Truppen 2021 (Första inlägget uppdateras)

redigerade July 21 i Supportersnack

Uppdaterad 21 juli

Målvakter:
- Victor Stulic, 2023
- Damir Mehic, 2021(långstidsskadad)
- Mathias Nilsson (lån från MFF)

Backar:
- Filip Örnblom, 2021
- Billy Nordström, 2021
- Månz Berg, 2021
- Mattis Adolfsson, 2022
- Oliver Silverholt, 2022
- Tatu Varmanen, 2022 (NY)
- John Stenberg, 2022 (NY)

Mittfältare:
- Calle Johansson, 2021
- Marc Rochester Sørensen, 2022
- Mattias Pavic, 2022
- Jonathan Drott, 2022
- Alen Zahirovic, 2022
- Alexander Henningsson, 2021
- Teo Brenner Toris, 2022 (NY)
- Emil Engqvist, 2022 (NY)
- Alex Thór Hauksson, 2023 (NY)
- Isak Magnusson, 2023 (Sommarvärvning)

Anfallare:
- Gustav Ahrn, 2021 (långtidsskadad)
- James Keene, 2021
- Nicolas Mortensen, 2022
- Jesper Westermark, 2022 (NY)

Gillad av:Labila Kabila, Fidde P, Jögge, ÖIF135, Peter_Hansen, Lewinsky, Memory Man, öster i väster (8 totalt)
«13456722

Kommentarer

• Nya spelare in, så drar igång den här tråden redan nu.

Gillad av:Platini (1 totalt)
  • Tack @Slangen ! Älskar denna typ av trådar.

Gillad av:penseln (1 totalt)
  • Enligt Täbys sajt har Brenner skrivit på för två år. Har inte sett något om kontraktslängd för Engqvist.

• @Slangen sa:
    Enligt Täbys sajt har Brenner skrivit på för två år. Har inte sett något om kontraktslängd för Engqvist.

Borde det inte bli 2022 för honom i listan då?

• @Phalen sa:

@Slangen sa:
    Enligt Täbys sajt har Brenner skrivit på för två år. Har inte sett något om kontraktslängd för Engqvist.

Borde det inte bli 2022 för honom i listan då?

Jo, såklart. Tack

• Av de med utgående avtal är det egentligen bara Jonathan Drott och Mattias Pavic jag vill förlänga med, möjligen Oliver Silverholt. Resten släpper vi. Detta är med SE-ögon, går vi upp i allsvenskan så behåller vi kanske inte någon. Det här är bra SE-spelare, någon kan i så fall stanna för breddens skull men nej - i så fall släpper vi alla.

Gillad av:Slangen (1 totalt)
  • redigerade October 2020

Är inte Teo Brenner mittfältare? :)

Edit: Verkar vara forward men står typ mittfältare överallt

• @ÖIF135 sa:

Vet inte var han har spelat tidigare, men på Östers sajt är han presenterad som forward

Gillad av:ÖIF135 (1 totalt)
  • @ÖIF135 sa:

Edit: Verkar vara forward men står typ mittfältare överallt

han är forward men kan även spela på kanten som han gjorde senast

@WittonAlbion sa:
    Av de med utgående avtal är det egentligen bara Jonathan Drott och Mattias Pavic jag vill förlänga med, möjligen Oliver Silverholt. Resten släpper vi. Detta är med SE-ögon, går vi upp i allsvenskan så behåller vi kanske inte någon. Det här är bra SE-spelare, någon kan i så fall stanna för breddens skull men nej - i så fall släpper vi alla.

Om vi ser till vilka som har bidragit mest till den framgångsvåg vi just nu befinner oss i, så vill jag även ha kvar Petrovic, Mehic och Keene (ett år till). Utan dem hade vi inte varit där vi nu är. Serietillhörigheten spelar förstås också roll; med tv-pengarna i Allsvenskan får vi fler möjligheter. Kanske innebär Corona att priset på bra spelare sjunker något. Fler behöver, likt HBK nyligen, få in pengar snabbt. Det hade varit intressant med fler danska spelare.

Gillad av:Bobby, Tompa (2 totalt)
  • Om de vill vara kvar ska givetvis Lundgren, Karlsson, Persson och Keene erbjudas förlängning - ledaregenskaper får inte skeppas ut hur som helst. Silka får garanterat se sig om efter ny adress och en lösning när det gäller Ahmed borde också vara på tapeten.

Detta oavsett vad som händer med de yngre spelarna som torde vara intressanta för klubbar på högre nivå.

• @Greger sa:
    Om de vill vara kvar ska givetvis Lundgren, Karlsson, Persson och Keene erbjudas förlängning - ledaregenskaper får inte skeppas ut hur som helst. Silka får garanterat se sig om efter ny adress och en lösning när det gäller Ahmed borde också vara på tapeten.

Detta oavsett vad som händer med de yngre spelarna som torde vara intressanta för klubbar på högre nivå.

Att respektera vikten av ledaregenskaper i truppen betyder inte att man måste behålla spelare som stått för det. Ledaregenskaper och kulturbärare av rang finns som tränare, och det finns bra material och karaktärer i laget som vet att stå upp för Östers IF. Det är ju straffspark att utifrån det ta liknelsen med Örnblom som sedan inträdet i laget sista månaderna knappt har satt en fot fel. Jag ser väldigt stor potential i honom och tror att han kan bära ett kaptensansvar under flera år framöver.

Det viktigaste tror jag är att fortsätta scouta karaktären på de spelare som vi skriver kontrakt med. Som de som nu nämns, en yngre Keene som forward och en mittfältare som är bollvinnare och jobbar två vägar. Musik i mina öreon. Tror den karaktären är otroligt viktig för att i första hand vinna kamper och ta jobbet. No offense, men t ex vår fantastiske Calle saknade det när han kom och det har också varit en lång resa för att tåla och klara det tuffa spelet trots i övrigt så fina egenskaper. Nu är han definitivt där och det finns mer att ta.

För övrigt har vi ett par dugliga bollrullare i truppen som vi trott en del på, men då de inte levererar i närkamper eller tål tempot så spelar de heller inte så många matcher i Superettan.

Jag tror dock att max två av de fyra du nämner är kvar 2021 även om vi spelar i SE. Om AS kanske bara en. Och jag tycker inte att det är fel.

Gillad av:KAX (1 totalt)
  • @Greger sa:
    Om de vill vara kvar ska givetvis Lundgren, Karlsson, Persson och Keene erbjudas förlängning - ledaregenskaper får inte skeppas ut hur som helst.

Keene ser jag gärna att man försöker förlänga med. Möjligen Karlsson om man hittar en billig lösning och han är beredd att i huvudsak sitta på bänken, men helst inte. Persson är en av mina favoriter i Öster de sista tio åren, men faktum är att han kommer att få svårt att ta en plats i truppen som den ser ut nu, och han kan ju dessutom i princip inte spela på konstgräs. Hylla och tacka av, säger jag. Lunkan är en skön kille med stort hjärta för klubben, men håller inte den nivå som behövs. In med ny mittback bredvid Örnblom, fostra in Mattis i lagom takt och behålls Månz ett år som reserv.

Gillad av:Drillo (1 totalt)

Ni som INTE nämner Mehic som en som borde få nytt kontraktsförslag, vad är det ni tycker att han borde ha gjort bättre? Jag tycker att han är seriens klart bästa målvakt. Kanske rentav en av Sveriges bästa. Kan lätt räkna upp tio matcher där han har gjort matchavgörande insatser och varit bäst på plan. Hans snittnivå den här säsongen motsvarar maxnivån för förra årets målvakter. Med en dålig målvakt hade vi kunnat vara inblandade i bottenstriden.

Gillad av:Thojo (1 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Ni som INTE nämner Mehic som en som borde få nytt kontraktsförslag, vad är det ni tycker att han borde ha gjort bättre? Jag tycker att han är seriens klart bästa målvakt. Kanske rentav en av Sveriges bästa. Kan lätt räkna upp tio matcher där han har gjort matchavgörande insatser och varit bäst på plan. Hans snittnivå den här säsongen motsvarar maxnivån för förra årets målvakter.

Tror Inte man nämner Mehic för att han är självklar att förlänga med. Oavsett SE eller AS så ska man förlänga med honom.

Gillad av:Slangen, Platini, Drillo, Thojo, Plantagenparkeringen, Greger (6 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:
    Ni som INTE nämner Mehic som en som borde få nytt kontraktsförslag, vad är det ni tycker att han borde ha gjort bättre? Jag tycker att han är seriens klart bästa målvakt. Kanske rentav en av Sveriges bästa. Kan lätt räkna upp tio matcher där han har gjort matchavgörande insatser och varit bäst på plan. Hans snittnivå den här säsongen motsvarar maxnivån för förra årets målvakter. Med en dålig målvakt hade vi kunnat vara inblandade i bottenstriden.

För att hans kontrakt inte går ut utan han har en option. Därför tror jag att han inte nämnts.

• @Ruuben sa:

@Petter Bengtsson sa:
    Ni som INTE nämner Mehic som en som borde få nytt kontraktsförslag, vad är det ni tycker att han borde ha gjort bättre? Jag tycker att han är seriens klart bästa målvakt. Kanske rentav en av Sveriges bästa. Kan lätt räkna upp tio matcher där han har gjort matchavgörande insatser och varit bäst på plan. Hans snittnivå den här säsongen motsvarar maxnivån för förra årets målvakter.

Tror Inte man nämner Mehic för att han är självklar att förlänga med. Oavsett SE eller AS så ska man förlänga med honom.

Exakt, det mest självskrivna inför nästa år är ju att utnyttja Mehics option.

@jores sa:

@Petter Bengtsson sa:

För att hans kontrakt inte går ut utan han har en option. Därför tror jag att han inte nämnts.

Så kan det säkert vara. Men det kan inte heller tas för givet att han och/eller Petrovic vill stanna. I mina ögon är de två de klart viktigaste spelarna den här säsongen, så de lär få anbud från andra klubbar.

• @Petter Bengtsson sa:

@jores sa:

@Petter Bengtsson sa:

Så kan det säkert vara. Men det kan inte heller tas för givet att han och/eller Petrovic vill stanna. I mina ögon är de två de klart viktigaste spelarna den här säsongen, så de lär få anbud från andra klubbar.

Petar var väldigt tydlig med att han gärna stannar i en intervju ganska nyligen. Hans skador lär också påverka intresset en hel del. Han lär aldrig spela en hel säsong på elitnivå under sin karriär. Mehic har varit lysande i år, men har nog passerat sitt bäst före-datum när det gäller att bli rekryterad till allsvenskan, iallafall som något annat än backup.

Men självklart finns risken, båda två bör säkras upp så fort som möjligt.

• @Petter Bengtsson sa:

@jores sa:

@Petter Bengtsson sa:

Tycker att laget visat väldigt tydligt att de klarar sig även utan Petar. Med det inte sagt att jag vill släppa eller förminska honom. Då är Keene den som jag tycker visat sig mest "nödvändig". Men han har också sin begränsning då han saknar maxfart.

Mehic har som skrivet gjort sig oumbärlig.

• Finns ingen anledning att förlänga med Persson och Stefan, säkert höga löner (på persson iaf) och inte ens ordinarie.
    Lundgren håller inte i Öster

• @Drillo sa:

@Greger sa:
    Om de vill vara kvar ska givetvis Lundgren, Karlsson, Persson och Keene erbjudas förlängning - ledaregenskaper får inte skeppas ut hur som helst. Silka får garanterat se sig om efter ny adress och en lösning när det gäller Ahmed borde också vara på tapeten.

Att respektera vikten av ledaregenskaper i truppen betyder inte att man måste behålla spelare som stått för det. Ledaregenskaper och kulturbärare av rang finns som tränare, och det finns bra material och karaktärer i laget som vet att stå upp för Östers IF. Det är ju straffspark att utifrån det ta liknelsen med Örnblom som sedan inträdet i laget sista månaderna knappt har satt en fot fel. Jag ser väldigt stor potential i honom och tror att han kan bära ett kaptensansvar under flera år framöver.

Det viktigaste tror jag är att fortsätta scouta karaktären på de spelare som vi skriver kontrakt med. Som de som nu nämns, en yngre Keene som forward och en mittfältare som är bollvinnare och jobbar två vägar. Musik i mina öreon. Tror den karaktären är otroligt viktig för att i första hand vinna kamper och ta jobbet. No offense, men t ex vår fantastiske Calle saknade det när han kom och det har också varit en lång resa för att tåla och klara det tuffa spelet trots i övrigt så fina egenskaper. Nu är han definitivt där och det finns mer att ta.

För övrigt har vi ett par dugliga bollrullare i truppen som vi trott en del på, men då de inte levererar i närkamper eller tål tempot så spelar de heller inte så många matcher i Superettan.

Jag tror dock att max två av de fyra du nämner är kvar 2021 även om vi spelar i SE. Om AS kanske bara en. Och jag tycker inte att det är fel.

I dagsläget har vi sedan Rochester sattes in på mitten gått bäst i serien (ihop med Degerfors) - tittar vi ytterligare ett par matcher bakåt (har inte kollat men helt klart har ju Mortensens intåg i laget och det renodlade 4-4-2-spelet gjort laget grymt stabilt och starkt) så har vi de senaste 11 matcherna gått klart bäst i serien. Att då säga att spelare i detta lag inte ens ska ingå i truppen nästa år blir i mina ögon lite galet.

Ska vi sikta uppåt från det läget vi är i just nu så kan jag bara se att vi behöver en högerback som konkurrerar bort Stefan och Oliver från den platsen samt en forward som kompletterar Mortensen ännu bättre än vad Keene gör (vilket m.a.o. betyder en kvickare Keene som gör mer mål). Truppen bör annars vara så intakt som möjligt bortsett från att det ska göras plats för ett par yngre spelare - och det gör vi genom att avyttra just de som jag nämnde tidigare.

Skulle vi lyckligtvis mot all förmodan ta oss hela vägen upp en nivå eller att vi tappar ett par av spelarna i dagens startelva behövs det givetvis förstärkningar på fler än två platser.

@Drillo sa:

@Petter Bengtsson sa:

@jores sa:

@Petter Bengtsson sa:

Tycker att laget visat väldigt tydligt att de klarar sig även utan Petar. Med det inte sagt att jag vill släppa eller förminska honom. Då är Keene den som jag tycker visat sig mest "nödvändig". Men han har också sin begränsning då han saknar maxfart.

Mehic har som skrivet gjort sig oumbärlig.

Det är helt riktigt att det i ett par matcher på sistone har gått bra även utan Petar. Jag måste dock säga att det överraskade mig med tanke hur dominerande han har varit tidigare under den pågående framgångsvågen. Ett tag kretsade allt kring honom. Kanske blir det faktiskt hans skadebenägenhet som gör att han stannar.

Håller med om att Keene tillför mycket. Förmodligen även utanför plan.

Gillad av:Platini (1 totalt)
  • @Greger sa:

>

Danskarnas intåg och positiva påverkan när de väl spelats in i laget har haft jättestor betydelse. Jag kan ändå inte dra slutsatsen att det är en anledningen till att "alla andra" ska vara kvar nästa år.

Men, just nu är det sju matcher kvar, och det är dessa även vi supportrar bör foka på. Framförallt med hur vi slår Umeå på onsdag. Så jag föreslår att vi pausar den här diskussionen och fortsätter när tid är.

Gillad av:ÖÖIIFF (1 totalt)
  • Rimligt. Tack och bock för åren.

Gillad av:Slangen, Drillo, Platini, Greger, Wallberg (5 totalt)
  • Där försvinner också erfarenheten av att dag ut och dag in träna och tävla på högsta nivå. JP och Keene är väl de som varit närmast ordinarie på samma nivå, och där är åtminstone JP snart historia.

Jag trodde att Stefan skulle köra ett år till, men håller inte kroppen så är det så. Tack Stefan.

• Tack för allt Stefan.

• Tråkigt med Stefan. En bra fotbollsspelare med stort hjärta! Tack för allt!

• Ett besked som känns i bröstet. Trodde också han hade något år kvar i kroppen. En Växjö-kille, trotjänare (trots några år i andra klubbar), kapten, vinnarskalle och lite av en personlig favorit genom åren. Tack för dina insatser i ÖIF! Nu hoppas jag att klubben inleder intensivt arbete med att hitta 1-2 goda ersättare som förhoppningsvis även kan hålla i AS om det blir aktuellt inom de närmsta åren.

Gillad av:Berra, ÖIF135, Ojärnek, toby, JFA, lemon (6 totalt)
Logga in eller registrera för att kommentera.