Jönköping Södra - Östers Idrottsförening

Snart dags igen. Älskar den här säsongens intensiva matchande.

Öster får 24 hr extra vila medan J-Södra ska tampas med det återuppståndna ÖIS-gänget i en onsdagsmatch. De e la gött eller?

«13456712

Kommentarer

• @Drillo sa:
    Snart dags igen. Älskar den här säsongens intensiva matchande.

Öster får 24 hr extra vila medan J-Södra ska tampas med det återuppståndna ÖIS-gänget i en onsdagsmatch. De e la gött eller?

Ja, perfekt att J-Södra möter ett formstark Öis. De har all press på sig nu efter vår vinst.

• redigerade September 16

Och så tar vi gult på Al-Ammari och Elias G ikväll så blir de avstängda mot Öster.

Gillad av:outdoor_miner (1 totalt)
  • @Peter_Hansen sa:
    Och så tar vi gult på Al-Ammari och Elias G ikväll så blir de avstängda mot Öster.

Amen to that!
    Samt faktum att vi får en dags mer vila, kan betyda en del i detta hårda matchande, sedan välbehövlig vecka sådan för oss mot Brage.

• Känner ni doften av Varberg? 2018 med och spelade negativt kval. 2019 kryssade man i sista omgången mot Mjällby och höll sin allsvenska plats. Samtidigt som J-södra kom fyra och Brage fick kvala.

Vi är ett jojo-lag. Perfekta förutsättningar.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • Ikväll poppar ÖIF popcorn och streamar D-play. Otroligt gött att redan ha städat av omgång 18 med tre färska på kontot. B)

Gillad av:Slangen, Wallberg, JFA (3 totalt)
  • Örgryte var ju knappast ens på plats i Jönköping. De satt kvar i bussen utanför kommungränsen. Väldigt svårt att se gårdagens match som en värdemätare. Men Jönköping har två duktiga forwards och Fendrich på mittfältet.som styr och ställer. Se upp för dom.

Från matchen på Myran minns jag att Jönköping var duktiga på krympa ytorna. Öster evighetspassade i försvaret utan att hitta luckor. Tror att första målet blir extra viktigt den här gången. Om Öster gör det kommer Jönköping att öppna upp sig mer.

En svår match som lutar åt ett kryss, som båda lagen är missnöjda med.

• Rydén inför J-södra borta: Vi har bra självförtroende nu
    https://www.patreon.com/radio1930

Gillad av:Choffee (1 totalt)
  • Jag är orolig... Vi har väl ingen bra statistik mot J Södra i närtid...? Statistik är en sak. K Södra verkar dessutom ha ett bra lag!

• @Segeltorparn sa:
    Jag är orolig... Vi har väl ingen bra statistik mot J Södra i närtid...? Statistik är en sak. K Södra verkar dessutom ha ett bra lag!

Svåraste matchen vi har kvar? Iaf på bortaplan.

• Absolut en svår match.

Men.

Öster har inte sedan Roars tid 2012 spelat på den här nivån, med spelare som gör de saker de gör. Och ett lag som gör det tillsammans.

Med intensitet, energi och fokus och där spelarna håller sig till gameplan så kommer Öster att ge sig själv chansen.

Vi kan vara helt säkra att J-Södra är befogat oroliga för det motstånd som väntar dem.

Gillad av:Tompa (1 totalt)
  • 3-0 till södra - antiklimax å tapp på toppen - zahirovic och Adolfsson får speltid i slutet av säsongen, ändå helt ok...

• redigerade September 17

@EF-JKPG sa:
    3-0 till södra - antiklimax å tapp på toppen - zahirovic och Adolfsson får speltid i slutet av säsongen, ändå helt ok...

Menar du att det är kört? Det köper jag inte en sekund. Vi går till start med intakt trupp och stark formkurva. Klart vi ska gå för en ny trea!

• @Petter Bengtsson sa:

@EF-JKPG sa:
    3-0 till södra - antiklimax å tapp på toppen - zahirovic och Adolfsson får speltid i slutet av säsongen, ändå helt ok...

Menar du att det är kört? Det köper jag inte en sekund. Vi går till start med intakt trupp och stark formkurva. Klart vi ska gå för en ny trea!

Tolkar det mer som att om Jönköping tar denna med 3-0 samtidigt som övriga topplag tar treor så känns det lite småkört om topp3 och vi kan börja matcha de yngre mer frekvent. Denis var själv inne på det i intervju - alltså att matcha de yngre om man hamnar i ett ingenmansland i tabellen för att ge dem mer rutin av spel.

Om vi tar poäng i Jönköping är det på inget sätt kört däremot.

• redigerade September 18

Du tycker inte att det är lite onödigt att inför en för föreningen potentiellt historiskt avgörande match slänga ur sig att vi ska förlora med 3-0? Snacka om negativ målbild. Jag tror att vi behöver bli av med precis den Jante-aktiga förlorarmentaliteten. Spelarna har uppenbarligen redan fixat den biten, men här på forumet finns ett gäng som alltid tippar förlust oavsett läge, till synes av gammal vana.

Självklart har vi yttrandefrihet, man kan gnälla hur mycket man vill inför varje match. Man kan också gnälla på tankar om Swish-insamlingar eller tjata om limträbalkar och Velics kontrakt (utan att någonsin ha något konstruktivt att komma med istället). Men i yttrandefriheten ingår också rätten att ifrågasätta allt detta negativa.

Gillad av:Atiba, Redarmy88, Thojo (3 totalt)
  • Tänk på Danny Ings.

Ings. Sätt ett ”J” framför ”I” och lös denna rebus.

(Apropå EF-JKPGs inlägg)

• @Petter Bengtsson sa:
    Du tycker inte att det är lite onödigt att inför en för föreningen potentiellt historiskt avgörande match slänga ur sig att vi ska förlora med 3-0? Snacka om negativ målbild. Jag tror att vi behöver bli av med precis den förlorarmentaliteten. Spelarna har uppenbarligen fixat den biten, men här på forumet finns alltid ett gäng som tippar förlust oavsett läge, till synes av gammal vana. Självklart har vi yttrandefrihet, man kan gnälla hur mycket man vill inför varje match. Och på tankar om Swish-insamlingar, limträbalkar och Velics kontrakt. Men i yttrandefriheten ingår också att ifrågasätta det negativa.

Det är fritt åt alla håll... man kan ju ifrågasätta din optimism lika gärna.

Vad spelar för roll för matchens utgång eller långsiktig förlorarmentalitet att nån tippar förlust på ett supporterforum? Det kan knappast räknas som gnäll.... sen är ju ironin och galghumorn ganska närvarande här.

Gillad av:Vikash (1 totalt)

Jag tycker inte att det är särskilt humoristiskt att tippa att vi ska förlora en ödesmatch med 3-0, men där tycker vi uppenbarligen olika. Jag tycker inte heller att det är kul att Ingmar Teever blev en kostsam floppvärvning. Det är ju också en del av jargongen här. Han gjorde sitt bästa, men det räckte inte. Uppenbarligen var han felscoutad.

Om spelare och ledare bryr sig om våra inlägg? Ingen aning, men det kan åtminstone inte uteslutas. Man kan lika gärna vända på frågan - varför skulle de INTE bry sig? Jag tror att det här forumet är en betydelsefull del av kulturen i föreningen. Förmodligen viktigare än vad som skrivs i den krympande lokaltidningen. Forumet är ju både gratis och öppet för alla.

Gillad av:Atiba, Redarmy88 (2 totalt)
  • Givetvis fritt fram att tippa som man vill, faktiskt också inne på linjen att det blir jäveltufft att plocka poäng där trots bra form, bara realist. 1p o jag är mer än nöjd men ser procentfördelning som 50-30-20 till JSödras fördel 1X2, så 1 av 5 matcher seger för oss. Kan ju alltid hoppas likt strulet med interna sport o tränarfrågan ger avtryck i trupp, imorrn ger det sig!

• Intressant diskussion. Förra säsongen slogs vi för vår överlevnad. Nu slåss vi om en kvalplats. Slår vi Jönköping är vi verkligen med i racet. Rädslan för div 1 och total ödeläggelse är bytt mot drömmar om Allsvenskan. Men som spelare och ledare ALLTID säger i varje intervju ”En match i taget”. Tråkigt, men sant.

Jag har inget emot att ta en match i taget. Vi kan ju börja med den här sexpoängaren. Ska vi ge upp nu eller våga tro på seger? Att hålla på Öster måste inte betyda att man är negativ och dyrkar Jante, även om man IBLAND kan tro det när man läser inläggen på det här forumet.

• Om spelare och ledare bryr sig om vad som står här så skulle jag säga att det är det större problemet... degraderingar och brist på framgång beror på kexlirare som vikit ner sig om och om igen medan EF har stått på läktaren och väldigt lojalt stöttat år efter år... blir lite märkligt då om alla ska hylla och peppa hela tiden.

Gillad av:Vikash (1 totalt)

Så stötta på läktaren och dissa här på forumet är det du tycker är rätt?

• Eh ja... eller när får man kritisera annars menar du? Bättre att bua ut laget och köra Nordkorea på forumet?

Jag lämnar nu innan tråden helt förlorat sitt ursprung.

Gillad av:dokken (1 totalt)
  • J-Södra fick en walk in the park mot ÖIS. Den prestationen tar bort allt momentum som ÖIS byggt upp de tio senaste matcherna. Det blir en fortsatt säsong i mellanmjölk.

Öster måste definitivt upp med en prestation klart bättre än senast. Och det vet man. Jag tror vi skickar upp ett helfokuserat gäng som går in i närkamper så att flisorna yr. Viktigast av allt: Hålla tätt första trettio med mycke' boll i laget.

Mehic
    SK, Örnen, Berg, Silver
    Calle, MRS, JD, PP
    JK, Preben2

Måste också passa på att credda våra två forwards, deras samarbete men framförallt deras smartness och arbetsområde. Det är riktigt stora områden som Nico jobbar över, tar emot, vinner bollar och styr. JK har hela tiden levererat detsamma.

Gillad av:McA, Bobby (2 totalt)

@Drillo sa:
    J-Södra fick en walk in the park mot ÖIS. Den prestationen tar bort allt momentum som ÖIS byggt upp de tio senaste matcherna. Det blir en fortsatt säsong i mellanmjölk.

Öster måste definitivt upp med en prestation klart bättre än senast. Och det vet man. Jag tror vi skickar upp ett helfokuserat gäng som går in i närkamper så att flisorna yr. Viktigast av allt: Hålla tätt första trettio med mycke' boll i laget.

Mehic
    SK, Örnen, Berg, Silver
    Calle, MRS, JD, PP
    JK, Preben2

Måste också passa på att credda våra två forwards, deras samarbete men framförallt deras smartness och arbetsområde. Det är riktigt stora områden som Nico jobbar över, tar emot, vinner bollar och styr. JK har hela tiden levererat detsamma.

...kanske byta ut mf-Preben mot sheriffen således i just denna match, dansken kan ev komma in på slutet för mer kreativa inslag. Iom spelschema bra att rulla runt på folk, likt de tre mb som hugget vilken som börjar.

Såååå taggad inför denna match, vi o spelarna vet att det är lite vinna eller försvinna som gäller, men som sagt kryzz ok! 1p före vid seger eller 5p efter vid torsk, mkt på spel som sagt, inte minst självförtroendet o för harmoni som får sig en liten oundviklig törn vid debacle...

Gillad av:Drillo (1 totalt)
  • @Segeltorparn sa:
    Jag är orolig... Vi har väl ingen bra statistik mot J Södra i närtid...? Statistik är en sak. K Södra verkar dessutom ha ett bra lag!

Södra är väl ändå det lag vi lyckats slå de senare åren om vi talar om Smålandsderby på elitnivå.

• Det är ju väldigt många matcher kvar på säsongen, så inget är ju kört även vid förlust, J-Södra kan ju få en formsvacka längre fram, men känslan är ju ändå att det är väldigt viktigt att inte förlora Denna match för att halka efter för mycket.
    Förhoppningsvis vinner vi och sätter oss i förarsätet.

Gillad av:Petter Bengtsson (1 totalt)
  • @Ruuben sa:
    Det är ju väldigt många matcher kvar på säsongen, så inget är ju kört även vid förlust, J-Södra kan ju få en formsvacka längre fram, men känslan är ju ändå att det är väldigt viktigt att inte förlora Denna match för att halka efter för mycket.
    Förhoppningsvis vinner vi och sätter oss i förarsätet.

De sista 10 omgångarna har vi tex 6 hemmamatcher medan J-Södra bara har 4. Klarar vi de kommande två omgångarna bra så kommer vi antagligen vara med hela vägen.

Gillad av:Petter Bengtsson, ÖÖIIFF, Lewinsky, Tompa (4 totalt)
  • @Petter Bengtsson sa:

@EF-JKPG sa:

Tro mig, jag hoppas nått innerligt på att vi vinner, men jag tror att j slöddra kommer ta ner oss på jorden. Sen kan du gorma hur mycket du vill om jag är negativ å borde hålla käft eller säga det du tycker istället. Det handlar inte ett skit om dig, utan om vad JAG tror. Och det baserar jag till stor del på att södra har ett lag som på pappret ska vara i toppen, två målskyttar av rang som vaknat till liv igen, och att det som vanligt blir ett helvette å gå till jobbet på måndag efter match mot just jkpg

Puss å kram

Gillad av:McA (1 totalt)

@EF-JKPG sa:

@Petter Bengtsson sa:

@EF-JKPG sa:

Tro mig, jag hoppas nått innerligt på att vi vinner, men jag tror att j slöddra kommer ta ner oss på jorden. Sen kan du gorma hur mycket du vill om jag är negativ å borde hålla käft eller säga det du tycker istället. Det handlar inte ett skit om dig, utan om vad JAG tror. Och det baserar jag till stor del på att södra har ett lag som på pappret ska vara i toppen, två målskyttar av rang som vaknat till liv igen, och att det som vanligt blir ett helvette å gå till jobbet på måndag efter match mot just jkpg

Puss å kram

Gorma?! Simma lugnt. Vi tycker olika. Du är pessimist och jag är inte det. Du tippar 3-0 och det gör inte jag. Flytta om du inte gillar Jönköping!

Logga in eller registrera för att kommentera.