Hur sälja fler matchbiljetter

Den här diskussionen skapades av kommentarer utbrutna från: Silly season 20-21.
 Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
«13

Kommentarer

• redigerade February 9

Det kommer aldrig att bli Stigs 1900-tal igen. Visst kan Öster fortfarande hitta en och annan talang i närområdet, men inte som en klubb som sitter i förarsätet. Där är vi inte. I varje fall inte just nu. Till skillnad från under Stigs 1900-tal behöver man nu tänka bredare och åtminstone delvis internationellt. Jag gillar de danska lösningarna och ser gärna fler sådana. Själland ligger nära med tåget.

Vad jag framför allt hoppas på de kommande åren är faktiskt något så enkelt som att Öster blir bättre på att sälja matchbiljetter. Det behöver bli ännu enklare att köpa. Kanske borde vissa matcher och vissa sektioner också bli billigare att få tillträde till. Skolungdom, alltså framtidens Öster-publik, borde få gå in mycket billigt, särskilt på supporterläktaren. När Lakers är det dyra alternativet borde Öster utmana genom att vara billigare. Biljettmatchen är också något att vinna. Att förlora den matchen kan i längden bli mycket dyrt. Och det finns inget som säger att en sådan match inte kan ha flera vinnare. Lakers-publiken kanske är tätare och då får Öster anpassa sig till det.

Det här var kanske inte riktigt silly season, men väl kopplat till hur Öster ska få in mer pengar till kommande spelarköp.

Gillad av:Slangen, Suppe, Bobby, Belmont (4 totalt)
  • Petter, du är i vanlig ordning klok som en bok. Jag håller verkligen med om biljetterna och kampen med Lakers om att locka publik - här spelar biljettpriset en stor roll och det borde gå att göra snabbare och enklare med färre klick :+1:

Gillad av:Petter Bengtsson, Bobby (2 totalt)
  • Om man ska locka yngre publik så är det inte bara låga biljettpriser (även om jag tror att det är en väl värd investering inför framtiden) utan viktigare är att få till paketeringen. Man behöver få det att bli ett större event och ha andra saker som händer samtidigt med fotbollen. Detta har lakers lyckats riktigt bra med och vi bör lära oss av dem.

(Förlåt för OT)

Gillad av:Bobby (1 totalt)
  • redigerade February 10

@JFA sa:
    Om man ska locka yngre publik så är det inte bara låga biljettpriser (även om jag tror att det är en väl värd investering inför framtiden) utan viktigare är att få till paketeringen. Man behöver få det att bli ett större event och ha andra saker som händer samtidigt med fotbollen. Detta har lakers lyckats riktigt bra med och vi bör lära oss av dem.

(Förlåt för OT)

Ja, det tål att vändas och vridas på detta. Men är det verkligen fler events som behövs? Är inte fotbollen en annan sorts upplevelse? Är det något jag själv ogillar med upplevelsen ishockey, så är det just allt blinkande krimskrams kring matchen. Det är för mycket sprit och reklam för min smak. Men visst, jag är knappast tonåring längre. Tycker bara det är synd att se alla dessa tomma stolar på Östers matcher (alltså även utan pandemi). Nog borde det gå att fylla fler av dem? Faktiskt tror jag att klacken i sig kan vara ett dragplåster, även för dem som inte står där.

Gillad av:Zingo, Segeltorparn (2 totalt)
  • Att Öster har så lite folk på matcherna beror ju på attVäxiöborna sviker.När Öster gick upp i allsvenskan1968 låg genomsnittet på 15000 pers per match .Då var det bilkaravaner långväga ifrån som bidrog till detta,efter några år avtog detta då det ej kördes iväg för att titta på fotboll i samma utsträkning av olika anledningar .Titta man på Växiös folkmängd så är det en liten del som går på fotboll.Jag tog upp detta med Stig Svensson en gång och han sa det bor för mycket socitet i Växiö och att fotboll inte är fint nog.När Öster firade 50års jubileum på stadt så satt vi medlemmar i den stora salen,och skulle tala om varifrån vi kom och det var från såväl norra som södra skåne,Norrköping Umeå och flera andra delar av landet.

• Nu är frågan hur man utöver att få in de unga då även ska vinna tillbaka de gamla Växjöborna som tycks gilla grejer när de är nya och fräscha som när Öster var nya i högsta serien, när Växjö HF reste upp till högsta serien (jag var själv i Teleborgshallen i match efter match då), när Lakers var nya i eliten och tog guld, när Vipers var nya i eliten, etc. Hur får man folk att stanna kvar även när inte varje säsong är succé?

• @Hansen sa:
    Nu är frågan hur man utöver att få in de unga då även ska vinna tillbaka de gamla Växjöborna som tycks gilla grejer när de är nya och fräscha som när Öster var nya i högsta serien, när Växjö HF reste upp till högsta serien (jag var själv i Teleborgshallen i match efter match då), när Lakers var nya i eliten och tog guld, när Vipers var nya i eliten, etc. Hur får man folk att stanna kvar även när inte varje säsong är succé?

Man måste få folk att bli stammisar oavsett hur det går rent sportsligt. Hur det ska gå till vet jag inte

• @Knugen sa:

@Hansen sa:
    Nu är frågan hur man utöver att få in de unga då även ska vinna tillbaka de gamla Växjöborna som tycks gilla grejer när de är nya och fräscha som när Öster var nya i högsta serien, när Växjö HF reste upp till högsta serien (jag var själv i Teleborgshallen i match efter match då), när Lakers var nya i eliten och tog guld, när Vipers var nya i eliten, etc. Hur får man folk att stanna kvar även när inte varje säsong är succé?

Man måste få folk att bli stammisar oavsett hur det går rent sportsligt. Hur det ska gå till vet jag inte

Mer nutida exempel är Kristianstads handboll. Har de lyckats hålla i även utan guld? Vad har de gjort som varit så bra? Enligt en viss Östersupporter som även går/gick på deras matcher drog de iaf in en jädra massa pengar på 50/50-lotter. :)

• redigerade February 10

@Hansen sa:

@Knugen sa:

@Hansen sa:

Mer nutida exempel är Kristianstads handboll. Har de lyckats hålla i även utan guld? Vad har de gjort som varit så bra? Enligt en viss Östersupporter som även går/gick på deras matcher drog de iaf in en jädra massa pengar på 50/50-lotter. :)

Följer dem ganska noga. De lyckades ju få ut max av sin nya hall och dessutom sälja på halva stan oranga tröjor. Har tappat en del publik sista säsongerna, även utan corona, men har ju fortsatt klart bäst publiksnitt i ligan, även om flera klubbar närmar sig tack vare egna hallbyggen.

Men Kristianstad är ju speciellt eftersom handbollen av tradition är den sport som engagerar överlägset flest.

• redigerade February 10

@Slangen sa:

@Hansen sa:

@Knugen sa:

@Hansen sa:

Följer dem ganska noga. De lyckades ju få ut max av sin nya hall och dessutom sälja på halva stan oranga tröjor. Har tappat en del publik sista säsongerna, även utan corona, men har ju fortsatt klart bäst publiksnitt i ligan, även om flera klubbar närmar sig tack vare egna hallbyggen.

Men Kristianstad är ju speciellt eftersom handbollen av tradition är den sport som engagerar överlägset flest.

I Växjö är fotbollen av tradition den sport som engagerar överlägset flest. Men sedan 90-talets inledning har det bara i undantagsfall existerat publiksnitt som inte bestått av de där 2222 vanliga.

Var dock fint i divison 1 när vi hade 5000 mot Halmia (var det gratisbiljetter)?). Har en kollega som spelade för Halmia den matchen och var grymt imponerad av Myran och att få spela inför så mycket publik. För han spelade ju till vardags på sorgliga Örjans vall där HBK inte drog så mycket folk i Allsvenskan.

Gillad av:Micke_82, Petter Bengtsson, Bobby (3 totalt)
  • redigerade February 10

@penseln sa:
    Att Öster har så lite folk på matcherna beror ju på attVäxiöborna sviker.När Öster gick upp i allsvenskan1968 låg genomsnittet på 15000 pers per match .Då var det bilkaravaner långväga ifrån som bidrog till detta,efter några år avtog detta då det ej kördes iväg för att titta på fotboll i samma utsträkning av olika anledningar .Titta man på Växiös folkmängd så är det en liten del som går på fotboll.Jag tog upp detta med Stig Svensson en gång och han sa det bor för mycket socitet i Växiö och att fotboll inte är fint nog.När Öster firade 50års jubileum på stadt så satt vi medlemmar i den stora salen,och skulle tala om varifrån vi kom och det var från såväl norra som södra skåne,Norrköping Umeå och flera andra delar av landet.

Men nu är det ju 2021 och Stigs 1900-tal är slut. Att Stig kunde sitt Växjö betvivlar nog ingen här inne. Men stan är större idag och bebos till stora delar av andra. Förmodligen är fotboll som sport också större - om inte lokalt så åtminstone i världen i stort. FIFA må vara korrupt, men det är också en oerhört framgångsrik organisation globalt. Fotboll finns i stort sett i alla länder. Jag tror alltså att förutsättningarna för att locka mer publik i Växjö är bättre nu än för 20 år sedan. Förmodligen kan det finnas ett särskilt sug efter fotboll när pandemin till slut är över.

Flera undrar ovan hur det ska gå till att locka fler till matcherna. Ett svar är alltså, som jag skriver, att sänka biljettpriserna på vissa sektioner och generellt för skolungdom. Jag tänker också på hur man säljer in sportevenemang i USA där sport mer än i Europa är en familjeangelägenhet. Det är alltså inte en lika stor andel arga män på läktarna. En lösning för Öster skulle kunna vara att sälja par- och familjebiljetter till reducerat pris. Optimalt vore om skolungdomar kunde gå in nästan gratis på supporterläktaren. Någon koppling till nattfotbollen (gratis biljetter till vissa matcher?) vore också bra.

Man kan även fundera på vad som skulle locka fler kvinnor till matcherna. Kanske en sån där kalender med män i bar överkropp som en del brandstationer brukar sälja? Mario Vasilj kanske kan tänka sig att ligga lättklädd på björnfäll med ett glas bubbel i handen? Lite på skoj förstås, men den som är rolig skapar också intresse.

Jag tror att det vore bra med mer godis-, läsk- och glassförsäljning (som på amerikansk baseball). Mer att välja på alltså! Om biljetterna är billigare har folk råd att köpa mer. Kanske en rödblå Öster-glass till sommaren? Ett riktigt gott Öster-öl tror jag också på - ”Fyra guld” med en pokaljublande Stig på etiketten? Pandemins avslut får gärna bli ett avstamp till något nytt.

• redigerade February 10

@Petter Bengtsson sa:
    Kanske en sån där kalender med män i bar överkropp som en del brandstationer brukar sälja? Mario Vasilj kanske kan tänka sig att ligga lättklädd på björnfäll med ett glas bubbel i handen? Lite på skoj förstås, men den som är rolig skapar också intresse.

Jag tror att det vore bra med mer godis-, läsk- och glassförsäljning (som på amerikansk baseball). Mer att välja på alltså! Om biljetterna är billigare har folk råd att köpa mer. Kanske en rödblå Öster-glass till sommaren? Ett riktigt gott Öster-öl tror jag också på - ”Fyra guld” med en pokaljublande Stig på etiketten? Pandemins avslut får gärna bli ett avstamp till något nytt.

Jag vet att du skojade om kalendern men Öster försökte med en halvnakenkalender 1996 och det enda den ledde till konkret var väl att Adde Bild var med och kämpade om någon titel om ”Sveriges sexigaste man”.

Dina andra idéer innehåller delar som jag står bakom.

4Guld-ölet vet du nog har funnits (ca 2000 till 2004) och borde väl kunna framställas igen. Kunde även beställas in på Systembolaget.

Att hålla ett bättre utbud i kioskerna är helt klart en viktig grej. När jag har med mig barnen och de vill ha en låda popcorn men måste välja mellan kexchoklad och kexchoklad eftersom det är allt som finns utom kaffe och öl blir man rätt besviken.

Sedan vet jag ju att vi blev ett stort gäng som drog till Vallen när jag var runt 16-17 år för att det var fri entré på ståplats. Få folk till arenan med superlåga priser eller gratis i vissa åldrar. Man får tillbaka på försäljning och att mycket folk drar folk vilket också lockar fler sponsorer. Tror man måste våga mer. Om man nu överlevde ett helt år utan publik måste det väl gå att släppa in många unga gratis?

Jag har redan fyllt i enkäter gånger flera som kommit via mejl från Öster men väl utformade av hela Superettan eller Svensk Elitfotboll(?). Hoppas verkligen att de får ut något av dessa.

Har skrivit om att skärmarna bör användas mer för klipp på gamla mål, intervjuer, etc etc. Mer Österprylar synliga på arenan ur Hasse Rydéns samling. Mer utbud i kioskerna, som sagt. Och få folk att fylla arenan genom superlockande erbjudanden, nästan av modellen kom hit och gå in gratis och du är med i utlottning av (nånting).

Gillad av:Petter Bengtsson, penseln, Lutavallen (3 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:

@penseln sa:
    Att Öster har så lite folk på matcherna beror ju på attVäxiöborna sviker.När Öster gick upp i allsvenskan1968 låg genomsnittet på 15000 pers per match .Då var det bilkaravaner långväga ifrån som bidrog till detta,efter några år avtog detta då det ej kördes iväg för att titta på fotboll i samma utsträkning av olika anledningar .Titta man på Växiös folkmängd så är det en liten del som går på fotboll.Jag tog upp detta med Stig Svensson en gång och han sa det bor för mycket socitet i Växiö och att fotboll inte är fint nog.När Öster firade 50års jubileum på stadt så satt vi medlemmar i den stora salen,och skulle tala om varifrån vi kom och det var från såväl norra som södra skåne,Norrköping Umeå och flera andra delar av landet.

Men nu är det ju 2021 och Stigs 1900-tal är slut. Att Stig kunde sitt Växjö betvivlar nog ingen här inne. Men stan är större idag och bebos till stora delar av andra. Förmodligen är fotboll som sport också större - om inte lokalt så åtminstone i världen i stort. FIFA må vara korrupt, men det är också en oerhört framgångsrik organisation globalt. Fotboll finns i stort sett i alla länder. Jag tror alltså att förutsättningarna för att locka mer publik i Växjö är bättre nu än för 20 år sedan. Förmodligen kan det finnas ett särskilt sug efter fotboll när pandemin till slut är över.

Flera undrar ovan hur det ska gå till att locka fler till matcherna. Ett svar är alltså, som jag skriver, att sänka biljettpriserna på vissa sektioner och generellt för skolungdom. Jag tänker också på hur man säljer in sportevenemang i USA där sport mer än i Europa är en familjeangelägenhet. Det är alltså inte en lika stor andel arga män på läktarna. En lösning för Öster skulle kunna vara att sälja par- och familjebiljetter till reducerat pris. Optimalt vore om skolungdomar kunde gå in nästan gratis på supporterläktaren. Någon koppling till nattfotbollen (gratis biljetter till vissa matcher?) vore också bra.

Man kan även fundera på vad som skulle locka fler kvinnor till matcherna. Kanske en sån där kalender med män i bar överkropp som en del brandstationer brukar sälja? Mario Vasilj kanske kan tänka sig att ligga lättklädd på björnfäll med ett glas bubbel i handen? Lite på skoj förstås, men den som är rolig skapar också intresse.

Men då måste ju Mario även sitta, stå och ligga lättklädd med bar överkropp under själva matcherna också för att de ditlockade kvinnorna ska komma tillbaka även nästa match. Bra idé! Kan också fungera när det gäller att locka folk öht till damfotbollsmatcherna. Fast tvärtom då.

• När jag började kolla framför allt var det själva folkfesten mer än fotbollen som drog. Jag började se matcher från -02 och den mest magiska säsongen utifrån det är ju då -03 då det var fullt med folk och storbildsskärm samt gratisgrejer från bl a Aftonbladet som var häftigt. Så bara att bli fler är en grej för att göra det häftigare att gå på fotboll.

Sen tror kioskupplevelsen behöver stärkas, som andra redan påpekat. Större utbud och enklare transaktioner. Man behöver sälja även under matcherna och inte bara i halvtid.

• Skolkortet finns ju fortfarande där alla skolungdomar i grundskolorna får gå gratis och föräldrar kan även köpa biljetter till rabatterat pris så att sänka priserna mycket mer för ungdomar/familjer går knappt

• redigerade February 10

@cj9808 sa:
    Skolkortet finns ju fortfarande där alla skolungdomar i grundskolorna får gå gratis och föräldrar kan även köpa biljetter till rabatterat pris så att sänka priserna mycket mer för ungdomar/familjer går knappt

Borde det inte vara alla under 20 och förutom det även studentrabatt? Lägger man till lågprissektioner där det ändå brukar vara tomt, så har man ändå åstadkommit något påtagligt. Jag tycker, som sagt, att den dåliga biljettförsäljningen är Östers största problem.

• Vi, du och jag som hänger här och på Visman ibland 2221 andra, är genuina Östersupportar och som också gillar fotboll. Men vi är också en kombination av romantiker och självplågare. Vi håller fast trots upp och ner, ner och upp genom seriesystemen.

De andra är inte som vi.

De andra kommer först med resultaten, när något visar framgång, när det blir en hype. Innan dess kommer inga stora förändringar att ske. In till dess är det de små sakerna i rätt riktning som är viktiga.

Enkla biljett köp - absolut! ( Men sitter man inte fast i ett gemensamt koncept webbiljett) som hela SVFF köpt in sig i och som var daterat redan när det kom?

Gratisbiljetter, Skolkortet har funnits flera år som ju ger ungdomar fritt inträde.

Företagsläktare: sälj ut fler sektioner via företagssamarbeten. ( ICA läktaren)

Marknadsföring - Det ska synas och höras när det drar ihop sig till match.

Inför artiklar - profilerande intervjuer med islänningar och Åmålingar och Moomintroll. Personligheter skapar intresse.

Nattfotboll - Öster i Samhället: ett långsiktigt genidrag mot ungdomar men också för näringsliv och engagerade för ett bättre framtid.

Vad andra inomhusarenaidrotter har gjort, handboll och Ishockey, låter sig inte göras. De har skapat atmosfärer där du kan vilja vara där trots att du knappt förstår eller uppskattar idrotten i sig. Mat, dryck skrammel och dyra tillbehör och företagsrepresentation som går över gränsen för tagande av muta varje tisda' och tossda' kväll.

Fotbollen är inte sån och ska aldrig bli. Den har en annan själ, en själ där du måste uppskatta lidandet och väntan för att någon gång kunna förstå och uppskatta samhörigheten och euforin. 2003. 2005. 2013. 2021?

Kiosker. Fler, snabbare och enklare. och biljetter. Swish - klick - välkommen.

På menyn ska där finnas Stefans stryparkorv, Hauksons Vulkanglass och Dennis Dagobertmackor.

Och Päronsaft. Calles Päronsaft.

• redigerade February 10

@Drillo sa myndigt:
    Vad andra inomhusarenaidrotter har gjort, handboll och Ishockey, låter sig inte göras. De har skapat atmosfärer där du kan vilja vara där trots att du knappt förstår eller uppskattar idrotten i sig. Mat, dryck skrammel och dyra tillbehör och företagsrepresentation som går över gränsen för tagande av muta varje tisda' och tossda' kväll.

Fotbollen är inte sån och ska aldrig bli. Den har en annan själ, en själ där du måste uppskatta lidandet och väntan för att någon gång kunna förstå och uppskatta samhörigheten och euforin. 2003. 2005. 2013. 2021?

Okej men vad har Bajen Fotboll gjort då?

Ja, de har Stockholm som underlag.
    Ja, de är i Allsvenskan (men var i Superettan på sin helt nya arena när det drog igång, liksom vi var).

Folk drar folk.
    De har väl langat ut fribiljetter via ungdomslagen tror jag. Gjort det till en grej där att alla hänger på.
    Det blir en event utan att bli plastigt, som jag förstått det utan att varit på Bajen away sedan det var Söderstadion.

Måste väl gå att göra liknande fast i kronobergsk tappning.

Säljer vi Stefans stryparkorv på arenan så får vi dessutom över alla tusentals Växjö DFF-fans på vår sida och Zeidan på köpet!

• redigerade February 10

Bajen har ett mycket mer påtagligt varumärke: schyssta snubben som hänger på Café Bärs på Söder. Stereotypt men myten är inte oviktig. Det är kopplat till det som säljs.

Öster är inte Bajen och gör klokt i att inte försöka vara det heller. Vi har en egen historia och en egen image att jobba med istället. Jag tror på en kombo av självironi och smart storytelling (snarare än att försöka vara någon sorts låtsas-08 - bland det värsta jag vet). Jag skrev om detta här för ett par år sedan och har inte bytt åsikt.

Gillad av:JFA, Drillo, Segeltorparn (3 totalt)
  • redigerade February 10

@Hansen sa:

@Drillo sa myndigt:

Okej men vad har Bajen Fotboll gjort då?

Ja, de har Stockholm som underlag.
    Ja, de är i Allsvenskan (men var i Superettan på sin helt nya arena när det drog igång, liksom vi var).

Folk drar folk.
    De har väl langat ut fribiljetter via ungdomslagen tror jag. Gjort det till en grej där att alla hänger på.
    Det blir en event utan att bli plastigt, som jag förstått det utan att varit på Bajen away sedan det var Söderstadion.

Måste väl gå att göra liknande fast i kronobergsk tappning.

Säljer vi Stefans stryparkorv på arenan så får vi dessutom över alla tusentals Växjö DFF-fans på vår sida och Zeidan på köpet!

Bajen, Söder, bärs lever ju myten om sig själv och har dragit folk alltsedan 70-talet, även genom den Laban Arnessontiden när inte ens Allsvenska lag drog 3000 pers.
    Solna, Bröl, öl och hat. Ja, de har på ett vis också lyckats.

Klart det går att göra små saker rätt och på Småländskt vis, men för att skapa verklig skillnad och jacka upp intresset till plus 5000 på läktaren, så menar jag att laget måste leverera resultat i toppen av tabellen och helst med någon målskytt eller profil som det talas om.

• redigerade February 10

@Petter Bengtsson sa:
    Bajen har ett mycket mer påtagligt varumärke: schyssta snubben som hänger på Söder på Café Bärs. Stereotypt men myten är inte oviktig. Det är kopplat till det som säljs.

Öster är inte Bajen och gör klokt i att inte försöka vara det heller. Vi har en egen historia och en egen image att jobba med istället. Jag tror på en kombo av självironi och smart storytelling (snarare än att försöka vara någon sorts låtsas-08 - bland det värsta jag vet). Jag skrev om detta här för ett par år sedan och har inte bytt åsikt.

Jag menar verkligen verkligen inte att vi ska försöka vara Bajen.

Bara att man kan använda arbetsmodeller för att få folk att komma till matcherna och att de kanske har något att inspireras av.

Och sedan så handlar det så klart också som @Drillo säger att om laget vinner och vinner så kommer publiken. Så det är bara se till att de gör det nu då så löser sig allt. Hur svårt kan det vara att vinna varenda match, Denis? ;)

För övrigt är den här trådens innehåll lika knepigt som att diskutera nya ramsor för matcherna. Bägge grejerna känns så långt borta. Visst, en ramsa kan sjungas från bron där vid Finnvedsvallen eller varifrån man nu kan se matchen när man inte får gå in - men ska nya ramsor sätta sig behöver vi först få möjligheten att gå på matcher genom att få stopp på pandemin.

• Är det inte så enkelt att lösningen för mer publik är att öster vinner och är bra över tid? Det är väldigt länge sedan öster spelade två säsonger i rad i högsta serien. Vad som finns i kiosken och vad som händer i pausen kan säkert höja upplevelsen men jag tror ändå att framgång är det enda som kan få publiken att komma.

Gillad av:Lutavallen, lidot, Slangen, jores, McA, Zingo (6 totalt)
  • Går det bra för Öster så tror jag publiken utifrån kommer i större utsträckning.Växiöborna tror jag inte på,det såg man ju senast Öster låg i allsvenskan,när man mötte Häcken efter fem omgångar och ledde serien och där var endast runt fyra tusen.

• @per gustafsson sa:
    Är det inte så enkelt att lösningen för mer publik är att öster vinner och är bra över tid? Det är väldigt länge sedan öster spelade två säsonger i rad i högsta serien. Vad som finns i kiosken och vad som händer i pausen kan säkert höja upplevelsen men jag tror ändå att framgång är det enda som kan få publiken att komma.

Jo, titta på IFK Norrköping. Det hade inte särskilt mycket mer publik än någon annan superettanklubb när de låg där vilket ju faktiskt inte var så längesen. I takt med att de steg för steg blev bättre växte också publiken, utan att de införde en massa kringaktiviteter eller annat som inte har med fotboll att göra.

Även om Norrköping är större än Växjö tycker jag just IFK Norrköping är den klubb vi borde ha som förebild, inte Stockholmsklubbarna som har andra förutsättningar.

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • redigerade February 11

@per gustafsson sa:
    Är det inte så enkelt att lösningen för mer publik är att öster vinner och är bra över tid? Det är väldigt länge sedan öster spelade två säsonger i rad i högsta serien. Vad som finns i kiosken och vad som händer i pausen kan säkert höja upplevelsen men jag tror ändå att framgång är det enda som kan få publiken att komma.

Självklart drar framgång publik, men jag tror inte att framgång är hela lösningen på publikfrågan. Man kan lika gärna vända på påståendet: stor publik skapar framgång. Vissa sektioner behöver bli billigare så att nya målgrupper attraheras. Och en större publik lockar förstås fler sponsorer.

Man kan också formulera det hela som en mer specifik fråga: vad är det som kan locka åskådare till varje enskild plats inne på arenan? Det är inte samma svar för alla platser. Alla har inte råd med de dyraste platserna på långsidorna. De platser som oftast står tomma kräver en annan strategi för att bli mer attraktiva.

Man kan säkert lära en del av exempelvis Norrköping. Men jag tror också att det är möjligt och klokt att pröva andra och helt nya lösningar. Tänka utanför konsensus-lådan helt enkelt. Förmodligen innebär det att man får ompröva idéer om att folk i stan anser sig vara för fina fotboll. Det kanske har varit så, men jag tror inte att det är hugget i sten. Vad som dock är säkert är att Öster sedan åtminstone tidigt 80-tal har spelat inför mycket glest besatta läktare. Det har blivit en del av Öster, något de flesta tar för givet. Det ÄR ett problem.

• @penseln sa:
    Går det bra för Öster så tror jag publiken utifrån kommer i större utsträckning.Växiöborna tror jag inte på,det såg man ju senast Öster låg i allsvenskan,när man mötte Häcken efter fem omgångar och ledde serien och där var endast runt fyra tusen.

Fyra tusen är ändå det dubbla mot en genomsnittlig SE-match med Öster i nuläget. Att tänka att det regelbundet ska gå att få in tre eller fem (då snackar vi maxkapacitet på arenan) gånger så mycket publik som de senaste åren känns inte realistiskt. En publikmängd på runt 4-5 tusen är nog det rimliga vid eventuellt framtida framgångar med undantag för publiktoppar mot storstadslag eller Kalmar då det förhoppningsvis kommer +6k åskådare.

• McAMcA
    redigerade February 11

Tycker att det stöd som synts på Norra stå i kvalet har varit i världsklass med tanke på att det varit så mkt motgångar. Framgång ger ju direkt publikuppgång men över tid är nog bra att skapa en bra upplevelse. Lakers restauranger är ju en skön upplevelse att kolla på idrott. Samtidigt har den åskådaren spenderat många hundralappar.

Det finns oerhört mkt att utveckla i matchupplevelsen men det verkar inte finnas resurser till det i föreningen.

Jag sitter gärna ideellt med i en publikgrupp och arbetar med matcharrangemang. Finns mkt att spåna fram och genomföra.

Tyvärr verkar Öster hellre bara att man anmäler sig som matchvärd...

Det är ju synd att arenan har byggts för
    12 000 åskådare när snittet inte verkar kunna överstiga 6 000 på länge...

• Tänkte bara komplettera diskussionen med lite krassa siffror för senaste publiksäsongen 20019 för allsvenskan och Superettan för att kanske nyansera våra förväntningar...

Hammarby – 24232
    AIK – 18969
    Malmö – 16566
    Djurgården – 15958
    IFK Göteborg – 12837
    IFK Norrköping – 8476
    Helsingborgs IF – 8344
    Elfsborg – 5823
    Örebro – 5783
    Kalmar – 5307
    Östersund – 4808
    GIF Sundsvall – 4620
    IK Sirius – 4288
    Falkenberg – 3732
    BK Häcken – 3631
    AFC Eskilstuna – 3276

LAG PSH PSB PSHB FPP
    GAIS 2854 2234 2544 79
    Jönköpings Södra IF 2664 1454 2060 52
    Örgryte IS FF 2585 1816 2201 49
    Halmstad 2432 1866 2150 32
    Östers IF 2267 1463 1866 48
    Västerås SK FK 2213 1457 1835 68
    Mjällby AIF 2116 1803 1960 57
    Varbergs BoIS FC 2071 1811 1942 60
    IK Brage 1828 1573 1701 69
    Degerfors IF 1468 1353 1411 34
    Trelleborgs FF 1067 1537 1302 54
    IK Frej Täby 756 1395 1076 57
    Norrby IF 542 1522 1033 74
    IF Brommapojkarna 534 1534 1035 48
    Syrianska FC 504 1735 1103 80
    Dalkurd 202 1520 855 70
    PSH Publiksnitt hemma PSB Publiksnitt borta PSHB Publiksnitt hemma och borta FPP Fair Play-poäng

Gillad av:Slangen, outdoor_miner (2 totalt)
  • @Drillo sa:
    Tänkte bara komplettera diskussionen med lite krassa siffror för senaste publiksäsongen 20019 för allsvenskan och Superettan för att kanske nyansera våra förväntningar...

Hammarby – 24232
    AIK – 18969
    Malmö – 16566
    Djurgården – 15958
    IFK Göteborg – 12837
    IFK Norrköping – 8476
    Helsingborgs IF – 8344
    Elfsborg – 5823
    Örebro – 5783
    Kalmar – 5307
    Östersund – 4808
    GIF Sundsvall – 4620
    IK Sirius – 4288
    Falkenberg – 3732
    BK Häcken – 3631
    AFC Eskilstuna – 3276

LAG PSH PSB PSHB FPP
    GAIS 2854 2234 2544 79
    Jönköpings Södra IF 2664 1454 2060 52
    Örgryte IS FF 2585 1816 2201 49
    Halmstad 2432 1866 2150 32
    Östers IF 2267 1463 1866 48
    Västerås SK FK 2213 1457 1835 68
    Mjällby AIF 2116 1803 1960 57
    Varbergs BoIS FC 2071 1811 1942 60
    IK Brage 1828 1573 1701 69
    Degerfors IF 1468 1353 1411 34
    Trelleborgs FF 1067 1537 1302 54
    IK Frej Täby 756 1395 1076 57
    Norrby IF 542 1522 1033 74
    IF Brommapojkarna 534 1534 1035 48
    Syrianska FC 504 1735 1103 80
    Dalkurd 202 1520 855 70
    PSH Publiksnitt hemma PSB Publiksnitt borta PSHB Publiksnitt hemma och borta FPP Fair Play-poäng

Men vi hade ju 16000 i snitt 1968 - varför är det inte så nu?!?? ;)

Gillad av:xonitex, zune (2 totalt)
  • Kan man med dessa krassa siffror i åtanke dra slutsatsen att Öster inte kan sälja fler biljetter med en annan försäljningsstrategi? Jag tycker inte det. I mina ögon är frågan snarare hur de tomma platserna kan fyllas.

Gillad av:Lutavallen (1 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.