Resan fortsätter - omgång 6 till 10

redigerade May 12 i Supportersnack

2-2-1

HIF borta
Brage hemma
Vasalund borta
Norrby hemma
Västerås borta

Det är dags att stoppa blödningen av poäng. Det är dags att visa karaktär, kvalitet och lugn. Vi startar redan på lördag, och jag tror att det är en match som passar oss just nu. En match där vi på förhand vet att det är vårt defensiva krig som ska ge utrymme för offensiva smulor att festa på. Precis så. Vi kommer inte att spela ut HIF borta.

Nu startar Stulic och det är dags att börja spela dittmålvaktsspel. Att agera för att skapa och signalera den trygghet för laget som bra målvakter gör. Du har det också, gå för det nu.

Därefter fyra normaltuffa SE matcher. Jag vill ha gnetiga kryss, jag vill ha någon övertygande seger och på sin höjd en hedersam förlust. Helst då inte mot HIF eller Västerås.

Jag förväntar mig 2-2-1, kanske optimistiskt, men jag tycker det ska vara möjligt.

Öster - Vi reser oss igen!

Gillad av:Hansen, Atiba, Wallberg, olka6806, Labila Kabila, JFA, Lewinsky (7 totalt)

Kommentarer

• 1-0-0
    Som jag förutspådde passade underdogmatchen oss som hand i handsken. Vi spelade absolut inte ut HIF, men vi höll spelet väl uppe och styrde stora delar av matchen utan att släppa till så mycket. Vi taktar fortfarande inte rätt i offensiven, det går lite på fälgkanten, skaver och gnisslar, men vi hittar ett sätt att skicka in en bra frispark och en nyligen frisläppt Örn skallar in ett ledningsmål.

Stulic börjar att visa mig och er andra vad han är gjord av. Idag började han agera och äga delar av hans område. Bra!

Nu går vi vidare i fas 2 och jag hoppas att ledningen fortsätter att växla in ytterligare spelare som får vara delaktiga i framgångståget som ska få rulla på nu.

Gillad av:outdoor_miner, Labila Kabila, Hansen, Lewinsky, ubie67, Pekka (6 totalt)
  • redigerade May 16

Superettan 2021 är ingen liten jävla svensk popsång som man klämmer in mellan två reklamavbrott på Rix FM - det är en isländsk popsång (Popplagið). Ett maraton i uthållighet. Engelska Championship i svensk natur. Hoppas ni orkar med hela säsången!

Gillad av:Szabo, ojabysupport (2 totalt)
  • Spelar vi likt 2 sista matcherna med jäveltaight bakåt o tämligen uddlöst framåt bör vi mer se 3-2-0 dessa matcher, där just kryssen kan komma i vilken match som helst.
    Det som talar emot är nån Stulic/försvars-tabbe eller offsidemål, annars borde vi klara av dessa 5 utan förlust sannolikhetsmässigt.

• Verkligen små marginaler som avgjort uddamålssegrarna. Gäller att gnugga vidare på detta nu och hitta ett vinnarspår, och att man inte får hybris nu bara för att man slog stora Helsingborg, att vi inte underskattar de vi nu möter som på pappret är enklare motstånd. För vi ska ju rimligtvis kunna vinna alla dessa matcher om vi bara ger 100%.

• Små marginaler med uddamåls segrar eller förluster med udda målet kommer det vara i var och varannan match i denna tombola serien. Här näst för Öster väntar IK Brage hemma.

• 1-0-1
    Frustrerande förlust av flera orsaker. Vissa av dem kan laget själv påverka, andra inte. Men om man nu ska välja så kanske Brage är rätt lag att släppa en förlust till, om man tvunget ska.

Viktigast nu att gå till oss själva vad gäller prestation, fokus och intensitet. Det är det vi kan påverka, och huruvida vi spelar en ytterback som ytterback.

För om piloten på ett flygplan plötsligt blir sjuk, då ersätter man inte honom med en bandymålvakt...

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • Det är klart att det är skitjobbigt nu. Alla fattar det. Men det ljus som ändå finns i tunneln är att en seger mot Norrby förmodligen innebär att vi inte är så fasligt långt från toppen. Märkligt, men en matematisk realitet.

Gillad av:Wallberg, Tompa, Lewinsky (3 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Det är klart att det är skitjobbigt nu. Alla fattar det. Men det ljus som ändå finns i tunneln är att en seger mot Norrby förmodligen innebär att vi inte är så fasligt långt från toppen. Märkligt, men en matematisk realitet.

Tack för att du vågar se ljuset! Jag har en förmåga att deppa mig. Påt igen bara!

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • 1-1-2

Det är tuffa tider. Det på papperet lättare motståndet möter upp oss med tajt kontringsfotboll, något vi just nu stångas hårt för att lösa upp.

Lyckas vi jämna ut tabellen genom en seger i nästa? Vi må pröve.

Gillad av:ojabysupport (1 totalt)
  • Fortfarande jäveltaight serie o ingen som ryckt iväg eller blivit totalt akterseglade, bara på´t igen som sagt o tro på oss själva! Upp till oss själva o inget annat som gäller, hur det andra lagen spelar eller tombola bara oväsentligheter, är speciellt sista knutarna med anfallsspelet som vi måste få ordning på.
    Vi ger aldrig upp!!!

• Av de matcher som Öster spelat hittills i Superettan i år är det inte många minuter man har visat att man är ett topplag. Att denna trend plötsligt skulle vända är osannolikt. I bästa fall blir det en trygg mellanlandning.

• 1-2-2

Ett magert facit, men trots allt bara 3 p mindre än vad jag förutspådde/förväntade mig för en månad sedan. Analysen får den som orkar läsa under rubriken Säsongen 2021, som benar ut våren ur min synvinkel.

Nu hugger vi oss till ett bra resultat mot AFC hemma, njuter av ett Fotbolls EM rakt hem i TV-soffan och väntar hoppfullt på den Sportchefsinstallation som kommer någon gång under innevarande säsong. En investering så viktig som något för att analysera, dra upp strategi och bygga organisation för det som över tid bygger ett allt bättre Öster.

Fram till dess önskar jag spelare och ledare i Östers IF en ledighet och andrum för att ladda om och leverera för vår stolta förening när matcherna efter uppehållet drar igång igen.

Gillad av:Tompa (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.