Taktik och spelsystem

redigerade January 2 i Supportersnack

Startar denna tråd så inte övriga trådar tas över av snack om spelsystem och för att ha en mer generell tråd än matchtrådar att diskutera detta i.

Utan Petar öppnas det upp för trebackslinje och enligt mig då helst 3-4-1-2 likt detta exempel:

Mortensen   Westermark 

Johansson

Nordström Hauksson Rochester Varmanen

Stenberg Berg Örnblom
Mehic

Lyckas man ersätta Petar med en spetsspelare är det såklart troligt att 4-4-2 fortsatt blir Velic huvudval, men 3-4-1-2 blir ett bra alternativ med Calle centralt och för första gången med två anfallare framför sig.

Gillad av:Lewinsky, Fidde P, Peter_Hansen, korrsa, Zingo (5 totalt)
«134

Kommentarer

• I utgångsläget tror jag Silverholt är med antingen som vänsterytter eller en av tre mittbackar men i övrigt gillar jag tanken.

• Isåfall ser jag gärna att en vänsterspringare ansluter. Nordström håller inte riktigt, annars ser det intressant ut :+1:

• @Peter_Hansen sa:
    I utgångsläget tror jag Silverholt är med antingen som vänsterytter eller en av tre mittbackar men i övrigt gillar jag tanken.

Håller Silverholt högre än Nordström som vänsterback. Men att Silverholt fick hoppa in i trebackslinje mot Västerås var väl för att Örnblom inte kunde spela om jag minns rätt. Som wingback passar Nordström bättre.

• @Szabo sa:

@Peter_Hansen sa:
    I utgångsläget tror jag Silverholt är med antingen som vänsterytter eller en av tre mittbackar men i övrigt gillar jag tanken.

Håller Silverholt högre än Nordström som vänsterback. Men att Silverholt fick hoppa in i trebackslinje mot Västerås var väl för att Örnblom inte kunde spela om jag minns rätt. Som wingback passar Nordström bättre.

Silverholt känns lite långsam som wingback.

• redigerade January 2

@ÖIF135 sa:

@Szabo sa:

@Peter_Hansen sa:

Silverholt långsam? Jag har ingen statistik men han måste väl vara en av de snabbaste i laget?

• @Ozze sa:

@ÖIF135 sa:

@Szabo sa:

@Peter_Hansen sa:

Silverholt långsam? Jag har ingen statistik men han måste väl vara en av de snabbaste i laget?

Kanske högst uthållighet men han är verkligen inte snabbast.

• @Ozze sa:

@ÖIF135 sa:

@Szabo sa:

@Peter_Hansen sa:

Silverholt är grym med att vårda boll och har nog bäst passningsfot av alla vänsterbackar i S1 men hade han haft fysiken så hade han inte spelat för oss om man säger så

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • @Villenyblom sa:

@Ozze sa:

@ÖIF135 sa:

@Szabo sa:

@Peter_Hansen sa:

Silverholt är grym med att vårda boll och har nog bäst passningsfot av alla vänsterbackar i S1 men hade han haft fysiken så hade han inte spelat för oss om man säger så

En av de bästa fötterna (konstig grammatik, rätta mig) i hela superettan på alla positioner skulle jag nästan vilja säga :smile:

• Nyttigt att kunna behärska olika typer av spelsystem, särskilt mot lag som vi förväntar oss ha mycket boll och som har mer fysiskt stora forwards än snabba då vi saknar speed i mittbackarna. Som wingbacks väger fysik tyngre passningsförmåga så håller Nordström över Silverholt tills motsatsen är bevisad. Laget överst i tråden är väldigt balanserad och alla har tydliga roller som passar deras egenskaper.

Gillad av:Szabo, Jögge (2 totalt)
  • Att kunna hålla Drott och Keene utanför elvan när säsongen drar igång kan också komma att säga en hel del om truppens bredd.

• redigerade January 2

Det kommer ju en ersättare för Petar. Det tar jag för givet. Jag är ingen taktisk expert men känns spontant att vårt kantspel kommer vara undermåligt enligt denna modell med befintlig trupp. Nordström håller jag inte högt som en del tycks göra.

Spelystem har ju Velic sagt är mest en lek med siffror. Man kommer spela 4-4-2 fick jag intryck av i någon intervju som gavs. Däremot att vi ska kunna göra vissa justeringar beroende på motstånd mm är givetvis bra och helt naturligt att behärska som lag.

• redigerade January 2

@xonitex sa:
    Det kommer ju en ersättare för Petar. Det tar jag för givet. Jag är ingen taktisk expert men känns spontant att vårt kantspel kommer vara undermåligt enligt denna modell med befintlig trupp.

Är inte heller fullt övertygad om mitt förslag lite av just den anledningen. Men ser rätt stora problem med 4-4-2. Dels ett centralt mittfält som kanske saknar offensiva egenskaper som behövs i ett topplag, att vi behöver få ut mer av Calle än förra säsongen på något sätt och att vi i nuläget saknar Petars spets som räddade upp mycket av tidigare nämnda bekymmer förra säsongen.

Sen gällande kantspelare valde jag Varmanen i exemplet mest för det alltid är spännande med nyförvärv. Men naturligtvis är ju Pavic ett bra alternativ där. Nordström håller jag inte heller högt som vänsterback, men tror han kan komma mer till sin rätt här.

Gillad av:xonitex (1 totalt)
  • redigerade January 2

Calle har trivts bättre när han fått spela på vänsterkanten istället för högerkanten har jag upplevt det. Men hela denna säsongen så har den kanten varit ockuperad av Petrovic därav inte lika mycket poäng. Jag står fast vid att Wilhelm Loeper vore perfekt. Då kan Calle få flytta över till vänster där han kan skära inåt. Även Pavic har vi sett fina tendenser ifrån när han spelat på vänsterkanten, t.ex Dalkurd borta.

• Tycker det är dags för Calle att höja sig några snäpp, oavsett position.

Gillad av:Ozze, Petter Bengtsson, lemon, ÖIF135 (4 totalt)
  • redigerade January 4

Gångna säsongen levde vi väldigt mycket på vårt kantspel, på båda sidor. Det var hyggligt framgångsrikt men räckte inte till mot lagen ovanför oss.

Nu har avsikten varit att höja kvaliteten ytterligare i hela centrallinjen ffa och högerbacken, ytter och forwardssidan har vi väl eller kommer att spica till potentialen.

Med detta sagt vill jag påstå att vi inte kommer att vara i samma behov av Petar-positionens spets då vi ändå kommer att klara ett mer centralt spel med lite högre risk. Om jag har rätt vet jag inte, men jag gillar sättet att addera något till fjolårets riskminimeringstaktik, utan att tappa huvudet.

• Kanske offtopic men det finns inget jag uppskattar som kontringsmål. Gärna när motståndarna har mycket boll. Självklart vill man se sitt lag spela ut motståndarna men med åldern vaknar realisten och kontringar känns som det ger mycket för pengarna. Hörnmål gillar jag också.

• redigerade January 3

Jag gillar alla mål som Öster gör. Men särskilt tilltalande är frisparkar ett par meter utanför straffområdet. Gärna hård skruv, modell Beckham eller Källström. Jag minns det som att det var ett moment som fler - både i Öster och generellt sett - behärskade bra förr. Har jag rätt? I övrigt tycker jag att fotbollen har utvecklats på de flesta punkter, särskilt taktiskt och fysiskt.

• @jon sa:
    Kanske offtopic men det finns inget jag uppskattar som kontringsmål. Gärna när motståndarna har mycket boll. Självklart vill man se sitt lag spela ut motståndarna men med åldern vaknar realisten och kontringar känns som det ger mycket för pengarna. Hörnmål gillar jag också.

Kontringsorienterad fotboll kan vi låta bottenlagen hålla på med. Totalt iskallt att låta andra laget ha initiativet att styra matchbilden

Gillad av:Zingo (1 totalt)
  • @Villenyblom sa:
    Kontringsorienterad fotboll kan vi låta bottenlagen hålla på med. Totalt iskallt att låta andra laget ha initiativet att styra matchbilden

Helt enig! Men att styra matchbilden utesluter inte heller snabba omställningar när motståndarna tappar boll.

Gillad av:Villenyblom (1 totalt)
  • @Zingo sa:

@Villenyblom sa:

Helt enig! Men att styra matchbilden utesluter inte heller snabba omställningar när motståndarna tappar boll.

Precis, skillnad på omställningar när tillfälle ges än att ha en hel spelidé grundat på det

• @Villenyblom sa:

@Zingo sa:

@Villenyblom sa:

Precis, skillnad på omställningar när tillfälle ges än att ha en hel spelidé grundat på det

självklart måste man ha ett eget spel men otroligt viktigt idag att kunna fatta snabba beslut när spelet vänder. 2019 dominerades av passningar åt sidan eller bakåt och tendenser fanns även 2020. Ska man bli topplag måste man oftare våga gå lite snabbare framåt 2021

Gillad av:olka6806, Peter_Hansen, Petter Bengtsson, penseln, Zingo (5 totalt)
  • 2019 spelade vi med handbromsen i konstant efter att ha blivit hårt straffade i inledningen av serien. Det var trygghet, trygghet och åter trygghet - aldrig satsa framåt i en enda situation om det innebar att vi kunde bli straffade bakåt. 2020 hade vi bättre självförtroende (och spelarmaterial!) och vågade då och då slå de där öppnande (men mer riskfyllda) bollarna samt pressa motståndaren högre upp som vi absolut inte gjorde/vågade 2019.

2021 vill jag se förbättringar på framförallt två punkter:

1. Ett Öster som även fortsättningsvis anpassar sig till matchbilden (hög press v/s låg press o s v), men några kliv framåt när det gäller hur vi förvaltar bollen. Som den gode Schenka en gång så fint uttryckte det - "har vi bollen kan de aldrig göra mål".
    2. En lite mer samkörd backlinje, fanns t ex många tillfällen där vi släpade med en gubbe där vi istället kunde ställt dem offside.

Det kan absolut gå lite fortare ibland när vi vinner boll, men det där är ju också begränsat av hur snabba/tekniska spelare vi har och att vi stundtals möter extremt låga försvar. Där är rätt sällan det är öppna gatan i Superettan.

• @Zingo sa:

Det kan absolut gå lite fortare ibland när vi vinner boll, men det där är ju också begränsat av hur snabba/tekniska spelare vi har och att vi stundtals möter extremt låga försvar. Där är rätt sällan det är öppna gatan i Superettan.

Det känns som att vi med Hauksson nu adderat kvalitet till just denna låga central mittfältsposition där vi fram till Rochesters inträde där under 2020, famlade i vem och framförallt hur. Futsal var aldrig svaret. (Det blir spännande att se var Rochester ska spelas, då jag tänker att Hauksson tar hans position från 2020)

Vi gjorde ifjol några fantastiskt fina mål med centrala uppspel och genombrott med både Keene och Nico inblandade. Med JW har vi också adderat löpstyrka, och hastighet som därmed kan utgöra hot i djupled, ngt som Keene aldrig gjort.

VI kommer inte att ha Petars spetsegenskaper på planen, att själv utgöra ett direkt hot, men vi kommer å andra sidan ha möjlighet att hota med ett kombinationsspel även från vänsterkanten, något som aldrig blev med Petar på planen. Visst gick han ibland utsida och slog inlägg, men kombinationsspel och instick, nej, det fanns inte i verktygslådan. Ett varierat spel även från vänster kommer vara hela offensiven till gagn.

Känslan är också att ett tillskott som Engqvist är en spelare som kommer att ha speltid. Som någon kommenterat, han har skött sin vinterträning och har power att vinna varje närkamp om där bara finns lite spelsinne och tajming.

Så spännande att så småningom få svar på alla spekulationer...

• @Drillo sa:

@Zingo sa:

Det känns som att vi med Hauksson nu adderat kvalitet till just denna låga central mittfältsposition där vi fram till Rochesters inträde där under 2020, famlade i vem och framförallt hur. Futsal var aldrig svaret. (Det blir spännande att se var Rochester ska spelas, då jag tänker att Hauksson tar hans position från 2020)

.

Utifrån de beskrivningar jag har tagit del av gällande Hauksson, som jag så klart aldrig sett spela, har jag tolkat det som att han är en konkurrent till Drott snarare än Rochester (även om han givetvis är en konkurrent till båda i någon mening). Vad gör att du tror att Hauksson främst är en ersättare/komplement till Rochester?

Tycker det vore mycket olyckligt om Rochester får stiga åt sidan. I min mening var han vår genomgående bästa spelare sedan han började spela sittande.

• @Vikash sa:

@Drillo sa:

@Zingo sa:

.

Utifrån de beskrivningar jag har tagit del av gällande Hauksson, som jag så klart aldrig sett spela, har jag tolkat det som att han är en konkurrent till Drott snarare än Rochester (även om han givetvis är en konkurrent till båda i någon mening). Vad gör att du tror att Hauksson främst är en ersättare/komplement till Rochester?

Tycker det vore mycket olyckligt om Rochester får stiga åt sidan. I min mening var han vår genomgående bästa spelare sedan han började spela sittande.

Fast han var ju inte sittande. Det var ett rakt 4-4-2.. Då växeldrar innermitt.

• @Eckart sa:

@Vikash sa:

@Drillo sa:

@Zingo sa:

.

Fast han var ju inte sittande. Det var ett rakt 4-4-2.. Då växeldrar innermitt.

Som vi spelade förra säsongen var båda de centrala mittfältarna sittande.

• Har för mig att Rochester spelade som offensiv mittfältare på vänsterkanten i Silkeborg. På engelsk wikipedia står han benämnd "Danish footballer who plays as a striker for Östers IF". Har de förväxlat honom med Mortensen?

• Har vi inte annars rätt spännande material för en 4-3-3? Med en mitt bestående av Marc-Island- Drott / Calle (beroende på motstånd) och Nicogol-Keene-Westermark / Calle på topp.

• @Vikash sa:

@Drillo sa:

@Zingo sa:

.

Jag spekulerar lika mycket som du, utifrån det man läst och hört, men inte sett @Vikash

Jag delar din uppfattning om Rochesters 2020, yppersta klass sedan han hittade rollen som "Tobias Linderoth". Antingen paras han och Höken nu ihop på mitten med likadana positioner, eller så får Höksson gå lite högre. Då är ju din uppfattning att han konkurrerar med Drotten i första hand korrekt.

Min uppfattning är att Rochester under fjolåret mestadels låg något lägre i banan än Drott, och att han var första alternativet när bollen skulle spelas in med möjlighet för en innermitt att vända upp med boll. Drott användes i uppbyggnad i den mån han spelade rättvänd, eller som rent väggspelande alternativ. Helt och hållet anpassat utifrån deras egna individuella styrkor. Utifrån beskrivningen Hauksson ger om sig själv uppfattar jag att hans utgångsposition är som Rochesters 2020.

"Snillen spekulerar" var inte det en svensk tv-serie på 80-talet med Vanheden i en av rollerna?

• @jon sa:

@Villenyblom sa:

@Zingo sa:

@Villenyblom sa:

självklart måste man ha ett eget spel men otroligt viktigt idag att kunna fatta snabba beslut när spelet vänder. 2019 dominerades av passningar åt sidan eller bakåt och tendenser fanns även 2020. Ska man bli topplag måste man oftare våga gå lite snabbare framåt 2021

@Berra sa:
    Har vi inte annars rätt spännande material för en 4-3-3? Med en mitt bestående av Marc-Island- Drott / Calle (beroende på motstånd) och Nicogol-Keene-Westermark / Calle på topp.

433 går inte spela med 3 renodlade anfallare vars egenskaper inte passar en ytter. Hade vart hemskt att se Mortensen ute på en kant likt Werner i Chelsea.

Logga in eller registrera för att kommentera.