordström
    Calle, Drott, Rochester, Astvald
    Keene, Mortensen

Jag måste tillägga att jag tycker Astvald kommer mer och mer, mot Brage gör han poäng. Men lurig match mot jumbon som säkert kommer till Visma för att försöka hålla nollan.

• Ta han inte med Örnblom från start så måste något vara fel. Han är ju i mina ögon den mest givna i laget mer eller mindre.

Gillad av:penseln, zune (2 totalt)
  • redigerade May 19

@MATTAN sa:
    Ta han inte med Örnblom från start så måste något vara fel. Han är ju i mina ögon den mest givna i laget mer eller mindre.

Skulle också bli besviken. Men frågan är vem som ryker? Ska Örnblom verkligen lira yb mot ett sämre lag?

Kommer önska Teo tills jag inte kan önska mer. Men verkade som han var skadad inför den här matchen.

• @Plantagenparkeringen sa:

@MATTAN sa:
    Ta han inte med Örnblom från start så måste något vara fel. Han är ju i mina ögon den mest givna i laget mer eller mindre.

Skulle också bli besviken. Men frågan är vem som ryker? Ska Örnblom verkligen lira yb mot ett sämre lag?

Kommer önska Teo tills jag inte kan önska mer. Men verkade som han var skadad inför den här matchen.

Verkar ju ha fått en lättare hjärnskakning i U21. Otur med skadorna såhär långt

• Örnblom är given,inget snack. Alltid Öster

• Så, ska vi våga vila Månz och lira Tatu, Örn, Stenberg och Silver denna gång?

Det vore intressant att ge den uppställningen chansen en eller flera matcher.

Gillad av:Slangen, penseln (2 totalt)
  • @Drillo sa:
    Så, ska vi våga vila Månz och lira Tatu, Örn, Stenberg och Silver denna gång?

Det vore intressant att ge den uppställningen chansen en eller flera matcher.

Jag tycker det. Går att motivera med att vi förväntas vara spelförande och därför spelar vi med de två spelskickligaste mittbackarna och renodlade ytterbackar.

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • Lite svårt att byta mittbackar va när vi hållit nollan i årets svåraste bortamatch? ???? Finns ingen tränare som gör det.

• Tycker att det vore konstigt att ändra i backlinjen efter förra matchen. Inte uteslutet på något vis, men... konstigt.

Gillad av:Tompa (1 totalt)
  • Och att peta kaptenen till råga på allt, som varit stabil i alla matcher hittills. Nä det lär nog inte hända. Men jag hade gärna sett Örnblom i startelvan också, svårt att få ihop det rent uppställningsmässigt bara.

• @Zingo sa:
    Tycker att det vore konstigt att ändra i backlinjen efter förra matchen. Inte uteslutet på något vis, men... konstigt.

Om man bara utgår från senaste matchen, jättekonstigt. Men, om man tänker att coach matchar laget utifrån vilket lag man möter,, vilka enskilda spelaregenskaper de har, hur man vill utveckla sina egna spelare, utnyttja sin breda trupp, hur man vill utveckla det egna spelet över tid.

Jag menar att coach måste kunna rulla på spelare utan att man pratar om att någon petas. Det kräver dock ett bra ledarskap och pedagogik.

Med det sagt ska jag förtydliga att Månz prestation varit godkänd +. Han har bidragit till att vi fram tills nu, trots ett tufft program, inlett stabilt och poängstarkt. Nu dags för nästa steg!

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • @Drillo sa:
    Jag menar att coach måste kunna rulla på spelare utan att man pratar om att någon petas. Det kräver dock ett bra ledarskap och pedagogik.

Helt rätt, vi är 100% eniga om detta. Men med de smärtsamma insatserna mot Sundsvall och GAIS i färskt minne så är jag tveksam till att det är rätt tid att peta i backlinjen just nu. Med ännu lite mer vind i seglen blir rotationer helt rätt och bra.

Gillad av:ÖÖIIFF, Drillo (2 totalt)
  • @Drillo sa:

@Zingo sa:
    Tycker att det vore konstigt att ändra i backlinjen efter förra matchen. Inte uteslutet på något vis, men... konstigt.

Om man bara utgår från senaste matchen, jättekonstigt. Men, om man tänker att coach matchar laget utifrån vilket lag man möter,, vilka enskilda spelaregenskaper de har, hur man vill utveckla sina egna spelare, utnyttja sin breda trupp, hur man vill utveckla det egna spelet över tid.

Med det sagt ska jag förtydliga att Månz prestation varit godkänd +. Han har bidragit till att vi fram tills nu, trots ett tufft program, inlett stabilt och poängstarkt. Nu dags för nästa steg!

Fast Denis är ju inte den typen av coach? Och kommer nog aldrig att bli det. Men jag kan ju ha fel givetvis både av min nutida och framtida analys av Denis ledarstil.

• redigerade May 20

Håller med om att Denis inte har varit det, men har väl heller inte haft den trupp och det urvalet förrän denna säsong. Vi har det senaste decenniet inte haft så stark trupp på plats 12-20 i hierarkin.

Så nu finns chans till utveckling och bättring även för coach!

Logga in eller registrera för att kommentera.